Gå til innhold

Noen med erfaring i utleie og leietager som ikke betaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier ut til en ung mann som har vært krevende å ha boende. Han «glemmer» å betale det han skylder og pengene er alltid forsinket. Men for å ikke bli kastet ut har han alltid klart å være akkurat innenfor reglene på å bli sagt opp. 
Nå har han fått jobb et stykke unna og skal flytte. Han har tre måneders oppsigelse og skal betale to måneder til. Men siden han nå ikke har noe å tape så tror jeg det ikke kommer mer. 
Hvilke rettigheter har man? Vi har depositum. Men det er mindre enn det han skylder i november. Dessuten må han signere for å heve dette beløpet. Jeg tviler på han går med på det.

Jeg mistenker han i motsvar planlegger å påpeke masse feil, da jeg har sett han gå rundt å ta bilder. 
Alle feil han har påpekt har blitt rettet opp i og leiligheten har en bra standard. Så han kan vel ikke bruke masse nye ting vi ikke er blitt konfrontert med?

Han er skilling utrivelig og det virker som han forventer å bo gratis om det ikke er luksus og ny standard.

Håper virkelig ikke advokat er eneste alternativ. 

Anonymkode: cf89c...c3c

Fortsetter under...

Skrevet

Sjelden advokat lønner seg, det koster mer enn dere får tilbake 

Heldigvis er det veldig få som leier ut uten referanse, og denne mannen kan jo ikke bruke dere som det. Men kanskje det likevel er et pressmiddel? Om dere sier at han må betale det han skylder om han tenker bruke dere som referanse senere?

Noen leietagere blir tapsprosjekt, det er bare sånt vi som utleiere må legge inn i budsjettet.

Ene leietakeren vi hadde engang forsvant mens vi var på jobb. Kom hjem på ettermiddagen og leiligheten var tømt, ingen oppsigelse, ingenting. 

Mye rare folk der ute, så gode referanser er et must når dere tar inn nye altså.

Anonymkode: 98cb6...27e

Skrevet

Men har dere ikke utleieforsikring?

Vi har det, og de dekker mye av dette altså. 

En litt dyr forsikring, men de dekker tapt leie, utkastelse ved behov, ødeleggelser gjort av leietager osv.

Anonymkode: 98cb6...27e

Skrevet

Husk å være nøye med hvem du velger neste gang. Ikke tro på triste historier mm. Selv tar vi aldri nav garanti eller lignende. De vi leier til må ha jobb, referanser og fortelle om seg selv. Ha skikkelig kontakt. Ha nok depositum. Det er kjekt å være medlem i huseiernes landsforbund. Gratis advokatråd, kurs og lærerike artikler.

Hold depositum tilbake. Tror du kan sende oppkrav. Hvorfor han tar bilder er jo ikke godt å si.. De fleste ting er de jo selv ansvarlig for i leiligheten. 

Anonymkode: 4903b...2c9

Skrevet

Dere kan stevne han inn for Husleietvisteutvalget. 

Anonymkode: f7ebf...f87

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Husk å være nøye med hvem du velger neste gang. Ikke tro på triste historier mm. Selv tar vi aldri nav garanti eller lignende. De vi leier til må ha jobb, referanser og fortelle om seg selv. Ha skikkelig kontakt. Ha nok depositum. Det er kjekt å være medlem i huseiernes landsforbund. Gratis advokatråd, kurs og lærerike artikler.

Hold depositum tilbake. Tror du kan sende oppkrav. Hvorfor han tar bilder er jo ikke godt å si.. De fleste ting er de jo selv ansvarlig for i leiligheten. 

Skal ikke ta alle under en kam da... Skjønner det selvsagt er kjipt å få en slik leietaker, men det finnes normale folk også.. Selv om de kanskje ikke har jobb. Noen kan være uføre, eller være uten jobb av andre årsaker, men samtidig være ordentlige mennesker, ha gode referanser og aldri latt være å betale en husleie. Men samtidig ikke ha råd til depositum.. Da ender det jo opp med at mange av de som sliter mest aldri får noe sted å bo... Er selvsagt noen råtne epler innimellom.. Men ikke alle er det.... 

Anonymkode: cbac2...75e

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Skal ikke ta alle under en kam da... Skjønner det selvsagt er kjipt å få en slik leietaker, men det finnes normale folk også.. Selv om de kanskje ikke har jobb. Noen kan være uføre, eller være uten jobb av andre årsaker, men samtidig være ordentlige mennesker, ha gode referanser og aldri latt være å betale en husleie. Men samtidig ikke ha råd til depositum.. Da ender det jo opp med at mange av de som sliter mest aldri får noe sted å bo... Er selvsagt noen råtne epler innimellom.. Men ikke alle er det.... 

Men en NAV-garanti er ikke verdt papiret den er skrevet på, så når man som privatperson leier ut, ønsker man å sikre seg selv best mulig. Veldig synd for ordentlige folk som ikke har mulighet for depositum, men det er dessverre sånn at noen få uærlige folk ødelegger for alle (noe som jo er grunnen til at man ønsker depositum i utgangspunktet).

Anonymkode: 4d807...eb5

Skrevet

Jeg har ikke jobb men betaler husleia i tide hver mnd. Eksen min har jobb og god inntekt, han betaler ikke husleie, barnebidrag eller regninger generelt. Heldigvis valgte utleier å stole på at jeg var betalingsdyktig og jeg har nå leid her i 2 år uten problemer. Har kjøpt meg leilighet nå, og utleier sier han neppe får en sånn leietaker igjen. Så ikke alle uten jobb eller referanser er dårlige folk.

I tillegg har jeg såpass mye fritid at jeg bidrar med snømåking, plenklipping osv.

Anonymkode: 870e6...501

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke jobb men betaler husleia i tide hver mnd. Eksen min har jobb og god inntekt, han betaler ikke husleie, barnebidrag eller regninger generelt. Heldigvis valgte utleier å stole på at jeg var betalingsdyktig og jeg har nå leid her i 2 år uten problemer. Har kjøpt meg leilighet nå, og utleier sier han neppe får en sånn leietaker igjen. Så ikke alle uten jobb eller referanser er dårlige folk.

I tillegg har jeg såpass mye fritid at jeg bidrar med snømåking, plenklipping osv.

Anonymkode: 870e6...501

Helt enig med deg! Jeg har bodd samme sted i 5 år å har alltid betalt husleie til rett tid,selv om jeg ikke alltid hadde jobb. Husker jeg var på visning ett sted å der ville de ikke leie ut til meg fordi de ikke trodde en alenemamma kunne betale for seg. Så de valgte en annen. Jeg storkoste meg når de etter bare 3 mnder måtte kaste ut de som leiet der pga de ikke betalte! Hadde de valgt meg istedenfor så hadde alltid husleien vært inne til rett til. Husleie er alltid første prioritert!

Anonymkode: 86c87...3e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 5.10.2021 den 19.46):

Joda, jeg har denne regelen uansett. Selv om jeg selvsagt vet at det er muligheter for at det går fint. Vi bor tross alt i samme hus, og da tar vi ingen sjanser. Depositum er også et must. Vi har hatt behov for det, selv med veldig oppegående mennesker. Det som er så fint, er at vi kan velge våre egne kriterier. Så da finnes det nok plasser hvor personer med NAV garanti mm får plass å bo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...