Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Hun er 4,5 og er vel egentlig første ordentlige runden med antibiotika. Hun har hatt høy feber i flere dager, spiser ikke, men får i henne litt drikke. Har åpen retur på barneklinikken, så vi har kontakt med de altså. Men hun liker virkelig ikke smaken på antibiotikaen. Skal ha den tre ganger for dagen, begynte i går. Hver eneste runde er en kamp. Og vi holder på i evigheter til vi er frustrerte og sliten både vi og henne. Men det har gått til slutt. Men nå er det ny runde, og det er like håpløst å få i henne. Hun holder seg for munnen, nekter, løper å gjemmer seg, vrir seg unna... Og alt hun kan finne på for å ikke ta den. Vi har prøvd å oppmuntre på alle mulige måter, lokker med ting vi kan gjøre når hun har gjort det, får "belønning" i en sjokolade bit eller noe annet, for å få bort smaken, men det ville hun ikke ha.. Har prøvd å forklare at om hun ikke tar medisinen må hun på sykehuset så de kan få gitt den til henne. Det er siste eg sier, og sa er eg bare oppgitt og vet ikke hva eg skal gjøre. Endte med å lure det i henne når hun skulle til å drikke sist. Men vil jo ikke ha det sånn heller. Da blir jo alt en forferdelig opplevelse. Har vært rolig hele veien også for at det skal virke som null stress å ta.. Noen som har gode tips til hvordan dere gjør det ang medisin? Føler meg litt hjelpeløs akkurat nå... Hun trenger den virkelig for å bli frisk.. Men det kan ikke være en kamp hver gang... Anonymkode: f4fe1...2ba
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Hjelper det ikke å blande den ut i noe hun liker veldig godt heller? En type saft f.eks.? Du kan også ringe apoteket og spørre om de har alternativer. Anonymkode: ec1be...f59
Himmel og hav Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Er det Apocillin? For den smaker virkelig dritt og lar seg ikke kamuflere. Hør om den kan byttes i en annen type. Hun er så stor at hun kan snakkes med. Fortell et eventyr om heltene i kroppen som trenger hjelp av medisinen til å få bort de skumle, slemme bakteriene som gjør henne syk, og se om du kan få henne til å ta den selv. Få henne på lag, til å legge en plan, og ha en avkrysning for hvor mange ganger som er igjen og hva dere skal finne på når hun er ferdig. Flere tips her: https://sykehusapoteket.no/Documents/Slik vil jeg ta medisinen min%2C hefte.pdf
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 Love Hearts rett etter antibiotikaen fjerner den fæle smaken. Anonymkode: a83f8...980
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 Hadde en som var lik. Jeg fant ut at å bare gå rett på tvang var best. Nå er det medisin. Enten samarbeider du og får belønning eller jeg holder deg hardt og tar den i munnen. Jeg orka rett og slett ikke mer dill og stress. En runde med tvang og null belønning og hun skjønte at slaget var tapt. Anonymkode: 4a660...2f5
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 Du skriver at du har lurt det i henne en gang, funket det? Da ville jeg enten fortsatt med det, eller argumentert med at hun ikke kjente smaken av det en gang. Hva med å lage avkrysningsskjema for hver dose? Så kan hun selv krysse av og se hvor nær hun er med å bli ferdig? Funker ingenting annet ville jeg rett og slett fortalt henne at alternativet til at hun ikke tok den frivillig var at jeg tvang henne, og jeg hadde gjennomført det. Et barn kan ikke velge om det vil ta medisin eller ei.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Er det tabletter eller flytende? For oss var det viktigste å ikke lure. Prøvde det og ble fersket, da ble det 100 ganger verre hos oss. Vi klarte å pakke små tabletter inn i Nugatti, men da måtte hun forstå at nugattien ikke skal kose med i munnen. Ellers hjalp det å sutte på knust is før hun skulle ta medisin og ha en pinne is klar i hånda til når hun hadde tatt medisinen. For å kjøle ned smaksløkene slik at de ikke smaker så mye. Det er virkelig ikke enkelt. Vår har tablettfobi og det var ikke så greit når hun fikk en sepsis. Ble et lengere sykehusopphold av det. Vi har aldri vært så sliten som vi var etter det, det var en skikkelig kamp. Så du har min fulle sympati. Anonymkode: 6aa71...5d3
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 Visse ting her i livet må bare skje, ingen diskusjoner. Har hatt kronisk syke barn, og noen på forebyggende antibiotika i flere år. Sprøyte med butt tupp (type til tran for småbarn) og inn langs tennene bak mot tungeroten. Mindre barn har ikke jeksler så langt bak, og medisinene settes så langt bak at de bare må svelge den ned. Fordelen er og da at medisinen ikke er i kontakt med alle smaksløkene og det er fort gjort. Låsegrep dersom motstand. Om barnet kan snakkes med så har vi brukt motivering for medisinsetting, at barnet selv trykker på sprøyten. Anonymkode: b997a...05c
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Visse ting her i livet må bare skje, ingen diskusjoner. Har hatt kronisk syke barn, og noen på forebyggende antibiotika i flere år. Sprøyte med butt tupp (type til tran for småbarn) og inn langs tennene bak mot tungeroten. Mindre barn har ikke jeksler så langt bak, og medisinene settes så langt bak at de bare må svelge den ned. Fordelen er og da at medisinen ikke er i kontakt med alle smaksløkene og det er fort gjort. Låsegrep dersom motstand. Om barnet kan snakkes med så har vi brukt motivering for medisinsetting, at barnet selv trykker på sprøyten. Anonymkode: b997a...05c Dette. Medisin må man ha, så vi satt barnet på fanget, låste bena deres mellom våre, barnets ene arm bak ryggen min, andre arm holdes fast med min venstre arm og sprøyte medisinen ned i halsen. Det føles forferdelig og som et overgrep, men med forklaring og trøst så har det gått fint i ettertid. Det er jo ikke smerter, men ubehag og vond smak. Anonymkode: a473b...ad5
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 Takk for alle svar. Hun er kanskje så stor at vi burde kunne snakke med henne om det, men det er som å snakke til en vegg... Hun er ikke interessert i å høre noe som helst. Løper vekk og gjemmer seg med en gang hun skjønner tegninga. Hun er sterk, så motstand i kropp og munn er heller ikke lett.. Og å gjøre det med tvang synes eg er forferdelig... Lure også, selv om det gikk.. Og er det eneste mulighet så må vi bare gjøre det, for medisin må hun ha.. Hun vil ikke blande med noe eller spise noe etterpå for å få bort smaken. Hun spiser jo generelt ingenting akkurat nå.. Vi har tilbudt alt hun liker og ikke liker.. Vi har et barn fra før som har gått på mye medisiner opp gjennom årene, og der var det kanskje litt vanskelig første gang, så godtok han bare at han måtte ha det for å bli frisk. Rake motsetning... Det er flytende.. Og vi bruker sprøyte. Prøver å sprøyte helt bak, for vet det er best for minst smak, men ikke alltid det går da hun snur seg bort. Så er det saft rett etter... Blande det i noe var ikke aktuelt. Gir dårlig smak på noe hun liker og mer mengde evt. Prøvde med smertestillende tabl og nugatti, men nei... Det ble tabletter bak. Heldigvis ikke apoccilin, den er fæl. Er noe fruktsmak greier, men tydeligvis ikke god likevel. Og dette skal hun gå på i 10 dager🙈 Har en kalender der hun får klistremerker hver gang hun har tatt den. Men sånn som hun har det nå tror eg det blir for voldsomt med nedtelling.. Da blir det vel uendelig... Vi får prøve igjen å snakke med henne, kanskje det med å gjøre en lek ut av det funker. Selv om det føles litt motløst ut akkurat nå.. Tar med meg alle tips og prøver... Takk... 😊❤️ Hi Anonymkode: f4fe1...2ba
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Takk for alle svar. Hun er kanskje så stor at vi burde kunne snakke med henne om det, men det er som å snakke til en vegg... Hun er ikke interessert i å høre noe som helst. Løper vekk og gjemmer seg med en gang hun skjønner tegninga. Hun er sterk, så motstand i kropp og munn er heller ikke lett.. Og å gjøre det med tvang synes eg er forferdelig... Lure også, selv om det gikk.. Og er det eneste mulighet så må vi bare gjøre det, for medisin må hun ha.. Hun vil ikke blande med noe eller spise noe etterpå for å få bort smaken. Hun spiser jo generelt ingenting akkurat nå.. Vi har tilbudt alt hun liker og ikke liker.. Vi har et barn fra før som har gått på mye medisiner opp gjennom årene, og der var det kanskje litt vanskelig første gang, så godtok han bare at han måtte ha det for å bli frisk. Rake motsetning... Det er flytende.. Og vi bruker sprøyte. Prøver å sprøyte helt bak, for vet det er best for minst smak, men ikke alltid det går da hun snur seg bort. Så er det saft rett etter... Blande det i noe var ikke aktuelt. Gir dårlig smak på noe hun liker og mer mengde evt. Prøvde med smertestillende tabl og nugatti, men nei... Det ble tabletter bak. Heldigvis ikke apoccilin, den er fæl. Er noe fruktsmak greier, men tydeligvis ikke god likevel. Og dette skal hun gå på i 10 dager🙈 Har en kalender der hun får klistremerker hver gang hun har tatt den. Men sånn som hun har det nå tror eg det blir for voldsomt med nedtelling.. Da blir det vel uendelig... Vi får prøve igjen å snakke med henne, kanskje det med å gjøre en lek ut av det funker. Selv om det føles litt motløst ut akkurat nå.. Tar med meg alle tips og prøver... Takk... 😊❤️ Hi Anonymkode: f4fe1...2ba Vil bare sende en klem! Det er vondt når barna er syke og jeg skjønner virkelig dilemma vedr tvang. Håper dere finner en løsning, og god bedring til lille♥️ Anonymkode: a473b...ad5
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 Fortell henne at dette er noe hun må gjennom. Det kommer til å smake vondt, men her har hun ikke noe valg. Sprut i kinnet bak, ikke rett ned i halsen. Da kan det jennes som å drukne. Anonymkode: 8331b...eb9
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg ville valgt sprøyte og ett klistremerrkesystem. Trekk opp antibiotikan i en sprøyte og sprøyt langt inn i munn slik at det nesten renner ned i svelget. Gjorde dette med mitt ene barn, tok noen ganger før vi fant rett måte å gjøre det på. Da fikk ikke ungen så mye vond smak i munnen. Lurer på om hun fikk ett lite drops, halspastill eller noe slikt hun tok i munnen med en gang bare for å overrdøve smaken. lag ett ark med rubrikker for hver gang hun skal ta medisin. Ha litt forskjellige klistremerker så hun kan sitte og velge ett hun vil ha. Det kan være det lille ekstra for at hun er mer velvillig. Jeg hadde noe slikt engang med en unge og da fikk de en gave etter så og så mange klistremerker. Det var igrunn ikke så spennende gaver, men det gjorde ting veldig enkelt. Jeg fant ting jeg egentlig skulle ha i kalenderen, pakket inn og la i en kurv. Super spennende, men det viktigste var at det gjorde ting enkelt og ikke en kamp som det var. Anonymkode: 3b5de...df6
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #14 Skrevet 5. oktober 2021 Forsøk med sprøyte og sprøyt på siden i munnen. Det var det som gikk sånn noenlunde her, selv om hun brakk seg nesten hver gang av medisinen. Hvis det er Apocillin så smaker det grusomt og burde ikke vært lov🙈 Anonymkode: 0aa42...91d
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #15 Skrevet 5. oktober 2021 Her har vi forsøkt alt… putte det i smoothie/mat, love hu is/godis, forhandlinger, ros osv, osv. Forrige gang ble det med voldsom tvang 4! Ganger om dagen. Ble så ille at hun nektet å pusse tenner lenge etterpå. Var skeptisk til alt som skulle i munnen…Hun kjempet for livet…sovnet av utmattelse etter hver gang… Helt jævelig grusomt. Var ikke noe hjelp å få hos legevakt eller fastlege. Bare beskjed om at hun måtte få i seg hele dosen 4 ganger om dagen og at hvis tvang var eneste mulighet så jah.. Jeg ringte flere ganger å spurte om andre muligheter.. Her klarer menneskene å planlegge koloniseringen av mars …. Men å lage penicillin i stikkpilleform eller smakløs medisin er visst for vanskelig. Anonymkode: becd8...692
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #16 Skrevet 8. oktober 2021 Anonym bruker skrev (På 5.10.2021 den 8.14): Her har vi forsøkt alt… putte det i smoothie/mat, love hu is/godis, forhandlinger, ros osv, osv. Forrige gang ble det med voldsom tvang 4! Ganger om dagen. Ble så ille at hun nektet å pusse tenner lenge etterpå. Var skeptisk til alt som skulle i munnen…Hun kjempet for livet…sovnet av utmattelse etter hver gang… Helt jævelig grusomt. Var ikke noe hjelp å få hos legevakt eller fastlege. Bare beskjed om at hun måtte få i seg hele dosen 4 ganger om dagen og at hvis tvang var eneste mulighet så jah.. Jeg ringte flere ganger å spurte om andre muligheter.. Her klarer menneskene å planlegge koloniseringen av mars …. Men å lage penicillin i stikkpilleform eller smakløs medisin er visst for vanskelig. Anonymkode: becd8...692 Er helt enig... Husker guttungen fikk en for mange år siden. Som var knall rosa.. Den var så god at han digget å ta den.. Nå var og er han en helt annen unge da, når det er sagt. Har måttet ta mye medisiner opp gjennom. Føler med deg. Å tvinge ungene til medisin, føles helt forferdelig. Heldigvis så har kampene blitt litt kortere her, hun vil fremdeles ikke ta den, men hun godtar det til slutt, og har skjønt at hun må.eg sier at om du ikke vil ha smaken på tungen, må du åpne munnen så eg kan ta den helt bak, så gjør hun det. Og drikker saft for å få bort smaken, og får en smarties eller vitaminbjørn etterpå. Det som gjorde utslaget tror eg til å få det lettere til, og at hun er fornøyd og ikke misfornøyd når den er tstt, er at eg hadde noen enhjørning tatoveringer liggende, som eg egentlig tenkte hun kunne få en hver dag når hun hadde vært flink.. Men det var ikke motivering nok.. Så nå har hun fått en tatovering etter hver dose... Det var det eneste som funket.. Så hva gjør man ikke for barna.. 😂 Hun er nå dekket i tatoveringer og gleder seg til å komme i bhg å vise det frem. Er nå halveis til ti dager..... Hi Anonymkode: f4fe1...2ba
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2021 #17 Skrevet 8. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er helt enig... Husker guttungen fikk en for mange år siden. Som var knall rosa.. Den var så god at han digget å ta den.. Nå var og er han en helt annen unge da, når det er sagt. Har måttet ta mye medisiner opp gjennom. Føler med deg. Å tvinge ungene til medisin, føles helt forferdelig. Heldigvis så har kampene blitt litt kortere her, hun vil fremdeles ikke ta den, men hun godtar det til slutt, og har skjønt at hun må.eg sier at om du ikke vil ha smaken på tungen, må du åpne munnen så eg kan ta den helt bak, så gjør hun det. Og drikker saft for å få bort smaken, og får en smarties eller vitaminbjørn etterpå. Det som gjorde utslaget tror eg til å få det lettere til, og at hun er fornøyd og ikke misfornøyd når den er tstt, er at eg hadde noen enhjørning tatoveringer liggende, som eg egentlig tenkte hun kunne få en hver dag når hun hadde vært flink.. Men det var ikke motivering nok.. Så nå har hun fått en tatovering etter hver dose... Det var det eneste som funket.. Så hva gjør man ikke for barna.. 😂 Hun er nå dekket i tatoveringer og gleder seg til å komme i bhg å vise det frem. Er nå halveis til ti dager..... Hi Anonymkode: f4fe1...2ba Så bra at dere fikk det til, til slutt! Jammen er du tøff som sto i det Og hun er nok helt sikkert et syn, dekket av tatoveringer ❤️ Anonymkode: a473b...ad5
prekæs Skrevet 8. oktober 2021 #18 Skrevet 8. oktober 2021 Her hjalp det å blande i iskrem. Medisinen hadde jordbærsmak og brukte jordbæris. Etter en uke trodde hun jordbæris var en del av kostholdet. Ungen ble frisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå