Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Gang på gang opplever jeg at folk kommer for sent og ler det bort med at «jeg er født en time for sent.» I dag ble jeg sittende en halvtime og vente på ei som skulle levere noe til meg, uten at hun sa ifra, eller at jeg kunne gjøre noe annet i mellomtiden. Det skjer hele tiden, og jeg er møkk lei. Hva gjør dere med sånne folk? Anonymkode: ef4e6...5d7
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg drar. Ingen beskjed eller god forklaring så drar jeg. Om det er en person som ALDRI kommer for sent så får de litt slækk. Har noen i familien som alltid virkelig ALLTID er for sen. De reiser jeg bare fra. Jeg gidder ikke vente mer på de. Når de må ta buss og tog i to timer for å komme frem så lærer de seg å holde tiden. Eneste måten de lærer å respektere andres tid er å gå på noen smeller. Anonymkode: fc9e3...82f
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg serverer mat til dem som har kommet på tiden. De som kommer får sent får lunkne rester. Jeg starter møter på tiden, og gir tydelig beskjed om at «dette har vi allerede gått gjennom, du stjeler av alles tid hvis jeg må gjenta det for deg fordi du kom sent» osv. Jeg protesterer på de måtene jeg kan. Har også dratt uten at alle var med (voksne ikke barn) i håp om at noen gjør en endring. Det fungerer på noen men langt fra alle. Det eneste man kan gjøre er å fortsette å protestere😉 Anonymkode: c1bf7...b03
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 Hvem er deres tidstyver? Her er det ungenes idrettsklubb som er nr 1. der hales all tid ut. jeg mener at sier du at noe starter kl 19 og slutter kl 20, ja så gjør det det. skal det varmes opp før og strekkes ut og evalueres i etterkant ja så legg det inn i trenimngstiden og utvid den... Men jeg er jo født 20 minutter for tidlig slik at jeg må vente i forkant og... men det er jo mitt problem... De som ikke komer innen 5 over avtalt tid venter jeg ikke på. Anonymkode: ab444...53b
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Gang på gang opplever jeg at folk kommer for sent og ler det bort med at «jeg er født en time for sent.» I dag ble jeg sittende en halvtime og vente på ei som skulle levere noe til meg, uten at hun sa ifra, eller at jeg kunne gjøre noe annet i mellomtiden. Det skjer hele tiden, og jeg er møkk lei. Hva gjør dere med sånne folk? Anonymkode: ef4e6...5d7 Jeg bare drar. Gidder ikke vente. Anonymkode: 426c0...043
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg synes de fleste er ganske flinke, men ting kan skje. Noen ganger er toget forsinket eller tenåringen kommer gråtende hjem. Jeg er ikke så høy på meg selv at jeg ikke kan vente et kvarter på en venninne og om et møte starter 10 minutter over tiden får jeg skummet gjennom papirene en ekstra gang eller jeg får pratet litt med de andre. Det er ikke så nøye. Anonymkode: 3c590...877
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Når det gjelder de som vanligvis er presise, så har jeg både tålmodighet og forståelse om det skulle skje at de ikke kommer i tide, men de som er kroniske forsentkommere tar jeg ikke hensyn til. Er det kalt inn til møte kl.10, så starter vi da, selv om jeg og alle de andre i avdelingen vet at hun ene vil komme 10 minutter for seint, sveive inn med blokk, telefon og vannflaske og forstyrre alle, for så å gå ut igjen fordi hun glemte kaffe og så må forstyrre alle en gang til før hun setter seg ned og spør om vi kan ta alt fra start (det kan vi ikke). Hun kan ikke bestemme at 25 mennesker skal sitte og tvinne tommeltotter fordi hun vil framstå som fryktelig travel på jobb. Anonymkode: 5581e...ff9
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg synes de fleste er ganske flinke, men ting kan skje. Noen ganger er toget forsinket eller tenåringen kommer gråtende hjem. Jeg er ikke så høy på meg selv at jeg ikke kan vente et kvarter på en venninne og om et møte starter 10 minutter over tiden får jeg skummet gjennom papirene en ekstra gang eller jeg får pratet litt med de andre. Det er ikke så nøye. Anonymkode: 3c590...877 Men i de tilfellene kan man gi beskjed. For min del er det ikke en og annen forsentkomming som irriterer, men at det blir tatt som en selvfølge at det er greit. Og at jeg da må vente uten å ha en anelse om det dreier seg om fem min eller en time. Og hadde jeg visst hvor lenge kunne jeg brukt den tiden fornuftig, men jeg blir låst til å vente.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg synes de fleste er ganske flinke, men ting kan skje. Noen ganger er toget forsinket eller tenåringen kommer gråtende hjem. Jeg er ikke så høy på meg selv at jeg ikke kan vente et kvarter på en venninne og om et møte starter 10 minutter over tiden får jeg skummet gjennom papirene en ekstra gang eller jeg får pratet litt med de andre. Det er ikke så nøye. Anonymkode: 3c590...877 Dersom man blir mer enn 10 minutter forsinket, kan man i 99 % av alle tilfeller gi beskjed. Det tar ikke mange sekundene å sende en melding. Jeg har mye større toleranse overfor de som av og til er forsinket av gode grunner OG er veloppdragne nok til å gi beskjed, enn de som ikke gir beskjed og i tillegg nesten alltid er sen. Mitt største problem her er faktisk svigerfamilien der det nesten går sport i å ikke være presis. Jeg begriper ikke hvordan de omtrent alltid (!) er minst 10-15 minutter senere, gjerne 20-30 også. Altså, ikke har de små barn lenger, noen av dem, og i tillegg bor de bare 5-10 min unna med bil. For mitt eget blodtrykks skyld har jeg klart å venne meg til det og ikke la meg irritere, men inviterer heller en halvtime tidligere enn familien på min side. Da kommer de fleste gjestene omtrent på likt. Anonymkode: b5966...508
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Dersom man blir mer enn 10 minutter forsinket, kan man i 99 % av alle tilfeller gi beskjed. Det tar ikke mange sekundene å sende en melding. Jeg har mye større toleranse overfor de som av og til er forsinket av gode grunner OG er veloppdragne nok til å gi beskjed, enn de som ikke gir beskjed og i tillegg nesten alltid er sen. Mitt største problem her er faktisk svigerfamilien der det nesten går sport i å ikke være presis. Jeg begriper ikke hvordan de omtrent alltid (!) er minst 10-15 minutter senere, gjerne 20-30 også. Altså, ikke har de små barn lenger, noen av dem, og i tillegg bor de bare 5-10 min unna med bil. For mitt eget blodtrykks skyld har jeg klart å venne meg til det og ikke la meg irritere, men inviterer heller en halvtime tidligere enn familien på min side. Da kommer de fleste gjestene omtrent på likt. Anonymkode: b5966...508 Minner om deler av min svigerfamilie. Det var fast takst i noen år om det var bursdagsselskap kl.18, så ringte telefonen 18.10 med svigerinne som sa "Vi blir litt forsinka, men vi er på vei". Da hørte vi gjerne at det knaste i grusen i oppkjørselen mens de rygga ut. Da var det bare å sette seg ned og vente en time til de kom. Så begynte vi å invitere dem en time før de andre. En gang kom de til tida, og da forklarte vi hvorfor det ikke var noen andre der enda. Da ble de veldig flaue og har vel stort sett vært presise siden. Anonymkode: 5581e...ff9
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 Så lei av tidstyver jeg også. Jeg orker ikke å vente på gjengangere, men på de som til vanlig er presise, venter jeg på. jobber i helsevesenet, og der starter jeg rapport presis. Har ei som alltid vimser og surrer, og da starter jeg å gi rapport uten henne. Jeg arbeider ikke overtid pga henne. Og henter heller ikke senere i bhg pga ei vimse med voksne barn. Ellers er jeg ei som alltid kommer i god tid, men det er fordi jeg ikke vil være andres tidstyv, og at jeg liker å komme tidlig for en kaffekopp eller no. Anonymkode: b3004...128
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 Men altså, et man invitert hjem til noen er det jo MYE mer uhøflig å komme for tidlig enn litt for sent? Anonymkode: 5f86f...24e
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men altså, et man invitert hjem til noen er det jo MYE mer uhøflig å komme for tidlig enn litt for sent? Anonymkode: 5f86f...24e Helt enig! Værste jeg vet er de som kommer 10 min før de skal. Anonymkode: 74821...804
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #14 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men altså, et man invitert hjem til noen er det jo MYE mer uhøflig å komme for tidlig enn litt for sent? Anonymkode: 5f86f...24e Hva med å være presis? Og ja, heller 10 min for sen enn for tidlig, men de fleste er i stand til å beregne sånn omtrent hvor lang en reisevei er. Skjer det noe uforutsett, gir man bare beskjed hvis det blir forsinkelser. Så enkelt er det faktisk. Jeg vet f.eks. at det tar 20 min å kjøre til mamma på en søndag, 5-10 min mer på en ettermiddag med litt trafikk. Så vet du hva jeg gjør da hvis jeg skal på besøk der en søndag kl. 16? *trommevirvel* jeg kjører hjemmefra kl. 15.40! Da er jeg der omtrent akkurat kl 16! Wow... Anonymkode: b5966...508
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #15 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men altså, et man invitert hjem til noen er det jo MYE mer uhøflig å komme for tidlig enn litt for sent? Anonymkode: 5f86f...24e Hvorfor det? Hvis noen kommer for tidlig til oss får de en kopp kaffe eller tilbyr seg å dekke bordet eller røre i en saus. Og så prater vi litt før vi blir mange. Null problem. For sent derimot er mangel på respekt. Helt enig i at presis er å foretrekke, mrn noen minutter for tidlig er jo helt uproblematisk. Anonymkode: c1bf7...b03
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #16 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg er nok en av dem som irriterer grenseløst. Jeg er treg, særlig fra morgenen. Det er ikke sånn at jeg gjør det med vilje, men det er god sjanse for at jeg er den siste som kommer. Ikke går jeg ut og henter kaffe, ei heller ber jeg noen starte på nytt. Jeg kommer ikke 10 min for sent. Det nytter ikke å stresse, da kløner jeg det bare til enda mer. Jeg gir beskjed, og jeg misliker denne lite sjarmerende egenskapen jeg har. Det er ikke kjekt å være en sånn. Men jeg prøver virkelig. Jeg er en tidsoptimist, og det er ikke så bra. Anonymkode: df4cc...5c2
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #17 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg er tidsoptimist. Jeg feilberegner til og med når jeg tror jeg er tidlig ute. Jeg beregner tid ut fra gps og legger til 10-15 min på den. Dette er bare når jeg skal reise et stykke og til steder jeg ikke reiser så ofte. Men mens man kjører bil, så er det ikke bare å sende en melding eller ringe. Det er ikke tillatt med håndholdt telefon i bil, så da må jeg alternativt stoppe og bli enda mer forsinket. Og på motorvei er det ikke så lett. Eller på ukjente veier. Og så har jeg ekstremt uflaks. Skulle til tannlegen en gang. Var ute i god tid egentlig, men så stod politiet i veien rett før avkjøringen og jeg måtte ta en annen vei. Kom 5 min forsinket. En annen gang skulle jeg besøke et familiemedlem. Da var det ulykke på motorveien og jeg kom for sent. Eller rushen starter tidligere enn antatt. Alltid uflaks når jeg skal på lengre turer. Kjører feil selv med gps fordi jeg ikke så avkjøringen fordi jeg ikke hold tlf i hånda. Og så kommer jeg ofte litt forsinket til møter på jobb. Men jeg sitter i resepsjon, så da ser de andre at jeg ekspederer en besøkende, så de gir beskjed. De venter da som regel til jeg kommer. Og da kan man banne på at det er en besøkende det tar litt tid med Jeg er ikke alltid forsinket da. Men jeg kommer enten en halvtime før eller 5-10 min forsinket Anonymkode: bb8b0...465
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #18 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Hvem er deres tidstyver? Her er det ungenes idrettsklubb som er nr 1. der hales all tid ut. jeg mener at sier du at noe starter kl 19 og slutter kl 20, ja så gjør det det. skal det varmes opp før og strekkes ut og evalueres i etterkant ja så legg det inn i trenimngstiden og utvid den... Men jeg er jo født 20 minutter for tidlig slik at jeg må vente i forkant og... men det er jo mitt problem... De som ikke komer innen 5 over avtalt tid venter jeg ikke på. Anonymkode: ab444...53b Hvis du er 20 min for tidlig ute - særlig når du skal hjem til folk - da er det ikke bare ditt problem. Jeg syns også det er slitsomt med folk som ofte kommer for sent, men det absolutt verste jeg vet er folk som kommer for tidlig. Da får de sitte i bilen sin og vente.. Anonymkode: d5db1...fcf
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #19 Skrevet 5. oktober 2021 I selskaper og middager: å komme for tidlig er helt og totalt TABU. Det gjør man bare ikke! Da legger man press på vertskapet om å være ferdig før de har beregnet å få folk, og tvinger dem til å ta seg av deg i stedet for å gjøre det de trenger. I mitt tilfelle, hvis noen kommer 20 minutter før tida, da betyr det at maten er i ovnen og bordet dekket, men selv står jeg i dusjen. Og det trenger jeg ingen vitner til. Eksen min pleide å komme 20-30 minutter før alt, alltid. Det betyr at jeg har sett det forrige toget gå fra meg, fordi vi skulle beregne så innmari god tid til stasjonen. (Togene gikk med 45 minutters mellomrom, og vi kom altså 44 minutter før tida… hvorfor ikke kline til med ETT ekstra minutt og faktisk rekke det? Eller bli hjemme i 30 minutter mer, framfor å sitte på en kald perrong??) Men i seg selv er det jo bra å ha god tid og gode marginer. Skjønner den. Men da må man vite at man selv er før tid. Det hendte også at han var kommet i god tid, satt og ventet i 20 minutter, og når jeg dukket opp 2 minutter over tida, var han rasende, for han hadde jo ventet så lenge. Det kan du umulig ha gjort, klokka er 12.02, liksom? Men nei, da var det min skyld - alle 22 minuttene… Anonymkode: 23630...8f6
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #20 Skrevet 5. oktober 2021 Men altså. Man kommer da ikke for sent? Det er toppen av uhøflighet, og i min verden vitner det om mangel på respekt for den du skal møte. Jeg legger alltid inn ekstra tid på reisevei. Skal jeg kort, kanskje fem minutter, skal jeg langt, kanskje en halvtime. Når jeg sitter på kafé og skal møte venninner, hater jeg at de kommer en halvtime for sent, det irriterer meg grenseløst. De stjeler av min tid og driter i det. Å komme for tidlig synes jeg vitner om det motsatte - respekt for min tid. Anonymkode: ef4e6...5d7
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #21 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men altså. Man kommer da ikke for sent? Det er toppen av uhøflighet, og i min verden vitner det om mangel på respekt for den du skal møte. Jeg legger alltid inn ekstra tid på reisevei. Skal jeg kort, kanskje fem minutter, skal jeg langt, kanskje en halvtime. Når jeg sitter på kafé og skal møte venninner, hater jeg at de kommer en halvtime for sent, det irriterer meg grenseløst. De stjeler av min tid og driter i det. Å komme for tidlig synes jeg vitner om det motsatte - respekt for min tid. Anonymkode: ef4e6...5d7 Det er da like lite respekt i å komme for tidlig? MIN tid skulle ikke brukes på deg kl 18.40, for da skulle jeg bruke den på å dusje. Men fra kl 19.00 hadde jeg satt av tid til at vi skulle være sammen. Kommer du 18.40, så stjeler du også av noens tid da. På kafé venter jeg ellers gjerne en halvtime på venninner. Andre steder gidder jeg ikke så lenge. Da ringer jeg og etterlyser dem. Anonymkode: 23630...8f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå