Gå til innhold

Hjelp katten ødelegger møblene

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi fikk en kattunge for 1 mnd siden og hun er bare i fyll faen skap. Hun springer over alt og ødelegger møblene..

Vi har 4 dyre skinn stoler som hun har angrepet og jeg er så lei meg. Hun har stort klorestativ som vi har spraye kattemynte på, masse leker osv, som hun også bruker hele tiden men alikevel skal ødelegge stolene mine. Vi tok de vekk en stund men tok de opp igjen i går da vi hadde middags gjester. tok ikke lange tiden før hun starte igjen, selv om vi hadde tatt håndkle på dem. hun flekker de av og klorer.  

Hun sover ikke mye heller og hvis hun sovner og vi reiser oss opp så er det på ann igjen med null stopp springing

Vi bruker sprayflaske med vann når hun gjør dette..

ja jeg vet at de gjør det av natur men jeg har hatt katter før og de har aldri gjort dette! 

Hva skal jeg gjør??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsett med vannflasken, og vær konsekvent. Det blir bedre! Min katt var også spik spenna gæren da hun var kattunge, nå er hun halvannet år og har roet seg betraktelig.

Anonymkode: e15cb...091

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fortsett med vannflasken, og vær konsekvent. Det blir bedre! Min katt var også spik spenna gæren da hun var kattunge, nå er hun halvannet år og har roet seg betraktelig.

ja vi måtte jo fjerne møblene men vi kan jo ikke ha de vekke i over 1 år.. er spiseplassen vår :P

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (6 minutter siden):

ja vi måtte jo fjerne møblene men vi kan jo ikke ha de vekke i over 1 år.. er spiseplassen vår :P

Kanskje katten deres ikke liker klorestativet? Vi kjøpte klorebrett som vi har skrudd fast i veggen, det liker vår bedre enn klorestativ som står fritt på gulvet. Kattemynte har hun lite til overs for.

Vi måtte bytte ut gardinene her hos oss, og nesten alle laknene våre har hull i seg pga katten. Jeg har akseptert at det bare er sånn det er 😅

Det hjelper å bruke sprayflaske, men velg dine kamper - jeg bruker kun sprayflaske når hun tygger på plantene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje katten deres ikke liker klorestativet? Vi kjøpte klorebrett som vi har skrudd fast i veggen, det liker vår bedre enn klorestativ som står fritt på gulvet. Kattemynte har hun lite til overs for.

Vi måtte bytte ut gardinene her hos oss, og nesten alle laknene våre har hull i seg pga katten. Jeg har akseptert at det bare er sånn det er 😅

Det hjelper å bruke sprayflaske, men velg dine kamper - jeg bruker kun sprayflaske når hun tygger på plantene.

her elsker hun klorestativet og den er på flere nivåer..går amok på det også :P 

ja plantene gikk hun og på, helst i målla men der har hun roet seg nå heldigvis etter mye vann spruting hehe..

hadde de bare vært gardiner her også og ikke mine herskaps stoler så hadde det vert lettere å kjøpe nytt, og de er i skinn så er ikke lett å reparer de heller ved klore skadene

Skrevet

Jeg har hatt katt i store deler av mitt 50 årige liv, og kan vel bare si at "sånn er katter". Noen katter ødelegger lite, mens kanskje de fleste vil klore opp f eks møbler, uansett hvor store, flotte klorestativ man har. I "gamle dager" (for 20-30 år siden) kasta man ut katta for å løpe fra seg, men nå er jo dyrebeskyttelsens hysteriske småjenter ute og kidnapper enhver katt som slippes ut!! Min erfaring er at når katten får gå fritt ut og inn (slik katter skal), blir de roligere inne. Da er de ute og raser fra seg, og kommer inn for å spise og sove. DET er slik et godt katteliv skal være!

Dagens tullete kattehold, med innekatter og katter i bånd, er dyreplageri og viser manglende kunnskap om dyrearten. 

Anonymkode: 64c89...f1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har hatt katt i store deler av mitt 50 årige liv, og kan vel bare si at "sånn er katter". Noen katter ødelegger lite, mens kanskje de fleste vil klore opp f eks møbler, uansett hvor store, flotte klorestativ man har. I "gamle dager" (for 20-30 år siden) kasta man ut katta for å løpe fra seg, men nå er jo dyrebeskyttelsens hysteriske småjenter ute og kidnapper enhver katt som slippes ut!! Min erfaring er at når katten får gå fritt ut og inn (slik katter skal), blir de roligere inne. Da er de ute og raser fra seg, og kommer inn for å spise og sove. DET er slik et godt katteliv skal være!

Dagens tullete kattehold, med innekatter og katter i bånd, er dyreplageri og viser manglende kunnskap om dyrearten. 

Signerer på dette. Våre katter klorte på alt i noen uker. (Fikk to samtidig). Vi gav fort opp disse rådene om å holde kattene inne i månedsvis. Monterte katteluke og lot dem komme og gå som de ville. De har ikke klort på et møbel etter dette. De er inne for å sove, spise og kose. Kloring, løping, jakt, klatring i trær, gå på do mm gjør de ute. 

De er chippet og kastrert, og får jevnlig makkekur og årlig kontroll hos veterinær, om noen lurer og synes vi er uansvarlige. Og vi bor landlig til der frittgående katter ikke er til plage for naboer. 

Anonymkode: 09f22...5cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo det vi og har gjort med de andre kattene våres..sluppet de ut etter noen uker inne..men som du sier så har det blitt veldig hysterisk med katter at de skal ver inne i 1 år før de slippes ut osv.. hun ble 4 mnd i går.. så jeg vet liksom når jeg skal slippe henne ut..hun søker om å gå ut, vi må holde henne oppe når vi åpner dørene..

Men ang katteluke.. blir det ikke trekk i døren da? blir jo veldig kaldt hvis man har den i terasse døren?

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (45 minutter siden):

Det er jo det vi og har gjort med de andre kattene våres..sluppet de ut etter noen uker inne..men som du sier så har det blitt veldig hysterisk med katter at de skal ver inne i 1 år før de slippes ut osv.. hun ble 4 mnd i går.. så jeg vet liksom når jeg skal slippe henne ut..hun søker om å gå ut, vi må holde henne oppe når vi åpner dørene..

Men ang katteluke.. blir det ikke trekk i døren da? blir jo veldig kaldt hvis man har den i terasse døren?

Vi har sånn katteluke med chip-åpning. Den har pakninger rundt kanten, så det er ikke direkte trekk, men likevel er det jo litt kaldt rundt den.

Anonymkode: 71044...8ed

Skrevet

Vi har katteluke (chip) som går rett inn på kjøkkenbordet der vi er mye. Kanskje litt kjøligere rundt luken, men virkelig ikke noe problem som merkes. Selv om vi sitter en meter unna. 

Anonymkode: c45aa...3b8

Skrevet

Vår katteluke er også den typen med chip. Det trekker ikke, men det om du f.eks. går barbent forbi rett foran luken kan du kjenne at gulvet er kaldere der. Tenker at det er helt uproblematisk. 

Skrevet

Det er en liten kattunge, selvsagt klorer hun på møblene. Du må rydde bort det du er redd for, og konsekvent flytte henne til klorestativet hver eneste gang. Å slippe henne ut er helt hull i hodet, hun har ikke retningssans enda. Det kan gå bra, og det kan gå dårlig. 

Anonymkode: b90db...f91

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er en liten kattunge, selvsagt klorer hun på møblene. Du må rydde bort det du er redd for, og konsekvent flytte henne til klorestativet hver eneste gang. Å slippe henne ut er helt hull i hodet, hun har ikke retningssans enda. Det kan gå bra, og det kan gå dårlig. 

Anonymkode: b90db...f91

Jeg har hatt 3 katter før og det har aldri vært ett problem med at de blir slippet ut før tiden. De har aldri stukket av eller noe. Nå har det blitt litt hysterisk synes jeg med å holde en katt inne i 1 år før den kan slippes ut. Jeg har fjernet de tingene jeg er redd for men å ikke ha spisestoler over lengre tid kan vi ikke. Klorestativet blir flittig brukt hele tiden og av katten så det skal ikke stå på det. Den har 2 stk, en liten og en stor. Når den blir oppgiret og trur det er en lek når jeg spruter på henne er og frustrerende

Skrevet

Vi har også sluppet ut våre katter etter kort tid. Både kattene vi har nå, og kattene jeg har hatt som barn og voksen før jeg fikk egne barn. Totalt ti katter i løpet av livet mitt, faktisk. 
Ingen av dem har forsvunnet, blitt påkjørt eller ikke funnet veien hjem. Alle har blitt gamle og har dødd av naturlige årsaker. Bortsett fra de to som lever fortsatt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi har også sluppet ut våre katter etter kort tid. Både kattene vi har nå, og kattene jeg har hatt som barn og voksen før jeg fikk egne barn. Totalt ti katter i løpet av livet mitt, faktisk. 
Ingen av dem har forsvunnet, blitt påkjørt eller ikke funnet veien hjem. Alle har blitt gamle og har dødd av naturlige årsaker. Bortsett fra de to som lever fortsatt. 

Samme erfaring har jeg, men de første månedene er vo jo ute sammen med kattungen. Vi har ikke sluppet dem ut om morgenen og ropt dem inn om kvelden akkurat.

Anonymkode: 73ec7...b40

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

🙏🏻 Endelig ett fornuftig innlegg om katter. Født på andre siden av årtusenskifte, ser jeg meg vantro hvordan kattehold har endret seg siste årene. De skal selvfølgelig både steriliseres, vaksineres, chippes og følges opp, men å stenge de inne og gå med de i bånd? Det er jo helt absurd blitt. 

Anonymkode: e737e...c80

Skrevet

Stenge inn ein katt i eitt år??? Og gå med katt i band? Kvar er dyrevernarane når ein treng dei? 

Anonymkode: 5290d...a81

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Stenge inn ein katt i eitt år??? Og gå med katt i band? Kvar er dyrevernarane når ein treng dei? 

Anonymkode: 5290d...a81

Dyrevernere? Det er geskjeftige småjenter, oppvokst i byen, langt fra landsbygda og normalt dyrehold. De er blottet for sunn fornuft og kunnskap om hvordan dyrene er ment å leve. Her i byen er disse (voksne) småjentene travelt opptatt med å fange inn naboens katt som ble sluppet ut 10 minutter tidligere. De skriver sinte innlegg om katteeiere som lar katta slippe ut, og mener på fullt alvor at ingen katter skal få trø i graset før fylte 1 år (kattene har ikke stedssans må vite), og uansett skal katten gå i bånd. Dessverre er det blitt slik at jeg nå mener at dyrebeskyttelsen slik den fremstår i dag, bør forbys! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...