Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #51 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt virker det. Det er selvbedrag at det ikke er noen vits å slanke deg. Gå ned og hold vekt - det handler om karakterstyrke. Men å kaste operasjon etter noen som ikke klarer forutsetningen med vektnedgang er ingen vits. Anonymkode: 59853...397 De fleste klarer å gå ned. De klarer ikke å holde vekten der og det er absolutt ingen eksperter igjen som tror at det kommer av mangel på karakterstyrke. Resten av verden (inkludert helsevesenet) henger igjen i utdaterte og kunnskapsløse oppfatninger. Og jo. Overvektige har faktisk nøyaktig like stor verdi som normalvektige. Altså er behandling som kan gjøre overvektige friske eller friskere verdt det selv om de ikke er helsevesenets standardmenneske. Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #52 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): De fleste klarer å gå ned. De klarer ikke å holde vekten der og det er absolutt ingen eksperter igjen som tror at det kommer av mangel på karakterstyrke. Resten av verden (inkludert helsevesenet) henger igjen i utdaterte og kunnskapsløse oppfatninger. Og jo. Overvektige har faktisk nøyaktig like stor verdi som normalvektige. Altså er behandling som kan gjøre overvektige friske eller friskere verdt det selv om de ikke er helsevesenets standardmenneske. Anonymkode: cfae1...5d0 Problemet er jo ikke at overvektige har lavere verdi, men at helsevesenet ikke tror behandlingen vil være til god nok nytte for dem i forhold til ulempene den medfører. Anonymkode: 16717...710
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #53 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det virker jo, men det er vanskelig å holde vekten nede etterpå. Hvis behandlingen helsevesenet kan tilby bare gir godt resultat for normalvektige for eksempel, kan de jo ikke tilby den til overvektige, selv om den overvektige også ønsker at det hadde fungert. Man kan ikke se bort fra vekt. Det er en faktor som må vurderes på samme måte som alder, diabetes ol. Anonymkode: 16717...710 Hvorfor tenker du at behandling kun fungerer på normalvektige? Det forskes primært på normalvektige, det betyr ikke at behandling og medisiner ikke virker på overvektige. Det betyr at resultatet ikke er 100% likt. Det forskes jo også primært på menn. Det betyr at medisiner og behandlinger ikke nødvendigvis fungerer helt likt på kvinner. Betyr det at ingen kvinner skal få behandling eller medisiner? Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #54 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Problemet er jo ikke at overvektige har lavere verdi, men at helsevesenet ikke tror behandlingen vil være til god nok nytte for dem i forhold til ulempene den medfører. Anonymkode: 16717...710 Jeg har selv blitt avvist fordi en har antatt at mine symptomer kan komme av overvekt hos noen pasienter. Mine er dokumentert både da jeg hadde kmi på 20 og 34. Det er uinteressant fordi BMI-grensene ikke åpner for å vurdere den enkelte pasient. Det er diskriminering. Dette var forresten et fysisk rehabiliteringsopplegg som består av trening under veiledning av fagfolk. Det er absolutt ingenting som tilseier at jeg ikke ville hatt effekt av behandlingen. Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #55 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor tenker du at behandling kun fungerer på normalvektige? Det forskes primært på normalvektige, det betyr ikke at behandling og medisiner ikke virker på overvektige. Det betyr at resultatet ikke er 100% likt. Det forskes jo også primært på menn. Det betyr at medisiner og behandlinger ikke nødvendigvis fungerer helt likt på kvinner. Betyr det at ingen kvinner skal få behandling eller medisiner? Anonymkode: cfae1...5d0 Jeg har ingen formening på om det virker eller ikke, men jeg er mer tilbøylig til å tro på helsevesenet når det skal vurderes enn fremmede på et forum. Anonymkode: 16717...710
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2021 #56 Skrevet 6. oktober 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg har ingen formening på om det virker eller ikke, men jeg er mer tilbøylig til å tro på helsevesenet når det skal vurderes enn fremmede på et forum. Anonymkode: 16717...710 Merkelig, for du gir utrykk for en klar formening. Systematisk diskriminering av mennesker på grunnlag av hudfarge, etnisitet, legning, funksjonshemning, kroppsfasong er helt reelt og bevist av forskning mange ganger. Faktisk har forskning påvist at helsepersonell generelt har sterkere antipatier mot overvektige enn resten av befolkningen. Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2021 #57 Skrevet 6. oktober 2021 Et annet poeng er at dette er ikke et etablert helsetilbud, det er ledd i en studie. Da er det vanlig med inklusjon- og eksklusjonskrierier, og overvekt kan være noe man ønsker å unngå i studiesammenheng fordi det kan være en confounder. (Særlig ved studier som innebærer operasjon). Jeg fant ikke protokollen, og ser at journalisten ikke har lunket til den, men hvis du etterspør den så kan det være de har redegjort for grensen der. Anonymkode: d625a...fbb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2021 #58 Skrevet 6. oktober 2021 https://hnt.no/kliniske-studier/effekt-av-ketose-pa-lipodem Her er forresten en annen studie som kan være interessant, den er også åpen for inklusjon. Anonymkode: d625a...fbb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2021 #59 Skrevet 6. oktober 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Merkelig, for du gir utrykk for en klar formening. Systematisk diskriminering av mennesker på grunnlag av hudfarge, etnisitet, legning, funksjonshemning, kroppsfasong er helt reelt og bevist av forskning mange ganger. Faktisk har forskning påvist at helsepersonell generelt har sterkere antipatier mot overvektige enn resten av befolkningen. Anonymkode: cfae1...5d0 Hvor har jeg skrevet noe om at behandlingen mot lipødem virker eller ikke? Anonymkode: 16717...710
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå