Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #26 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og? Anonymkode: bb4bf...6c1 Dermed vil de kunne gå ned i vekt selv om de har lipødem. Anonymkode: 16717...710
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #27 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Dermed vil de kunne gå ned i vekt selv om de har lipødem. Anonymkode: 16717...710 Og det vil være nyttig fordi? Anonymkode: bb4bf...6c1
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #28 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Og det vil være nyttig fordi? Anonymkode: bb4bf...6c1 Det må du nesten spørre sykhuset om, men jeg tipper det reduserer faren for komplikasjoner og gjør det mer sansynelig at behandlingen blir vellykket. Anonymkode: 16717...710
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #29 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det må du nesten spørre sykhuset om, men jeg tipper det reduserer faren for komplikasjoner og gjør det mer sansynelig at behandlingen blir vellykket. Anonymkode: 16717...710 Vel. Det er vel det HI tar opp i sitt innlegg helt i starten her: at forskjellen ikke er så stor - det er holdningene som blåser den opp. Hva med å lese det du kommenterer på? Anonymkode: bb4bf...6c1
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #30 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vel. Det er vel det HI tar opp i sitt innlegg helt i starten her: at forskjellen ikke er så stor - det er holdningene som blåser den opp. Hva med å lese det du kommenterer på? Anonymkode: bb4bf...6c1 Påstanden jeg svarte på var at de med lipødem ikke kunne slanke seg. Det kan de. Det er mulig forskjellen ikke er så stor på overlevelse eller hvordan de nå måler det mellom syklig overvektige og normalvektige og at helsevesenet forskjelldbehandler overvektige unødvendig eller det kan hende at mange overvektige ikke vil innse problemet. Det vet jeg ikke. Les hele tråden og ikke bare hi før du klikker på enkeltinlegg. Anonymkode: 16717...710
Luksusdyret Skrevet 5. oktober 2021 #31 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og? Anonymkode: bb4bf...6c1 Og da skal de ikke ha behandling mot en sykdom som ikke har noe med overvekt å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #32 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg jobber med dette hver dag. Din fremstilling av overvektige i helsevesenet er en smule forenklet. Det er betydelig økt risiko når man er overvektig ved operasjon, det er desverre ikke til å stikke under en stol og kan ikke godsnakkes bort. Men jeg er også enig i at helsevesenet diskriminerer de overvektige. Det er desverre veldig lett å avfeie en overvektig med at den er for stor uten å gå i dialog med pasienten der man kan snakke sammen der begge parter får lagt fram sine bekymringer. Ikke alle, men ofte har pasienter, overvektige eller ei, urealistiske forventinger til hva man klarer å fikse. Jeg er med på lipoødem operasjoner også og det er ikke ėn operasjon, men en serie operasjoner og det er krevende for helsevesenet og ikke minst pasienten. Det er en ganske ny sykdom de er begynt å operere på. Foreløpig er det svært få som får innvilget operasjon og de som får innvilget må være svært motivert. En annen ting vi ser er vi får henvist pasienter med lipoødem som ikke har det, så det er nok en del overvektige som har diagnosen uriktig. Det er en interessant problemstilling du løfter fram. Anonymkode: 9157d...d81 Jeg hadde min første av foreløpig fire planlagte lipødemoperasjoner for litt siden. Jeg hadde nesten motsatt problem for jeg er slank så det tok mange år før det endelig ble satt diagnosen fordi jeg «så jo ikke ut som bildene av lipødem på google». Akkurat nå lever jeg i et enda verre smertehelvete enn før operasjonen. Jeg syns det er fascinerende at du som jobber med det hver dag skriver det du skriver. Jeg har nå forbanna vondt, langt utover det som er vanlig etter en slik operasjon. Forklaringen til kirurgen var at det er nettopp fordi jeg er slank fordi de da måtte skrape mye mer inni beina, mens på en overvektig med mer fett ville det være lettere å få ut de syke cellene og de ville sannsynligvis ha kortere periode med smerter enn jeg har. Anonymkode: fcd1b...bbb
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #33 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde min første av foreløpig fire planlagte lipødemoperasjoner for litt siden. Jeg hadde nesten motsatt problem for jeg er slank så det tok mange år før det endelig ble satt diagnosen fordi jeg «så jo ikke ut som bildene av lipødem på google». Akkurat nå lever jeg i et enda verre smertehelvete enn før operasjonen. Jeg syns det er fascinerende at du som jobber med det hver dag skriver det du skriver. Jeg har nå forbanna vondt, langt utover det som er vanlig etter en slik operasjon. Forklaringen til kirurgen var at det er nettopp fordi jeg er slank fordi de da måtte skrape mye mer inni beina, mens på en overvektig med mer fett ville det være lettere å få ut de syke cellene og de ville sannsynligvis ha kortere periode med smerter enn jeg har. Anonymkode: fcd1b...bbb Jeg skjønte ikke hva du reagerte på i innlegget hennes. Anonymkode: 16717...710
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #34 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg skjønte ikke hva du reagerte på i innlegget hennes. Anonymkode: 16717...710 Jeg reagerer på setningen om at det er betydelig mer risiko med overvektige pasienter, mens det i akkurat dette tilfellet med lipødem faktisk er bedre om pasienten har mer fett. Anonymkode: fcd1b...bbb
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #35 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg reagerer på setningen om at det er betydelig mer risiko med overvektige pasienter, mens det i akkurat dette tilfellet med lipødem faktisk er bedre om pasienten har mer fett. Anonymkode: fcd1b...bbb Jeg vil tro at det har mye å si om personen har fettreserver, utenom det som ligger i de syke cellene, som tilsvarer en bmi på 20 eller 40. Det er vell ikke sånn at alle blir bedt om å slanke seg uansett hvor lite fett de har ellers på kroppen? Anonymkode: 16717...710
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #36 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Påstanden jeg svarte på var at de med lipødem ikke kunne slanke seg. Det kan de. Det er mulig forskjellen ikke er så stor på overlevelse eller hvordan de nå måler det mellom syklig overvektige og normalvektige og at helsevesenet forskjelldbehandler overvektige unødvendig eller det kan hende at mange overvektige ikke vil innse problemet. Det vet jeg ikke. Les hele tråden og ikke bare hi før du klikker på enkeltinlegg. Anonymkode: 16717...710 Jeg leste hele tråden før jeg svarte, men poenget ditt er utenfor trådens innhold likevel, og dessuten feil - som en annen her påpeker, de såkalte slankekurene virker mot sin hensikt. Men myten om slankekurer hjelper den slanke delen av befolkningen til å holde fast i en illusjon om at de selv utøver selvdisiplin og følgelig er bedre mennesker enn de tjukke, da. Anonymkode: bb4bf...6c1
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #37 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde min første av foreløpig fire planlagte lipødemoperasjoner for litt siden. Jeg hadde nesten motsatt problem for jeg er slank så det tok mange år før det endelig ble satt diagnosen fordi jeg «så jo ikke ut som bildene av lipødem på google». Akkurat nå lever jeg i et enda verre smertehelvete enn før operasjonen. Jeg syns det er fascinerende at du som jobber med det hver dag skriver det du skriver. Jeg har nå forbanna vondt, langt utover det som er vanlig etter en slik operasjon. Forklaringen til kirurgen var at det er nettopp fordi jeg er slank fordi de da måtte skrape mye mer inni beina, mens på en overvektig med mer fett ville det være lettere å få ut de syke cellene og de ville sannsynligvis ha kortere periode med smerter enn jeg har. Anonymkode: fcd1b...bbb Hvorfor ble det mistenkt lipødem når du ikke hadde det typiske utseendet? Anonymkode: ab407...23c
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #38 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg reagerer på setningen om at det er betydelig mer risiko med overvektige pasienter, mens det i akkurat dette tilfellet med lipødem faktisk er bedre om pasienten har mer fett. Anonymkode: fcd1b...bbb Slik jeg forsto setningen handlet det om operasjoner av overvektige generelt, ikke for lipødem-pasienter spesielt. Overvekt/fedme gir en del risiko ved anestesien og økt risiko for komplikasjoner med sårtilheling osv, og jeg tror det var det innlegget siktet til. Anonymkode: d625a...fbb
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #39 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Slik jeg forsto setningen handlet det om operasjoner av overvektige generelt, ikke for lipødem-pasienter spesielt. Overvekt/fedme gir en del risiko ved anestesien og økt risiko for komplikasjoner med sårtilheling osv, og jeg tror det var det innlegget siktet til. Anonymkode: d625a...fbb Det er noe økt risiko, men den overdrives. Å nekte pasienter behandling og operasjoner på grunnlag av BMI er nok beleilig, men det ligger til grunn at man kan klare noe veldig få klarer: å gå ned i vekt og holde seg der. Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #40 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Det er noe økt risiko, men den overdrives. Å nekte pasienter behandling og operasjoner på grunnlag av BMI er nok beleilig, men det ligger til grunn at man kan klare noe veldig få klarer: å gå ned i vekt og holde seg der. Anonymkode: cfae1...5d0 Hvorfor tror du ikke helsevesenet ønsker å gi overvektige pasienter behandling? Anonymkode: 16717...710
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #41 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor tror du ikke helsevesenet ønsker å gi overvektige pasienter behandling? Anonymkode: 16717...710 Enkelt forklart: på grunn av fordommer. Det er ikke så enkelt at leger vil eksplisitt si at overvektige ikke skal ha behandling. BMI-grenser oppfattes som en «god motivator» og pasienter med samme helseproblem men ulik vekt får ikke samme tilbud. Enkelt forklart: pasient på 57 kg ber om hjelp med en vond fot. Legen diagnostiserer plantar faciit og kvinnen får øvelser og medisin som hjelper. Kvinne på 90 kg kommer til samme lege med samme symptomer. Legen sier at smerten vil gå bort om hun går ned i vekt. For kvinnen på 90 kg blir betennelsen kronisk fordi hun ikke får behandling. Jeg forenkler, men dette er veldokumentert. Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #42 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg leste hele tråden før jeg svarte, men poenget ditt er utenfor trådens innhold likevel, og dessuten feil - som en annen her påpeker, de såkalte slankekurene virker mot sin hensikt. Men myten om slankekurer hjelper den slanke delen av befolkningen til å holde fast i en illusjon om at de selv utøver selvdisiplin og følgelig er bedre mennesker enn de tjukke, da. Anonymkode: bb4bf...6c1 Her virker det som om kosthold og vektkontroll/vektnedgang er vesentøig for å få et varig godt resultat. https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144421745-trenger-solskinnshistorie-i-forhold-til-trekking-visdomstann/?tab=comments#comment-149614089 Anonymkode: 16717...710
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #43 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Her virker det som om kosthold og vektkontroll/vektnedgang er vesentøig for å få et varig godt resultat. https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144421745-trenger-solskinnshistorie-i-forhold-til-trekking-visdomstann/?tab=comments#comment-149614089 Anonymkode: 16717...710 ??? Anonymkode: ab407...23c
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #44 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): ??? Anonymkode: ab407...23c Kanskje de skal innføre bmi-grense for trekke visdomstenner også. Tannverk er motiverende. Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #45 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Enkelt forklart: på grunn av fordommer. Det er ikke så enkelt at leger vil eksplisitt si at overvektige ikke skal ha behandling. BMI-grenser oppfattes som en «god motivator» og pasienter med samme helseproblem men ulik vekt får ikke samme tilbud. Enkelt forklart: pasient på 57 kg ber om hjelp med en vond fot. Legen diagnostiserer plantar faciit og kvinnen får øvelser og medisin som hjelper. Kvinne på 90 kg kommer til samme lege med samme symptomer. Legen sier at smerten vil gå bort om hun går ned i vekt. For kvinnen på 90 kg blir betennelsen kronisk fordi hun ikke får behandling. Jeg forenkler, men dette er veldokumentert. Anonymkode: cfae1...5d0 Det kan godt hende du har rett, men er det sikkert at de samme øvelsene og den samme medisinen sombhjalp kvinnen på 57 kg ville hjulpet kvinnen på 90 kg? Hun vil fortsette å belaste foten med større vekt og muligens ha dårligere blodsirkulasjon (vanlig problem for overvektige). Legene kan jo ikke bare se bort fra fysiske utfordinger hos pasientene heller. Anonymkode: 16717...710
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #46 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det kan godt hende du har rett, men er det sikkert at de samme øvelsene og den samme medisinen sombhjalp kvinnen på 57 kg ville hjulpet kvinnen på 90 kg? Hun vil fortsette å belaste foten med større vekt og muligens ha dårligere blodsirkulasjon (vanlig problem for overvektige). Legene kan jo ikke bare se bort fra fysiske utfordinger hos pasientene heller. Anonymkode: 16717...710 Men de kan se bort fra hele pasientenog si «fordi behandling muligens ikke virker helt likt på deg som er overvektig får du ingen diagnose og ingen behandling?» Det er heller ikke sånn at alle overvektige har alle utfordringer som overvekt kan medføre. Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #47 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): ??? Anonymkode: ab407...23c Feil link 😊 https://www.google.com/amp/s/kirurgen.no/fagstoff/plastikkirurgi/lipodem-en-ny-utfordring-for-plastikkirurger/amp/ Anonymkode: 16717...710
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #48 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Feil link 😊 https://www.google.com/amp/s/kirurgen.no/fagstoff/plastikkirurgi/lipodem-en-ny-utfordring-for-plastikkirurger/amp/ Anonymkode: 16717...710 Flere forfattere anbefaler vektkontroll. Det gjør ikke vektkontroll oppnåelig for kvinner med lipødem. Overvektige får også beskjed om det samme. Det endrer ikke det faktum at nesten alle som går ned i vekt har lagt på seg igjen alt ++ et par år senere. Dette er jo egentlig kjernen av problemet: helsevesenet forholder seg ikke til at slanking ikke virker. Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #49 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Dette er jo egentlig kjernen av problemet: helsevesenet forholder seg ikke til at slanking ikke virker. Selvsagt virker det. Det er selvbedrag at det ikke er noen vits å slanke deg. Gå ned og hold vekt - det handler om karakterstyrke. Men å kaste operasjon etter noen som ikke klarer forutsetningen med vektnedgang er ingen vits. Anonymkode: 59853...397
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #50 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Flere forfattere anbefaler vektkontroll. Det gjør ikke vektkontroll oppnåelig for kvinner med lipødem. Overvektige får også beskjed om det samme. Det endrer ikke det faktum at nesten alle som går ned i vekt har lagt på seg igjen alt ++ et par år senere. Dette er jo egentlig kjernen av problemet: helsevesenet forholder seg ikke til at slanking ikke virker. Anonymkode: cfae1...5d0 Det virker jo, men det er vanskelig å holde vekten nede etterpå. Hvis behandlingen helsevesenet kan tilby bare gir godt resultat for normalvektige for eksempel, kan de jo ikke tilby den til overvektige, selv om den overvektige også ønsker at det hadde fungert. Man kan ikke se bort fra vekt. Det er en faktor som må vurderes på samme måte som alder, diabetes ol. Anonymkode: 16717...710
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå