Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Xqdppb/elin-har-hatt-plager-i-over-40-aar-no-kjem-behandlingstilbodet Men kun om du er slank i utgangspunktet. Det er helt utrolig at selv ved en sykdom som gjør at en legger på seg, så må en være tynn for å hjelp. BMI på 28 er ikke mye, med lipidødem er de pasientene som får hjelp her mest sansynlig egentlig langt nede på normalvektskalaen. Altså legger en nok en gang opp til at overvektige ikke skal få den samme helsehjelpen som normalvektige. Om de skal få det, krever en at de går ned i vekt. For over 90% av alle med fedme er det en «kur» som gjør dem tyngre på lang sikt. Som vanlig peker en på den (ekstremt overdrevne) risikoen. Nei, det er faktisk ikke vesentlig farligere for en person med bmi på 30 å bli operert. Etter hvert som en kommer lenger opp på skalaen, øker risikoen noe, men hovedproblemet er fedmeforrakten i helsesystemet. Kirurger nekter å opparbeide seg reell kompetanse på å operere større pasienter fordi de «burde være slanke, og kan takke seg selv». Jeg har ikke lipidødem, men har gitt opp helsesystemet. Normalt har jeg en bmi på 30-32, jeg har også en spiseforstyrrelse og har falt inn i et veldig destruktivt mønster hver gang jeg har prøvd å slanke meg, derfor lar jeg nå være av helsemessige grunner. Jeg er lav og noen få og midlertidige feriekilo gjør en del utslag på bmi-skalaen. For noen år siden ble jeg avvist av sykehuset da jeg ble henvist til behandling for en kronisk sykdom. Årsak selv om sykdommen ikke er knyttet til vekt? BMI, det er heller ingen risiko knyttet til behandlingen. De anbefalte fedmeavdelingen på samme sykehus, de har også en BMI-grense som lå 15 kg over min daværende vekt. Jeg blir mer og mer overbevist om at BMI-grensene settes for å grovsile pasienter og slippe lengre ventelister. Det aksepteres fordi diskriminering på grunnlag av vekt er akseptert i helsevesenet. I praksis nektes overvektige et forsvarlig helsetilbud. I dag er jeg først og fremst forbanna på vegne av medsøstre med lipidødem. Endelig skulle dere få hjelp, men så er mesteparten av dere ekskludert før det starter. Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Eller du kan gjøre jobben og gå ned de kiloene. Mindre inn=vekt ned. Enkel matematikk. Anonymkode: 59853...397
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Eller du kan gjøre jobben og gå ned de kiloene. Mindre inn=vekt ned. Enkel matematikk. Anonymkode: 59853...397 Du bekrefter bare holdingene med den kommentaren. Jeg er selv slank og har aldri opplevd fordommer fra helsevesenet pga vekt. Men jeg har hatt spiseforstyrrelser selv og har ingen problemer med å forstå håpløsheten i å slite med dette enten det fører vekta den ene eller andre veien. Har heller ingen problem med å tro på at overvektige kan møte på fordommer og forrakt i helsevesenet med disse holdningene. Det er faktisk ikke så enkelt som du skisserer her, tvert imot er det kompliserte og til dels ukjente mekanismer som ofte ligger bak overvekt. Dette forskes det på nå til info, nettopp fordi man har sett at det ikke er så enkelt som mer inn enn ut = overvekt Anonymkode: 720da...81e
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Eller du kan gjøre jobben og gå ned de kiloene. Mindre inn=vekt ned. Enkel matematikk. Anonymkode: 59853...397 Får bare håpe at DU får en kronisk sykdom ingen forstår. Kanskje du da klarer å bli voksen, få litt perspektiv og behandle andre mennesker med respekt. Folk som deg burde fratas tilgangen på nett. Anonymkode: d2c03...2d3
Elina Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Eller du kan gjøre jobben og gå ned de kiloene. Mindre inn=vekt ned. Enkel matematikk. Anonymkode: 59853...397 Det går nok ikke da dette er en sykdom og handler ikke om hva du spiser. Det blir som å si til en person med kreft at de bare kan trene litt så går kreften over! https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diverse/lipodem/ Å be HI om å slanke seg er vel ikke spesielt til hjelp.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Eller du kan gjøre jobben og gå ned de kiloene. Mindre inn=vekt ned. Enkel matematikk. Anonymkode: 59853...397 De som har lipødem kan ikke slanke seg, da fettet samler seg i beina uansett hvor lite de spiser. Du har null kunnskap om sykdommen. Da bør du heller ikke uttale deg. Anonymkode: c38a0...fc4
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): De som har lipødem kan ikke slanke seg, da fettet samler seg i beina uansett hvor lite de spiser. Du har null kunnskap om sykdommen. Da bør du heller ikke uttale deg. Anonymkode: c38a0...fc4 Nå sier jo HI at hun IKKE har lipødem, men hun er overvektig…. Anonymkode: 3a3cf...c88
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Nå sier jo HI at hun IKKE har lipødem, men hun er overvektig…. Anonymkode: 3a3cf...c88 Og hun kan ha alt mulig annet av helseforhold som gjør at hun ikke vil lykkes. Hun kan være som meg - jeg er lettere overvektig og må ligge på 800 kcal per dag for å gå ned i vekt. Og da går det kjempesakte. Det sier seg selv at så lavt kalorikonsum ikke er mulig over tid. Mine grunner er kortisonmedisin jeg må gå på resten av livet, og dårlig behandlet hypothyreose (jeg responderer ikke på Levaxin). Anonymkode: c38a0...fc4
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Og hun kan ha alt mulig annet av helseforhold som gjør at hun ikke vil lykkes. Hun kan være som meg - jeg er lettere overvektig og må ligge på 800 kcal per dag for å gå ned i vekt. Og da går det kjempesakte. Det sier seg selv at så lavt kalorikonsum ikke er mulig over tid. Mine grunner er kortisonmedisin jeg må gå på resten av livet, og dårlig behandlet hypothyreose (jeg responderer ikke på Levaxin). Anonymkode: c38a0...fc4 Hun kan selvfølgelig ha alle mulige tilleggssykdommet. Men bmi på 30-32 er klassifisert som fedme - ikke lettere overvekt. Anonymkode: 3a3cf...c88
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hun kan selvfølgelig ha alle mulige tilleggssykdommet. Men bmi på 30-32 er klassifisert som fedme - ikke lettere overvekt. Anonymkode: 3a3cf...c88 Det jeg vil frem til, er at når noen sier at sulting ikke funker på dem, så gjør det mest sannsynlig ikke det. Anonymkode: c38a0...fc4
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hun kan selvfølgelig ha alle mulige tilleggssykdommet. Men bmi på 30-32 er klassifisert som fedme - ikke lettere overvekt. Anonymkode: 3a3cf...c88 Hun har en spiseforstyrrelse. Da tenker jeg at andre ikke skal mene så mye. Anonymkode: c41f4...15f
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Nå sier jo HI at hun IKKE har lipødem, men hun er overvektig…. Anonymkode: 3a3cf...c88 Ja det sier jeg. Og det er jeg, jeg har gjort jobben med å gå ned mange ganger. Det har gjort meg mentalt syk og det har gjort meg tykkere, så jeg kommer ikke til å gjøre det igjen. 97% av alle som slanker seg uten operasjon går opp igjen i vekt. Det gjelder også blant de som holder på «den nye livsstilen». Kroppen jobber knallhardt for å få kiloene tilbake og forbrenningen blir vesentlig lavere enn hos en normalvektig som aldri har hatt en stor vektnedgang. Dette er etterhvert godt kjent i helsevesenet, men likevel velger en altså å anbefale en behandling aom bare virker for 3%, og holder tilbake behandling for andre sykdommer uansett om de er relatert til vekten eller ikke. Det er diskriminering og det tar livet av mange mennesker. Ja, overvektige har høyere dødelighet, men det korrigeres ikke for om og når i sykdomsforløpet de har fått behandling. Sykdommer oppdages senere hos overvektige fordi de får beskjed om å slanke seg i stedet for utredning. Jeg trener og jeg spiser sunt. Kaloriinntaket ligger på 1500- 1800 kalorier. Da klarer jeg å opprettholde vekten jeg har nå. Lipidødem er ekstremtilfelle. Her har en en sykdom som beviselig gjør at kvinner legger på seg uten at de spiser for mye, og som gjør det tilnærmet umulig å gå ned. Likevel bestemmer en at de sykeste ikke skal få tilbud om behandling. Selv om en har fettforbi kan jeg faktisk ikke forstå at folk syns det er ok kun fordi de som rammes er kvinner med overvekt. Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hun har en spiseforstyrrelse. Da tenker jeg at andre ikke skal mene så mye. Anonymkode: c41f4...15f Jeg har ingen tilleggssykdommer som er relatert til vekten min. Jeg har hatt anorexia, det trigges av slanking, ikke vekt. Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #14 Skrevet 4. oktober 2021 HI har et viktig poeng: Det er ikke bra å si til overvektige at det "bare" er å gå ned i vekt. Vi begynner å få et ganske solid bevismateriale på at det ikke fungerer. De fleste klarer å gå ned i vekt for en periode, men så går de opp igjen, og blir ofte tjukkere enn de var. Og i tillegg har de gjerne rotet til forbrenningen sin. Statistisk sett er det veldig få som klarer å gå ned mer enn 10 prosent av kroppsvekten sin OG bli der. Derfor burde vi endre fokus: Heller fokusere på å stabilisere vekten, trene, leve et godt og helsefremmende liv mv. enn på at man absolutt skal mest mulig ned i vekt. Jeg er selv normalvektig btw, men føler med de som sliter med denne problemstillingen og all feilinformasjonen der ute. Ja: overvekt kommer ofte av overspising, men i mange tilfeller legges grunnlaget alt i barndommen, og det er ikke nødvendigvis den overvektiges "skyld". Nei: Det er uansett ikke "bare å slanke seg". De fleste sterkt overvektige har slanket seg mange ganger. Anonymkode: b83df...8f2
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #15 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Du bekrefter bare holdingene med den kommentaren. Jeg er selv slank og har aldri opplevd fordommer fra helsevesenet pga vekt. Men jeg har hatt spiseforstyrrelser selv og har ingen problemer med å forstå håpløsheten i å slite med dette enten det fører vekta den ene eller andre veien. Har heller ingen problem med å tro på at overvektige kan møte på fordommer og forrakt i helsevesenet med disse holdningene. Det er faktisk ikke så enkelt som du skisserer her, tvert imot er det kompliserte og til dels ukjente mekanismer som ofte ligger bak overvekt. Dette forskes det på nå til info, nettopp fordi man har sett at det ikke er så enkelt som mer inn enn ut = overvekt Anonymkode: 720da...81e Vel. I konsentrasjonsleir ville alle tjukkaser blitt tynne, så all verdens kompleksitet er en dårlig unnskyldning. Anonymkode: 59853...397
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #16 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vel. I konsentrasjonsleir ville alle tjukkaser blitt tynne, så all verdens kompleksitet er en dårlig unnskyldning. Anonymkode: 59853...397 Ikke de med lipødem. De ville sannsynligvis blitt tynne på overkroppen, men kroppen ville fortsatt ikke klart å kvitte seg med fettet på underkroppen. Anonymkode: 4d7d7...7f3
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #17 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vel. I konsentrasjonsleir ville alle tjukkaser blitt tynne, så all verdens kompleksitet er en dårlig unnskyldning. Anonymkode: 59853...397 Det er et argument som ikke henger på greip. Selvsagt blir alle som ikke dør før de kommer så langt tynne av å leve i en konsentrasjonsleir der ingen får nok mat over veldig lang tid. Tror du at du kunne levd på en konsentrasjonsleirdiett selv uten at du var tvunget til det? Og tror du ikke fangene som overlevde la på seg igjen når de slapp ut? Anonymkode: cfae1...5d0
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #18 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vel. I konsentrasjonsleir ville alle tjukkaser blitt tynne, så all verdens kompleksitet er en dårlig unnskyldning. Anonymkode: 59853...397 Jesus, enkelte burde være fratatt internett privilegier Anonymkode: ab407...23c
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #19 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): De som har lipødem kan ikke slanke seg, da fettet samler seg i beina uansett hvor lite de spiser. Du har null kunnskap om sykdommen. Da bør du heller ikke uttale deg. Anonymkode: c38a0...fc4 De kan slanke seg som alle andre, men da er det fettet ellers som forsvinner, stort sett ikke det som kommer av sykdomen. Anonymkode: 16717...710
Himmel og hav Skrevet 4. oktober 2021 #20 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vel. I konsentrasjonsleir ville alle tjukkaser blitt tynne, så all verdens kompleksitet er en dårlig unnskyldning. Anonymkode: 59853...397 Tenk så uheldig å havne bakerst i køen både når de delte ut vett og takt. Jeg tenner ei fyrstikk for deg.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #21 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vel. I konsentrasjonsleir ville alle tjukkaser blitt tynne, så all verdens kompleksitet er en dårlig unnskyldning. Anonymkode: 59853...397 Dersom er tjukke I kroppen kan kanskje gå ned i vekt, de som er tjukke i huet er det verre med Anonymkode: d1610...6d6
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #22 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): De kan slanke seg som alle andre, men da er det fettet ellers som forsvinner, stort sett ikke det som kommer av sykdomen. Anonymkode: 16717...710 Nettopp. Og er sykdommen ille nok, har man MYE fett i beina, ergo høy BMI selv om man er tynn ellers på kroppen. Anonymkode: c38a0...fc4
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #23 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Nettopp. Og er sykdommen ille nok, har man MYE fett i beina, ergo høy BMI selv om man er tynn ellers på kroppen. Anonymkode: c38a0...fc4 Saken er jo at mange har begge deler. Anonymkode: 16717...710
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #24 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg jobber med dette hver dag. Din fremstilling av overvektige i helsevesenet er en smule forenklet. Det er betydelig økt risiko når man er overvektig ved operasjon, det er desverre ikke til å stikke under en stol og kan ikke godsnakkes bort. Men jeg er også enig i at helsevesenet diskriminerer de overvektige. Det er desverre veldig lett å avfeie en overvektig med at den er for stor uten å gå i dialog med pasienten der man kan snakke sammen der begge parter får lagt fram sine bekymringer. Ikke alle, men ofte har pasienter, overvektige eller ei, urealistiske forventinger til hva man klarer å fikse. Jeg er med på lipoødem operasjoner også og det er ikke ėn operasjon, men en serie operasjoner og det er krevende for helsevesenet og ikke minst pasienten. Det er en ganske ny sykdom de er begynt å operere på. Foreløpig er det svært få som får innvilget operasjon og de som får innvilget må være svært motivert. En annen ting vi ser er vi får henvist pasienter med lipoødem som ikke har det, så det er nok en del overvektige som har diagnosen uriktig. Det er en interessant problemstilling du løfter fram. Anonymkode: 9157d...d81
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #25 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Saken er jo at mange har begge deler. Anonymkode: 16717...710 Og? Anonymkode: bb4bf...6c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå