Gå til innhold

Vil en adhd diagnose automatisk bety medisinering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er midt i prosessen med utredning og enn så lenge tror jeg bup lener mer mot det som heter add, enn adhd. Det er ikke snakk om hyperaktivitet eller vansker med å kontrollere seg, det er ‘kun’ konsentrasjonsvansker. Jeg føler at å sette et friskt barn på Ritalin e.l nå blir for at det skal bli enklere for skolen og ikke for barnets beste. Det fungerer helt supert med ekstra ressurs i klassen og hjemme er vanskene knapt merkbare. 

Så, er det noen med barn som er diagnostisert med adhd og som ikke gir medisin? Hva er erfaringene deres?

Anonymkode: b58d4...5b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere velger selv. Men det kan jo hende at barnet får det bedre med medisin? Regner med at det er en grunn til at det blir utredet. 

Anonymkode: c9c59...e9f

Skrevet

Det velger dere ja. Men jeg er enig med hun over. Dere ville vel neppe utredet henne hvis hun fungerte supert.. 

Anonymkode: c5075...06c

Skrevet

Neida, det er klart at det er en grunn til utredningen, men det er vel ting som bør forsøkes før man tester en såpass kraftig medisin? Som tettere oppfølging i timene, for eksempel. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Neida, det er klart at det er en grunn til utredningen, men det er vel ting som bør forsøkes før man tester en såpass kraftig medisin? Som tettere oppfølging i timene, for eksempel. 

hi

Heter ikke ADD

Anonymkode: 6cc39...217

Skrevet
17 minutes ago, Anonym bruker said:

hi

Noen opplever medisinering som et helt nytt liv. 

Jeg hadde helt klart prøvd det ut. Hvis det ikke fungerer så slutter man selvsagt å ta dem 

Anonymkode: c5075...06c

Skrevet

Vi holder på å få utredet vår sønn for adhd. Jeg trodde han bare hadde add, men slår utrolig ut på h-en. 
Med ekstra hjelp en til en i klassen her ville Han fungert veldig fint tror jeg. Men han er urolig og har så mange tanker i hodet samtidig at vi vurderer medisin. Han er ikke utagerende eller noe. Ønsker bare at han skal ha det best mulig. Om en pille kan hjelpe han så tenker jeg helt topp! For skolen har beklageligvis ikke ressurser til en til en selv om de ønsker det. Det skal ikke være sånn, men det er realitetene 

Anonymkode: e70e7...da2

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi er midt i prosessen med utredning og enn så lenge tror jeg bup lener mer mot det som heter add, enn adhd. Det er ikke snakk om hyperaktivitet eller vansker med å kontrollere seg, det er ‘kun’ konsentrasjonsvansker. Jeg føler at å sette et friskt barn på Ritalin e.l nå blir for at det skal bli enklere for skolen og ikke for barnets beste. Det fungerer helt supert med ekstra ressurs i klassen og hjemme er vanskene knapt merkbare. 

Så, er det noen med barn som er diagnostisert med adhd og som ikke gir medisin? Hva er erfaringene deres?

Da vårt barn fikk diagnosen var medisin det eneste alternativet vi fikk. Hun ble svært tynn og ‘levde’ ikke. Hun smilte ikke og var ikke den sprudlende jenta hun er. Hun ser tilbake  selv på den delen av livet sitt som et mørkt hull.

Vi tok henne av medisin og begynte med melkefritt kosthold. 
Hun fungerer veldig bra og er den gode jenta hun er.Hun får gjerne ikke 5 og 6ere i karakter på skolen,men lever et godt liv og har det bra.

Anonymkode: 9e92b...3ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Heter ikke ADD

Anonymkode: 6cc39...217

Strengt tatt heter det ikke ADHD heller i Norge, så da kan vi like gjerne bare bruke de begrepene vi vil for å lette forståelsen. 

HI. Det er opp til dere og barnet om dere ønsker å prøve ut medisin. Jeg ser litt på det som et hjelpemiddel, som et nærsynt barn som trenger briller. Mine to med ADHD ønsker medisin selv fordi det hjelper dem mye bedre enn bare tilrettelegging, som de har prøvd, men tar bare medisin når de skal på skolen. 

Anonymkode: 4af27...521

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Strengt tatt heter det ikke ADHD heller i Norge, så da kan vi like gjerne bare bruke de begrepene vi vil for å lette forståelsen. 

HI. Det er opp til dere og barnet om dere ønsker å prøve ut medisin. Jeg ser litt på det som et hjelpemiddel, som et nærsynt barn som trenger briller. Mine to med ADHD ønsker medisin selv fordi det hjelper dem mye bedre enn bare tilrettelegging, som de har prøvd, men tar bare medisin når de skal på skolen. 

Jeg vet at det ikke heter ADD, men det var faktisk Bup som selv brukte fasen "det som før het ADD". Hva heter ADHD på norsk da? 

Vi er ikke i mot medisinering om det blir nødvendig, absolutt ikke, men det er i så fall snakk om en svært mild form for ADHD, de fleste vi diskuterer dette med mener at han er svært atypisk barn med diagnosen, så da tenker jeg at vi kanskje kan bruke andre virkemidler først. Men vi kommer selvsagt til å høre på fagfolk, vi vil absolutt det beste for barnet vårt.

hi

Skrevet

Det varierer. 

Da vår barn fikk adhd diagnose så valgte vi å prøve medisinering. I den tiden han var på skolen, pga mye utfordringer som heller ikke var godt for han. 

Han spurte selv om å få medisin i begynnelsen. Fortalte oss han kunne fortså og kjenne sine tanker og følelser. Han fikk medikinet. Han brukte ikke medisin i helger og ferier. 

Nå har han ingenting etter hans ønske. 

Anonymkode: 6bed2...966

Skrevet

Nei, det må hun ikke få. Vi prøvde, men opplevde store bivirkninger og ingen virkning. Nå har hun det bra uten.

Anonymkode: 1cc67...c79

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vet at det ikke heter ADD, men det var faktisk Bup som selv brukte fasen "det som før het ADD". Hva heter ADHD på norsk da? 

Vi er ikke i mot medisinering om det blir nødvendig, absolutt ikke, men det er i så fall snakk om en svært mild form for ADHD, de fleste vi diskuterer dette med mener at han er svært atypisk barn med diagnosen, så da tenker jeg at vi kanskje kan bruke andre virkemidler først. Men vi kommer selvsagt til å høre på fagfolk, vi vil absolutt det beste for barnet vårt.

hi

Det var ikke deg jeg siterte da jeg skrev at det strengt tatt ikke heter ADHD, det var et svar til hun som bare måtte vrenge ut av seg at det ikke heter ADD. Jeg synes godt vi kan bruke både ADHD og ADD for å lette forståelsen rundt hva det er snakk om, akkurat som jeg ikke finner det problematisk å bruke asbergers heller. Jeg støtter deg med andre ord. Men jeg kan likevel svare på spørsmålet ditt. ADHD er en benevnelse som kommer fra det diagnostiske verktøyet DSM-5, som de bl.a. bruker i USA. I Norge bruker vi derimot ICD-10, og der er det vi kjenner som ADHD plassert under F.90.0 og kalles hyperkinetiske forstyrrelser (av aktivitet og oppmerksomhet). Siden ADHD har blitt så etablert i språket vårt, brukes likevel begrepet, også blant fagfolk, spesielt overfor oss lekmenn. Det er derfor jeg ikke ser poenget i å hevde at ADD ikke finnes lenger, det har vel strengt tatt ikke ADHD gjort på en stund heller i Norge 😉

Skrevet

Min 11-åring har "ADHD - uoppmerksom type, som vi før kalte ADD" for å sitere BUP. Vi prøvde medisiner fordi det er et hjelpemiddel (vi hadde gitt insulin om hun fikk sukkersyke, liksom), og fordi ungen selv hadde lyst til det. Hun likte ikke å være vimsete og rotete som hun sa. Dessverre var hun plaget av bivirkninger, så vi sluttet derfor. Prøvde tre forskjellige typer medisin. 

Skolen er pliktig til å tilrettelegge, og så får man jo bare ta inn over seg at det er en praktisk grense for _hvor mye_ skolen evner å gjøre det innenfor de rammene de har.  Er dere fornøyd med den hjelpen dere får, så er det helt greit å velge bort medisin. 

Anonymkode: 4ef9e...17c

Skrevet

Vi har en gutt med adhd uoppmerksom type, han går på conzerta depot. 

Han har forskjellige tiltak på skolen. Disse fungerer i dag veldig fint, men det er fordi medisinen gjør at det er lettere for han å utnytte disse tiltakene bedre. 

Han var i utgangspunktet negativ selv, men etter et par uker på prøve ønsker han ikke å avbryte/ slutte. Han sier at «støyen» forsvinner og at han får tak i informasjonen i hjernen.. tiltakene er støttende og gjør det lettere for han å lære, men for å lære effektivt hjelper medisinen.

Anonymkode: 9c8ba...d6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...