Gå til innhold

Hva gjør vi med sånt?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Listen bør kreves fjernet umiddelbart, så bør løsning komme etterpå.

Og skolen bør også uansett kobles inn i dette, da skaden trolig allerede er skjedd, da det mest trolig er en eller flere av elevene som har fått se listen.

Flott om du har mulighet til å betale manglende beløp, men det løser jo ikke resten av problemet som mest trolig er skapt pga. de som skulle organisere dette.

Anonymkode: b1b95...46b

Det løser ikke alle problemer, men det er den beste løsningen jeg kommer på.

Anonymkode: 4ea6f...60a

Fortsetter under...

Slike turer og dugnder skaper mange utfordringer og mulige scenarier.

Jeg har selv vært med på å arrangere skoletur med aktive fredsreiser. Her var turen helt foreldredrevet og arrangert i høstferien. Slik har det "alltid vært" her hvor vi bor, da kommunen ikke gir penger til slike turer.

Det er alltid et dilemma om hva man skal gjøre for å inkludere alle. Slike turer koster penger, og hvis man skal gjøre det pinlig nøyaktig og rettferdig for alle, kommer man aldri til å få arrangert noe.

Vi begynte å planlegge turen 2 år i forkant, alle foreldre ble invitert til informasjonsmøte og det ble stemt over om man skulle arrangere tur eller ikke. Allerede her er det jo en utfordring. Turen er frivillig. Ikke alle ønsket å bli med eller bruke ferien på en slik tur, og noen hadde ganske sikkert ikke råd. Og det er utrolig vanskelig å sile ut de som vil fra de som ikke kan. Majoriteten av foreldrene (nesten alle) ønsket tur, og da ble det slik.

Vi fikk et overslag fra Aktive fredsreiser på hva turen kom til å koste. Eksakt pris var ikke mulig å få så lang tid i forveien. Vi informerte om hva turen kom til å koste pr elev, og hva denne prisen inkluderte. Feks. måtte man betale enkelte måltider utenom, inngang til badeland hvis man ønsket det osv. Alle foreldre fikk i tillegg muligheten til å bli med som ledsagere mot at de betalte en egenandel. Man er jo helt avhengig av voksne til å være med.

Vi arrangerte også salgsdugnader. Hvor foreldrene til hvert barn selv bestemte om de ville være med, hvor mye de ville selge osv. Overskuddet av hvert enkelt sagt gitt til den enkelte barn. I tillegg arrangerte vi fellesdugnader hvor inntekten gikk til en felles pott som da igjen ble delt på alle elevene. Dette var feks salg av kaffe/kake på butikken, raking i hager, snømåking hos private, vi tok på oss varetelling osv. Oppgaver som ungdommen kunne gjøre selv og som foreldrene kunne være med på. Mange synes dugnadene var sosiale og morsomme (og vi fikk inn ganske mye penger). Andre møtte aldri opp.

Og her er den store utfordringen; dersom noen ALLTID er gratispassasjerer og aldri bidrar så vil det skape murring. De gir ikke noe godt klasse- eller skolemiljø nå noen ungdommer (og foreldre) åpenlyst sier de ikke gidder å bidra til felleskapet, mens de gjerne vil ta ut igjen godene fra den felles potten som ble samlet inn.

Jeg tenker at alle kan ikke bidra med alt. Alle har ikke de samme forutsetningene, ikke alle har god helse, ikke alle har store nettverk for salg osv. Men de aller aller fleste kan bidra med NOE. Dette gjelder både voksne og barn. Derfor er det viktig å legge opp til aktiviteter og dugnader som kan inkludere alle. Når noen da likevel velger å ikke delta, så blir det dårlig stemning. Hadde alle bidratt så hadde en stor felle pott aldri vært noe problem!

Flere ganger underveis funderte jeg på om vi gjorde ting riktig. Jeg er ganske sikker på at vi mistet noen som hadde lyst til å være med men som ikke hadde råd. Og som kanskje ikke turte å si ifra. Noen elever (og foreldre) ønsket nok genuint å ikke være med. Og det var selvfølgelig helt greit. Men det er utrolig vanskelig å skille disse fra hverandre. Noen ønsket ikke å være med på dugnader, og ville heller betale sin andel selv. Noen ville helst at alt skulle betales fra en felles pott.

Foreldredrevne aktiviteter og turer er vanskelige. Man klarer ikke å tilfredsstille alle ønsker og behov. Samtidig er vi helt avhengig av at noen frivillig ønsker å bruke tid og krefter på å drifte slike ting. Ungdommene ville aldri fått en slik tur hvis vi ikke hadde hatt genuint engasjerte foreldre. Hvis man starter å høylytt kritisere de som driver frivillig arbeid - uansett hvilket område det gjelder - så vil man til slutt ende opp med at ingen ønsker eller gidder å engasjere seg.

Anonymkode: 8aa14...ec6

HI: Jeg forstår dilemmaet ditt, og jeg ville prøvd å løse dette på en litt taktfull måte, uten å komme unødvendig på kant med de andre foreldrene. Kan du ta opp problemstillingen anonymt, og få f.eks læreren til å ta det videre?

Anonymkode: 70d5b...8dc

Her hadde jeg ikke laget noe rabalder og involvert rektor. Hadde heller lagt inn et eget innlegg:

"Synd at vi ikke har kommet helt i mål enda, men slik kan skje, ikke alle har samme mulighet til å selge doruller. I utgangspunktet skulle jo også alle innsamlinger gå til en felles sum. Så jeg foreslår at for klassemiljøets beste går vi tilbake til første plan, legger vi sammen de manglende beløpene og deler det på antall reisende elever. Da blir det ikke så mye på hver og ingen blir holdt utenfor."

Anonymkode: 602c0...f64

Annonse

Jeg støtter anonym ...f64 

Ja arrangementskomiteen har tabbet seg ut her og det bør sies fra om at dette ikke er ok og at listen fjernes.

Men foreldrene har vel også selv visst om at det skulle samles inn penger og at alle må bidra? Bedre å gjøre om dette til en stor dugnadsinnsats enn å korsfeste de som har gjort en innsats for å få til turen.

Endret av Nyttårs barn
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Her hadde jeg ikke laget noe rabalder og involvert rektor. Hadde heller lagt inn et eget innlegg:

"Synd at vi ikke har kommet helt i mål enda, men slik kan skje, ikke alle har samme mulighet til å selge doruller. I utgangspunktet skulle jo også alle innsamlinger gå til en felles sum. Så jeg foreslår at for klassemiljøets beste går vi tilbake til første plan, legger vi sammen de manglende beløpene og deler det på antall reisende elever. Da blir det ikke så mye på hver og ingen blir holdt utenfor."

Anonymkode: 602c0...f64

Og da blir problemet at noen foreldre har gjort masse dugnadsinnsats nettopp fordi de ikke har råd til å betale noe utenom. En utrolig vanskelig situasjon dere har havnet i! Men jeg er helt imot ekskludering av noen barn fordi foreldrene ikke har stilt opp. Skolen er er fristed for mange barn som sliter hjemme. Og det foregår mye mer bak hjemmets fire vegger enn det folk rundt er klar over.

Vi manglet penger i klassekassa her. Og da fikk vi spørsmål om de som hadde mulighet kunne vippse noen kroner. Det er alltid noen som faktisk har mulighet til å bidra mer enn andre. Og dette ble gjort anonymt. Uten at det blir lagt ut som en offentlig gapestokk for de som ikke gjør det… 

Å offentliggjøre navn på den måten!? Det er jo å legge opp til mobbing hos barna. Den som har gjort dette bør få klar beskjed. 

Anonymkode: 5b759...cb8

Dere har noen uker igjen, hvor mye penger mangler?

samfunnet er åpnet igjen og det er lettere å samle inn penger.
Kan noen bedrifter sponse litt? Hør med kommunen, ofte kan de hjelpe fattige barn for å få deltatt på aktiviteter. Finnes store bedrifter i nærheten (gjerne der noen foreldre jobber?) som dere kan gjøre dugnad for? (Rydde ute, lage vafler i pausen, varetelling). Kan elevene stille på noe i idrettslaget og bli sponset litt?

selge vafler og kakao i et turområdet i helga? Arrangere kafé for foreldre og alle andre. Påmelding og lag en stor gryte med lapskaus. Ungdommen ordner maten, dekking, underholdning osv. betales ekstra for ansiktssminke til barna, spinn lykkehjul, halloweenløype, ponniridning, vafler og dessert. Her ble flere dugnader holdt på denne måten og de fikk inn mye penger. De hang opp lapper i barnehagene og butikkene i området og det kom utrolig mye folk!

Anonymkode: b8480...6a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...