Gå til innhold

Hva gjør vi med sånt?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg vet det. Spørsmålet er hva jeg bør gjøre med det. Dette er en tur ungdomen har gldet seg til og mennesker både datteren min og jeg skal omgås i mange år fremover.

Anonymkode: 4ea6f...60a

Men nå har du en unik mulighet til å vise datteren din at man ikke aksepterer denne typen uthenging og utestenging♥️
Så må du nesten vurdere hva som er viktigst. Det kan ikke vi her inne gi deg svaret på, for vi kjenner ikke din datters sosiale situasjon, og kan ikke vite hva det eventuelt vil koste henne dersom du tar kampen.

Men hvis datteren din er trygg i seg selv og på sin plass i klassen, tror jeg nok hun kommer til å takke deg senere for å ha tatt kampen🥰

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Reise, mat, hotell, inngangspenger i noen dager blir fort penger. Klassen hadde fått et tilbud om en totalsum. Så hadde arrangementskomiteen skrevet noe sånt som : "Det bilr 5000 år samle inn på hver." Vi har også fått tibakemeldinger under veis på for eksempel "Nå har vi nådd halvparten av budsjettet til turen.," ol. 

Det er selvsagt uhørt at man legge ut lister på hva den enkelte har tjent inn på dugnad og hva den enkelte mangler. Og ja, det blir problematisk at turen er flyttet til skoletiden og dermed trår gratisprinsippet inn. Likevel; 

Her må jo foreldrene ha sover i timen?

hvis man melder på sitt barn til en privat organisert tur, så må det foreligge en prisoversikt. Hvis det ikke er gjort tilgjengelig så må man spørre. Totalsummen er en ting, men noen må jo ha etterspurt hva det koster pr barn?

Hvis du bestiller en plass på en gruppereise så forventer du vel ikke at de andre deltakerne skal betale din del? «Det blir 5000 å samle inn på hver» - ja, tenker man da at hvis JEG ikke skaffer min andel på dugnad så skal noen andre betale for meg?

Anonymkode: 8aa14...ec6

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og de barna som blir nektet å reise; dem skal dere ikke omgås...?

Anonymkode: 75f49...a14

Akkurat nå er den eneste moralsk akseptable, løsningen som ikke innebærer sosialt selvmord, å betale resten selv. Det har jeg ikke veldig lyst til, men bedre enn å la noen bli hjemme eller å tvinge noen som ikke har råd til å brtale. Jeg håper jo likevett å finne en bedre løsning.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er ikke lov og strider imot gratisskoleprinsippet.

Dere må arrangere en dugnad til og få inn resten av pengene. Anbefaler lotteri eller vaffelsalg utenfor Rema til lørdag, det kommer inn mye penger på det.

Anonymkode: 6107b...dd5

Ikke så lenge det er arrangert av foreldrene.

Anonymkode: 602c0...f64

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er selvsagt uhørt at man legge ut lister på hva den enkelte har tjent inn på dugnad og hva den enkelte mangler. Og ja, det blir problematisk at turen er flyttet til skoletiden og dermed trår gratisprinsippet inn. Likevel; 

Her må jo foreldrene ha sover i timen?

hvis man melder på sitt barn til en privat organisert tur, så må det foreligge en prisoversikt. Hvis det ikke er gjort tilgjengelig så må man spørre. Totalsummen er en ting, men noen må jo ha etterspurt hva det koster pr barn?

Hvis du bestiller en plass på en gruppereise så forventer du vel ikke at de andre deltakerne skal betale din del? «Det blir 5000 å samle inn på hver» - ja, tenker man da at hvis JEG ikke skaffer min andel på dugnad så skal noen andre betale for meg?

Planen var å ha dugnader slik at det ikke skulle koste noe utover dugnadsarbeid. Det var alle med på. Det vi trodde var dugnader til felleskassa ble i steden gjort om til innskudd for hver enkelt. Dette fikk vi opplyst nå bare noen uker før de skal dra.

Annonse

ma(G)ma med to små :) skrev (29 minutter siden):

Dette er jo helt hårreisende!

Jeg kjenner ikke din situasjon og dine relasjoner til de andre foreldrene, men hvis dette hadde vært i et av mine barns klasser ville jeg ha gjort følgende:

1: Ringt til den forelderen som var leder i arrangementskomiteen, og KREVD at den listen ble slettet fra gruppen (dersom den var lagt ut, og ikke sendt på mail). Hvis den var sendt ut og sånn sett ikke kunne slettes, ville jeg ha sagt tydelig ifra om at dette var totalt uakseptabelt, og at jeg på det sterkeste ville anbefale komiteen å møtes allerede nå i kveld for å forfatte en ny mail hvor de trekker tilbake den forrige mailen.

2: Tatt kontakt med alle de foreldrene jeg visste at kom til å være enige med meg (og de jeg trodde jeg kunne overtale til å BLI enige med meg😅), og fått satt sammen en gruppe foreldre som sammen gikk imot komiteens avgjørelse, og nektet våre barn å bli med på turen dersom ikke det ble ordnet slik at alle fikk bli med uten å måtte betale noe ekstra. Dersom det var mulig med en ny dugnad for å få samlet inn resterende beløp, ville jeg ha gjort alt jeg kunne for å stille opp på kort varsel, og for å få med meg flest mulig.

Men jeg kjenner foreldregruppa i begge barnas klasser godt nok til å vite at dette ville ha vært mulig å få til, og at vi som protesterte ville ha blitt i et soleklart flertall.

Usikker på om jeg hadde vært tøff nok til å gjøre det samme dersom jeg ikke visste at jeg kom til å få støtte fra mange andre, eller dersom barna mine var i en sårbar sosial situasjon.

Jeg håper du tar kampen, og jeg heier på deg! 💪🏼♥️

Jeg tenkte det samme.

I tillegg ville jeg tatt kontakt med rektor med det samme skolen åpner i morgen, for når dette nå er omgjort til en tur i skoletiden og lærer også skal være med, da er det en skoletur, og da må også rektor på banen når reglene så tydelig er brutt.

Det er helt horribelt at navn på de som ikke har betalt inn/samlet inn nok er offentliggjort for alle det gjelder på fb på den måten som det her har skjedd. Den som har gjort det burde trekke seg fra dette arbeidet, for det som er gjort er ikke akseptabelt på en flekk!

Anonymkode: b1b95...46b

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Planen var å ha dugnader slik at det ikke skulle koste noe utover dugnadsarbeid. Det var alle med på. Det vi trodde var dugnader til felleskassa ble i steden gjort om til innskudd for hver enkelt. Dette fikk vi opplyst nå bare noen uker før de skal dra.

Da er det jo arrangementskommitteen som har forsømt seg og ikke holdt oversikt over hvor mye de manglet for å dekke inn alt. Når det var bestemt at det skulle være dugnad så måtte de jo sørge for å arrangere det på en slik måte at alle hadde mulighet til å gjøre det som var nødvendig, ev. at noen gjorde mer for de som ikke selv hadde mulighet. Men de som arrangerer har tydeligvis ikke ønsket en ordentlig  dugnad. De kan ikke omgjøre dette fra en dugnad til enkeltinnbetalinger på denne måten, ikke uten at det i så fall ble gjort en ny avtale som alle var enige i.

Det er jo håpløst med slike foreldrestyrte turer når de gjøres på den måten som er gjort her, for i hver eneste klasse vil det mest sannsynlig være en eller flere elever hvis familier ikke har råd til å legge ut flere tusen kroner på en slik tur. Skal man arrangere en klassetur må man finne en måte å inkludere alle på, selv om det ev. er privat og utenom skoletid! Hvis ikke legger man opp til å skvise ut de som selv ikke kan noe for det, og det bør foreldre virkelig holde seg for gode til å gjøre!

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det høres jo ut som om både informasjon og kommunikasjon ikke har vært helt topp.

Likevel; er det ingen som noen gang har stilt spørsmål om hva som vil skje dersom ikke alle er med på dugnad? Dersom ikke man fikk nok dugnader eller dugnadene ikke ga tilstrekkelig inntekt? 

Du sier alle var med på det, altså avtalen om dugnad? Men det kan de jo ikke ha vært i og med at dere har jobbet «nok» mens andre nå må betale inn? Mente man at dugnaden var frivillig? Eller skulle alle stille opp på like mye?

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenkte det samme.

I tillegg ville jeg tatt kontakt med rektor med det samme skolen åpner i morgen, for når dette nå er omgjort til en tur i skoletiden og lærer også skal være med, da er det en skoletur, og da må også rektor på banen når reglene så tydelig er brutt.

Det er helt horribelt at navn på de som ikke har betalt inn/samlet inn nok er offentliggjort for alle det gjelder på fb på den måten som det her har skjedd. Den som har gjort det burde trekke seg fra dette arbeidet, for det som er gjort er ikke akseptabelt på en flekk!

Hvis jeg snakker med rektor er sansynlig vis atturen blir avlyst og pengene tapt. Det kommer min datter og jeg til å få skylden for. Selv om hun står ganske høyt på "rangstigen" i klassen er ikke det noe jeg kan utsette henne for.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det høres jo ut som om både informasjon og kommunikasjon ikke har vært helt topp.

Likevel; er det ingen som noen gang har stilt spørsmål om hva som vil skje dersom ikke alle er med på dugnad? Dersom ikke man fikk nok dugnader eller dugnadene ikke ga tilstrekkelig inntekt? 

Du sier alle var med på det, altså avtalen om dugnad? Men det kan de jo ikke ha vært i og med at dere har jobbet «nok» mens andre nå må betale inn? Mente man at dugnaden var frivillig? Eller skulle alle stille opp på like mye?

Dugnadene ble stort sett å selge ting. Noen solgte naturlig nok mer enn andre. De fleste andre typer dugnad var vanskelige å få gjennomført pga korona, men alle har vært påmeldt noe. En elev startet i klassen for ikke så lenge siden.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvis jeg snakker med rektor er sansynlig vis atturen blir avlyst og pengene tapt. Det kommer min datter og jeg til å få skylden for. Selv om hun står ganske høyt på "rangstigen" i klassen er ikke det noe jeg kan utsette henne for.

Men du kan få datteren din til å være med på å kreve at dette må gjøres på en ordentlig måte. Siden hun "står ganske høyt på rangstigen" så har hun jo også større påvirkningskraft overfor de andre elevene. Nå har de muligheten til å vise at de i praksis står sammen, at de ser urimeligheten med å offentliggjøre det som er gjort på fb, og også at de viser at de kan finne andre løsninger.

Alternativet er jo å vise disse elevene at dere foreldre synes det som er gjort er helt ok. For det hjelper ikke å si at dette ikke var ok når dere i praksis viser at det er det dere likevel synes hvis dere godtar det.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men du kan få datteren din til å være med på å kreve at dette må gjøres på en ordentlig måte. Siden hun "står ganske høyt på rangstigen" så har hun jo også større påvirkningskraft overfor de andre elevene. Nå har de muligheten til å vise at de i praksis står sammen, at de ser urimeligheten med å offentliggjøre det som er gjort på fb, og også at de viser at de kan finne andre løsninger.

Alternativet er jo å vise disse elevene at dere foreldre synes det som er gjort er helt ok. For det hjelper ikke å si at dette ikke var ok når dere i praksis viser at det er det dere likevel synes hvis dere godtar det.

Ville du tatt sjansen på å utsette dott barn for det? 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kjøres det på med klassetur, så vil klassemiljøet uansett lide av dette, og de barna som vil lide for det er kanskje de som trenger et godt klassemiljø mest.

Anonymkode: b9278...a18

Jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at det skal komme frem at det er deres skyld at turen blir avlyst? Hvis du går til rektor og ber han holde tilbake ditt navn NETTOPP på grunn av at du ikke vil at datteren din skal bli utsatt for dette, er det jo ingen som vet hvem som har klaget? 

For en søplegjeng med foreldre, som først har sagt at alle er med, for så at det plutselig samles inn til hver enkelt. Jeg kjenner jeg blir varm i toppen  🤬

Anonymkode: 3a7ee...5eb

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kjøres det på med klassetur, så vil klassemiljøet uansett lide av dette, og de barna som vil lide for det er kanskje de som trenger et godt klassemiljø mest.

Jeg kommer til å sørge for at alle får blitt med. Noe annet er uaktuelt, men jeg vet ikke hjordan jeg skal gjøre det uten at det skader min datter.

Jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at det skal komme frem at det er deres skyld at turen blir avlyst? Hvis du går til rektor og ber han holde tilbake ditt navn NETTOPP på grunn av at du ikke vil at datteren din skal bli utsatt for dette, er det jo ingen som vet hvem som har klaget? 

For en søplegjeng med foreldre, som først har sagt at alle er med, for så at det plutselig samles inn til hver enkelt. Jeg kjenner jeg blir varm i toppen  🤬

Anonymkode: 3a7ee...5eb

Jeg tror ikke foreldrene egentlig ville det skulle bli sån, men at det var den løsningen de valgte da de så at det ikke hadde kommet inn nok. De har ikke gjort det for å være slemme, men for å slippe å si at de har jobbet for lite med finansieringen og miste ansikt eller å måtte betale resten selv. Foreldrene har hatt gode intensjoner, men hvis det ender med at turen blir avlyst er det enten den som klager til rektor eller de som ikke har betalt som kommer til å få skylden, både av elever og foreldre. 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

For det første ville jeg snakket med ungdommen som er lært opp til gode holdninger, inkludering, stå opp for de som ikke greier det selv og rettferdighet i tillegg til respekt for lover og regler. Jeg tror faktisk at ungdommen ville vært enig i å gå videre med dette.

Det betyr ikke at ungdommer alltid er snille med hverandre, og derfor ville jeg gått til rektor og gitt beskjed om at skolen ordner opp i dette uten at navn blir nevnt, for at skolen skal håndtere dette på en profesjonell måte, det ser jeg på som en selvfølge.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tror ikke foreldrene egentlig ville det skulle bli sån, men at det var den løsningen de valgte da de så at det ikke hadde kommet inn nok. De har ikke gjort det for å være slemme, men for å slippe å si at de har jobbet for lite med finansieringen og miste ansikt eller å måtte betale resten selv. Foreldrene har hatt gode intensjoner, men hvis det ender med at turen blir avlyst er det enten den som klager til rektor eller de som ikke har betalt som kommer til å få skylden, både av elever og foreldre. 

Det du gjør her er jo bare å unnskylde de som liksom har vært ansvarlige, de som ikke har gjort den jobben de hadde fått tillit til å gjøre - nemlig organisere dugnaden slik at klassen fikk inn nok penger til alle.

Det hjelper ikke at foreldrene ev. har hatt "gode intensjoner", når de ikke gjør jobben de har påtatt seg, og så velger å kaste uskyldige ungdommer under bussen og skape en offentlig gapestokk både for disse og foreldrene deres.

Det at de som satt med ansvaret har gått ut med navnelister er så alvorlig at det MÅ tas tak i. Og så er det opp til dere foreldre og skolen å heretter takle dette på en langt mer voksen og profesjonell måte enn hva som er gjort hittil.

Ungdommene tar ikke skade av å ev. måtte legge andre planer for å få inn mer penger, bli oppmuntret til at nå må alle gjøre enda en ekstrainnsats slik at de får med seg alle. De vil heller ikke ta skade av å ev. avlyse og heller legge en kostnadsmessig mer realistisk og gjennomførbar plan.

Jeg får inntrykk av at du egentlig ønsker at ting blir gjort riktig, men måten du her argumenterer på er farlig, fordi den er med på å skape aksept for det som er helt uakseptabel oppførsel av voksne og veldig umoden og ansvarsløse handlinger fordi de som har gjort feil skal slippe å "miste ansikt". Pass på at du ikke forstår ihjel de som nå helt bevisst valgte å sette uskyldige i en gapestokk, for å skjule at det er de selv som ikke har gjort den jobben de hadde tatt på seg.

For det første ville jeg snakket med ungdommen som er lært opp til gode holdninger, inkludering, stå opp for de som ikke greier det selv og rettferdighet i tillegg til respekt for lover og regler. Jeg tror faktisk at ungdommen ville vært enig i å gå videre med dette.

Det betyr ikke at ungdommer alltid er snille med hverandre, og derfor ville jeg gått til rektor og gitt beskjed om at skolen ordner opp i dette uten at navn blir nevnt, for at skolen skal håndtere dette på en profesjonell måte, det ser jeg på som en selvfølge.

Det du gjør her er jo bare å unnskylde de som liksom har vært ansvarlige, de som ikke har gjort den jobben de hadde fått tillit til å gjøre - nemlig organisere dugnaden slik at klassen fikk inn nok penger til alle.

Det hjelper ikke at foreldrene ev. har hatt "gode intensjoner", når de ikke gjør jobben de har påtatt seg, og så velger å kaste uskyldige ungdommer under bussen og skape en offentlig gapestokk både for disse og foreldrene deres.

Det at de som satt med ansvaret har gått ut med navnelister er så alvorlig at det MÅ tas tak i. Og så er det opp til dere foreldre og skolen å heretter takle dette på en langt mer voksen og profesjonell måte enn hva som er gjort hittil.

Ungdommene tar ikke skade av å ev. måtte legge andre planer for å få inn mer penger, bli oppmuntret til at nå må alle gjøre enda en ekstrainnsats slik at de får med seg alle. De vil heller ikke ta skade av å ev. avlyse og heller legge en kostnadsmessig mer realistisk og gjennomførbar plan.

Jeg får inntrykk av at du egentlig ønsker at ting blir gjort riktig, men måten du her argumenterer på er farlig, fordi den er med på å skape aksept for det som er helt uakseptabel oppførsel av voksne og veldig umoden og ansvarsløse handlinger fordi de som har gjort feil skal slippe å "miste ansikt". Pass på at du ikke forstår ihjel de som nå helt bevisst valgte å sette uskyldige i en gapestokk, for å skjule at det er de selv som ikke har gjort den jobben de hadde tatt på seg.

Problemet for meg er ikke at de kan komme til å miste ansikt, men at de etter all sansynlighet vil forsvare seg best mulig. Det vil føre til at enten varsleren eller dem alle vet ikke har betalt får skylden. Det vil lage et vondt forhold mellom foreldrene i klasden og dermedbogså mellom elevene. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Problemet for meg er ikke at de kan komme til å miste ansikt, men at de etter all sansynlighet vil forsvare seg best mulig. Det vil føre til at enten varsleren eller dem alle vet ikke har betalt får skylden. Det vil lage et vondt forhold mellom foreldrene i klasden og dermedbogså mellom elevene. 

Og nettopp fordi disse ikke burde hatt slikt ansvar i det hele tatt, og vil avsløre seg selv ved å bli usaklige i sitt forsvar for at de selv ikke har gjort den jobben de fikk tillit til å gjøre, så er det viktig at dette blir tatt opp.

Hvordan tenker dere at elevene skal lære å behandle hverandre inkluderende, stå sammen, ta ansvar for egne handlinger,  og ikke godta regelbrudd, gapestokk og ekskludering - når foreldrene gjør alt for å beskytte seg selv, nekte å innrømme egne gedigne feil, nekter å ta ansvar for egne feil og så skylder på andre?

Disse foreldrene som har gjort denne gedigne feilen, de kan og bør gå ut på samme fb-side og beklage måten de har håndtert dette på, at det ikke var akseptabelt, men at nå er saken slik og slik og at de er foreslår hvordan alle på en ordentlig måte kan stå sammen og løse denne utfordringen på en ordentlig måte og si de er åpne for gode forslag fra andre foreldre om hvordan de best kan løse dette.

Om du/dere beskytter disse som har gjort dette, da kan dere like gjerne gå ut og beskytte og forsvare elever som ev. mobber også, for det er akkurat det samme.

Ta det med rektor og si hva du er redd for. Skolen bør greie å holde seg profesjonell i håndtering av saken, uten at navn kommer opp. Ta gjerne opp med rektor også at skole bør inn for å sørge for at dette ikke splitter klassen, fører til at noen blir utestengt eller mobbet, men at de jobber (som dere foreldre også bør kunne greie) for å skape samhold, felles ansvarsfølelse og felles løsninger. Det ligger mye god læring i dette for ungdommene, hvis bare dere foreldre og skolen greier å takle det på riktig måte.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes slike løsninger er en uting. Jeg kjenner grupper som alltid har kjørt dugnad slik at de betaler inn til kun sitt eget barn. Jeg synes ikke det er dugnad. Er det dugnad så skal alle bidra med det de kan og så er potten felles. Når man så mangler penger så må gruppen som helehet finne ut hvordan dette løses. Alle må bidra til dette. 

Om det hadde vært slik at det var fellesdugnader - f.eks. at gruppen hadde varetelling hos en butikk, vasket ned leiligheter etc og noen ikke ville delta så måtte man hatt et møte der man tok opp utfordringen med at ikke alle deltar. Her er det derimot snakk om private salg og der har ikke alle like forutsetninger. De med gode nettverk der nettverket har penger får solgt, mens andre ikke har den samme muligheten. Da synes jeg det blir helt feil å splitte det opp pr. person. 

Arrangementsgruppen valgte helt feil da de 1. Splittet beløpene pr. person 2.offentliggjorde fordelingen. Men noen her har alt for store forventninger når det gjelder arrangementsgruppen. Dette er jo bare andre foreldre som sikkert har gjort så godt de kunne i en pandemi. Det å si at de ikke har gjort jobben sin og gi dem ansvar for at klassen ikke fikk inn nok penger er ikke bare urettferdig overfor en gruppe som sikkert har prøvd å få dette til, men vi også skremme andre fra å ta slike verv. Går man ut med slike urimelige beskyldninger vil det drepe hele diskusjonen og bare få folk i skyttergravene. Det de kan kritiseres for er at de valgte feil løsning da de oppdaget at dette ikke ville gå. Her skulle de involvert dere andre og fått i gang en diskusjon på hvordan dere best sammen kunne dra dette i havn. 

Jeg ville snakket med noen foreldre som jeg trodde hadde samme mening som meg, deretter ville jeg forsøkt å få i stand et møte der dere diskutere videre fremdrift og hvordan dere skulle gjøre det videre for å samlet få inn nok penger slik at turen blir gratis for alle eller i alle fall så billig som mulig med kun en liten egenandel slik at alle har råd. Er formålet med turen godt og de som ikke har fått inn nok penger har lite nettverk og/eller dårlig råd og dere har dårlig tid kan dere se om det er en lokal bedrift eller frivillig organisasjon som har mulighet for å sponse dere f.eks. mot at klassen holder foredrag fra turen i etterkant.    

Anonymkode: be562...cf2

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg synes slike løsninger er en uting. Jeg kjenner grupper som alltid har kjørt dugnad slik at de betaler inn til kun sitt eget barn. Jeg synes ikke det er dugnad. Er det dugnad så skal alle bidra med det de kan og så er potten felles. Når man så mangler penger så må gruppen som helehet finne ut hvordan dette løses. Alle må bidra til dette. 

Om det hadde vært slik at det var fellesdugnader - f.eks. at gruppen hadde varetelling hos en butikk, vasket ned leiligheter etc og noen ikke ville delta så måtte man hatt et møte der man tok opp utfordringen med at ikke alle deltar. Her er det derimot snakk om private salg og der har ikke alle like forutsetninger. De med gode nettverk der nettverket har penger får solgt, mens andre ikke har den samme muligheten. Da synes jeg det blir helt feil å splitte det opp pr. person. 

Arrangementsgruppen valgte helt feil da de 1. Splittet beløpene pr. person 2.offentliggjorde fordelingen. Men noen her har alt for store forventninger når det gjelder arrangementsgruppen. Dette er jo bare andre foreldre som sikkert har gjort så godt de kunne i en pandemi. Det å si at de ikke har gjort jobben sin og gi dem ansvar for at klassen ikke fikk inn nok penger er ikke bare urettferdig overfor en gruppe som sikkert har prøvd å få dette til, men vi også skremme andre fra å ta slike verv. Går man ut med slike urimelige beskyldninger vil det drepe hele diskusjonen og bare få folk i skyttergravene. Det de kan kritiseres for er at de valgte feil løsning da de oppdaget at dette ikke ville gå. Her skulle de involvert dere andre og fått i gang en diskusjon på hvordan dere best sammen kunne dra dette i havn. 

Jeg ville snakket med noen foreldre som jeg trodde hadde samme mening som meg, deretter ville jeg forsøkt å få i stand et møte der dere diskutere videre fremdrift og hvordan dere skulle gjøre det videre for å samlet få inn nok penger slik at turen blir gratis for alle eller i alle fall så billig som mulig med kun en liten egenandel slik at alle har råd. Er formålet med turen godt og de som ikke har fått inn nok penger har lite nettverk og/eller dårlig råd og dere har dårlig tid kan dere se om det er en lokal bedrift eller frivillig organisasjon som har mulighet for å sponse dere f.eks. mot at klassen holder foredrag fra turen i etterkant.   

De har jo ikke gjort jobben sin når de har sett at ikke alle fikk solgt det de skulle selge og derfor heller ikke fikk inn nok penger.

Da burde de for lenge siden tatt dette opp som en fellessak slik at foreldrene og ungene sammen kunne gjort en dugnad videre for at de sammen kunne få inn pengene. De har imidlertid valgt å ikke gjøre dette, og det må de selv ta ansvar for.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig i dette.

Det jeg nå tror jrg vil gjøre er å først snakke med et par stykker jeg regner med er enige med meg. Deretter vil jeg forsøke å snakke privat med arrangementskomiteen. Jeg vil tilby å betale det som mangler mot at de fjerner listen, slriver en unskyldning og skriver at de har funnet en fellesløsning, men at de ikke skal opplyse hvor pengene kom fra. I tillegg vil jeg se hele regnskapet for turen og hvis det kommer inn noe i ettertid skal jeg ha det tilbakebetalt.

Kan det høres fornuftig ut? Jeg kommer ikke på moe som jeg tror vil være bedre for klassemiljøet.

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Men dette blir nok en krasjlanding uansett hvordan ting gjøres videre. Det er det allerede blitt for de som har blitt hengt ut til spott og spe, den/de som har sådd splid er jo den som synes det var en god ide å poste lista på fb. Jeg kan ærlig talt ikke tenke meg at alle andre foreldre som heller ikke står på lista synes det er greit, og det er de du må alliere deg med.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er enig i dette.

Det jeg nå tror jrg vil gjøre er å først snakke med et par stykker jeg regner med er enige med meg. Deretter vil jeg forsøke å snakke privat med arrangementskomiteen. Jeg vil tilby å betale det som mangler mot at de fjerner listen, slriver en unskyldning og skriver at de har funnet en fellesløsning, men at de ikke skal opplyse hvor pengene kom fra. I tillegg vil jeg se hele regnskapet for turen og hvis det kommer inn noe i ettertid skal jeg ha det tilbakebetalt.

Kan det høres fornuftig ut? Jeg kommer ikke på moe som jeg tror vil være bedre for klassemiljøet.

Listen bør kreves fjernet umiddelbart, så bør løsning komme etterpå.

Og skolen bør også uansett kobles inn i dette, da skaden trolig allerede er skjedd, da det mest trolig er en eller flere av elevene som har fått se listen.

Flott om du har mulighet til å betale manglende beløp, men det løser jo ikke resten av problemet som mest trolig er skapt pga. de som skulle organisere dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...