Gå til innhold

Nye regler vedr. salg av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil de nye reglene føre til en prisnedgang i boligmarkedet? Dersom noen ikke har dokumentasjon på feks oppusset bad el.l,  så vil vel ikke verdien av huset være den samme etter 1.januar som den evt vil være om man selger nå i høst?

Anonymkode: 10206...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, folk leser jo ikke salgsoppgave engang. Hjelper ikke at det skrives om mer, hvis folk ikke leser det. 

Tror nok renta vil være mer utløsende enn nye regler. 

Anonymkode: de954...455

Skrevet

Prisen styres jo mye av tilbud og etterspørsel. Boligene er jo de samme bare bedre beskrevet. Derfor tror jeg kanskje det blir en liten nedgang når det innføres, før det går opp igjen til det folk har råd til å betale.

Anonymkode: 8aee8...06d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke, folk leser jo ikke salgsoppgave engang. Hjelper ikke at det skrives om mer, hvis folk ikke leser det. 

Tror nok renta vil være mer utløsende enn nye regler. 

Men tenker ikke på om folk leser, men om en takst MÅ settes lavere fordi ting ikke er dokumentert? Og så klart, en bolig til 4 mill kan jo gå for 5 mill om noen er villig til å betale. Men tenker verditakst/prisantydningen, om den vil bli berørt av denne reglene 🤔

Skrevet

De nye reglene*

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Prisen styres jo mye av tilbud og etterspørsel. Boligene er jo de samme bare bedre beskrevet. Derfor tror jeg kanskje det blir en liten nedgang når det innføres, før det går opp igjen til det folk har råd til å betale.

Anonymkode: 8aee8...06d

Ja, jeg personlig bryr meg ikke om et bad er pusset opp av profesjonelle eller privat, så lenge det fungerer. For jeg har råd til å renovere det med fagfolk ogdermed har det ikke noe å si om jeg selv skal selge noen år senere. Så jeg er villig til å betale det samme til tross for nye regler. 

Men om en bolig blir lagt ut for 4 mill i dag med egenrenovert bad der ingen dokumenter kan legges frem,vil den da legges ut til 4 mill1 januar når dette skal være dokumentert?🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men tenker ikke på om folk leser, men om en takst MÅ settes lavere fordi ting ikke er dokumentert? Og så klart, en bolig til 4 mill kan jo gå for 5 mill om noen er villig til å betale. Men tenker verditakst/prisantydningen, om den vil bli berørt av denne reglene 🤔

Er det ikke selve utfordring fra takstmann? Altså, ikke verditaksten. Det skal vel kun informeres om vesentlige mangler og opplyses om anslått kostnad å utbedre når det er nødvendig? Årsak/konsekvens. Verditakst blir vel som før? Samt at kjøper nå plikter å sette seg inn i dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke selve utfordring fra takstmann? Altså, ikke verditaksten. Det skal vel kun informeres om vesentlige mangler og opplyses om anslått kostnad å utbedre når det er nødvendig? Årsak/konsekvens. Verditakst blir vel som før? Samt at kjøper nå plikter å sette seg inn i dette. 

Utforming. Ikke utfordring 😅

Skrevet

Det vil vel ikke ha noe å si for hva megler setter som salgsverdi? Det er verditakst som evt blir lavere?

Jeg tror ikke det vil ha særlig betydning.

Anonymkode: 24a3d...8b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...