Gå til innhold

Hva feiler det meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk på en psykisk smell i vår, etter lang tids (flere års) tankekjør. Jeg kverner og piner meg selv med dette tankekjøret og grubleriet. Jo flere bekymringstanker, jo mindre er bekymringene før de tar plass og blåser seg opp som kriser i mitt hode. Det gjør meg utrolig distre og gjør at jeg ikke klarer å nyte livet på noe som helst måte. Stresser meg gjennom dagene og enhver situasjon. 
Har i lang tid gått i terapi og på antidepressive, men jeg kommer meg ikke ovenpå. 
I tillegg til dette tankekjøret er hodet mitt på høygir i forhold til diverse prosjekter jeg har i hodet. Jeg googler opptil flere tanker og ideer samtidig og sliter meg ut med å finne ut av ting, hele tiden. 
Hver minste lille påvirkning utenfra gjør meg bare super stressa fordi hodet mitt er overfylt allerede.

Utenfra virker jeg som er rolig person, men inni meg er alt bare kaos.

Anonymkode: 4586c...ba8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel fordi du er steinsprø 

Anonymkode: 55ae6...e87

Skrevet

Kan det være ADHD? ADD

Anonymkode: 3782a...a10

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takras!

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Kan det være ADHD? ADD

Ja, mulig. Hvordan blir man evt utredet for det?

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ja, mulig. Hvordan blir man evt utredet for det?

Hi

Jeg er i en prosess nå. Fastlegen fyller ut dette for deg og sender henvisning. 
Nå heter det ikke ADD lengre da. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Et voldsomt tankekjør og hyperaktiv hjerne. Jeg drar frem gamle tabber og kan gremmes over alt det dumme og impulsive jeg har gjort og sagt. Jeg sliter vanvittig med konsentrasjon og dette blir bare verre og verre. Jeg var mistenkt for adhd som barn, da var jeg også hyper. Da ble jeg avvist fordi jeg var så skoleflink. Nå viser jo forskning at jenter ofte er flinke på skolen (barneskole, ungdomsskole). 
Det er en lasaaang prosess. Sendte henvisning i april, fikk time i August. 

Anonymkode: 78982...cd1

Skrevet

Hvis du allerede er i behandling bør du heller søprre legen din enn oss.

Anonymkode: 72c50...9a4

Skrevet

Bli henvist til dps igjennom fastlegen!  Er du ikke allerede henvist til dps? Sjekk ut ADHD uoppmerksom og autisme. 

Anonymkode: 4a696...f6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan det være ADHD? ADD

ADD var også min første tanke.

Kjære HI, snakk med fastlegen din om utredning på ADD. Er det det er det mye rettet hjelp å få

Anonymkode: db0f5...9a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

ADD var også min første tanke.

Kjære HI, snakk med fastlegen din om utredning på ADD. Er det det er det mye rettet hjelp å få

Heter ikke ADD. Heter ADHD uoppmerksom 

Skrevet

Men siden jeg allerede er hos dps, kan jeg fylle ut skjema der?

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men siden jeg allerede er hos dps, kan jeg fylle ut skjema der?

Hi

Ja. Snakk med de. Si at du vil utredes. Er utrolig mange som ikke får riktig diagnose/ blir fanget opp 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takras!

Har du tourettes også?

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Veldig merkelig at du sier det.
Min datter fikk diagnosen ADD for 2 måneder siden og for å være helt ærlig så stoler jeg mer på legen på BUP enn en tilfeldig anonym på et forum.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Min datter fikk diagnosen ADD for 2 måneder siden og for å være helt ærlig så stoler jeg mer på legen på BUP enn en tilfeldig anonym på et forum.

Det er helt nytt. Der jeg utredes nå sa psykiateren at hun ofte sa ADD men at hun øvde seg på å bruke rett betegnelse. Det er jo det samme om det heter ADD eller ADHD uoppmerksom da. Diagnosen er jo den samme. 

Anonymkode: 78982...cd1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Gikk på en psykisk smell i vår, etter lang tids (flere års) tankekjør. Jeg kverner og piner meg selv med dette tankekjøret og grubleriet. Jo flere bekymringstanker, jo mindre er bekymringene før de tar plass og blåser seg opp som kriser i mitt hode. Det gjør meg utrolig distre og gjør at jeg ikke klarer å nyte livet på noe som helst måte. Stresser meg gjennom dagene og enhver situasjon. 
Har i lang tid gått i terapi og på antidepressive, men jeg kommer meg ikke ovenpå. 
I tillegg til dette tankekjøret er hodet mitt på høygir i forhold til diverse prosjekter jeg har i hodet. Jeg googler opptil flere tanker og ideer samtidig og sliter meg ut med å finne ut av ting, hele tiden. 
Hver minste lille påvirkning utenfra gjør meg bare super stressa fordi hodet mitt er overfylt allerede.

Utenfra virker jeg som er rolig person, men inni meg er alt bare kaos.

Forteller du det du har sagt her til psykologen din? 

Det kan høres ut som ADHD 

Anonymkode: 711b9...c50

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ekspander  

Det er helt nytt. Der jeg utredes nå sa psykiateren at hun ofte sa ADD men at hun øvde seg på å bruke rett betegnelse. Det er jo det samme om det heter ADD eller ADHD uoppmerksom da. Diagnosen er jo den samme. 

Vell... da følger de ikke med i timen ! Heter ikke lengre ADD 👍

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Slike som deg som burde utestenges fra forumet 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det stemmer.

Samtidig høres det ut som HI like gjerne ha ADHD kombinert type (som også innebærer utfordringer med impulsivitet) 

Vær også obs på at det kan være bipolar lidelse også HI, de kan likne veldig. Om det er det ene eller andre vil din behandler kunne kartlegge. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det kan hun ikke ha gjort, for diagnosen har ikke hatt dette navnet i diagnosesystemet det siste året.

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Bli henvist til dps igjennom fastlegen!  Er du ikke allerede henvist til dps? Sjekk ut ADHD uoppmerksom og autisme. 

Ingenting HI har skrevet her tyder på autisme. 

Skrevet

Takk for svar 😊

Jeg har nevnt deler av det, men det har blitt verre og antidepressive medisiner hjelper ikke på på disse tingene jeg nevner i innlegget her. Derfor jeg mistenker at det må være noe mer.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ingenting HI har skrevet her tyder på autisme. 

Jo. Min mann er sånn ved overbelastning. Han er autist. Gikk på en psykisk smell og sliter med tankekjør i lang tid.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det stemmer.

Samtidig høres det ut som HI like gjerne ha ADHD kombinert type (som også innebærer utfordringer med impulsivitet) 

Vær også obs på at det kan være bipolar lidelse også HI, de kan likne veldig. Om det er det ene eller andre vil din behandler kunne kartlegge. 

Ja. Det kan være.

Men syns ikke det høres ut som bipolar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar 😊

Jeg har nevnt deler av det, men det har blitt verre og antidepressive medisiner hjelper ikke på på disse tingene jeg nevner i innlegget her. Derfor jeg mistenker at det må være noe mer.

Hi

Om man er bipolar skal man ikke gå på antidepressiva, det gjør vondt verre og hjelper ikke i det hele tatt.

Svigerinnen min er bipolar, men fikk ikke diagnosen før hun var i 30-årene. Hun har selvfølgelig hatt mange depressive perioder, og har da blitt satt på depressiva, men det hjelper jo ingenting. Dette er en feil veldig mange bipolare har vært gjennom mange ganger før riktig diagnose blir stilt.

Men det kan også være adhd, det vil de finne ut under en utredning.

Anonymkode: b1959...ff3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...