Gå til innhold

Kan noen forklare meg, andelsleilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på visning i dag, men forstår ikke dette. Skal spørre megler, men om jeg får svar her og det er som jeg frykter så avlyser jeg heller visning. 

Uansett. .

Leiligheten koster 2 mill.

Fellesgjeld på 300.000.

Kjøpesum blir derfor 2.3 mill.

Fellesutgifter per mnd 4.800 kr

Fellesgjelden på 300.000 er kun min andel? Leser i prospektet at de har to lån, et mindre og et på over 1 mill. 

I fellesutgiftene er det brøyting, plenklippping, renovasjon, kabelTV, utvendig vedlikehold osv... i tillegg nedbetaling av fellesgjeld. 

Det jeg ikke forstår er:

Hvorfor må man bake inn fellesgjelden i lånet sitt, altså hvorfor er det en del av kjøpesummen? Når man i tillegg betaler ned hver mnd? Betyr ikke det at jeg kjøper leiligheten for 2 mill + betaler 300.000 av fellesgjelden? Hvorfor betale 300.000 mer? Hvor blir de 300.000 av? Jeg må jo da betale avdrag og renter på de 300.000 ekstra pluss via fellesutgifter. 

Jeg er sikkert dum som er brød, men kan noen forklare?

Føler dette kjøpet blir et tapsprosjekt, og at jeg betaler mange tusen i mnd uten å betale ned nevneverdig på mitt eget lån. Og såpass gammelt som borettslaget er så går neppe fellesutgiftene ned med tiden. De byttet tak og kledning i 2015. Nå står vinduer for tur. 

Anonymkode: a11f5...6fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skal på visning i dag, men forstår ikke dette. Skal spørre megler, men om jeg får svar her og det er som jeg frykter så avlyser jeg heller visning. 

Uansett. .

Leiligheten koster 2 mill.

Fellesgjeld på 300.000.

Kjøpesum blir derfor 2.3 mill.

Fellesutgifter per mnd 4.800 kr

Fellesgjelden på 300.000 er kun min andel? Leser i prospektet at de har to lån, et mindre og et på over 1 mill. 

I fellesutgiftene er det brøyting, plenklippping, renovasjon, kabelTV, utvendig vedlikehold osv... i tillegg nedbetaling av fellesgjeld. 

Det jeg ikke forstår er:

Hvorfor må man bake inn fellesgjelden i lånet sitt, altså hvorfor er det en del av kjøpesummen? Når man i tillegg betaler ned hver mnd? Betyr ikke det at jeg kjøper leiligheten for 2 mill + betaler 300.000 av fellesgjelden? Hvorfor betale 300.000 mer? Hvor blir de 300.000 av? Jeg må jo da betale avdrag og renter på de 300.000 ekstra pluss via fellesutgifter. 

Jeg er sikkert dum som er brød, men kan noen forklare?

Føler dette kjøpet blir et tapsprosjekt, og at jeg betaler mange tusen i mnd uten å betale ned nevneverdig på mitt eget lån. Og såpass gammelt som borettslaget er så går neppe fellesutgiftene ned med tiden. De byttet tak og kledning i 2015. Nå står vinduer for tur. 

Du må ha dekning for hele summen (dvs. inkludert fellesgjeld), men du tar ikke opp lån i banken som dekker hele summen. Fellesgjelden betales ned gjennom husleie. 

Anonymkode: 756b3...2ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du må ha dekning for hele summen (dvs. inkludert fellesgjeld), men du tar ikke opp lån i banken som dekker hele summen. Fellesgjelden betales ned gjennom husleie. 

Kan du forklare med teskje? Vil lånet mitt være 2 mill, eller 2.3 mill? Ikke tenk egenkapital nå, må bare forstå dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kan du forklare med teskje? Vil lånet mitt være 2 mill, eller 2.3 mill? Ikke tenk egenkapital nå, må bare forstå dette. 

Du har vel noe egenkapital, så neppe, men hvis vi tar utgangspunkt i at du ikke har det, så vil lånet ditt hos banken være på 2 millioner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du har vel noe egenkapital, så neppe, men hvis vi tar utgangspunkt i at du ikke har det, så vil lånet ditt hos banken være på 2 millioner. 

Ja har jo egenkapital, men var enklest for meg å skjønne dersom jeg har verditaktst på 2 mill å forholde meg til eller kjøpesum på 2.3.

Takk for svar 😊 da var det ikke like ille som jeg trodde, selv om fellesutgiftene er høyere enn jeg skulle ønske.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Kan jeg spørre om en ting til? 🙈 med dekning mener du da at banken må kunne gi meg finansiering på en leilighet til 2.3 mill (altså bolig+fellesgjeld)? Hvis jeg hadde hatt finansieringsbevis på 2 mill så hadde jeg ikke fått kjøpt denne pga de 300.000 ekstra? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kan jeg spørre om en ting til? 🙈 med dekning mener du da at banken må kunne gi meg finansiering på en leilighet til 2.3 mill (altså bolig+fellesgjeld)? Hvis jeg hadde hatt finansieringsbevis på 2 mill så hadde jeg ikke fått kjøpt denne pga de 300.000 ekstra? 

Korrekt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Korrekt. 

Er du sikker på det? Banken stiller kun garanti for innskuddet. 

Fellesgjelden i borettslaget vil stå på borettslaget, men den fordeles i egen årsoppgave hvor fellesgjeld, formue og renter splittes på hver beboer, slik at dette er oppgitt på skattemelding. 

Anonymkode: 38d61...82e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er du sikker på det? Banken stiller kun garanti for innskuddet. 

Fellesgjelden i borettslaget vil stå på borettslaget, men den fordeles i egen årsoppgave hvor fellesgjeld, formue og renter splittes på hver beboer, slik at dette er oppgitt på skattemelding. 

Selvsagt oppgis fellesgjelden i skattemeldingen, den er jo fordelt på hver enkelt andelseier, men man tar ikke opp lån i banken for å dekke fellesgjelden. Den betales ned via månedlig husleie. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt oppgis fellesgjelden i skattemeldingen, den er jo fordelt på hver enkelt andelseier, men man tar ikke opp lån i banken for å dekke fellesgjelden. Den betales ned via månedlig husleie. 

Nettopp. Det var derfor jeg stilte spørsmål rundt at dette skal være med i finansieringsbevis fra banken. De stiller garanti for kun innskudd. 

Skrevet

Takk for svar 😊😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Nettopp. Det var derfor jeg stilte spørsmål rundt at dette skal være med i finansieringsbevis fra banken. De stiller garanti for kun innskudd. 

Nei, du må få finansieringsbevis for hele kjøpesummen. https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligokonomi/boliglan/boliglan-fellesgjeld-og-dokumentavgift

Skrevet

Banken må vurdere all gjeld du har/ vil ha når de vurderer hva de kan gi deg i lån. Etter reglene som er nå, vil selv kredittkortgrensen telle som gjeld, uavhengig an om du har brukt kortet eller ikke. Fellesgjeldandelen din står du ansvarlig for, det er derfor en del av det banken må ta med i vurderingen av hvor mye lån du kan ha. Når du får forsikringsbevis, får du ikke et til den leiligheten spesielt, derfor må fellesgjelden legges til lånet.

Jeg tror ikke det er så vanlig nå, men for noen år siden var det vanlig med et verdig lavt innskudd og høyt fellesgjeld, og dermed husleie. Da hjelper det ikke å ha 500 000 kr i eget lån, hvis du må betale 15 000 kr i felleskostnader pga høy fellesgjeld. 

Anonymkode: 12dc0...2e8

Skrevet

Finansieringsbeviset er inkludert fellesgjeld. Så om leiligheten koster 2.3 der 300 000 er fellesgjeld så må du ha finansieringsbevis for 2.3 selv om kjøpesummen er 2 mill.

Finansieringsbeviset viser på en måte bare hvor mye gjeld du tåler. 

(Det ligger e mye bak et fonansieringsbevis. Finansieringsbeviset er en slags risikovurdering for banken.)

Anonymkode: 77861...d16

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Finansieringsbeviset er inkludert fellesgjeld. Så om leiligheten koster 2.3 der 300 000 er fellesgjeld så må du ha finansieringsbevis for 2.3 selv om kjøpesummen er 2 mill.

Finansieringsbeviset viser på en måte bare hvor mye gjeld du tåler. 

(Det ligger e mye bak et fonansieringsbevis. Finansieringsbeviset er en slags risikovurdering for banken.)

Anonymkode: 77861...d16

Takk for svar 😊 har nok finansiering, men det viktige er at lånet er uten fellesgjelden fordi jeg trodde man måtte låne hele summen i tillegg til å betale på eget lån og fellesgjeld hver mnd🤦‍♀️🤪 greit med oppklaring 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...