Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #26 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei aspergers er ingen undergang. Eller autismemespekteret som det nå brukes. Men man skal heller ikke sette diagnoser på andre sine barn. Ihvertfall ikke på et forum og basert på en ting som dette. Anonymkode: 3e864...d7d Det nye diagnosesystemet er enda ikke tatt i bruk i Norge, og man kan derfor fortsatt omtale diagnosen som asbergers. Det sagt, nei, man skal ikke sette diagnose på andres barn, hvertfall ikke på forum, men basert på hva hi selv skriver er det absolutt innafor å be henne dra hodet opp av sanden. Det trenger ikke være noe som helst, men jo tidligere et barn får adekvat tilrettelegging (ved behov), desto bedre er sjansen for et positivt utfall. Når andre rundt henne har sagt hun bør få barnet utredet er det en stor sjans for at hun selv ikke ser utfordringene. Anonymkode: f6a1d...dad
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #27 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Er flere som har ment han burde utredes. Men jeg mener han er veldig normal ❤ Anonymkode: ce253...ebc Da er det på tide å dra hue ut av navlen og få ham utredet. Normal er forøvrig ikke gradert. Anonymkode: 41c00...877
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #28 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er ikke vanlig. Anonymkode: 61ea2...6f4 Min 8 åtteåring gjer òg det av og til, trur ikkje det er så unormalt. Min gjer det helst når han er litt usikker, eller når han vil ha noko han veit han ikkje kan få, eller har gjort noko han ikkje skulle gjort Anonymkode: 06de8...a7a
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #29 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kanskje du skal sette deg litt inn i hva asbergers er? Du har åpenbart litt vrangforestillinger om diagnosen siden du indirekte hevder at de med diagnosen ikke er oppegående eller empatiske. Les litt og se hva du finner ut. Jeg tror du vil bli overrasket. Anonymkode: 1c6a9...a38 Jeg vet veldig godt hva asbergers er. De sliter veldig med å sette seg inn i andre sine følelser og de har problemer med å forstå motivet bak hvorfor folk sier og gjør ting. De sliter også med endringer i rutiner og overganger til noe nytt. Så jo jeg føler ikke at min sønn passer inn i den diagnosen. De sliter også med å forstå konsekvensen av å si og gjøre ting mot andre. Anonymkode: ce253...ebc
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #30 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min datter gjorde det en periode når hun var 9 år. Er nå 10. Spurte henne om hvorfor hun gjorde dette, men fikk ingen svar. Spesielt når hun sendte mld omtalte hun seg i tredje person. Ble også litt obs på at jeg selv sa "nå skal mamma" osv. Vet ikke hvorfor jeg gjorde det heller , og pleier ikke å omtale meg selv i tredje person til vanlig. Og min datter gjorde det nok kun til meg så vidt jeg vet. Hun speiler meg veldig ofte, så dette er nok grunnen. Hun har ingen diagnoser og ganske moden på mange måter, spesielt språklig. Så fant dette litt merkelig. Kan være en periode han er inne i eller legg merke til om du gjør det samme og han speiler deg. Anonymkode: 3e864...d7d Ja. Det tror jeg heller. Godt å høre at flere gjør dette. Anonymkode: ce253...ebc
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #31 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Da er det på tide å dra hue ut av navlen og få ham utredet. Normal er forøvrig ikke gradert. Anonymkode: 41c00...877 Ja. Det er planen det. Men skolen har ikke reagert på noe med han. Anonymkode: ce253...ebc
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #32 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Min 8 åtteåring gjer òg det av og til, trur ikkje det er så unormalt. Min gjer det helst når han er litt usikker, eller når han vil ha noko han veit han ikkje kan få, eller har gjort noko han ikkje skulle gjort Anonymkode: 06de8...a7a Det passer bedre. Han er mye engstelig av seg. Mye angst. Usikker osv. Anonymkode: ce253...ebc
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #33 Skrevet 3. oktober 2021 Jenta mi på 12 år har ingen slike rariteter, og hjemme har hun ingen utfordringer. Hun har allikavel nå fått Asperger-diagnosen, basert på utfordringer knyttet til skole. Så din sønn kan fint ha denne diagnosen selv om du ikke ser det. Ville fått han utredet, om han ikke har diagnosen, så vil han jo ikke få den. Er mye verre om han faktisk har diagnosen og ikke får tilrettelegging og hjelp.. Anonymkode: 0a3ff...922
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #34 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Min gjorde ofte det til hun ble rundt tre år. Så ble jeg oppmerksom på at jeg ofte sa, nå vil mamma at du…. Barn speiler jo ofte voksne så da sluttet jeg med det, og hun sluttet også. Anonymkode: 7b744...4dc Da burde du jo du si :" Jeg vil at du.." ikke alltid bruke mamma. 💙 Anonymkode: 5517a...4ab
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #35 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Jenta mi på 12 år har ingen slike rariteter, og hjemme har hun ingen utfordringer. Hun har allikavel nå fått Asperger-diagnosen, basert på utfordringer knyttet til skole. Så din sønn kan fint ha denne diagnosen selv om du ikke ser det. Ville fått han utredet, om han ikke har diagnosen, så vil han jo ikke få den. Er mye verre om han faktisk har diagnosen og ikke får tilrettelegging og hjelp.. Anonymkode: 0a3ff...922 Jeg kan faktisk ikke tro at han har det. Men din datter da? Sære interesser ? Rutinepreget? Hvorfor har hun fått det? Hvis alt ok? Anonymkode: ce253...ebc
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2021 #36 Skrevet 4. oktober 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg kan faktisk ikke tro at han har det. Men din datter da? Sære interesser ? Rutinepreget? Hvorfor har hun fått det? Hvis alt ok? Anonymkode: ce253...ebc Det trodde ikke jeg heller. Sære og sære, jeg trodde de var sære, men ser jo at det er flust av mennesker som har samme interesser. De mest sære er vel anime og "mørke" ting ( spøkelser osv ), ellers liker hun godt tegning, shopping, dyr, telefonen sin, tiktok og YouTube opptar mye av tiden. Har mye til felles med bestevennene. Er ikke rutinepreget i det hele tatt. Bup fortalte meg at hun trenger stabile rutiner i hverdagen, og at dersom vi feks planlegger tur til butikken kl 12, så må vi dra kl 12, og ikke 12:15. Dette stemmer ikke for min jente i det hele tatt. Hun tåler fint at vi plutselig får planer eller endrer planer. Men nå som hun er kommet i puberteten, så har hun blitt veldig usikker på seg selv og sitt utseende, og hun takler uoversiktlige sosiale sammenkomster dårligere. Hun misliker seg i store sosiale settinger, og kan bli litt sosialt klønete når det er mennesker rundt henne hun ikke er trygg på. Hun sier selv at det er fordi hun er så stygg, og at alt hadde vært bra om hun hadde vært fin. Stakkars jenta mi, hun er jo verdens skjønneste jente, men klarer ikke se det selv. Jeg tror det er sosial angst, Bup sier Asperger. Skal be om ny vurdering når selvbildet er på plass, blir spennende å se om hun fremdeles har diagnosen da. Lege på Bup sa til meg for en mnd siden, at dersom man ikke har en diagnose, så er man ikke godt nok undersøkt. Det styrker iallefall min teori om alvorlig feil- og overdiagnostisering! Asperger er jo noe man er født med, og jeg har gitt henne veldig god oppfølging hele livet, selv om hun ikke har trengt noe spesielt ekstra oppfølging nå. Derfor mener Bup at hun er veldig høytfungerende. Er ikke sikkert din har dette altså, men pga denne atferden i denne alderen, så ville nok jeg fått det sjekket ut. Anonymkode: 0a3ff...922
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #37 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (På 3.10.2021 den 15.21): Kanskje du skal sette deg litt inn i hva asbergers er? Du har åpenbart litt vrangforestillinger om diagnosen siden du indirekte hevder at de med diagnosen ikke er oppegående eller empatiske. Les litt og se hva du finner ut. Jeg tror du vil bli overrasket. Anonymkode: 1c6a9...a38 De med aspergers kan ha mye følelser, men det stemmer at de har redusert evne til å oppfatte hva andre føler og ta hensyn til dette. Anonymkode: 20d74...5ec
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #38 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det trodde ikke jeg heller. Sære og sære, jeg trodde de var sære, men ser jo at det er flust av mennesker som har samme interesser. De mest sære er vel anime og "mørke" ting ( spøkelser osv ), ellers liker hun godt tegning, shopping, dyr, telefonen sin, tiktok og YouTube opptar mye av tiden. Har mye til felles med bestevennene. Er ikke rutinepreget i det hele tatt. Bup fortalte meg at hun trenger stabile rutiner i hverdagen, og at dersom vi feks planlegger tur til butikken kl 12, så må vi dra kl 12, og ikke 12:15. Dette stemmer ikke for min jente i det hele tatt. Hun tåler fint at vi plutselig får planer eller endrer planer. Men nå som hun er kommet i puberteten, så har hun blitt veldig usikker på seg selv og sitt utseende, og hun takler uoversiktlige sosiale sammenkomster dårligere. Hun misliker seg i store sosiale settinger, og kan bli litt sosialt klønete når det er mennesker rundt henne hun ikke er trygg på. Hun sier selv at det er fordi hun er så stygg, og at alt hadde vært bra om hun hadde vært fin. Stakkars jenta mi, hun er jo verdens skjønneste jente, men klarer ikke se det selv. Jeg tror det er sosial angst, Bup sier Asperger. Skal be om ny vurdering når selvbildet er på plass, blir spennende å se om hun fremdeles har diagnosen da. Lege på Bup sa til meg for en mnd siden, at dersom man ikke har en diagnose, så er man ikke godt nok undersøkt. Det styrker iallefall min teori om alvorlig feil- og overdiagnostisering! Asperger er jo noe man er født med, og jeg har gitt henne veldig god oppfølging hele livet, selv om hun ikke har trengt noe spesielt ekstra oppfølging nå. Derfor mener Bup at hun er veldig høytfungerende. Er ikke sikkert din har dette altså, men pga denne atferden i denne alderen, så ville nok jeg fått det sjekket ut. Anonymkode: 0a3ff...922 Ja, det var en skremmende uttalelse fra legen... Ut fra det du skriver tenker jeg at dere bør få en second opition om noen år. I det nye diagnosesystemet er aspergers forresten erstattet med autismespekterforstyrrelse, og kriteriene endret, nettopp fordi det antas at det har vært overdiagnostisering og feil tolkning av enkelte av diagnosekriteriene. Anonymkode: 20d74...5ec
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #39 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (På 3.10.2021 den 17.23): Jeg vet veldig godt hva asbergers er. De sliter veldig med å sette seg inn i andre sine følelser og de har problemer med å forstå motivet bak hvorfor folk sier og gjør ting. De sliter også med endringer i rutiner og overganger til noe nytt. Så jo jeg føler ikke at min sønn passer inn i den diagnosen. De sliter også med å forstå konsekvensen av å si og gjøre ting mot andre. Anonymkode: ce253...ebc Dette viser jo at du ikke vet veldig godt hva det er. Du stigmatiserer og setter alle med Aspergers i samme bås uten å skjønne at de med diagnosen kan være like forskjellige som folk uten diagnoser. Jeg forstår heller ikke hensikten med innlegget ditt, for de 80 prosentene som mener at du kanskje bør lytte til folk rundt deg og få ham utredet bare avskriver du, mens du takker og bukker for svar fra de som deler erfaringer hvor det ikke er diagnose i bildet. Så hva vil du oppnå? Ingen her kan gi deg en bekreftelse på noe som helst, vi kjenner ikke sønnen din. Men det gjør folk rundt deg og jeg fatter ikke hvorfor det skal være så forferdelig å faktisk bare få ham utredet? Han får jo ingen diagnose om han ikke har det. Og hvis han faktisk har en diagnose selv om du (som «kun» er mor og ikke fagperson) ikke ser det, ønsker du ikke da at han skal få hjelp? Anonymkode: 3ad93...b27
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #40 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Dette viser jo at du ikke vet veldig godt hva det er. Du stigmatiserer og setter alle med Aspergers i samme bås uten å skjønne at de med diagnosen kan være like forskjellige som folk uten diagnoser. Jeg forstår heller ikke hensikten med innlegget ditt, for de 80 prosentene som mener at du kanskje bør lytte til folk rundt deg og få ham utredet bare avskriver du, mens du takker og bukker for svar fra de som deler erfaringer hvor det ikke er diagnose i bildet. Så hva vil du oppnå? Ingen her kan gi deg en bekreftelse på noe som helst, vi kjenner ikke sønnen din. Men det gjør folk rundt deg og jeg fatter ikke hvorfor det skal være så forferdelig å faktisk bare få ham utredet? Han får jo ingen diagnose om han ikke har det. Og hvis han faktisk har en diagnose selv om du (som «kun» er mor og ikke fagperson) ikke ser det, ønsker du ikke da at han skal få hjelp? Anonymkode: 3ad93...b27 Jo. Jeg vet veldig godt hva asperger er. Min mann har det 👍🏻 Anonymkode: ce253...ebc
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #41 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jo. Jeg vet veldig godt hva asperger er. Min mann har det 👍🏻 Anonymkode: ce253...ebc Da burde du òg vite at det er forskjell på de med asperger, akkurat som de uten. Hvis din mann er din sønns far, må du jo og ta med i betraktning at autismespekterforstyrrelser ligger i genene. Anonymkode: f07ed...eae
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #42 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Da burde du òg vite at det er forskjell på de med asperger, akkurat som de uten. Hvis din mann er din sønns far, må du jo og ta med i betraktning at autismespekterforstyrrelser ligger i genene. Anonymkode: f07ed...eae Han er ikke far til mitt barn. Stemmer at de er veldig forskjellig. Men skjønner ikke hvorfor dere påstår at min sønn har asperger utifra 1 ord Anonymkode: ce253...ebc
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #43 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Han er ikke far til mitt barn. Stemmer at de er veldig forskjellig. Men skjønner ikke hvorfor dere påstår at min sønn har asperger utifra 1 ord Anonymkode: ce253...ebc Det er ingen som påstår det, men flere som mener at det å omtale seg selv i tredjeperson når man er 9 år gammel er veldig spesielt og ofte(re) forekommer hos de med asbergers. Videre informerer du oss om at folk rundt deg mener han bør utredes fordi de åpenbart synes at han er såpass spesiell/annerledes at de reagerer. Jeg har selv to barn med adhd, og de er veldig (!) ulike. Selv om de har noen felles utfordringer, er de ulike nok til at det ikke er innlysende at det er samme diagnosen de har. Uansett så er det underlig at du ikke ønsker å undersøke dette videre. Hvis et barn har ekstra utfordringer, så bør det jo også få ekstra hjelp og tilrettelegging. Anonymkode: 1c6a9...a38
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #44 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Det er ingen som påstår det, men flere som mener at det å omtale seg selv i tredjeperson når man er 9 år gammel er veldig spesielt og ofte(re) forekommer hos de med asbergers. Videre informerer du oss om at folk rundt deg mener han bør utredes fordi de åpenbart synes at han er såpass spesiell/annerledes at de reagerer. Jeg har selv to barn med adhd, og de er veldig (!) ulike. Selv om de har noen felles utfordringer, er de ulike nok til at det ikke er innlysende at det er samme diagnosen de har. Uansett så er det underlig at du ikke ønsker å undersøke dette videre. Hvis et barn har ekstra utfordringer, så bør det jo også få ekstra hjelp og tilrettelegging. Anonymkode: 1c6a9...a38 Jeg skal selvsagt få han utredet. Men jeg blir "redd" når det kan være noe sånt. Jeg vet ikke hvorfor jeg føler det sånn Anonymkode: ce253...ebc
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #45 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg skal selvsagt få han utredet. Men jeg blir "redd" når det kan være noe sånt. Jeg vet ikke hvorfor jeg føler det sånn Anonymkode: ce253...ebc Det er helt naturlig. Man ønsker jo kun det beste for barnet sitt, og å innse at barnet kanskje har større vansker og utfordringer enn andre, er utrolig tungt. Da mine fikk sine diagnoser, spesielt eldste som fikk sin flere år før yngste, var det med veldig blandete følelser. På en måte var det en lettelse å få svar og bedre muligheter for å hjelpe, men på den annen side var det også en slags sorgprosess. Vi visste at livet hans ville bli tøffere enn andres. Og da var vi så veldig oppi det også, fokuset ble så stort. Men så går ting seg til og man innser at egentlig er jo ingenting forandret utover at man forstår barnet bedre og får mer hjelp. Barnet er jo fortsatt helt likt, like skjønn, nydelig, morsom og herlig som det alltid har vært. Og så tenker man mindre og mindre over det. Ja, det er en del dager og situasjoner som er ekstra utfordrende, men man blir en mester i å være i forkant og tilrettelegge knapt uten å tenke over det en gang. Og de fleste dagene er gode 😊 Lykke til, HI! Anonymkode: 1c6a9...a38
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #46 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er helt naturlig. Man ønsker jo kun det beste for barnet sitt, og å innse at barnet kanskje har større vansker og utfordringer enn andre, er utrolig tungt. Da mine fikk sine diagnoser, spesielt eldste som fikk sin flere år før yngste, var det med veldig blandete følelser. På en måte var det en lettelse å få svar og bedre muligheter for å hjelpe, men på den annen side var det også en slags sorgprosess. Vi visste at livet hans ville bli tøffere enn andres. Og da var vi så veldig oppi det også, fokuset ble så stort. Men så går ting seg til og man innser at egentlig er jo ingenting forandret utover at man forstår barnet bedre og får mer hjelp. Barnet er jo fortsatt helt likt, like skjønn, nydelig, morsom og herlig som det alltid har vært. Og så tenker man mindre og mindre over det. Ja, det er en del dager og situasjoner som er ekstra utfordrende, men man blir en mester i å være i forkant og tilrettelegge knapt uten å tenke over det en gang. Og de fleste dagene er gode 😊 Lykke til, HI! Anonymkode: 1c6a9...a38 Så flott at du skreiv dette. Takk for at du deler, det varmer veldig. Det er helt sant at barnet er jo det samme uansett. Men det er vondt ja og skal tenke at det er noe med barnet sitt 🥺🥺 Takk 🙏🏻 Ha en nydelig kveld Anonymkode: ce253...ebc
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2021 #47 Skrevet 6. oktober 2021 Anonym bruker skrev (På 5.10.2021 den 6.38): Jo. Jeg vet veldig godt hva asperger er. Min mann har det 👍🏻 Anonymkode: ce253...ebc Har man sett en med aspergers, så har man sett èn med aspergers. De er like forskjellige som deg og meg. Anonymkode: cde56...e1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå