Gå til innhold

Noen som jobber i matbutikk her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt en pakke med brus under kurven der det er ment til å ha brus, denne glemte jeg å legge på disken ved betaling. Den sto rett under kurven, men det gikk rett i glemmeboka i ettermiddagstresset! Når jeg skal pakke varene så ser kassadamen dette og jeg blir så flau! Jeg la merke til det selv idet hun sier det. Betaler den selvfølgelig, men hun mener jeg skulle stjele denne med vilje og sier jeg er utestengt i 1 år. Altså??? Jeg handler der ganske ofte og det er post i samme butikk. Jeg måtte hente et brev noen dager etterpå, måtte hente selv pga rekommandert brev. Da sier en annen ansatt til en som sitter i kassen «der er hun»! Er det sånn at jeg er stemplet som en kriminell? Dette er en liten plass så om de i butikken mener jeg stjal regner jeg med dette går rundt om ikke så lenge. Jeg mente virkelig ikke å glemme den 4pk med brus. Hvem gjør seg til tyv for 50kr??? 

Noen som jobber i butikk som vet om jeg kan gjøre noe med dette? 

Anonymkode: cdabc...aa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med butikksjefen og forklart saken. Du legger deg flat og beklager forglemmelsen, men ber om forståelse for at dette er noe som kan skje alle, og at du oppdaget flaskene under kurven samtidig som den ansatte og aldri hadde andre intensjoner enn å betale for varen.

Jeg har to ganger gått ut av matbutikk med varer jeg ikke har betalt for. Begge gangene fordi jeg har hatt div. nett over ene håndleddet, og har hengt en pose med grønnsaker eller frukt over samme håndledd, fordi jeg endte med med å handle mer enn planlagt (skulle bare ha et par ting, endte med flere, så for å få med meg alt uten å måtte gå og hente en kurv ble det slik). Første gangen kom jeg til ytterdøren av senteret før jeg oppdaget det. Gikk tilbake, beklaget og betalte. Siste gangen var i forrige uke, mer eller mindre samme scenario (flere år mellom disse episodene), betalte de andre varene, pakket disse i et nytt nett, og hadde begynt å gå ut da jeg oppdaget posen jeg ikke hadde betalt. Tilbake da også, beklaget og betalte. Begge ganger var det butikker jeg ofte handlet mat i, og begge ganger har jeg blitt møtt av ansatte som har smilt og sagt at jeg ikke er den eneste, så har de ledd litt, vi har ledd sammen av hvor vimsete man kan bli, og så har det blitt med det. Bare blitt møtt med smil i ettertid.

Så kontakt butikksjefen, forklar situasjonen.

Anonymkode: 96922...17f

Skrevet

Oi det er jammen forskjell fra butikk til butikk. Her hadde jeg glemt å betale en pakke med druer,fant det ut når jeg kom ut i bilen. Jeg går selvfølgelig inn igjen i butikken å forklarer ganske flau at jeg hadde glemt å betale den. Han i kassen er kjempe hyggelig,smilende å takker meg for at jeg kom tilbake for å betale den.

Anonymkode: 9e4f8...843

Skrevet

Hos oss hadde du bare fått betale og så var saken ute av verden. 
Men etter kjedens mening så skal alt slikt anmeldes når det skjer i en selvscann kasse. For å si det slik, det følger vi ikke. 

Anonymkode: 47994...420

Skrevet

Jeg har gjort det flere ganger, for eksempel hatt en vare over håndleddet å glemmer og betale. Legger merke til den når jeg skal legge varene i posen, betaler selfølgelig å får bare ett smil tilbake. 

Anonymkode: 7d017...aa1

Skrevet

Så stor forskjell. Jeg er godt voksen, god økonomi og har store barn. Veldig flaut å bli sett på på den måten pga en glipp. Jeg beklaget selvfølgelig i tillegg til å betale, men det hjalp ikke. Jeg hører det på repeat i hodet mitt det hun ansatte sa «der er hun». Det er også slekt av slekt som jobber der så om de skal være obs på meg blir jeg helt dårlig. Må jo bare slutte å handle der.

hi

Anonymkode: cdabc...aa3

Skrevet

Ganske uprofesjonelt av henne i kassen. Man skal ikke ta slike samtaler ute i butikken, og man vet jo at forglemmelse kan skje. Jeg ville tatt kontakt med butikksjefen. 

Anonymkode: 1e690...dca

Skrevet

Jeg er enig med de andre. Ta kontakt med butikksjefen. Alle normale mennesker skjønner jo at man kan gjøre feil, og jeg tror det er flere som har glemt en vare minst en gang i livet enn de som ikke har det. Man kommer jo på det/ser det etter kort tid uansett og gjør da opp for seg. 

Anonymkode: 4df1b...392

Skrevet

Veldig spesielt av butikken. 

Jeg har jobbet i en butikk. 
Den gang merket vi oss de som har flere «uhell» med å glemme å betale varer får tilslutt et stempel på seg, butikksjefen kan ta det med sine ansatte og være obs på folk som ofte tar med varer uten å betale med uhell… 

Så , er du sikker på at dette ikke har skjedd før ? 😒

hvis ikke snakker du med butikksjefen , evt gå til avisen?

Hvis du aldri har hatt uhell med å glemme å betale varer så kan de ikke utestenge deg, det er diskriminering . 
Spør også butikken om de forveksler deg med en annen? 

ps! 
jeg har selv glemt å betale varer, feks da barnet har sitti i babysete i vogna med feks en vare . Kommer ut i bilen å oppdaget det,  og så gått inn å rød og flau å betalt varen. De ansatte har bare fliret og takket for at jeg kom bort å betalte. 

Håper det ordner Seg for deg ! 

Anonymkode: 60172...c2b

Skrevet

Man kan ikke legge noe under kurven. Mener du vogna? Det er ikke meninga å legge brus under der. Putt den oppi vogna du.

Anonymkode: a79c3...703

Skrevet

Du har ikke stjålet noe før du har tatt det ut av butikken! Jeg har jobbet i butikk noen år også, og selv om det er noen år siden, tviler jeg på om de juridiske lovene har forandret seg. Og skulle de ha det, så finnes det moralske regler som butikken bør følge. Så lenge man er i butikken, har man ikke stjålet. Jeg hadde tatt kontakt med butikksjefen og forklart saken, beklaget, men likevel forventet en unnskyldning fra kassadamen. Sånn skal ikke kunder behandles. 

Anonymkode: a104c...13f

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Man kan ikke legge noe under kurven. Mener du vogna? Det er ikke meninga å legge brus under der. Putt den oppi vogna du.

Man kan vel strengt talt ikke legge noe under vogna heller...  i alle fall ville den blitt ganske uhåndterlig å trille.

Skrevet

I ei bygd hadde ordføreren med seg masse varer i hendene da han gikk i kassa og hadde i vanvare lagt batterier i lomma. Han skulle betale dem, men glemte det ved et uhell. Han forsøkte å betale for dem, men skaden var allerede gjort. Han ble skikkelig uthengt i bygda som tyv og endte opp med å ta livet sitt…

Folk kan gjøre ærlige feil!

Anonymkode: b08c7...bcc

Skrevet

Hun i kassen har ingen myndighet til å stenge deg ute ett eneste minutt. Dette hadde jeg tatt opp med butikksjefen. Forklart at det var er hendig uhell, men om hun mente at du prøvde å stjele så håndterte hun det på en helt uakseptabel måte. Hun skal ikke snakke om dette med andre, ikke engang kollegaer. Ta det opp og krev at hun må få bedre opplæring. 

Anonymkode: 43a7f...e3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I ei bygd hadde ordføreren med seg masse varer i hendene da han gikk i kassa og hadde i vanvare lagt batterier i lomma. Han skulle betale dem, men glemte det ved et uhell. Han forsøkte å betale for dem, men skaden var allerede gjort. Han ble skikkelig uthengt i bygda som tyv og endte opp med å ta livet sitt…

Folk kan gjøre ærlige feil!

What?? 

Anonymkode: 57e37...844

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun i kassen har ingen myndighet til å stenge deg ute ett eneste minutt. Dette hadde jeg tatt opp med butikksjefen. Forklart at det var er hendig uhell, men om hun mente at du prøvde å stjele så håndterte hun det på en helt uakseptabel måte. Hun skal ikke snakke om dette med andre, ikke engang kollegaer. Ta det opp og krev at hun må få bedre opplæring. 

Var vel ikke så veldig "hendig" det uhellet

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Var vel ikke så veldig "hendig" det uhellet

Er du dum?

Skrevet

Det er litt forskjellig på ditt uhell og det de andre forteller om. Oppdager man det selv og så går tilbake blir man gjerne trodd da man hadde kommet unna med det om man ikke selv var ærlig og gikk tilbake. Blir man stoppet på vei ut med varer man ikke har betalt for har man faktisk stjålet/forsøkt å stjele. Butikken kan ikke vite om dette er en forglemmelse, men de kan velge å tro på det.

Om den ansatte følte hun hadde tatt deg i å stjele er det naturlig at du hadde blitt tatt til side inn på et annet rom. Der kunne du fått forklart deg for de som har med tyveri å gjøre. Om du aldri har stjålet før vil nok de fleste butikker kunne stole på forklaringen din om et uhell og at du i farten glemte disse varene som ikke var så synlig. Men det er nok viktig for butikken å være konsekvent. Om du er voksen med god råd, dårlig råd, er ungdom etc må dere få samme reaksjon. Når det er så lave beløp og såpass usynlig vare håper jeg de fleste butikker nøyer seg med en advarsel. Be deg passe bedre på neste gang. 

Uansett om de velger å tro deg eller ikke skal de ta deg til side til et annet rom slik at dere kan snakke om det uten at andre kunder hører det og de skal ikke rope etter deg i butikken. 

Anonymkode: f51bd...eb9

Skrevet

What?? 

Anonymkode: 57e37...844

Ja, det var dypt tragisk. Mannen var også veldig godt likt blant alle før dette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er litt forskjellig på ditt uhell og det de andre forteller om. Oppdager man det selv og så går tilbake blir man gjerne trodd da man hadde kommet unna med det om man ikke selv var ærlig og gikk tilbake. Blir man stoppet på vei ut med varer man ikke har betalt for har man faktisk stjålet/forsøkt å stjele. Butikken kan ikke vite om dette er en forglemmelse, men de kan velge å tro på det.

Om den ansatte følte hun hadde tatt deg i å stjele er det naturlig at du hadde blitt tatt til side inn på et annet rom. Der kunne du fått forklart deg for de som har med tyveri å gjøre. Om du aldri har stjålet før vil nok de fleste butikker kunne stole på forklaringen din om et uhell og at du i farten glemte disse varene som ikke var så synlig. Men det er nok viktig for butikken å være konsekvent. Om du er voksen med god råd, dårlig råd, er ungdom etc må dere få samme reaksjon. Når det er så lave beløp og såpass usynlig vare håper jeg de fleste butikker nøyer seg med en advarsel. Be deg passe bedre på neste gang. 

Uansett om de velger å tro deg eller ikke skal de ta deg til side til et annet rom slik at dere kan snakke om det uten at andre kunder hører det og de skal ikke rope etter deg i butikken. 

Er ikke 4-pk med brus er synlig vare? Hvis hi ville stjele så finnes det vel mange andre ting hun kunne skjult. Hi var heller ikke på vei ut av butikken når det ble oppdaget når hi skulle pakke varer. Man er ikke skyldig i å ha stjålet før man går ut av butikken.

Anonymkode: 0c099...025

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er du dum?

Eh... Det er du som ikke kan bruke ord riktig...

Skrevet

Er ikke 4-pk med brus er synlig vare? Hvis hi ville stjele så finnes det vel mange andre ting hun kunne skjult. Hi var heller ikke på vei ut av butikken når det ble oppdaget når hi skulle pakke varer. Man er ikke skyldig i å ha stjålet før man går ut av butikken.

Anonymkode: 0c099...025

Jeg tror du misforstod hva jeg mente med synlig. Jeg mente at når den stod under kurven så var den ikke så synlig for HI og at det dermed vår forståelig at hun glemte den ved betaling. Jeg tror butikken kan regne det som tyveri når du har passert kassen uten å betale, uten at jeg kjenner det juridiske. 

Skrevet

Og det jeg hang meg opp i var 

Anonym bruker skrev (På 1.10.2021 den 21.20):

brus under kurven der det er ment til å ha brus,

Finnes det egne plasser for brus under handlekurver?

Anonymkode: 0dfe9...b59

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Du har ikke stjålet noe før du har tatt det ut av butikken! Jeg har jobbet i butikk noen år også, og selv om det er noen år siden, tviler jeg på om de juridiske lovene har forandret seg. Og skulle de ha det, så finnes det moralske regler som butikken bør følge. Så lenge man er i butikken, har man ikke stjålet. Jeg hadde tatt kontakt med butikksjefen og forklart saken, beklaget, men likevel forventet en unnskyldning fra kassadamen. Sånn skal ikke kunder behandles. 

Jeg har jobbet i butikk i mange år, og så snart man har gått forbi betalingspunktet med en vare, så er det regnet som et tyveri. Men om man alltid bør være så firkantet, er en annen sak.

Jeg ville bedt om et møte med butikksjefen.

Anonymkode: 699d7...ace

Skrevet

Det regnes som tyveri når du har gått forbi kassen i matbutikk, mange som har blitt tatt for nasking før de kommer ut døra (litt annerledes i f.eks en bokhandel hvor kassa står langt inni butikken, da er det tyveri når du forlater butikken).

Men jeg har aldri hørt om så firkantede ansatte. Det kan skje den beste at noe blir glemt. Det er litt forskjell på det hi forteller og f.eks en som har puttet en boks energidrikk i lomma og "lister" seg til utgangen.

Jeg har jobbet i butikk hele mitt voksne liv, og har vært borti at ungdommer har blitt utestengt 1 år pga nasking, og sett voksne mennesker gjemme ting under teppet i barnevognen osv i bevisst nasking. Men når noen har glemt å betale en helt synlig vare på den måten hi beskriver har alltid kunden fått betale og ferdig med det liksom.

Anonymkode: bf3a8...7a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...