Gå til innhold

Utsatt for hersketeknikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Laget til datteren min har manglet trenere en stund. Jeg meldte meg for noen uker siden og sa jeg kunne hjelpe til. Jeg fikk rollen som trener/lagleder, og har hjulpet hovedtreneren hver uke siden. I tillegg har jeg organisert treningstider, kioskvakter, cuper osv. Men i går skjedde det noe rart. Hovedtreneren hadde fått tak i enda en pappa som har sagt seg villig til å hjelpe på treningene. En stor, røslig kar fra Latvia. Da treningen startet i går, ba han alle mammaer og pappaer om å gå ut av hallen. Flott og fint, tenkte jeg, da har vi bedre kontroll. Plutselig peker og roper han på meg. «DU! ALLE UT!» Jeg la fra meg ballnettet og spurte om jeg ikke skulle hjelpe til. «NEI! UT!» Jeg ble helt paff, og gikk ut av hallen. 
Jeg følte meg skikkelig tråkket på, nedverdiget i påsyn av alle. Alle de andre foreldrene ble stille. Det var flaut. 
Jeg har lyst til å trekke meg fra hele greia og be de om å klare seg selv. Er det barnslig? Hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: f13c0...bfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke kalle det hersketeknikk, men uheldig var det. Hvorfor fortalte du ham ikke at du var en del av trenerteamet? Hadde dere ikke snakket om rollegordeling før treningen startet?

Anonymkode: 24c7b...bd2

Skrevet

Det er vel ikke akkurat hersketeknikk, men ufin oppførsel fra en som ikke har fått med seg at du er hjelpetrener?

Skjønner at du ble litt tatt på sengen og bare skygget banen, men du skulle sagt klart ifra der og da, at du var en del av trenerteamet så du skulle ingen steder.

Nå i ettertid tar du en telefon til hovedtreneren og forteller at den oppførselen til den nye hjelpetreneren var ufin og nedlatende så han må gi skikkelig beskjed om hvem som skal være der og bidra.

Anonymkode: 03c02...1f1

Skrevet

Når man treffer slike ubehøvlede bavianer så kan man bli så sjokkert at man ikke finner ord. Lett for oss å sitte i ettertid og si hva vi ville sagt.

Hvordan jeg hadde reagert ville vært avhengig av dagen, tror jeg.

Var ikke hovedtreneren der? Om han var der, hvordan reagerte han når bavianen brølte?

Jeg ville tatt dette opp med hovedtrener og klubben, for en slik oppførsel er ikke akseptabel, selv ikke om han hadde gått glipp av at du faktisk var med som trener. Den typen brøling er ikke akseptabel, og jeg tenker at trenerne må gå foran som gode eksempler for ungene/ungdommene. Et trenerteam må dessuten ha god tone og kommunikasjon mellom seg for å kunne gjøre en best mulig jobb med laget, vise at de kan samarbeide godt slik også ungene/ungdommene også må gjøre.

Jeg ville tatt dette med hovedtrener OG klubb, for her bør det løftes opp til en mer generell debatt om hvordan man ønsker omgangstonen skal være i klubben fremover. Ville også sagt at siden denne nye pappaen var helt ny på treningen, så kan du ta det som et uttrykk for usikkerhet og markering, men at du forventer at han unnskylder seg og at han i fremtiden er opptatt av samarbeid og en god tone. Videre bør dere som lederteam snakke om arbeidsfordeling, hvem gjør hva. Da tenker jeg det er greit at denne bavianen først får oppgaver som er mer praktiske, inntil han har vist at han kan opptre på en sivilisert og høflig måte med andre.

Anonymkode: e2663...d1d

Skrevet

Snedig type, kanskje ikke hersketeknikk, men ufint var det. Å trekke seg trenger ikke være barnslig, det kommer an på hvordan du griper det an. Gi beskjed at du kan bistå som før, men da skal du behandles med respekt og få være til stede slik du har vært til nå. Hvis ikke det er noe alternativ, så takker du for deg og ønsker de lykke til videre. 

Anonymkode: 29126...7ae

Skrevet

En ting til, HI - dette var ikke flaut for deg! Det burde vært veldig flaut for bavianen selv.

Jeg ville sagt til hovedtrener og klubb at du ble så satt ut av tonen hans at du ikke fant ord. Men det er jo også et poeng at hvis du hadde satt deg opp mot en som brølte slik, så vet du ikke hvordan hadde reagert, og det kunne igjen gjort det veldig ugreit for barna/ungdommene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

En ting til, HI - dette var ikke flaut for deg! Det burde vært veldig flaut for bavianen selv.

Jeg ville sagt til hovedtrener og klubb at du ble så satt ut av tonen hans at du ikke fant ord. Men det er jo også et poeng at hvis du hadde satt deg opp mot en som brølte slik, så vet du ikke hvordan hadde reagert, og det kunne igjen gjort det veldig ugreit for barna/ungdommene.

Akkurat det. Jeg tror hun gjorde lurt i å ikke ta den videre der og da, ikke alt som blir bedre i plenum og man vet ikke alltid hvilken respons man får. Kan godt være en del foreldre også reagerte på tonen og gir en tilbakemelding på det i etterkant. Ta det via rette tjenestevei i etterkant. 

Anonymkode: 29126...7ae

Skrevet

Han visste vel ikke at du var hjelpetrener. Ikke flaut for deg, og du må bruke stemmen din til å oppklare misforståelsen. 

Anonymkode: eeb9d...f2d

Skrevet

Joda, han vet godt at jeg er lagleder/hjelpetrener. Jeg er overalt på fb og i de andre kanalene med beskjeder. 
Takk for støtte, forresten.

HI

Skrevet

Da tar du en telefon til trener og til klubben. Sånn oppførsel går ikke an. Og når han visste at du også var hjelpetrener så er det jo enda verre. 

Skjønner at du ble satt ut. Hadde sikkert heller ikke hjulpet noe å si fra der og da. En Sånn mann burde ikke jobbe med barn. 

Anonymkode: 1d780...870

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Joda, han vet godt at jeg er lagleder/hjelpetrener. Jeg er overalt på fb og i de andre kanalene med beskjeder. 
Takk for støtte, forresten.

HI

Enig med 870 over her. Det at han visste at du var en av trenerne gjør det hele mye verre! Både overfor deg og ungene.

Han bør faktisk ikke få fortsette som trener, for en trener kan ikke ha en slik oppførsel! Ikke er han høflig, ikke kan han besinne seg. Hadde ikke tørt å ha en slik til å trene ungene!

For ungenes del, ta det videre!

Skrevet

Ta en prat med ham. Noen er mer høylytte og direkte enn andre. Det kan jo hende dt ikke var vondt ment i det heletatt, men at han bare uttrykte seg høyt og klønete. Særlig om han ikke har norsk som morsmål kan det fort skje. Da vil dette være en dum ting å bli uvenner for. Han kan til og med ha tenkt at han gjorde deg en tjeneste ved å la deg slippe jobben den dagen.

Mye løser seg med å snakke sammen.

Anonymkode: 24c7b...bd2

Skrevet

Da tenker jeg at han er ræva med barn også. Fysj, slike folk kan ikke ødelegge treningen. 

Anonymkode: 610ac...42d

Skrevet

Enig med de andre, det er ikke hersketeknikk. Kanskje han bare vil holde litt ekstra avstand for å være sikker på å ikke få noen falske anklager mot seg?

Stadig flere praktiserer Wall Street Rule mot #Metoo.

Anonymkode: 20c22...0a5

Skrevet

Med en sånn tilnærming og holdning tenker jeg han ble få litt korreksjon fra klubben, for sånn kan man ikke snakke når man jobber med barn

Anonymkode: 6fb95...989

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...