Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 Dere som har store barn som skader seg selv,hvor lang tid tok det før dere fikk hjelp? Barnet mitt går på barneskolen mellom 5-7 klasse å han klorer seg selv på armene i frustrasjon,slår seg i ansiktet osv. Han sier i fredstid at han gjør det for straffe seg selv. Han skader seg nesten hver dag,mest på skolen. Læreren mener det 3-4 mnders ventetid på komme til BUP. Men kommer en ikke tidligere inn når det er såpass alvorlig? Han kan ikke vente flere månender på hjelp!! Anonymkode: 48b7a...6a3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Det er maks 12 uker ventetid til BUP. Noe det alltid har vært. Jeg forstår ikke hvorfor noen lærere maser om ventetid. Mener de virkelig man ikke skal søke om hjelp pga ventetid? Når det er sagt, så finnes det kanskje lavterskeltilbud hos dere? Helsesykepleier eller kommunepsykolog? Anonymkode: 1d52b...4a8
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 Start prosessen, så får det bare være litt ventetid. Men alvorlighetsgraden på henvisningen skal vurderes altså, så få fastlegen til å henvise. Imens dere venter snakker dere med helsesykepleier på skolen, hun/han kan ta inn enkeltelever til samtaler. Ofte kan det å snakke med en voksen som ikke er mamma eller pappa ha en god effekt på barn som har så mye frustrasjon i seg. Jeg har ikke selv opplevd selvskading på så unge mennesker, sønnen min var 18 år da han "tiltet" litt og skadet seg selv. Han kom inn til fastlege neste dag. Det har tatt tid for han å komme ut av depresjonen som utløste alt sammen, men han har ikke skadet seg igjen. Anonymkode: 53a24...8a9
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #4 Skrevet 30. september 2021 Det er bare å starte prosessen. Snakk med lege og helsesøster, de kan nok gi deg litt råd på veien. Jeg har ett barn med andre problemer og jeg fikk råd om å skrive alt ned. Hva ungen hadde spist den dagen og dagen før, hva hun hadde gjort den dagen og dagen før, om det skjedde noe spessielt i hjemmet, skolen eller andre steder den dagen og dagen før. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg fikk rådet om dette, men når jeg etter noen måneder satte meg ned og leste igjennom alt så oppdaget jeg noen likheter. Dette hadde jeg aldri tenkt over om jeg ikke hadde skrevet ned så mye og lest igjennom alt senere. Så for oss var mye av løsningen at jeg hadde skrevet så mye ned, da falt veldig mange brikker på plass når hjelpen kom skikkelig igang. Så jeg vil råde deg til å starte prosessen, men start å skriv ned alt. Helst på papir, notater på mobil blir fort kaotisk å lese når det blir mye. Og du kan gjøre notater, strekeunder osv når du leser det siden. Når dere da får time så leser du igjennom papirene først, for da husker du litt mer. Små ting er veldig fort å glemme og ikke se sammenhenger. Anonymkode: 1ceb5...178
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #5 Skrevet 30. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er maks 12 uker ventetid til BUP. Noe det alltid har vært. Jeg forstår ikke hvorfor noen lærere maser om ventetid. Mener de virkelig man ikke skal søke om hjelp pga ventetid? Når det er sagt, så finnes det kanskje lavterskeltilbud hos dere? Helsesykepleier eller kommunepsykolog? Anonymkode: 1d52b...4a8 Neida de mente selvsagt at vi bør få hjelp av BUP,men at vi måtte regne med noen månender med ventetid. Anonymkode: 48b7a...6a3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #6 Skrevet 30. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dere som har store barn som skader seg selv,hvor lang tid tok det før dere fikk hjelp? Barnet mitt går på barneskolen mellom 5-7 klasse å han klorer seg selv på armene i frustrasjon,slår seg i ansiktet osv. Han sier i fredstid at han gjør det for straffe seg selv. Han skader seg nesten hver dag,mest på skolen. Læreren mener det 3-4 mnders ventetid på komme til BUP. Men kommer en ikke tidligere inn når det er såpass alvorlig? Han kan ikke vente flere månender på hjelp!! Anonymkode: 48b7a...6a3 Vår sønn gjorde det da han var mellom 7 og 8. I vårt tilfelle slet han veldig med far, og dessverre var samvær med far veldig belastende. (Far har ikke lenger samvær) Han hatet seg selv, gav seg selv skylden for alt som skjedde hos far. Vi fikk ingen hjelp, men måtte håndtere selv. Overøse ham med kjærlighet og bygge et godt selvbilde hvor han kunne være glad i seg selv. Det ble vår jobb. Har han opplevd konflikter/traumer/ubehageligheter som har utløst det? Anonymkode: d08f3...228
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 Det kommer an på alvorlighet. Frist for oppstart av hjelp om det vurderes som alvorlig selvskading er fire uker. For moderate vansker er det ti uker. Du bør få henvisning inn så fort som mulig. Det kan fastlege ordne. Du får svar om at henvisning er mottatt. Om du er uenig i vurdering eller situasjonen har endret seg. Feks blitt mer alvorlig skal du ta kontakt. Alt dette står i brevet du får. Her kan du se hvordan den vurderingen gjøres og ulike frister for inntak. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-barn-og-unge/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-barn-og-unge/selvskading#selvskading-moderat-veiledende-frist-10-uker Anonymkode: 84868...91c
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 Vi søkte hjelp på nyåret, men ble avvist. Heldigvis var helsesykepleier observant og fikk tilliten til ungdommen. Da vi sendte inn ny søknad, da la fastlegen ved ett skriv fra helsesykepleier og vi kom rett inn. Gikk bare noen uker før vi var i gang. Anonymkode: 8bbcd...fe7
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #9 Skrevet 30. september 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Vi søkte hjelp på nyåret, men ble avvist. Heldigvis var helsesykepleier observant og fikk tilliten til ungdommen. Da vi sendte inn ny søknad, da la fastlegen ved ett skriv fra helsesykepleier og vi kom rett inn. Gikk bare noen uker før vi var i gang. Anonymkode: 8bbcd...fe7 Her har både helsesykepleier og læreren lagt med ett skriv,så håper det hjelper. Godt å høre at det kan gå så fort. Anonymkode: 48b7a...6a3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Start prosessen, så får det bare være litt ventetid. Men alvorlighetsgraden på henvisningen skal vurderes altså, så få fastlegen til å henvise. Imens dere venter snakker dere med helsesykepleier på skolen, hun/han kan ta inn enkeltelever til samtaler. Ofte kan det å snakke med en voksen som ikke er mamma eller pappa ha en god effekt på barn som har så mye frustrasjon i seg. Jeg har ikke selv opplevd selvskading på så unge mennesker, sønnen min var 18 år da han "tiltet" litt og skadet seg selv. Han kom inn til fastlege neste dag. Det har tatt tid for han å komme ut av depresjonen som utløste alt sammen, men han har ikke skadet seg igjen. Anonymkode: 53a24...8a9 Barnet nekter å snakke med helsesykepleier,å vil heller ikke snakke med noen andre. Han blir bare sint når noen prøver å snakke med han om det. Anonymkode: 48b7a...6a3
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #11 Skrevet 30. september 2021 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Barnet nekter å snakke med helsesykepleier,å vil heller ikke snakke med noen andre. Han blir bare sint når noen prøver å snakke med han om det. Anonymkode: 48b7a...6a3 Kanskje det er en miljøterapeut på skolen? Som vil la gutten få tillit gjennom aktivitet? Miljøterapeuten her er fantastisk, går turer, spiller fotball, bruker ungene som sliter til alt fra aktivitetsledere til søppelplukkere, og bygger tillit. Han har hjulpet mange gjennom skoleårene altså Anonymkode: 53a24...8a9
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Kanskje det er en miljøterapeut på skolen? Som vil la gutten få tillit gjennom aktivitet? Miljøterapeuten her er fantastisk, går turer, spiller fotball, bruker ungene som sliter til alt fra aktivitetsledere til søppelplukkere, og bygger tillit. Han har hjulpet mange gjennom skoleårene altså Anonymkode: 53a24...8a9 Takk for godt tips,det skal jeg sjekke ut. Har fått helsesøster nå til å sende ett notat til legen å skrevet at selvskadingen har økt veldig,så håper med det at vi kommer fortere til på BUP. Anonymkode: 48b7a...6a3
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 Så noen nevnte alvorlighetsgraden,han skader seg ikke sånn at det er fare for livet,men jeg som mamma synes hvertfall det er alvorlig at ett så lite barn skader seg selv. Å at det bare øker på med antall ganger han skader seg er veldig bekymringsfullt. Skolen er også alvorlig bekymret for han,selv om de ikke akkurat har sendt bekymringsmelding til barnevernet enda. Anonymkode: 48b7a...6a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå