Gå til innhold

34% i skatt... var det mye? Vanlig ??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt info gjør seg alltid hvis man forventer relevante svar. Inntekten din er?

Anonymkode: bbe7b...a66

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Litt info gjør seg alltid hvis man forventer relevante svar. Inntekten din er?

Har det noe å si? Den er vell ca 600 000....

Anonymkode: 7b398...aab

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig har det noe å si, hjelpes....

Skrevet

Det som har noe å si er hva du kan trekke fra, gjeld, enslig forsørger, reisevei til jobb e.l

Jeg betaler ca 28% skatt, men jeg har litt å trekke fra.

Anonymkode: 7041d...ddc

Skrevet

Det kan godt være helt normalt, jeg hadde det slik i mange år.

Anonymkode: f2ffb...84b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det som har noe å si er hva du kan trekke fra, gjeld, enslig forsørger, reisevei til jobb e.l

Jeg betaler ca 28% skatt, men jeg har litt å trekke fra.

Anonymkode: 7041d...ddc

Ja. Nettopp 

Jeg har masse gjeld...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja. Nettopp 

Jeg har masse gjeld...

Hvis du er enslig, har barn under 10 år, mye gjeld og tjener rundt 600 000 kr i året, da synes jeg du betaler mye skatt. 

Anonymkode: 98566...841

Skrevet

Jeg har en bi-jobb, der jeg tar vakter noen ganger i løpet av året. Der betaler jeg 44% skatt. Ellers ligger jeg rundt 37 %.

Anonymkode: d6e58...640

Skrevet

Jeg skatter 46% og mannen og jeg har til sammen 9 mill i lån. Men vi tjener godt.  Så alt er relativt. Selvfølgelig kan man ikke bare spørre om 34% er mye uten videre info. 

Anonymkode: 92c2c...110

Skrevet

Jeg er sykepleier i todelt turnus, 516 i årslønn med litt huslån, jeg skatter 34.

Anonymkode: 73e27...bec

Skrevet

Så lenge du klarar deg påd et du får utbetalt er det no vel berre supert å betale litt mykje skatt? Får det igjen neste år! 

Anonymkode: e94ea...6fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Så lenge du klarar deg påd et du får utbetalt er det no vel berre supert å betale litt mykje skatt? Får det igjen neste år! 

Anonymkode: e94ea...6fe

Får det igjen? Virkelig? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Får det igjen? Virkelig? 

Litt usikker på om du faktisk spør eller bare er spydig, men velger å svare likevel. Ja, hvis man betaler for mye skatt et år, så får man igjen det man betalte for mye årer etter. La oss si man betaler 1000 kr for mye i skatt hver måned et år, så vil man få igjen 12 000 kr på skatten neste kalenderår. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Litt usikker på om du faktisk spør eller bare er spydig, men velger å svare likevel. Ja, hvis man betaler for mye skatt et år, så får man igjen det man betalte for mye årer etter. La oss si man betaler 1000 kr for mye i skatt hver måned et år, så vil man få igjen 12 000 kr på skatten neste kalenderår. 

Å bevisst betale for mye skatt er et ekstremt dårlig valg, om  oe bør man betale for lite og betale restskatten innen 31.mai året etter.

Anonymkode: 6d2f7...d1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.9.2021 den 18.29):

Er du seriøs?  Selvsagt he det noe å si. 

Anonymkode: 4ccac...8ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Å bevisst betale for mye skatt er et ekstremt dårlig valg, om  oe bør man betale for lite og betale restskatten innen 31.mai året etter.

Anonymkode: 6d2f7...d1a

Nja, slik renten er nå er det ikke et ekstremt dårlig valg. Det lønner seg selvfølgelig aldri, men om man bevisst betaler 1000 kr ekstra i måneden, så er det ikke store summen man går glipp av akkurat. For mange kan det være en grei og enkel, om enn ikke veldig lønnsom, måte å spare litt før ferien. Man kan ikke bli fristet til å bruke penger som ikke står på kontoen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Får det igjen? Virkelig? 

Ganske elementær kunnskap å kjenne til skattekort og oppgjøret du får våren året etter, den berømte skattemeldingen. 

Skattekortet er en anslått sats basert på tidligere inntekt/formue. Skattemelding (også kalt skatteoppgjør) er en avregning av dette mot faktisk innrapportert. Dette burde alle som kan lese sette seg inn i, du er ansvarlig for å sjekke dette hvert år. 

Anonymkode: b8f9d...33d

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nja, slik renten er nå er det ikke et ekstremt dårlig valg. Det lønner seg selvfølgelig aldri, men om man bevisst betaler 1000 kr ekstra i måneden, så er det ikke store summen man går glipp av akkurat. For mange kan det være en grei og enkel, om enn ikke veldig lønnsom, måte å spare litt før ferien. Man kan ikke bli fristet til å bruke penger som ikke står på kontoen.

Helt enig. Med dagens rente har det liten betydning. Jeg synes det er en helt topp måte å spare på, spesielt til ferie. For det er jo, som du sier, ikke mulig å bli fristet til å ta dem ut å bruke dem til noe annet. Det er også utrolig deilig å slippe å få baksmell sånn rett før man skal dra på ferie...

Anonymkode: b458e...0e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Helt enig. Med dagens rente har det liten betydning. Jeg synes det er en helt topp måte å spare på, spesielt til ferie. For det er jo, som du sier, ikke mulig å bli fristet til å ta dem ut å bruke dem til noe annet. Det er også utrolig deilig å slippe å få baksmell sånn rett før man skal dra på ferie...

Om man har kontroll slik at man kan betale tilbake i mai så er restskatt det billigste lånet man kan ha :)

Anonymkode: dc890...65c

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Om man har kontroll slik at man kan betale tilbake i mai så er restskatt det billigste lånet man kan ha :)

Nettopp. Men det er neppe ett tema for noen som ikke vet forskjell på forskuddsskatt og skatteoppgjør 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: b8f9d...33d

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jada, om man trenger en lån så. Men det gjør ikke jeg (vi). Og trenger man å lån en viss sum månedlig, så er det vel en viss sjans for at man ikke har råd til å betale restskatten heller.  

Uansett, det er utrolig deilig å få en god slump penger rett før ferien. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jada, om man trenger en lån så. Men det gjør ikke jeg (vi). Og trenger man å lån en viss sum månedlig, så er det vel en viss sjans for at man ikke har råd til å betale restskatten heller.  

Uansett, det er utrolig deilig å få en god slump penger rett før ferien. 

Man behøver ikke nødvendigvis trenge et lån hver måned (ha for lite penger) og man trenger ikke holde tilbake penger hver mnd heller. Jeg eier noen aksjer der jeg noen år får et greit utbytte (ikke hvert år). Jeg får da en samling penger én gang i året de aktuelle årene. Om jeg ikke vil ha restskatt må jeg ta dette i betraktning slik at jeg hver mnd skatter mer for å kompensere. Jeg kan i stedet bruke disse pengene til videre investering eller til noe jeg ellers måtte lånt penger til på huset f.eks ta mindre ut på fleksilånet om vi pusser opp. Når vi kommer til mai betaler jeg tilbake og har hatt et billig lån et år :)
PS. Er ikke rik. Har helt gjennomsnittlig inntekt.  

Skrevet

Jeg har i mange år betalt 36% i skatt. Det er helt vanlig i Norge.

Anonymkode: d5f55...99f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...