Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #51 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Her kom 10-åringen akkurat og sa hun ville se serien, hadde fått den anbefalt av ei god venninne. Så første 10 min med henne og ba henne slå av og sa at den skal du ikke se nå. Mente jeg var så streng! Har sett en skrekkfilm med pappaen, jeg var i tvil da og men han mente den var så tydelig fiksjon og han forklarte for henne. Har følelsen at hun på et vis kan se om hun virkelig vil, men satser på at hun respekterer et nei. Anonymkode: c173f...336 Unge i dag er heldigvis hakket flinkere på en del enn vi var, jeg stod opp midt på natten med ei venninne for å se hva som gikk på TV1000, eller hva det nå het igjen. Veldig gøy å gjøre noe som ikke var lov, men det betyr jo ikke at hun nødvendigvis gjør det. Men kanskje holde muligheten åpen for å prate om det, hvis det skulle være noen venner setter den på eller noe sånt? Det skjedde med eldste her, ikke den serien, men ett spill vi sa nei til. På toppen av det ble han utpresset av en av de med trussel om han ikke gjorde som de sa, skulle han sladre til oss. Ikke ment som kritikk dette, bare en liten obs fra meg, så slipper dere kanskje snuble i samme fallgruvene som vi gjorde. Anonymkode: 8d8c4...b25
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #52 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Har det slått deg at anbefalingene gjerne kommer fra folk som har litt bedre peiling på barns psyke enn lekmenn og at det derfor kan være lurt å lytte til dem? Hvis man oppriktig mente at alle foreldre var i god nok stand til selv å vurdere hva deres barn tåler, hadde det vel ikke vært nødvendig med aldersgrenser? Og de er ikke bare en anbefaling. På kinoer ville en 12-åring sluppet inn. Der må du være nærmere aldersgrensen og sammen med en voksen. Anonymkode: ad83e...8a3 De har jo ikke bedre peiling på MITT barn enn det jeg har. Og jo, aldersgrenser på filmer og spill er anbefalinger. Ikke på kino, men hjemme. Jeg vurderer ut fra hva jeg tenker at mitt barn tåler, så får andre vurdere for sine barn. Sønnen min er veldig lik meg, så det er ikke så vanskelig. Jeg syntes f.eks. Hunger games var kjempeekkel, så den får han ikke se. (Han er 11 år.) Men om det er en film som har fått høy aldersgrense pga litt naken hud f.eks, så tåler han det helt fint. Anonymkode: 0284d...dba
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #53 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): De har jo ikke bedre peiling på MITT barn enn det jeg har. Og jo, aldersgrenser på filmer og spill er anbefalinger. Ikke på kino, men hjemme. Jeg vurderer ut fra hva jeg tenker at mitt barn tåler, så får andre vurdere for sine barn. Sønnen min er veldig lik meg, så det er ikke så vanskelig. Jeg syntes f.eks. Hunger games var kjempeekkel, så den får han ikke se. (Han er 11 år.) Men om det er en film som har fått høy aldersgrense pga litt naken hud f.eks, så tåler han det helt fint. Anonymkode: 0284d...dba Ja, du får bare fortsette å fortelle deg selv det. Ingenting kan visst rikke deg der. Jeg håper bare at du i det minste respekterer aldersgrensene når sønnen din har venner på besøk, og at du kanskje kan tenke litt over at ved å drite i anbefalt aldersgrense for ditt barn, øker du presset for andre barn rundt å se noe de ikke er modne for fordi de blir nysgjerrige/føler seg utenfor når ditt barn snakker om det de har sett. Anonymkode: ad83e...8a3
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #54 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (På 30.9.2021 den 18.26): Mitt barn er 12 og får absolutt ikke se serien. Og det vet hun. Men det er skikkelig hypet opp. 'Alle' prater om den på skolen, kjenner til serien og får videoer på 'for you' - page på Tik Tok. De trekkes nok mot serien på mange sett og vis. Både voksne og barn er forskjellige. 6ee synes dukka er kjempecreepy, barnet mitt har ingen problemer med den. Hun vet at øynene lyser rødt når noen må ut av spillet og hvordan det skjer. Det er litt vanskelig å holde barna bort fra all SoMe... Anonymkode: 932d9...8da Har 12-åringen din tiktok? Anonymkode: 72b06...7b4
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2021 #55 Skrevet 3. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Ja, du får bare fortsette å fortelle deg selv det. Ingenting kan visst rikke deg der. Jeg håper bare at du i det minste respekterer aldersgrensene når sønnen din har venner på besøk, og at du kanskje kan tenke litt over at ved å drite i anbefalt aldersgrense for ditt barn, øker du presset for andre barn rundt å se noe de ikke er modne for fordi de blir nysgjerrige/føler seg utenfor når ditt barn snakker om det de har sett. Anonymkode: ad83e...8a3 Å følge anbefalte aldersgrenser med venner på besøk er en selvfølge, med mindre jeg har fått annen beskjed fra deres foreldre. Det har også vært enkelte ting med lavere aldersgrense som jeg ikke har latt dem se, da jeg gjør egne vurderinger og ikke følger anbefalinger slavisk. At barn får lov til og får forskjellige ting er ikke noe nytt. Mitt barn må også tåle å høre andre snakke om ting de har gjort eller fått som ikke han får. Sånn er det bare. 80% av guttene i klassen hans har elsparkesykkel for eksempel, og det er han utrolig nok gammel nok til å bruke, men det er helt uaktuelt her. Han synes det er fryktelig urettferdig, men det tåler både han og jeg helt fint. Anonymkode: 0284d...dba
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2021 #56 Skrevet 5. oktober 2021 Anonym bruker skrev (På 30.9.2021 den 17.32): 13 åring se den? Aldersgrense 16+. Hun begynte på 1.episode uten at vi visste det. I følge henne så ser alle på det. Hun sier hun skjønner jo at folk ikke dør osv, og at det bare er tull/film. Jeg mener nei, og hun blir så klart sur. Jeg kan jo selvsagt se de først, men interesserer meg ikke så mye for akkurat det. Anonymkode: 3414f...2e2 Samme greia her, «alle» har sett den og prater om den. Så jeg ser den sammen med min 13-åring. Hun takler det fint, vi lukker begge øynene om vi ser det kommer til å skje noe fælt. Er man 13 er man gammel nok til å forstå at det som skjer på skjermen ikke er ekte. Og det er faktisk laget på en måte som gjør at det ikke blir så virkelighetsnært. På kino kan man ta med barn på 12 år på en film med 15-års grense. Der er det bare 18årsgrense som er absolutt. MEN: det er bare du som forelder som kan vurdere tålegrensen til din 13-åring. Sannsynligheten for at ungdommen klarer å se den uansett er stor, så jeg er glad min ville se den sammen med meg. Anonymkode: f3961...7af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå