Gå til innhold

Squid game på Netflix, hadde du latt din

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Min på 12 får ikke se den. Heller ikke neste år. Han har nevnt den , men ikke spurt om å se den fordi han vet nok at jeg sier nei. 

Litt striks på aldersgrenser, men ikke helt firkantet. Er en grunn til at aldersgrenser er der. 

Han så Hungergames da han var en del yngre enn 12 år (ikke sammen eller hos meg) og han sier i dag at enkelte av senene sitter i han fremdeles og han synes det var en ubehagelig film. 

Anonymkode: 0d244...ba0

Og nå har han sett flere andre filmer med 11 og  12 års grense før han fylte 12. Men alltid en vurdering av innholdet og hvilken type film og serier det er. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja min 12 åring har sett den. Han så første episode uten at jeg visste om det og sa at jeg måtte se den. At den var så populær på TikTok og at alle snakket om den, så da så jeg første episode også hadde vi sett resten sammen. 

Anonymkode: 814cf...07c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

13 åring se den? Aldersgrense 16+. Hun begynte på 1.episode uten at vi visste det. I følge henne så ser alle på det. Hun sier hun skjønner jo at folk ikke dør osv, og at det bare er tull/film. Jeg mener nei, og hun blir så klart sur. Jeg kan jo selvsagt se de først, men interesserer meg ikke så mye for akkurat det.

Anonymkode: 3414f...2e2

Absolutt ikke, inneholder vold og blod, mangler en god story/plot og har et tydelig kvinnenedsettende syn gjennom hele

En dårlig kopi av den geniale japanske Alice in Borderland (ikke anbefalt før 15- 16 års alder)

Anonymkode: 736db...79b

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ja min 12 åring har sett den. Han så første episode uten at jeg visste om det og sa at jeg måtte se den. At den var så populær på TikTok og at alle snakket om den, så da så jeg første episode også hadde vi sett resten sammen. 

Anonymkode: 814cf...07c

Den forfekter et elendig kvinnesyn... bare til info. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Man kan jo lære de forskjell mellom fiksjon og virkelighet. De kommer over mye rart før de er 18 på det store internettet. Gjerne før, i og med kommunene deler ut gratis iPad uten en eneste innstilling på plass for foreldrekontroll. Der er det mye dritt. 

Anonymkode: 8d8c4...b25

I Squid game forteller en av vaktene at de har voldtatt et kvinnelik etter tur, som bevis på at liket ikke var en mann. Og det er ikke rare reaksjonen han får tilbake.

En ide om at kvinner er underordnet og mindreverdige skinner generelt gjennom hele resten av serien også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

I Squid game forteller en av vaktene at de har voldtatt et kvinnelik etter tur, som bevis på at liket ikke var en mann. Og det er ikke rare reaksjonen han får tilbake.

En ide om at kvinner er underordnet og mindreverdige skinner generelt gjennom hele resten av serien også.

Den er ikke fri for problemstillinger å ta opp. Etter en liten sjokkopplevelse med eldste, da vi oppdaget at nesten alle hadde dobbelt opp med brukere i sosiale medier, en til foreldre slik at de tror de har kontroll og en hvor alt foregikk, skjønte vi at her er det umulig å skjerme ungene fra alt. Spill som var nei hjemme, fikk de spille hos venner, som igjen ble brukt til utpressing med trusler om å sladre. 

Så denne oppdagelsen endret vår tilnærming. Når noe er snakkis, spill eller filmer med høyere aldersgrense, så ser vi på dette sammen med ungene i stedet. En utmerket mulighet til å snakke med de om hva som foregår der ute. Åpnet seg en ny verden for oss, ungene har jo sett mye allerede hos venner med større søsken. I sosiale medier har sønnen vår vært utsatt for bildedeling og drapstrusler. Datteren vår har blitt spammet med seksuelle bilder og fått flere meldinger om at hun ikke er noe verdt, burde ta livet sitt. Dette skjer på «trygge» plattformer som Roblox og discord. iPad fra skolen kommer uten en eneste innstilling, hvilket åpner for å se mye rart på YouTube. Det er ingenting jeg har sett i disse seriene eller spillene som ikke ungene allerede har vært utsatt for, forskjellen nå er at vi voksne kan prate med de om det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det beviser jo at det er en grunn til at serien har 16 års grense.  

Skrevet

Slutt med det gnålet 

Anonymkode: 2d16e...e48

Skrevet

11 åringen har sett den. Så lenge de skjønner at det er film og ikke blir redde så skjønner jeg ikke problemet. Må være opp til hver enkelt å vurdere tenker jeg. 

Anonymkode: ea08f...d69

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja, og det forsvinner ikke fra verden ved å beskytte ungene (eller prøve å beskytte de, det er nok mange foreldre som ville fått seg en overraskelse om de visste alt). Kan se det som en bra anledning til å oppdra litt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor lar du en 10 åring se en serie med aldersgrense 16+? Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet. Så at hunger games har aldersgrense 12 år, så den er litt mer innafor. Har du ingen respekt for grenser? Mener det ikke som noe nedlatende, men bare spør hvor og hva du setter grenser for 

Hi

For jeg gidder ikke ta en kamp jeg uansett ikke kan vinne. Det ligger på Netflix. Han har egen tv, mobil og iPad. Det er helt umulig for meg å kontrollere hva som bli sett på. Langt mindre hva han ser på hos kompiser. 
Jeg setter grenser der jeg kan. Jeg nekter å kjøpe GTA for eksempel. Og jeg er streng på innetider. Lar han ikke henge i sentrum på kveldene, slik som mange av hans venner gjør.  

Anonymkode: c5a3f...0e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

For jeg gidder ikke ta en kamp jeg uansett ikke kan vinne. Det ligger på Netflix. Han har egen tv, mobil og iPad. Det er helt umulig for meg å kontrollere hva som bli sett på. Langt mindre hva han ser på hos kompiser. 
Jeg setter grenser der jeg kan. Jeg nekter å kjøpe GTA for eksempel. Og jeg er streng på innetider. Lar han ikke henge i sentrum på kveldene, slik som mange av hans venner gjør.  

Denne serien ligger ikke inne på Barn på Netflix f.eks, du kan faktisk styre dette litt. Det er faktisk ikke så vanskelig å kontrollere barna på dette. Nei, man kan ikke vinne alle kamper, men man kan fortsatt sette grenser. Jeg får ikke styrt hva de ser borte hos venner, men jeg kan det hjemme. Her hjemne ser vi hva de har sett på om de har sett det på TV, mobil eller pad. Du sier du ikke kjøper GTA, greit, den har 18 års grense, men det er jo like mye dritt som på denne serien her, så hvorfor kan barnet ditt ikke få spille det da? Det er jo bare et spill, dette er en serie med levende mennesker.

Skrevet

Min på 14 snart 15, får se viss han vil. De har allerede sett filmsnutter av den , og jeg har sett den selv.

Har mye å sei hvordan ditt barn er, om de tar ting til seg, blir skremt, sliter osv.

Men gutten på 11, hadde ikke fått sett den

Anonymkode: 927cd...614

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Du vet du kan stille inn aldersgrense på profilen hans?

Min 10 åring har barn på sin profil og hun er fornøyd med det. 

12 åringen har ikke det, men han vet hva han har lov til å se og forholder seg til det. Dette vet jeg siden jeg kan se hva han ser på han sin profil. 

Så vanskelig er det faktisk ikke. Og som min datter sa "du er litt streng på aldersgrenser men da vet jeg at du bryr deg om oss". 

Skrevet

Min 13 åring har sett den. Mye blod men ikke så skummel 

Anonymkode: 9fa2f...633

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du vet du kan stille inn aldersgrense på profilen hans?

Min 10 åring har barn på sin profil og hun er fornøyd med det. 

12 åringen har ikke det, men han vet hva han har lov til å se og forholder seg til det. Dette vet jeg siden jeg kan se hva han ser på han sin profil. 

Så vanskelig er det faktisk ikke. Og som min datter sa "du er litt streng på aldersgrenser men da vet jeg at du bryr deg om oss". 

Ja, men han klarer jo fint å gå inn på storebrorens profil for å se innhold som han ikke finner på sin Netflix. Hvor dumme tror dere barn er?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.9.2021 den 20.07):

Ohh, tøffe deg som driter i aldersgrenser! 

Anonymkode: ad83e...8a3

Alle aldersgrenser er en anbefaling. Nå må du ta det litt rolig

Anonymkode: 7f113...f2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.10.2021 den 8.19):

Slutt med det gnålet 

Nei, ikke så lenge det finnes nok av slike som deg som bare ikke klarer å skjønne hvorfor det er problematisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei, ikke så lenge det finnes nok av slike som deg som bare ikke klarer å skjønne hvorfor det er problematisk. 

Fordi det er ikke problematisk! Det er en serie. Det er ikke virkeligheten! Jeg klarer å oppdra barnet mitt selv om han ser på tv. Han ser på drap også. Blir ikke morder av den grunn. Han vet at det er galt.

Skrevet

Alle aldersgrenser er en anbefaling. Nå må du ta det litt rolig

Anonymkode: 7f113...f2d

Har det slått deg at anbefalingene gjerne kommer fra folk som har litt bedre peiling på barns psyke enn lekmenn og at det derfor kan være lurt å lytte til dem? Hvis man oppriktig mente at alle foreldre var i god nok stand til selv å vurdere hva deres barn tåler, hadde det vel ikke vært nødvendig med aldersgrenser? Og de er ikke bare en anbefaling. På kinoer ville en 12-åring sluppet inn. Der må du være nærmere aldersgrensen og sammen med en voksen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har det slått deg at anbefalingene gjerne kommer fra folk som har litt bedre peiling på barns psyke enn lekmenn og at det derfor kan være lurt å lytte til dem? Hvis man oppriktig mente at alle foreldre var i god nok stand til selv å vurdere hva deres barn tåler, hadde det vel ikke vært nødvendig med aldersgrenser? Og de er ikke bare en anbefaling. På kinoer ville en 12-åring sluppet inn. Der må du være nærmere aldersgrensen og sammen med en voksen. 

Her falt det ut et viktig "ikke". En 12-åring ville IKKE blitt sluppet inn på en film med 16-års aldersgrense.

Skrevet

Her kom 10-åringen akkurat og sa hun ville se serien, hadde fått den anbefalt av ei god venninne. Så første 10 min med henne og ba henne slå av og sa at den skal du ikke se nå. Mente jeg var så streng! Har sett en skrekkfilm med pappaen, jeg var i tvil da og men han mente den var så tydelig fiksjon og han forklarte for henne. 

Har følelsen at hun på et vis kan se om hun virkelig vil, men satser på at hun respekterer et nei. 

Anonymkode: c173f...336

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Her kom 10-åringen akkurat og sa hun ville se serien, hadde fått den anbefalt av ei god venninne. Så første 10 min med henne og ba henne slå av og sa at den skal du ikke se nå. Mente jeg var så streng! Har sett en skrekkfilm med pappaen, jeg var i tvil da og men han mente den var så tydelig fiksjon og han forklarte for henne. 

Har følelsen at hun på et vis kan se om hun virkelig vil, men satser på at hun respekterer et nei. 

Episode 1 - 3 er greit nok. Men det blir værre og mer grotesk utover. 

Anonymkode: 932d9...8da

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Episode 1 - 3 er greit nok. Men det blir værre og mer grotesk utover. 

Anonymkode: 932d9...8da

Såpass ja, da må jeg håpe hun respekterer et nei og holder seg unna. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.10.2021 den 15.44):

Ja, men han klarer jo fint å gå inn på storebrorens profil for å se innhold som han ikke finner på sin Netflix. Hvor dumme tror dere barn er?

Men da må du gi han forbud mot å gå inn på broren sin profil. Barn flest i den alderen skjønner tydelige klare grenser.  Er jo bare å si nei. Om han ikke gjør det så kan han ikke ha tv på sitt rom. Sånn hadde jeg gjort det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...