Gå til innhold

Squid game på Netflix, hadde du latt din

Anbefalte innlegg

Skrevet

13 åring se den? Aldersgrense 16+. Hun begynte på 1.episode uten at vi visste det. I følge henne så ser alle på det. Hun sier hun skjønner jo at folk ikke dør osv, og at det bare er tull/film. Jeg mener nei, og hun blir så klart sur. Jeg kan jo selvsagt se de først, men interesserer meg ikke så mye for akkurat det.

Anonymkode: 3414f...2e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så litt av det i går mens samboer så på, og det var ille, synes jeg. Og jeg er ikke en sart sjel egentlig, men det jeg så gjorde meg kvalm. Vil ikke at min 14-åring skal se det. 

Anonymkode: 5511c...6ee

Skrevet

Nei. Har selv en på 12 år, snart 13, og hun får ikke se den. 

Anonymkode: ad83e...8a3

Skrevet

Min på 13 sier akkurat det samme. Alle i klassen ser… synes det er vanskelig. 

Anonymkode: 57ab2...ace

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Syns det er kjempe vanskelig ja. De prater om det på skolen osv..det lille jeg så av trailer så syns jeg det minnet meg litt om Hunger Games, og de syns jeg var litt stygge. 

Skikkelig i tvil altså, fornuften sier nei. 

Takk for svar dere, da er jeg ikke helt på jordet.

Hi

Skrevet

Ja. Den er ikke skummel i det hele tatt, vi ser den sammen. 

Anonymkode: 8d8c4...b25

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Syns det er kjempe vanskelig ja. De prater om det på skolen osv..det lille jeg så av trailer så syns jeg det minnet meg litt om Hunger Games, og de syns jeg var litt stygge. 

Skikkelig i tvil altså, fornuften sier nei. 

Takk for svar dere, da er jeg ikke helt på jordet.

Hi

Hun min på 12 år har faktisk sett den første Hunger Games-filmen, men det er fordi hun hadde lest boken. Hun elsket boken og er nå godt i gang med nummer 2, men synes filmen var litt skummel. Så da tenker jeg at Squid game er uaktuelt. 

Skrevet

Tror barn ser den med andre øyne enn oss voksne. Ikke sikkert de synes den er like ubehagelig. Det er ikke grøsser med skumle lyder, folk som følger etter deg eller ting man plutselig skvetter av. Her i huset er barnet fascinert over at de spiller barneleker, de sterke fargene og dukka. 

Anonymkode: 932d9...8da

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Tror barn ser den med andre øyne enn oss voksne. Ikke sikkert de synes den er like ubehagelig. Det er ikke grøsser med skumle lyder, folk som følger etter deg eller ting man plutselig skvetter av. Her i huset er barnet fascinert over at de spiller barneleker, de sterke fargene og dukka. 

Det kan godt hende de har. Kan jeg spørre hvor gammelt barnet ditt er? Jeg tenker jo at det er en grunn til at det er 16+. På kino kan man jo være med en forelder å se en film med aldersgrense som er 2 år eldre enn det barnet er. Her er det 3 år +.

Takk for svar.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Og så blir de skutt i hodet så blodet splasher overalt. Ikke akkurat for noen under 18 syns jeg. 

Anonymkode: 44668...7dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Den dukka er jo kjempecreepy! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Den dukka er jo kjempecreepy! 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Og så blir de skutt i hodet så blodet splasher overalt. Ikke akkurat for noen under 18 syns jeg. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det kan godt hende de har. Kan jeg spørre hvor gammelt barnet ditt er? Jeg tenker jo at det er en grunn til at det er 16+. På kino kan man jo være med en forelder å se en film med aldersgrense som er 2 år eldre enn det barnet er. Her er det 3 år +.

Takk for svar.

Hi

Mitt barn er 12 og får absolutt ikke se serien. Og det vet hun. Men det er skikkelig hypet opp. 'Alle' prater om den på skolen, kjenner til serien og får videoer på 'for you' - page på Tik Tok. De trekkes nok mot serien på mange sett og vis. Både voksne og barn er forskjellige. 6ee synes dukka er kjempecreepy, barnet mitt har ingen problemer med den. Hun vet at øynene lyser rødt når noen må ut av spillet og hvordan det skjer. Det er litt vanskelig å holde barna bort fra all SoMe...

Skrevet

Både 8 klassingen og 10 klassingen min har sett den.

Anonymkode: f1f2c...ddd

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det er ikke vanskelig. Alle andre betyr aldri alle. Dessuten: Om alle andre FAKTISK ser så er du fremdeles ansvarlig for ditt barn. Om alle andre i klassen stjeler i butikken eller har sex skal du fremdeles si nei og beskytte ditt barn.

Anonymkode: 9e531...f44

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Mitt barn er 12 og får absolutt ikke se serien. Og det vet hun. Men det er skikkelig hypet opp. 'Alle' prater om den på skolen, kjenner til serien og får videoer på 'for you' - page på Tik Tok. De trekkes nok mot serien på mange sett og vis. Både voksne og barn er forskjellige. 6ee synes dukka er kjempecreepy, barnet mitt har ingen problemer med den. Hun vet at øynene lyser rødt når noen må ut av spillet og hvordan det skjer. Det er litt vanskelig å holde barna bort fra all SoMe...

Ja, det er kjempe vanskelig å holde de borte, men det er forskjell på spillet og serien, spillet har vel 13 års grense. Er litt annerledes å se det på TV enn på et spill. 

Det som og er vanskelig er jo at vi sier nei her hjemme, men så får venninner se og da ser hun det sikkert der.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er kjempe vanskelig å holde de borte, men det er forskjell på spillet og serien, spillet har vel 13 års grense. Er litt annerledes å se det på TV enn på et spill. 

Det som og er vanskelig er jo at vi sier nei her hjemme, men så får venninner se og da ser hun det sikkert der.

Hi

Med 'ut av spillet' så mener jeg spillet i selve serien. Ikke spillet på Roblox. 

Du kan jo tenke deg hva du gjorde selv da du var 13 som du ikke fortalte dine foreldre, eller løy om :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Med 'ut av spillet' så mener jeg spillet i selve serien. Ikke spillet på Roblox. 

Du kan jo tenke deg hva du gjorde selv da du var 13 som du ikke fortalte dine foreldre, eller løy om :)

Ok,da misforstod jeg,beklager😊

Nå var jeg dessverre en veldig kjedelig 13 åring som ikke gjorde så mye "galt"😂noe var det sikkert😄vi hadde heller ikke all den muligheten som de unge har i dag hvor alt er tilgjengelig. Vi fikk ikke leie VHS på kiosken hvis vi ikke var gamle nok osv..så alt er mer tilgjengelig i dag.

Hi

Skrevet

Ja, herregud. Her har tiåringen sett den. Han har også sett hunger games. 

Anonymkode: c5a3f...0e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor lar du en 10 åring se en serie med aldersgrense 16+? Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet. Så at hunger games har aldersgrense 12 år, så den er litt mer innafor. Har du ingen respekt for grenser? Mener det ikke som noe nedlatende, men bare spør hvor og hva du setter grenser for 

Hi

Skrevet

Samme konsept som «battle royal» (japansk film) for 20 år siden. Typ blanding av det og «lord of the flies».. Har sett alle. Mye blod og vold… Ville kanskje unngått å la hun se det… Men hun vil garantert få sett det uansett.

😅

Anonymkode: f28a5...b15

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Ohh, tøffe deg som driter i aldersgrenser! 

Skrevet

Squid game er en pimpa versjon av Battle Royal bare betraktelig mer voldelig/blodig. Jeg har en 15-åring og må si meg skeptisk til at til og med han skal se den. Det at «alle» snakker om det og sier de har sett den håper jeg virkelig ikke egentlig stemmer. Lever fortsatt i troen at det finnes oppegående foreldre som skjønner at det er ikke alt innhold som passer for barn og at aldersgrenser er etter vurdering av innholdet. Jeg har sett Battle Royal 1&2, Hunger games filmene og mange forskjellig andre blodige filmer. Det at jeg som voksen ser på det betyr ikke at barn/Pre-teens/ungdom skal se det samme innholdet.  

Til deg som lot 10-åringen se Squid game: hjernen til en 10-åring er ikke utviklet til å håndtere slikt innhold uansett hvor mye du sier at det gikk helt fint. Enten har barnet sett så mye voldelig at ingenting påvirker mer eller så går det inn på barnet uten at hun eller han innrømmer det for deg. Håper virkelig ikke at det er det første alternativet…

Anonymkode: 4f35a...db3

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man kan jo lære de forskjell mellom fiksjon og virkelighet. De kommer over mye rart før de er 18 på det store internettet. Gjerne før, i og med kommunene deler ut gratis iPad uten en eneste innstilling på plass for foreldrekontroll. Der er det mye dritt. 

Anonymkode: 8d8c4...b25

Skrevet

Min på 12 får ikke se den. Heller ikke neste år. Han har nevnt den , men ikke spurt om å se den fordi han vet nok at jeg sier nei. 

Litt striks på aldersgrenser, men ikke helt firkantet. Er en grunn til at aldersgrenser er der. 

Han så Hungergames da han var en del yngre enn 12 år (ikke sammen eller hos meg) og han sier i dag at enkelte av senene sitter i han fremdeles og han synes det var en ubehagelig film. 

Anonymkode: 0d244...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...