Gå til innhold

Kan uvaksinerte nektes inngang til ting?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Slike som meg? Jeg er fullvaksinert. Det samme er alle i min familie over 16. Så hvilke som meg da? Fullvaksinerte? 

Anonymkode: a3565...9bc

Slike som deg, som mener at det er feil av private virksomheter å kreve vaksine/negativ test. Det er få slike.

Anonymkode: ced45...90e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Slike som deg, som mener at det er feil av private virksomheter å kreve vaksine/negativ test. Det er få slike.

Det er få som mener at norske bedrifter er forpliktet til å følge norsk lovverk? Får virkelig ikke håpe det...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke kan ta vaksine pga helseårsaker - too bad for deg, da får du bare finne deg i å ta tester.

Hvem er det som nekter å teste seg? Det er ikke det saken handler om engang. 

Anonymkode: 5ac0e...362

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvordan skal man klare å skille mellom de som nekter og de som ikke kan uten å bryte taushetsplikten? Ingen er tvunget til å opplyse om at det er helsemessige årsaker, og fastlegen min sa at dette lett kan bli et problem for meg, for den helsemessige årsaken er «bare» en ekstra sikkerhet og ikke en fremforsket årsak slik alle helsemessige årsaker ifht denne vaksinen er

Anonymkode: 33816...5aa

Taushetsplikten gjelder for legen, ikke pasienten. Man har ikke taushetsplikt for sine egne helseopplysninger. Ja, det kan være problematisk å spørre om hvorfor folk ikke er vaksinert, men brudd på taushetsplikten er det ikke. 

Pobie skrev (9 timer siden):

Taushetsplikten gjelder for legen, ikke pasienten. Man har ikke taushetsplikt for sine egne helseopplysninger. Ja, det kan være problematisk å spørre om hvorfor folk ikke er vaksinert, men brudd på taushetsplikten er det ikke. 

Det er mer snakk om GDPR og hva man kan kreve av sensitive personopplysninger. Ikke taushetsplikt etter forvaltningslovens regler.

Annonse

Nei, det har de ikke lov til. Hvis de er underlagt nasjonale eller lokale pålegg, må de følge disse, men det går på begrensning av antall. Jeg er faktisk usikker om noen benyttet seg av muligheten til flere ved fremvisning av pass i den perioden det var aktuelt. Det krever ganske store ressurser å holde kontroll på at alle har grønt før de slipper inn. Nasjonale er opphevet, det er vel få kommuner som har tiltak nå. 

Anonymkode: 7e077...549

Anonym bruker skrev (På 1.10.2021 den 8.16):

Det er mer snakk om GDPR og hva man kan kreve av sensitive personopplysninger. Ikke taushetsplikt etter forvaltningslovens regler.

Akkurat det, arbeidsgivere kan faktisk ikke spørre om status for vaksine, på lik linje som svangerskap, legning osv. Selv om det er noens våte drøm, er det faktisk ikke lov. 

Hvis noen ikke ønsker å oppgi status, må man ta utgangspunkt i at de er uvaksinert. F eks ved samling med begrensning på antall. Status er noe man oppgir på eget initiativ, ikke noe man etterspør. Stor forskjell. 

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

? Vi er på tur hjemover nå, etter en fin høsthelg med de familiene som er ferdig vaksinert.

Anonymkode: 1eb46...26a

Så hele familien må være fullvaksinert......jahaja, helt sikkert

Anonymkode: 1d3c8...246

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

? Vi er på tur hjemover nå, etter en fin høsthelg med de familiene som er ferdig vaksinert.

Kjøper ikke den jeg heller. Prøv igjen. 

Annonse

Så hele familien må være fullvaksinert......jahaja, helt sikkert

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Kjøper ikke den jeg heller. Prøv igjen. 

Det er virkelig ikke så nøye for meg om dere tror meg (men altså, virkelig?. Men nå er vi hjemme igjen og glade for å ha gjennomført noe så omfattende for ungdommene med familier. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er virkelig ikke så nøye for meg om dere tror meg (men altså, virkelig?. Men nå er vi hjemme igjen og glade for å ha gjennomført noe så omfattende for ungdommene med familier. 

Alle med litt mer enn luft mellom ørene skjønner at du troller nå. Ellers ville dere vært på side opp og side ned i avisene før dere rakk å si høstferie. Vi har ikke innført nord-Korea her riktig ennå, selv om jeg skjønner det er en våt drøm for en del. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Alle med litt mer enn luft mellom ørene skjønner at du troller nå. Ellers ville dere vært på side opp og side ned i avisene før dere rakk å si høstferie. Vi har ikke innført nord-Korea her riktig ennå, selv om jeg skjønner det er en våt drøm for en del. 

Hva man foretar seg på privaten er heldigvis ikke regulert av deg. Vi slipper dermed å gjøre utflukter med pestmennesker.

Hva man foretar seg på privaten er heldigvis ikke regulert av deg. Vi slipper dermed å gjøre utflukter med pestmennesker.

Haha...særlig.

Anonym bruker skrev (På 1.10.2021 den 16.16):

GDPR gjelder lagring av personopplysninger. Å spørre i døra om noen er vaksinert kan ikke regnes som lagring av opplysninger, og de kan heller ikke tvinge folk til å svare hvis de ikke vil. Hvis de lagrer opplysningene en plass faller dette under GDPR og de må da kunne vise at de oppbevarer opplysningene på en trygg måte. Å spørre etter opplysningene faller uansett ikke under GDPR siden man bare kan la være å svare. 

Pivate virksomheter kan stille krav til hvem som får komme inn, f eks vaksiner og påkledning, så lenge dette ikke faller under diskriminering, f eks kjønn og hudfarge. Liker man det ikke går man en annen plass. 

Anonym bruker skrev (På 30.9.2021 den 17.11):

Hvis du driver en næring som du ønsker skal overleve på sikt, må du ha godt omdømme. Hvis du begynner å kreve folks private helseopplysninger, vil du veldig fort miste mye av kundemassen. Men selvfølgelig, vil man drive med underskudd, så vær så god. 

Hele min familie inkl. meg selv er vaksinert, men hadde styrt unna bedrifter som forlangte framvisning av koronasertifikat for å slippe meg inn. Hadde nok ikke gått dit senere heller. Men selvsagt. Det er en forretningside. Skal ikke se bort fra at å starte en butikk med antallsbegrensninger, massiv tilgang på håndsprit, hansker og masker og med framvisning av vaksinebevis hadde hadde fått kunder.

Endret av prekæs
Pobie skrev (25 minutter siden):

GDPR gjelder lagring av personopplysninger. Å spørre i døra om noen er vaksinert kan ikke regnes som lagring av opplysninger, og de kan heller ikke tvinge folk til å svare hvis de ikke vil. Hvis de lagrer opplysningene en plass faller dette under GDPR og de må da kunne vise at de oppbevarer opplysningene på en trygg måte. Å spørre etter opplysningene faller uansett ikke under GDPR siden man bare kan la være å svare. 

Pivate virksomheter kan stille krav til hvem som får komme inn, f eks vaksiner og påkledning, så lenge dette ikke faller under diskriminering, f eks kjønn og hudfarge. Liker man det ikke går man en annen plass. 

Da kan man jo også juge, noe sikkert mange ville gjøre og da er det ingen hensikt å spørre i utgangspunktet.

• Opprett ny...