Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #1 Skrevet 29. september 2021 Eller velger lærerne andre vurderingsformer? Anonymkode: 095d8...59c
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #2 Skrevet 29. september 2021 Prøver framlegg, innleveringer, blanding. Anonymkode: c1dbd...6d6
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Må regne med en prøve eller to hver uke, noen ganger mer. Anonymkode: d7c07...5be
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 Trodde de brukte mer «moderne» vurderingsformer enn pugge-til-prøve greiene som ikke har mye hensikt? Anonymkode: 095d8...59c
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Trodde de brukte mer «moderne» vurderingsformer enn pugge-til-prøve greiene som ikke har mye hensikt? Anonymkode: 095d8...59c Hvilke moderne vurderingsformer tenker du på da? Anonymkode: 220b3...ab6
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Trodde de brukte mer «moderne» vurderingsformer enn pugge-til-prøve greiene som ikke har mye hensikt? Anonymkode: 095d8...59c Du virker som en pedagogisk kjemperessurs. Anonymkode: c1dbd...6d6
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 Det varierer vel fra skole til skole det. Noen har enormt mye prøver, med to-tre i uken, andre har et par i mnd. Det er jo forsket på at det å sitte å pugge rett før en prøve ikke har noen hensikt Anonymkode: 3fa68...f86
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #8 Skrevet 30. september 2021 Prøver, fagartikler, prosess-arbeid, refleksjonsnotat, presentasjoner. Det blir jo nødvendigvis en del, med mange fag. Vil tro i snitt et par i uka. Anonymkode: c2ca6...046
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #9 Skrevet 30. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Prøver, fagartikler, prosess-arbeid, refleksjonsnotat, presentasjoner. Det blir jo nødvendigvis en del, med mange fag. Vil tro i snitt et par i uka. Anonymkode: c2ca6...046 Glemte fagsamtalen. Anonymkode: c2ca6...046
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 Her er det ca 2 vurderinger i uka. Ikke stor forskjell fra ungdomsskolen altså:) Anonymkode: 66a2c...acf
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #11 Skrevet 30. september 2021 Jeg jobber i VGS, og vanligvis har de 1-2 vurderinger i uken, men det betyr ikke nødvendigvis at det er snakk om prøver de pugger til, tvert imot. Slike prøver hører til sjeldenhetene. I historie f.eks. skriver de heller drøftingsoppgaver, har presentasjoner ol. I norsk muntlig kan det være litterær samtale, film, appell el. Elevene får stort sett god til til å jobbe med dette på skolen, så de som disponerer tiden sin godt skal klare seg ganske godt uten for mye arbeid hjemme. Anonymkode: a75f8...f93
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #12 Skrevet 30. september 2021 Datteren min startet nå i høst og de har prøver hver uke, innleveringer og andre ting som jeg mener ikke kvalifiserer som underveisvurdering men sluttvurdering. Det er ikke noe videre arbeid med noe av det, det er bare innlevering og ferdig, over på nytt tema. Helt krasj med ny vurderingsforskrift. Anonymkode: e45b9...1e2
Optatium Skrevet 30. september 2021 #13 Skrevet 30. september 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Trodde de brukte mer «moderne» vurderingsformer enn pugge-til-prøve greiene som ikke har mye hensikt? Anonymkode: 095d8...59c En prøve er ikke nødvendigvis en puggeprøve. De består feks av refleksjonsspørsmål og drøfting,ikke noe av det kan man pugge seg til.
Optatium Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Datteren min startet nå i høst og de har prøver hver uke, innleveringer og andre ting som jeg mener ikke kvalifiserer som underveisvurdering men sluttvurdering. Det er ikke noe videre arbeid med noe av det, det er bare innlevering og ferdig, over på nytt tema. Helt krasj med ny vurderingsforskrift. Anonymkode: e45b9...1e2 Jeg underviser i norsk og har ofte skriveøkter. Det at vi ikke jobber videre emd teksten hver gang, betyr ikke at det ikke er underveisvurdering i den. Tilbakemeldingene er ofte generelle tips på hva de bør gjøre annerledes til neste gang, hva som er bra osv. Prosessorientert skriving er nå et læreplanmål, men man må ikke gjøre det hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #15 Skrevet 30. september 2021 Hvor mange skoletimer er det i uka første året? Anonymkode: ad9e5...c4d
Anonym bruker Skrevet 30. september 2021 #16 Skrevet 30. september 2021 Optatium skrev (5 timer siden): Jeg underviser i norsk og har ofte skriveøkter. Det at vi ikke jobber videre emd teksten hver gang, betyr ikke at det ikke er underveisvurdering i den. Tilbakemeldingene er ofte generelle tips på hva de bør gjøre annerledes til neste gang, hva som er bra osv. Prosessorientert skriving er nå et læreplanmål, men man må ikke gjøre det hele tiden. I norskfaget på studiespesialisering har vi jo ikke mer enn tre sluttvurderinger, en for hver karakter. At noen tror en vurdering i et emne er en sluttvurdering, tar feil, en slik vurdering er et steg på veien mot standpunkt på vg3. Alt henger sammen med alt i norskfaget. Bare for å utdype svaret ditt, @Optatium! Anonymkode: c2ca6...046
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå