Gå til innhold

Har en pinlig innrømmelse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Dette er nok veldig riktig. Men jeg presiserer: det handler ikke om foreldreMØTER. På møtene er det skolen som har regien. Jeg sikter til de kosegreiene man gjør for å bli kjent.

Mekanismene er nok likevel som du skildrer, at man ikke flagger de rareste meningene med nye folk, og at man trenger litt kjennskap og vennskap for å tåle mer friksjon. 

Anonymkode: 31125...66a

Joda, fikk med det ikke var foreldremøte det nødvendigvis var snakk om, men det er samme gjengen selv om rammene er annerledes. Man rekker å plukke opp de forskjellige typene på selve foreldremøtet og har det gjerne i bakhodet hvem man snakker med på andre arenaer. Da går en ikke innom dypere tema enn klær på tilbud. Ikke fordi det er eneste man bryr seg om, men fordi det er ett trygt tema. 

Anonymkode: bb24e...21f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people, sa Eleanor Roosevelt. Det forteller vel egentlig at hun dama du snakker om har rett…

Fantastisk slutning uten at jeg har nevnt hva hun snakker om. Hun diskuterer blant annet medisin med sykepleiere og leger. Vet visst mer om det enn dem. Hun tror også at det å ha mye penger er ensbetydende med å være ressurssterk. Men folk snakker selvsagt da om hvor slitsomt det er at hun stadig nevner disse tingene. Alle mennesker diskuterer mennesker. Det gjør du i denne tråden også. Diskuterer de kjedelige og mindre intelligente foreldrene til dine barns venner. Gjør du ikke?

Anonymkode: d8873...f21

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dere har jo mye til felles. Dere har barn på omtrent samme alder. Dere bor på samme sted og bør forholde dere til de samme lokale forholdene. Dere bor i den samme naturen, er omtremt like gamle osv. Selv om dere ikke har den samme spisskompetansen, burde det meste i lovene deres være ganske likt.

Anonymkode: 0d80f...bde

Ytre forhold er mye like. Men det har ikke innvirkning på de indre tingene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Når du møter argumenter med at man føler seg krenket så tenker jeg at du har ‘tapt’ diskusjonen og at det ikke er vits å fortsette. Jeg håper du treffer gode mennesker på din vei. 

Anonymkode: 68b9c...f82

Tapt diskusjonen? Altså, hva diskuterer vi, i så fall? Diskusjonen om hvorvidt andre folk kjeder meg eller ikke, den kan jeg aldri tape. Du kan ikke argumentere meg til å ha det morsomt med folk jeg ikke klikker med. At mange her i tråden blir snurte og tror det er et angrep på deres egen intelligens er jo ikke egentlig mitt problem. 

(Alle menneskene på min vei er for øvrig gode, både de jeg er venn med og de jeg kun må omgås overflatisk.) 

Skrevet
Syngensang skrev (2 timer siden):

Hadde nok diskutert capribukser med deg berre på trass. Viss du framstår like rigid og sjølvgod i verkelegheita skal du vere glad nokon ser seg bryet med å snakke med deg i det heile. 

Dei alle fleste slær inn på trygge kvardagslege samtaleevner i slike settingar fordi det er forventa at ein skal gå sånn nokolunde overeins med dei fleste, ein samlast fordi det er ein fordel at foreldra til borna kjenner kvarandre ikkje nødvendigvis fordi ein skal ha nye sjelevenner. Det kan ein jo sjølvsagt få der òg, men då må ein evne å sjå at folk rundt ein består av meir enn capribukser og opplærde konvensjonar, det ser ein ikkje når ein set seg på sin høge hest slik du verkar å ha gjort her. 

Jeg er ikke rigid eller sjølgod selv om jeg kjenner min verdi. Du må gjerne tro det, men da handler det vel mest om at norsk jantelov skaper en automatisk skepsis til alle som ikke spiller falsk beskjeden. 

(Mye mulig at folk rundt meg består av mer enn prat om trygge temaer. Noen består også av prat om naboers ekteskap og sånt, men det var egentlig ingen forbedring - da foretrekker jeg å høre hva buksene koster.) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Fantastisk slutning uten at jeg har nevnt hva hun snakker om. Hun diskuterer blant annet medisin med sykepleiere og leger. Vet visst mer om det enn dem. Hun tror også at det å ha mye penger er ensbetydende med å være ressurssterk. Men folk snakker selvsagt da om hvor slitsomt det er at hun stadig nevner disse tingene. Alle mennesker diskuterer mennesker. Det gjør du i denne tråden også. Diskuterer de kjedelige og mindre intelligente foreldrene til dine barns venner. Gjør du ikke?

OK, jeg syns du sa du kjente en som lignet meg. Men da er hun ikke på noen måte som meg. Jeg har f eks aktelse for kunnskap; det er derfor jeg har tatt de utdannelsene. Og det er også grunnen til at jeg ikke stiller fjerndiagnoser på folk via internett. Det må man ha fagfolk til. 

Mht om ikke også jeg diskuterer mennesker - vel. Den som blir utsatt for de mest nådeløse og fargerike beskrivelsene i tråden her, det er vel meg? Joda, jeg kan nok diskutere mennesker. Men sjelden med sånn iver etter ondskap som en del andre legger for dagen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

OK, jeg syns du sa du kjente en som lignet meg. Men da er hun ikke på noen måte som meg. Jeg har f eks aktelse for kunnskap; det er derfor jeg har tatt de utdannelsene. Og det er også grunnen til at jeg ikke stiller fjerndiagnoser på folk via internett. Det må man ha fagfolk til. 

Mht om ikke også jeg diskuterer mennesker - vel. Den som blir utsatt for de mest nådeløse og fargerike beskrivelsene i tråden her, det er vel meg? Joda, jeg kan nok diskutere mennesker. Men sjelden med sånn iver etter ondskap som en del andre legger for dagen. 

Tja. Du omtaler de andre foreldrene veldig nedlatende. Og jo, hun er ganske lik deg. Anser seg selv som mye smartere enn andre fordi hun mener at hennes interesser er så mye bedre og smartere enn alle andres. 

Og det at du blir omtalt mer nådeløst her enn det du omtaler andre gjør ikke at du ikke snakker om mennesker. Etter den teorien kan man jo si at jeg kan gjøre litt det fordi Per gjør det enda mer. Alle mennesker er smallminded av og til, inkludert deg. De færreste er det hele tiden

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er deg S…..?

Anonymkode: 6b6f8...727

Pinlig å bli gjenkjent på dette 🤣🤣🤣

Anonymkode: 3d3c8...ce2

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Pinlig å bli gjenkjent på dette 🤣🤣🤣

Anonymkode: 3d3c8...ce2

Har man en som hi i sin omgangskrets er man nok ganske klar over det, ja. 

Skrevet

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ytre forhold er mye like. Men det har ikke innvirkning på de indre tingene. 

Hvilke indre ting tenker du på? 

Du har tatt en lang utdanning på universitet eller høyskole. Det har gitt deg en form for kunskap og erfaring, men du vet jo ikke alt går jeg ut fra og du ser problemstillingene bare fra din synsvinkel virker det som. Hadde det ikke vært interessant å lære noe om andre temaer enn det du har studert og tror du ikke det hadde vært spennende for de andre å få vite hva du mener om ulike saker og høre dine argumenter?

Er du kanskje ganske nyutdannet? Min erfaring er at mange blir ganske ensporede mens de studerer og de første årene etterpå, men så løsne det etter noen år i jobb. Da blir det enklere og mer spennende å treffe mennesker med en annen bakgrunn enn deg selv.

Anonymkode: 0d80f...bde

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke rigid eller sjølgod selv om jeg kjenner min verdi. Du må gjerne tro det, men da handler det vel mest om at norsk jantelov skaper en automatisk skepsis til alle som ikke spiller falsk beskjeden. 

(Mye mulig at folk rundt meg består av mer enn prat om trygge temaer. Noen består også av prat om naboers ekteskap og sånt, men det var egentlig ingen forbedring - da foretrekker jeg å høre hva buksene koster.) 

Det går veldig fint an å ha store, høge og gode tankar om seg sjølv uten å vere nedlatande mot andre. I mi verd er ein ikkje sjølvgod fordi ein er klar over at ein feks er veldig oppdatert på angolsk politikk. 

Men når ein sier at alle andre er kjedelege folks om tenkjer på capribukser og ikkje klarar å ta stilling til om leksefriskule sjølv, men går utifrå at dei berre føl straumen, då framstår ein som arrogant og sjølvgod enten du likar det eller ikkje. Så kan eg sjølvsagt ikkje seie noko om dette skin igjennom når du pratar med folk. Det er det vel igrunn berre dei rundt deg som kan seie noko om. Så det får vi vel aldri vite. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Se der ja! Diagnosene kommer før det er gått mange timene 😆 Det er virkelig, virkelig provoserende at noen vet at de ikke er A4 og sier det høyt også. Man KAN jo ikke være intelligent uten å være arrogant, narsissist, sosialt klønete, fiksert på spesielle enkeltemner eller alt det andre som blir antyda her i tråden?

Men jo, det kan man altså. Man kan faktisk være morsom, slagferdig, snakkesalig og lettlivet i tillegg. Og man kan være et glimrende sosialt smøremiddel. Folk som er kjappe i huet lærer fort. De lærer også sosiale ferdigheter fort, derfor klarer de å etterape den gruppa de er i og speile den perfekt. Gli inn uten å stikke seg fram. Det er kun på et anonymt forum man drister seg til å si høyt at den gruppa ikke er utfordrende nok. Og her ser du jo selv hvorfor?  

Du tror du er unik ved å ikke være A4? 🤣 Det unike med deg er jo et overoppblåst ego, det er jo ikke vanlig å ha så høye tanker om seg selv og så lave om "alle" andre. Virkelig ikke. Men det ligger jo i det problemet natur at du ikke ser det der. 

Du trorvi blir provosert eller misunnelig, igjen, fordi du VET at du er så mye bedre enn alle andre og kanskje tror folk ville vært som deg. Selvinnsikt har du hvertfall ikke😉

Anonymkode: d211b...cdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Som sagt: jeg mener ikke jeg er bedre enn andre. Jeg forteller at jeg er kjappere enn andre og samler tankene fortere enn andre, legger bak meg enormt mye mer arbeid enn andre på kortere tid, lærer fortere enn andre - kall det hva du vil. Det gjør meg ikke "bedre" og jeg har heller aldri påstått det, noe som alle leseføre folk vil klare å fange opp, hvis de leser tråden i stedet for å lytte til sin egen ryggmargsrefleks.

Da jeg var barn fantes ikke begrepet "evnerike barn", men det var nok det jeg var. Jeg trodde som ung at det ville jevne seg ut og at alle voksne ville ende opp på cirka samme nivå til slutt. Men vet du hva? Evnerike barn blir til evnerike voksne. Det er da de må lære seg kinesisk på fritida og sånt, for ikke å gå på veggene av kjedsomhet. Og det betyr ikke at de tror de er "bedre" enn andre. Eller, i ditt tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak: jeg er ikke like frekk og smålig som det du tydeligvis er...

Og evnrerike barn har en tendens til å havne utenfor sosialt dessverre, da de rett og slett ikke forstår sosiale koder og ting som ikke er linket til intellektuelle ting. Alt skal være stimulerende og interessant for dem, ellers kjedereaksjon de seg. Egoisme  tar over. Og du er jo et glimrende eksempel på det da. 

Anonymkode: d211b...cdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Egoet ditt er for stort til at du ser verdien i alle rundt deg. Det må jo bli dørgende kjedelig oppe på den høye hesten..... helt alene. 

Du hadde hatt godt av å oppleve de viktige ting her i livet. Fått litt nyanser på det. Da ville du nok sett det interessante i menneskene rundt deg.  

Anonymkode: 75e90...d33

Hva er viktige ting? Realityshow på TV, sminke, interiør og strikking? 

Anonymkode: 43922...4a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Alle plasser har minst en som deg altså. Vi har en i bygda her også. Hun mener akkurat det samme om seg selv som deg, og alle snakker dessverre om henne bak ryggen hennes. Jeg synes det er trist, for av og til får hun ufortjent mye drittslenging mot seg

Og det vitner bare om at de andre er dumme. Smarte mennesker baksnakker ikke andre. Det er jo bare et bevis på at de hun omgås er dumme som et brød. 

Jeg forstår godt hva HI mener. I eksens omgangskrets snakket man om siste sladder på bygda, hvem som dumpet hvem og lå med hvem, sminke, realitykjendiser, bloggere, husarbeid og lignende. En gjeng med damer i 30-40-årene. De hadde også en kultur med å baksnakke hverandre. Samtlige hatet meg som pesten fordi de følte at jeg var intellektuelt overlegen, baksnakket, slengte dritt og prøvde å ødelegge. Mange ganger fikk jeg beskjed om at jeg ikke må tro at jeg er noe, at jeg ikke er såååå smart, selv om jeg aldri hevdet det. Hvis jeg prøvde å bli med i diskusjonen av deres temaer, var det ofte sånn at de stilnet, lo eller ga meg en eyeroll. Jeg ble ansett som fremmedelement for dem, og det er nå sånn at det som er annerledes prøver man å ødelegge.

Først trodde jeg at feilen lå hos meg, men så begynte jeg å analysere litt. På jobben har jeg alltid vært godt likt, vi skravler mye og ler i pauser, jeg blir invitert med på ting selv om jeg ofte ikke kan på grunn av barna, de gjør stas på meg på bursdagen min og liker å omgås meg. Det samme skjer med familien til mannen min og vennene hans. De digger å snakke med meg, rett og slett. Vi har mange felles temaer og alltid noe å snakke om. Svigermor og den ene svigerinnen er aktive i politikken og følger med det som skjer i samfunnet med et skarpt blikk. De er interessert i kultur, historie og andre ting som interesserer meg også. De har aldri sett kjendis-TV og de er ikke interessert i hvem som ligger med hvem i omgangskretsen deres. Veldig deilig.

Så jeg er helt enig med HI at samtaler om sånne temaer som jeg listet over, er dørgende kjedelig. Jeg skjønner ikke poenget med å samles for å snakke om uinteressante ting - det er tiden jeg ikke får tilbake. Man har bare ett liv, og man bør ikke bruke det på noe som er totalt uinteressant, med mindre man må (alle har kjedelige arbeidsoppgaver i ny og ne, husarbeid må gjøres og så videre).

Skrevet

Og et annet kjennetegn ser man jo i denne tråden - HI blir angrepet med sarkastiske svar og latterliggjøring fordi mange føler seg truffet. Jeg har også opplevd at folk la alle kluter til for å bevise at jeg ikke var smart og at jeg ikke var like bra som de andre. Jeg har aldri forstått denne trangen til å trykke folk ned. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Janteloven er sterk i Norge. Jeg har hele livet hørt at jeg ikke er verdt noe, at jeg ikke må tro jeg er noe, at jeg ikke kommer til å lykkes med noe bla bla bla. I begynnelsen avstod jeg fra å søke på den og den jobben, gå i gang med det og det prosjektet fordi alle rundt meg sa at jeg ville mislykkes. Så begynte jeg å drite i det, og gjett hva? Jeg fikk til alt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Se der ja! Diagnosene kommer før det er gått mange timene 😆 Det er virkelig, virkelig provoserende at noen vet at de ikke er A4 og sier det høyt også. Man KAN jo ikke være intelligent uten å være arrogant, narsissist, sosialt klønete, fiksert på spesielle enkeltemner eller alt det andre som blir antyda her i tråden?

Men jo, det kan man altså. Man kan faktisk være morsom, slagferdig, snakkesalig og lettlivet i tillegg. Og man kan være et glimrende sosialt smøremiddel. Folk som er kjappe i huet lærer fort. De lærer også sosiale ferdigheter fort, derfor klarer de å etterape den gruppa de er i og speile den perfekt. Gli inn uten å stikke seg fram. Det er kun på et anonymt forum man drister seg til å si høyt at den gruppa ikke er utfordrende nok. Og her ser du jo selv hvorfor?  

Her inne er det kun ett mål - og det er å ta hi. Våg å si noe som helst utenfor boksen, og du blir halshugget. Gang på gang på gang. Selv de gangene jeg har vridd på temaet og latt som jeg var den andre i en konflikt, er det jeg som hi som blir tatt, selv om det er åpenlyst urettferdig eller feil. Merkelig fenomen, det der. 

Anonymkode: b1933...5f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Her inne er det kun ett mål - og det er å ta hi. Våg å si noe som helst utenfor boksen, og du blir halshugget. Gang på gang på gang. Selv de gangene jeg har vridd på temaet og latt som jeg var den andre i en konflikt, er det jeg som hi som blir tatt, selv om det er åpenlyst urettferdig eller feil. Merkelig fenomen, det der. 

Selvfølgelig. Og da tyr man til de vanlige hersketeknikkene - setter diagnoser (noe som ser vanvittig dumt ut når man ikke er psykolog og ikke har hatt HI som pasient over en viss tid), prøver for harde livet å bevise overfor HI at hun er rar, sær, "ikke såååå smart" og så videre. Som en flokk med hyener. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Og det vitner bare om at de andre er dumme. Smarte mennesker baksnakker ikke andre. Det er jo bare et bevis på at de hun omgås er dumme som et brød. 

Jeg forstår godt hva HI mener. I eksens omgangskrets snakket man om siste sladder på bygda, hvem som dumpet hvem og lå med hvem, sminke, realitykjendiser, bloggere, husarbeid og lignende. En gjeng med damer i 30-40-årene. De hadde også en kultur med å baksnakke hverandre. Samtlige hatet meg som pesten fordi de følte at jeg var intellektuelt overlegen, baksnakket, slengte dritt og prøvde å ødelegge. Mange ganger fikk jeg beskjed om at jeg ikke må tro at jeg er noe, at jeg ikke er såååå smart, selv om jeg aldri hevdet det. Hvis jeg prøvde å bli med i diskusjonen av deres temaer, var det ofte sånn at de stilnet, lo eller ga meg en eyeroll. Jeg ble ansett som fremmedelement for dem, og det er nå sånn at det som er annerledes prøver man å ødelegge.

Først trodde jeg at feilen lå hos meg, men så begynte jeg å analysere litt. På jobben har jeg alltid vært godt likt, vi skravler mye og ler i pauser, jeg blir invitert med på ting selv om jeg ofte ikke kan på grunn av barna, de gjør stas på meg på bursdagen min og liker å omgås meg. Det samme skjer med familien til mannen min og vennene hans. De digger å snakke med meg, rett og slett. Vi har mange felles temaer og alltid noe å snakke om. Svigermor og den ene svigerinnen er aktive i politikken og følger med det som skjer i samfunnet med et skarpt blikk. De er interessert i kultur, historie og andre ting som interesserer meg også. De har aldri sett kjendis-TV og de er ikke interessert i hvem som ligger med hvem i omgangskretsen deres. Veldig deilig.

Så jeg er helt enig med HI at samtaler om sånne temaer som jeg listet over, er dørgende kjedelig. Jeg skjønner ikke poenget med å samles for å snakke om uinteressante ting - det er tiden jeg ikke får tilbake. Man har bare ett liv, og man bør ikke bruke det på noe som er totalt uinteressant, med mindre man må (alle har kjedelige arbeidsoppgaver i ny og ne, husarbeid må gjøres og så videre).

Så det at både du og HI baksnakker andre i sende tråden, på nett, anonymt, gjør dere også mindre smarte?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Mener du at hi kun får hetsende svar? Jeg syns at hun får mange gode og reflekterte svar. At ikke mange har så stor forståelse for at det er hos andre problemet ligger betyr jo ikke at man skal ta hi? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Så det at både du og HI baksnakker andre i sende tråden, på nett, anonymt, gjør dere også mindre smarte?

Jeg baksnakker ikke noen. Jeg konstaterer at folk som latterliggjør og er opptatt av å trykke HI ned, ikke er så smarte. Igjen, hva er greia med trangen til å bevise HI at hun er mindre smart? 

Skrevet

Vel. Du skal ikke se bort fra at du oppfattes som kjedelig du og. Folk er sammensatte, de fleste vet det og med en viss interesse for andre mennesker, kan en ny og mer interessant verden åpne seg for deg og.

Skrevet
prekæs skrev (7 minutter siden):

Vel. Du skal ikke se bort fra at du oppfattes som kjedelig du og. Folk er sammensatte, de fleste vet det og med en viss interesse for andre mennesker, kan en ny og mer interessant verden åpne seg for deg og.

Selvfølgelig blir hun oppfattet som kjedelig av dem som ikke ønsker å snakke om temaer hun finner interessant. Det går begge veier. Og ja, folk er sammensatte, men det åpner seg ingen ny, mer interessant verden hvis man blir med på sladderen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig blir hun oppfattet som kjedelig av dem som ikke ønsker å snakke om temaer hun finner interessant. Det går begge veier. Og ja, folk er sammensatte, men det åpner seg ingen ny, mer interessant verden hvis man blir med på sladderen. 

Sladder var ikke jeg inne på, men ved å vise litt interesse, kan det være mulig man finner ut at den shoppingglade mammaen, både følger med på angolansk politikk og elsker klassisk musikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...