Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #1 Skrevet 29. september 2021 Mange tråder nå som handler om samvær med foreldre til barna som ditt barn går i klasse med. Mye for og imot. Jeg har lojalt dukket opp på alle arrangementer der det ble forventet eller der det ble invitert til at man møtte barnegruppas foreldre. Jeg er veldig utadvendt. Føler meg aldri sjenert eller ubekvem i sånne sammenhenger. Men jeg syns de andre foreldrene, med noen få hederlige unntak, er kjedelige mennesker. De er provinsielle, glade i shopping, har lite til middels utdannelse og jobber typisk i bank eller eksportfirma. En gjeng kontordamer med blikk for pene klær. Vi har INGEN ting å snakke om sammen. Men siden de ikke kan gå inn på mitt nivå og engasjere seg i angolansk politikk eller moderne samtidsdans, for å sette det litt på spissen, så ender det med at jeg må gå inn på deres nivå og snakke om capribukser kontra langbukser. Og mht alle argumentene om at man får bedre miljø i barnegruppa dersom de voksne kjenner hverandre: nei, man får ikke det. Man får i stedet 90% samkjøring, dvs visjonsløse mennesker blir sammen enige om hva alle skal mene, og dermed tror de at de har færre konflikter. De som mener noe annet blir usynlige. Og de som kommer med et utradisjonelt forslag (som kanskje kan gagne barna, f eks at man ser nærmere på nødvendigheten av lekser i skolen) opplever at resten steiler - ikke fordi de har argumenter imot som holder vann, men fordi de er konvensjonelle og korttenkte og ikke klarer å se for seg at noen av deres vedtatte sannheter kun er vaner. Jeg kan aldri bli venn med dem. Noen av dem tror at de er venn med meg, fordi jeg smiler og er høflig og blir med på diskusjonen om capribukser. Men mine følelser for dem kan aldri bli vennskapelige. Jeg må ha noen som møter meg intellektuelt, og det får jeg ikke i en tilfeldig sammenrasket gruppe av foreldre. Beklager, måtte bare få det ut et sted. Nå kan dere gjerne fyre løs. Anonymkode: 31125...66a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #2 Skrevet 29. september 2021 Unnskyld meg, men du finner jo ikke slike folk du etterspør. Angolsk politikk du liksom 🤣 Anonymkode: eec36...c5a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Smalltalk er rett og slett en kunst ikke alle mestrer (men som man med litt velvilje kan mestre) I de fleste situasjoner man befinner seg er det ikke vanlig å diskutere politikk og snevre interessefelt. Det har man kollegafellesskap og valgte venner til. Likevel er det ofte viktig og nødvendig å være i fellesskap hvor man går mindre i dybden. Jeg er heller ikke komfortabel med den konformiteten som tyter ut av alle samtaler på mammakvelder og samling med idrettslaget. Men det gir meg en relasjon til de andre foreldrene som gjør at jeg kan ta opp telefonen å ringe dersom noe oppstår i jentegruppa - og de kan tørre å gjøre det samme. Og midt i alt jeg trodde var grått og trist med gardiner og bukser på salg som populært tema - der har jeg funnet noen juveler som har blitt mine gode venner. Tok en stund før jeg så dem, men de kom til syne etterhvert når vi hadde snakket sammen mange nok ganger til at vi kunne se litt bak fasaden. Anonymkode: eae06...c1f
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Smalltalk er rett og slett en kunst ikke alle mestrer (men som man med litt velvilje kan mestre) I de fleste situasjoner man befinner seg er det ikke vanlig å diskutere politikk og snevre interessefelt. Det har man kollegafellesskap og valgte venner til. Likevel er det ofte viktig og nødvendig å være i fellesskap hvor man går mindre i dybden. Jeg er heller ikke komfortabel med den konformiteten som tyter ut av alle samtaler på mammakvelder og samling med idrettslaget. Men det gir meg en relasjon til de andre foreldrene som gjør at jeg kan ta opp telefonen å ringe dersom noe oppstår i jentegruppa - og de kan tørre å gjøre det samme. Og midt i alt jeg trodde var grått og trist med gardiner og bukser på salg som populært tema - der har jeg funnet noen juveler som har blitt mine gode venner. Tok en stund før jeg så dem, men de kom til syne etterhvert når vi hadde snakket sammen mange nok ganger til at vi kunne se litt bak fasaden. Anonymkode: eae06...c1f Jeg er dronningen av smalltalk og kan bli med på alle temaer. Men ikke mange kan bli med på mine. Det er vel det. Får fortsette å leite etter juvelene. Anonymkode: 31125...66a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 Hvorfor i all verden mener du at at de andre foreldrene skal sitte og diskutere politikk eller ha intellektuelle samtaler på et foreldremøte? Det er jo der alt som egentlig ikke interesserer noen blir snakket om. Bare for å være hyggelig. Akkurat på samme måte som at du høflig blir med i samtalen om capribukser, så ble de høflig med i den samtalen de også. At du føler deg over alle andre er ditt problem. Her er det forøvrig de som er uten utdannelse som vil diskutere nødvendigheten av lekser i skolen, ikke de som er «overmennesker». Anonymkode: d8873...f21
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Unnskyld meg, men du finner jo ikke slike folk du etterspør. Angolsk politikk du liksom 🤣 Anonymkode: eec36...c5a Det var bittelitt kødd, da. Men israelsk, britisk eller australsk politikk da? Any takers? Anonymkode: 31125...66a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg er dronningen av smalltalk og kan bli med på alle temaer. Men ikke mange kan bli med på mine. Det er vel det. Får fortsette å leite etter juvelene. Anonymkode: 31125...66a Antakelig er problemet at du ikke klarer å interessere deg for helt hverdagslige ting. Anonymkode: d8873...f21
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor i all verden mener du at at de andre foreldrene skal sitte og diskutere politikk eller ha intellektuelle samtaler på et foreldremøte? Det er jo der alt som egentlig ikke interesserer noen blir snakket om. Bare for å være hyggelig. Akkurat på samme måte som at du høflig blir med i samtalen om capribukser, så ble de høflig med i den samtalen de også. At du føler deg over alle andre er ditt problem. Her er det forøvrig de som er uten utdannelse som vil diskutere nødvendigheten av lekser i skolen, ikke de som er «overmennesker». Anonymkode: d8873...f21 Ikke på foreldreMØTET. Da har du lest meg feil. Jeg skriver om sosialt samvær. Det står i første linje av innlegget mitt. Anonymkode: 31125...66a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det var bittelitt kødd, da. Men israelsk, britisk eller australsk politikk da? Any takers? Anonymkode: 31125...66a Dette snakker man ikke om på foreldremøte, og det er ikke smalltalk Anonymkode: d8873...f21
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Antakelig er problemet at du ikke klarer å interessere deg for helt hverdagslige ting. Anonymkode: d8873...f21 Nei, hverdagslige ting er et nødvendig onde og ikke noe jeg ser grunn til å diskutere og skravle om. Anonymkode: 31125...66a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette snakker man ikke om på foreldremøte, og det er ikke smalltalk Anonymkode: d8873...f21 Foreldremøte er ikke settingen. Og politikk kan være både small talk og big talk. Avhenger av formen. Anonymkode: 31125...66a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei, hverdagslige ting er et nødvendig onde og ikke noe jeg ser grunn til å diskutere og skravle om. Anonymkode: 31125...66a Nettopp. Derfor klarer du ikke å kommunisere med andre. Dette bør du øve deg på. Det er de hverdagslige tingene som er smalltalk. Anonymkode: d8873...f21
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #13 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): At du føler deg over alle andre er ditt problem. Her er det forøvrig de som er uten utdannelse som vil diskutere nødvendigheten av lekser i skolen, ikke de som er «overmennesker». Anonymkode: d8873...f21 Jeg føler meg ikke over andre. Jeg er over dem. Ikke som "overmenneske", jeg tror ikke på ulik verdi på mennesker. Men jeg er over dem i intellektuelt og akademisk nivå. Og derfor blir vi ikke venninner. Lekser i skolen er ett av eksemplene. Mye annet er styrt av konvensjoner, og blir ikke analysert på fritt grunnlag. Folk svarer bare det de er lært opp til å svare. Anonymkode: 31125...66a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #14 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nettopp. Derfor klarer du ikke å kommunisere med andre. Dette bør du øve deg på. Det er de hverdagslige tingene som er smalltalk. Anonymkode: d8873...f21 Jeg klarer det, og trenger ikke å øve på det. Jeg er bedre enn de fleste til det. Jeg spiller rollen til perfeksjon. Men jeg misliker det. Hverdagslige temaer kjeder meg. Du, derimot, klarer ikke å lese en tekst uten å la deg provosere av den, og prøver derfor å finne en feil på skribenten. Da kan du leke rådgiver og late som om du vet noe jeg ikke vet. Det gjør du helt garantert ikke. Anonymkode: 31125...66a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #15 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Foreldremøte er ikke settingen. Og politikk kan være både small talk og big talk. Avhenger av formen. Anonymkode: 31125...66a For de fleste er politikk et tema som går litt dypere enn overfladisk. Hvorfor skal man snakke om politikk på foreldrekvelder eller ellers når man møter andre foreldre? Vi har opplevd et veldig godt klassemiljø i klassen til det ene barnet mitt. Foreldrene har vært en «gjeng». Vi fleiper og har det veldig hyggelig bår vi treffes, og barna har vært en veldig fin gjeng. Da korona kom, ble alle foreldrekvelder stoppet, og barna ble så ille at det måtte ekstraordinære tiltak til. Det er også bevist at når foreldre er hyggelige med hverandre, så er barna det også Anonymkode: d8873...f21
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #16 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): For de fleste er politikk et tema som går litt dypere enn overfladisk. Hvorfor skal man snakke om politikk på foreldrekvelder eller ellers når man møter andre foreldre? Vi har opplevd et veldig godt klassemiljø i klassen til det ene barnet mitt. Foreldrene har vært en «gjeng». Vi fleiper og har det veldig hyggelig bår vi treffes, og barna har vært en veldig fin gjeng. Da korona kom, ble alle foreldrekvelder stoppet, og barna ble så ille at det måtte ekstraordinære tiltak til. Det er også bevist at når foreldre er hyggelige med hverandre, så er barna det også Anonymkode: d8873...f21 Man "skal" ikke snakke om noen som helst pålagte temaer når man møter andre for samvær. Da misforstår du. Jeg sier ikke at man skal noe som helst. Men resultatet er at jeg må kjede meg sammen med kjedelige mennesker og snakke om temaer som ikke stimulerer meg, for ingen tar opp ting eller blir med på samtaler om ting som er mer utfordrende enn prisene på varer og tøy i byen her. Ideen om at foreldrenes omgangstone påvirker barnas hadde vært flott - om den var sann. Anonymkode: 31125...66a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #17 Skrevet 29. september 2021 Jeg tenker at en del foreldre skjuler litt hva de mener/tenker for å passe inn i gruppa. Er sånn selv, jeg har mange meninger om mye, men holder de gjerne for meg selv. Jeg har noen politiske standpunkt og meninger som jeg aldri verden ville turt å si høyt på ett foreldremøte, i fare for at de stempler både meg og familien. Det handler gjerne om at jeg ikke kjenner de godt nok. Diskutere dypere tema gjør en gjerne bare med mennesker man vet tåler å være uenig uten at det blir dårlig stemning, for det kan være en mangelvare, folk som takler å være enig om å være uenig. Da kommer gjerne ikke de utradisjonelle tankene frem i dagslyset heller. Anonymkode: bb24e...21f
the amazing spidermamma Skrevet 29. september 2021 #18 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Man "skal" ikke snakke om noen som helst pålagte temaer når man møter andre for samvær. Da misforstår du. Jeg sier ikke at man skal noe som helst. Men resultatet er at jeg må kjede meg sammen med kjedelige mennesker og snakke om temaer som ikke stimulerer meg, for ingen tar opp ting eller blir med på samtaler om ting som er mer utfordrende enn prisene på varer og tøy i byen her. Ideen om at foreldrenes omgangstone påvirker barnas hadde vært flott - om den var sann. Anonymkode: 31125...66a Nå vet jeg ikke hvor mye du har vært sammen med disse folka, men min erfaring er at det gjerne tar litt tid (og kanskje noen glass!) før man kommer såpass innpå folk at de er interessante. Men da må man gjerne by på seg selv også, og selv om du er 'dronningen av smalltalk' mistenker jeg at du ikke gjør det. Mulig at også arrogansen din skinner igjennom. Og kanskje er det lettere hvis man er på tomannshånd.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #19 Skrevet 29. september 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jeg klarer det, og trenger ikke å øve på det. Jeg er bedre enn de fleste til det. Jeg spiller rollen til perfeksjon. Men jeg misliker det. Hverdagslige temaer kjeder meg. Du, derimot, klarer ikke å lese en tekst uten å la deg provosere av den, og prøver derfor å finne en feil på skribenten. Da kan du leke rådgiver og late som om du vet noe jeg ikke vet. Det gjør du helt garantert ikke. Anonymkode: 31125...66a Du er åpenbart best på alt, så da er det ikke noe noen kan hjelpe deg med. Antakelig er det mange ting jeg vet som du ikke vet. Og antakelig er det mange ting de andre foreldrene vet som du ikke vet. Men du setter deg selv over alle de andre, og nekter å se det. Anonymkode: d8873...f21
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #20 Skrevet 29. september 2021 Hm, du er nok litt forutinntatt. Og det private er politisk, vet du, og kanskje er ikke disse foreldrene så uinteressante som du tror. Har du FORSØKT å snakke om noe du finner interessant med dem da? Kanskje de tenker at DU er kjedelig, for du snakker jo tydeligvis også bare om capribukser. Jeg ble selv med i en mammagruppe da mitt barn begynte i første klasse. Nå er barna ungdommer og går på videregående, og vi har hatt stor glede av å kunne snakke sammen. Jeg er heldig som har denne gruppen, vi er er leger, forskere, redaktører, butikk-ansatte, kontor-medarbeidere toppledere og lærere. Og ikke tro at de butikk-ansatte er et fnugg mindre oppegående og interessante enn de andre. De kan snakke om - og har greie på - hva det skal være. Anonymkode: 6b6f8...727
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #21 Skrevet 29. september 2021 JA! Er du meg? Jeg er så enig! Anonymkode: b1933...5f9
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #22 Skrevet 29. september 2021 Jeg har heldigvis ikke det problemet! For det første har vi, takk og pris, ikke foreldresamlinger. For det andre bor vi et sted der majoriteten av foreldregruppen er ressurssterke personer med høy utdanning. Jeg er sikker på at dersom jeg måtte gå på en foreldrekveld, hadde det hatt potensiale til å bli flere spennende samtaleemner. Jeg er nok litt sånn som deg der. De fleste TV-programmer som sendes på vanlig TV av type reality, "Skal vi danse?", mote osv. interesserer meg midt bak. Jeg er likevel ganske god på small talk og kan snakke med så godt som alle mennesker. Anonymkode: fe85f...b8a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #23 Skrevet 29. september 2021 Hvem kan du diskutere med på dib da? Det må jo bli dørgende kjedelig for deg her, med det relativt lave nivået som er her. Med det mener jeg ikke at det virkelig er et lavt nivå, men etter din standard er vel det meste på null. Anonymkode: 352bd...4da
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #24 Skrevet 29. september 2021 Egoet ditt er for stort til at du ser verdien i alle rundt deg. Det må jo bli dørgende kjedelig oppe på den høye hesten..... helt alene. Du hadde hatt godt av å oppleve de viktige ting her i livet. Fått litt nyanser på det. Da ville du nok sett det interessante i menneskene rundt deg. Anonymkode: 75e90...d33
Anonym bruker Skrevet 29. september 2021 #25 Skrevet 29. september 2021 the amazing spidermamma skrev (47 minutter siden): Nå vet jeg ikke hvor mye du har vært sammen med disse folka, men min erfaring er at det gjerne tar litt tid (og kanskje noen glass!) før man kommer såpass innpå folk at de er interessante. Men da må man gjerne by på seg selv også, og selv om du er 'dronningen av smalltalk' mistenker jeg at du ikke gjør det. Mulig at også arrogansen din skinner igjennom. Og kanskje er det lettere hvis man er på tomannshånd. Jeg er ikke arrogant. Og jeg byr på meg selv mer enn de fleste. Det faller meg naturlig, i tillegg til at jeg har mye skuespiller i meg. Du "mistenker" det ene og det andre fordi innlegget mitt er provoserende; ikke fordi jeg sier noe som tilsier at jeg er arrogant eller sosialt klønete. Men når noen sier de er bedre intellektuelt utstyrt enn andre, da klør det folk skikkelig - også hvis det er sant. SÆRLIG hvis det er sant. Fordi de da ser det som et indirekte angrep på dem selv, eller tror det antydes at de er dumme. Det er imidlertid ikke det som antydes her. Men det er altså miljøet jeg sikter til. Håper det er som en del her antyder, at jeg kan slumpe til å finne de 1-2 individene som kanskje matcher meg litt. Jeg er villig til å ta et par glass med både den ene og den andre, hvis det er det som skal til! Anonymkode: 31125...66a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå