Gå til innhold

Kjøper dere nytt hvert år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en venninne som ikke visste helt hvordan hun skulle få råd til nye vintersko til sønnen sin. Han er 15 år, og skoene fra i fjor passer han fortsatt, men fordi moten er endret, så måtte han visstnok ha nye. Min datter på 13 skal bruke de samme skoene som hun har brukt de siste to årene, og det har ikke slått meg at det trengs nye sko før de gamle er utslitt. Jakker og slikt kan jeg jo forstå litt fordi kroppen ofte vokser litt til etter at beina er ferdige, men hvis alle vinterklærne fra i fjor fortsatt passer, kjøper dere likevel nye? Jeg forstår ikke helt at det skal være nødvendig

Anonymkode: a7300...802

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, her bruker vi det som passer. Mine barn er heldigvis ikke så opptatt av mote  (jenter 12 og 15 år). De er opptatt av gjenbruk.

Kanskje det hjelper på at vi foreldre ikke kjøper oss nytt hele tiden også? 

Anonymkode: 116cc...40c

Skrevet

Nei, kjøper bare når det er slitt ut eller for smått.

17-åringen har hatt samme vinterskoene i fire år nå tror jeg, men de blir stort sett brukt bare tre-fire ganger i året når han er på fjellet for å stå slalåm. Ellers går han i Vans hele året, så de må byttes ut minst en gang i året ;)

Anonymkode: 551dc...90b

Skrevet

Kjøper nytt når det trengs, ikke når moten endres. Selvsagt kan jeg kjøpe et ekstra par om det ikke er for dyrt bare fordi de ønsker seg. Det hender jo de finner noe de virkelig vil ha. 

Anonymkode: 85728...6e0

Skrevet

De får nytt når de trenger det, ikke når de vil ha det. Da får de isåfall kjøpe det selv, evt få det til jul/bursdag.

Skrevet

Eldste sliter ut sko i et høyt tempo, hun må nesten ha to par per sesong. Yngste gjør ikke det, men føttene vokser jo. Har aldri opplevd at hun kan ha de samme to år på rad. Og på en sesong slites jo skoene ned, i alle fall om man går til og fra skole og venner.

Anonymkode: d38dc...de9

Skrevet

Vi bruker ting til det er oppbrukt eller fravokst, enten det er klær eller sko, og de arver gjerne fra eldre søsken og søskenbarn. Og det gjør jeg selv også.

Anonymkode: 7e8f5...8ad

Skrevet

De har alltid fått nytt når det trengs, og så av og til når det ikke trengs men man har lyst på noe i tillegg. Det er bare hyggelig - og det gjør jo at man har flere par sko i omløp samtidig så hvert par varer lenger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Snakket med en venninne som ikke visste helt hvordan hun skulle få råd til nye vintersko til sønnen sin. Han er 15 år, og skoene fra i fjor passer han fortsatt, men fordi moten er endret, så måtte han visstnok ha nye. Min datter på 13 skal bruke de samme skoene som hun har brukt de siste to årene, og det har ikke slått meg at det trengs nye sko før de gamle er utslitt. Jakker og slikt kan jeg jo forstå litt fordi kroppen ofte vokser litt til etter at beina er ferdige, men hvis alle vinterklærne fra i fjor fortsatt passer, kjøper dere likevel nye? Jeg forstår ikke helt at det skal være nødvendig

Anonymkode: a7300...802

Det er ikke nødvendig i det hele tatt. Sko skal man gå med til de er slitt eller for små. Her hadde ikke det nyttet. 

Anonymkode: 3f3ff...71f

Skrevet

Vi lar våre på den aøderen bestemme selv hvordan de vil disponere kles/skobudsjettet. Vil de ha nye vintersko blir det nødvendig vis mindre igjen til andre klær og sko.

Anonymkode: 1700d...593

Skrevet

Moten endrer seg ikke så mye på et år. Her lærer jeg ungene at  personlig stil er tidløst og mye bedre for både miljø og lommebok. 

Fast fashion er bannlyst her i huset, kjøper heller gode klær/sko som varer og som de går med til de ikke passer lengre. Klær går også i arv, selges eller gis bort etter bruk. Gir heller bort på finn enn til Fretex, da Fretex ikke nyttegjør seg av alle klærne som kommer inn. 

Å lære barn gode vaner om forbruk og pengebruk er utrolig viktig. Vi trenger faktisk ikke følge strømmen av samfunnets bruk og kast kultur, det er INGEN andre enn produsenter/selger av varene som tjener på dette. Bare se på alle som tar opp forbrukslån for å dekke ting de TROR de trenger, som de egentlig fint kan leve uten.

Skrevet

Vel, hos oss er man heldig om man får nytt når man faktisk trenger det også, så nei, overhodet ikke 🙉Blir helt oppgitt når jeg hører om sånt sløseri jeg 😏

Anonymkode: 9f804...344

Skrevet

Mine har vokst ut av alt før året var omme, så jeg måtte kjøpe nytt støtt. Men nå har 15-åringen "landet" på skostørrelse 45 og det ser ut til å forbli sånn, så nå kan han gå i fjorårets sko. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe nye hvis de gamle fortsatt passet og ikke var utslitt. Skoene hans koster en liten formue (han er plattfot) så de skal få lov å gjøre nytten til de ikke kan mer.

Anonymkode: 1d029...70f

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

De har alltid fått nytt når det trengs, og så av og til når det ikke trengs men man har lyst på noe i tillegg. Det er bare hyggelig - og det gjør jo at man har flere par sko i omløp samtidig så hvert par varer lenger.

Varer bare lenger hvis foten er ferdig utvokst.

Skrevet

Vi kjøper nye om forrige par er utslitt, eller for små. Mote er underordnet. 

Anonymkode: 2c918...b93

Skrevet

Nei klær som fremdeles er hele og passer må brukes litt til. Så kjøper ikke så sppesielle tibg at de ikke er aktuelle etter kort stund. 

Anonymkode: a4caa...94b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Varer bare lenger hvis foten er ferdig utvokst.

Ja, og?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi lar våre på den aøderen bestemme selv hvordan de vil disponere kles/skobudsjettet. Vil de ha nye vintersko blir det nødvendig vis mindre igjen til andre klær og sko.

Fører ikke det til at de velger vekk vintersko til fordel for andre «kulere» ting?

Er jo utrolig kjedelig å ha brukt opp budsjettet på nye klær for eksempel og dermed må gå i joggesko i snøen fordi man ikke har budsjett til vintersko. Syns det er litt drøyt ansvar å gi til tenåringer som ofte foretrekker kult fremfor praktisk.

Anonymkode: 0d02d...0e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Fører ikke det til at de velger vekk vintersko til fordel for andre «kulere» ting?

Er jo utrolig kjedelig å ha brukt opp budsjettet på nye klær for eksempel og dermed må gå i joggesko i snøen fordi man ikke har budsjett til vintersko. Syns det er litt drøyt ansvar å gi til tenåringer som ofte foretrekker kult fremfor praktisk.

Nei. Vi har noen regler. De må bestandig søre for å ha ok vinterstøvler, regntøy, gumistøvler, turtøy og en del annet som passer og spm de godtar  bruke. Hvis de ikke passer på det overtar jeg innkjøpene igjen. Det fungerer fint, men fører til at ting som turtøy kjøpes brukt og brukes lenge siden det er ganske dyrt. Da kan de bruke mer på morsommere ting som motetøy. De har bestandig klærne de trenger og har blitt mye flinkere til å passe på klærne og å dele.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei. Vi har noen regler. De må bestandig søre for å ha ok vinterstøvler, regntøy, gumistøvler, turtøy og en del annet som passer og spm de godtar  bruke. Hvis de ikke passer på det overtar jeg innkjøpene igjen. Det fungerer fint, men fører til at ting som turtøy kjøpes brukt og brukes lenge siden det er ganske dyrt. Da kan de bruke mer på morsommere ting som motetøy. De har bestandig klærne de trenger og har blitt mye flinkere til å passe på klærne og å dele.

Ah, da forstår jeg! Smart måte å lære de ansvar på, er noe med at om man ikke bare får tingene «slengt» etter seg så er man flinkere til å ta vare på dem.

Bra jobbet :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vel, hos oss er man heldig om man får nytt når man faktisk trenger det også, så nei, overhodet ikke 🙉Blir helt oppgitt når jeg hører om sånt sløseri jeg 😏

Anonymkode: 9f804...344

Jepp, på kanten til dårlig oppdragelse... 

Skrevet

De får ikke nytt hvert år. Men nå som de er mer eller mindre ferdigvokste hender det at de får nytt før det gamle er utslitt. Så kjører de parallelt i en periode før de kanskje faser noe som ikke er helt utslitt.

Jeg kjøper ikke så ofte nytt til meg selv heller. Men det hender da at jeg kjøper nye sandaler, sommerjakke, pensko eller skjerf selv om det gamle ikke er slitt i filler. 

Eldste har gått over til bare å kjøpe brukt. Så føler ikke at jeg har oppdratt miljøsvin heller. 

Anonymkode: f12db...e47

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Vi kjøper nye om forrige par er utslitt, eller for små. Mote er underordnet. 

Anonymkode: 2c918...b93

Dette. 

Anonymkode: bd422...12f

Skrevet

De har gjerne flere sko til vinterbruk . I fjor fikk de nye vinterstøvler som også kan brukes i år. De hadde begge lyst på noen lettere sko for vinterbruk også. Det skal de få. Synes det er greit at de har noe å bytte på med når de gjerne blir våte. Mote? Vel.. de vil gjerne ha noe som både er funksjonelt og tøft. Vi kan godt finne på å kjøpe sko og klær av lyst i tillegg til behov. De hadde ikke fått nye kun fordi de fra i fjor ikke var kule lenger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jepp, på kanten til dårlig oppdragelse... 

Ja, skikkelig umoralsk å være fattig. Burde gjeninnført workhouse for å få de på bedre tanker.

Anonymkode: d38dc...de9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...