Gå til innhold

Erfaring med å fjerne galleblæra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal opereres og gruer meg faktisk litt nå. 

Hvor lenge ble dere sykemeldt/var dere ute av stand til å fungere optimalt? (jeg har fjerna blindtarmen tidligere, kan det sammenlignes på noe vis? 

Anonymkode: e9af8...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var ikke sykmeldt da jeg var arbeidsledig på det tidspunktet, men mener jeg var i fin form etter noen få dager. Hadde veldig vondt dagen etter operasjonen, men det gikk fort over. :) Har ikke tatt blindtarmen, så vet ikke om det kan sammenlignes.

Anonymkode: d8a52...880

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var ikke sykmeldt da jeg var arbeidsledig på det tidspunktet, men mener jeg var i fin form etter noen få dager. Hadde veldig vondt dagen etter operasjonen, men det gikk fort over. :) Har ikke tatt blindtarmen, så vet ikke om det kan sammenlignes.

Takk for svar! :)

Da jeg fjernet blindtarmen var jeg på tivoli med ungene dagen etter (uten å kjøre karuseller, riktignok) så jeg håper virkelig at jeg ikke er noe dårligere nå! :( Gruer meg plutselig skikkelig til det her :(

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! :)

Da jeg fjernet blindtarmen var jeg på tivoli med ungene dagen etter (uten å kjøre karuseller, riktignok) så jeg håper virkelig at jeg ikke er noe dårligere nå! :( Gruer meg plutselig skikkelig til det her :(

Hvis du har hatt gallesteinsanfall så er eventuelle smerter etter operasjonen ingenting i forhold. ;) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du har hatt gallesteinsanfall så er eventuelle smerter etter operasjonen ingenting i forhold. ;) 

Hah, nei det vil jeg anta! Føder heller noen ganger til fremfor de anfalla der! Men håper ikke jeg blir helt ødelagt etterpå for har egentlig ikke tid til det nå :( 

Skrevet

Var sykemeldt 14 dager etterpå. Kun luftsmerter etter operasjonen 

Anonymkode: fd5ea...080

Skrevet

Ikke noe vondt, du blir smertelindret. Tok bare smertestillende den dagen og dagen etter. Luftsmerter kan oppstå, hadde faktisk vondt i skulderen pga luft. Var sykemeldt I to uker, men har en ganske fysisk aktiv jobb.

Anonymkode: 5a691...389

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er ikkje nødvendigvis sant. Eg fjerna galleblæra for eit par år sidan, og smerten eg opplevde etter operasjonen var som eit kraftig anfall. Var heldigvis på sjukehuset og fekk morfin kjapt. Hadde ikkje hatt sjangs til å gå på tivoli dagen etterpå for å sei det slik.

Eg var sjukmeldt i 14 dagar, kunne sikkert gått på jobb etter 1 veke (kontorjobb), men blei slik sidan eg vart operert rett før jul. 

Ikkje for å skremme deg, altså, godt mulig du responderer annleis enn meg, men ta i mot det smertestillande du får er mitt tips!

Når det er sagt så er dette det beste eg nokon gong har gjort! Har ikkje noko problem lenger 😊

Lykke til!

Anonymkode: 09ffb...0bc

Skrevet

Spør Trond Giske😊

Anonymkode: 4b1e2...99e

Skrevet

Ikke noe å grue for. Operasjonen tok halvannen time og jeg var ute før dagen var omme. 
Fikk med noe smertestillende, brukte det kanskje i to dager. Var ikke syk, slapp eller dårlig etterpå. Bittesmå sår etter kikkhullskirurgi, de grodde fort.
Er evig takknemlig over å slippe gallesteinsanfallene!

Anonymkode: cf728...b85

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dette er ikkje nødvendigvis sant. Eg fjerna galleblæra for eit par år sidan, og smerten eg opplevde etter operasjonen var som eit kraftig anfall. Var heldigvis på sjukehuset og fekk morfin kjapt. Hadde ikkje hatt sjangs til å gå på tivoli dagen etterpå for å sei det slik.

Eg var sjukmeldt i 14 dagar, kunne sikkert gått på jobb etter 1 veke (kontorjobb), men blei slik sidan eg vart operert rett før jul. 

Ikkje for å skremme deg, altså, godt mulig du responderer annleis enn meg, men ta i mot det smertestillande du får er mitt tips!

Når det er sagt så er dette det beste eg nokon gong har gjort! Har ikkje noko problem lenger 😊

Lykke til!

Huff, det hørtes ikke godt ut! Bra du fikk morfin raskt! 

Jeg må jo bare sammenligne med det jeg kan. Alltid vært raskt på beina etter fødsel (trilla hjem 5 timer etter siste fødsel), slankeoperert og da dro jeg på tur til Oslo (Frognerparken og teknisk museum) etter 3 dager. Operert bukplastikk og da var jeg ute å gikk (en veldig rolig) tur 2 dager etter. Aldri brukt de sterke smertestillende jeg har fått med da jeg ikke har trengt det, så håper virkelig at denne går rimelig «smertefritt» og! 🙏 

men fint med «dårlige» erfaringer og (forstå meg rett), så jeg kan tenke det verste og håpe på det beste 😅

Skrevet

Jeg hadde ikke mye vondt, det holdt med paracet og ibux etter at jeg kom hjem fra sykehuset, men ble veldig kvalm, svimmel og dårlig av narkosen og morfinen jeg fikk før og etter operasjonen, så jeg lå stort sett på sofaen i fire dager. Fikk litt trøbbel med et par av sårene, men ikke noe voldsomme greier. Litt trøbbel med fordøyelsen i de første ukene. De advarte om diare, men jeg fikk hard mage og forstoppelse. Lykke til. Bare det å vite at gallesteinsanfall er historie gjør det verd det. 

Anonymkode: 3a0cf...498

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg hadde ikke mye vondt, det holdt med paracet og ibux etter at jeg kom hjem fra sykehuset, men ble veldig kvalm, svimmel og dårlig av narkosen og morfinen jeg fikk før og etter operasjonen, så jeg lå stort sett på sofaen i fire dager. Fikk litt trøbbel med et par av sårene, men ikke noe voldsomme greier. Litt trøbbel med fordøyelsen i de første ukene. De advarte om diare, men jeg fikk hard mage og forstoppelse. Lykke til. Bare det å vite at gallesteinsanfall er historie gjør det verd det. 

Ja, det er det jeg og tenker! At så lenge jeg slipper anfall så er alt greit. Har lest om de som fortsatt får anfall etter den er fjernet, men krysser fingrene for at det går bra! Jeg har lest om kost og sånt i etterkant så der tror jeg at jeg vet hva jeg gjør. Men har heldigvis gode erfaringer med operasjoner før så krysser alt for at denne går bra og! Har bare en ekkel følelse 

Skrevet

Jeg må jo bare sammenligne med det jeg kan. Alltid vært raskt på beina etter fødsel (trilla hjem 5 timer etter siste fødsel), slankeoperert og da dro jeg på tur til Oslo (Frognerparken og teknisk museum) etter 3 dager. Operert bukplastikk og da var jeg ute å gikk (en veldig rolig) tur 2 dager etter. Aldri brukt de sterke smertestillende jeg har fått med da jeg ikke har trengt det, så håper virkelig at denne går rimelig «smertefritt» og! 🙏 

men fint med «dårlige» erfaringer og (forstå meg rett), så jeg kan tenke det verste og håpe på det beste 😅

Jeg var i bedre form rett etter fødsel enn rett etter operasjonen. ;) Men som sagt gikk det fort over, mener å huske at det bare var dagen etter jeg hadde vondt. Jeg har også tatt slankeoperasjon, da var jeg myyye dårligere enn etter galleblæreoperasjonen.

Ei venninne av meg fikk fortsatt anfall etter å ha fjernet galleblæra. Hun måtte spise 100% riktig hele tiden for å unngå det. Nå har hun gjort det i et par år og har ikke hatt noen anfall på den tiden. (Før operasjonen fikk hun anfall hver gang hun spiste uansett hva det var, så det ble jo bedre etter.)

Selv tåler jeg absolutt alt, så dette er individuelt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg var i bedre form rett etter fødsel enn rett etter operasjonen. ;) Men som sagt gikk det fort over, mener å huske at det bare var dagen etter jeg hadde vondt. Jeg har også tatt slankeoperasjon, da var jeg myyye dårligere enn etter galleblæreoperasjonen.

Ei venninne av meg fikk fortsatt anfall etter å ha fjernet galleblæra. Hun måtte spise 100% riktig hele tiden for å unngå det. Nå har hun gjort det i et par år og har ikke hatt noen anfall på den tiden. (Før operasjonen fikk hun anfall hver gang hun spiste uansett hva det var, så det ble jo bedre etter.)

Godt å høre det kom seg for venninna di! 

jeg får ikke anfall så ofte, men det hopa seg opp til en gang i uka rundt påsketider og nå for noen uker siden. Før det var det bare sporadisk innimellom så satser på jeg kan spise noenlunde normalt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Eeeeh... da er det noe helt annet venninna di feiler. For det er faktisk ikke mulig å ha gallestein hvis man ikke har galleblære. Blir som å påstå at hun har tannverk i gebisset.

Skrevet

Eeeeh... da er det noe helt annet venninna di feiler. For det er faktisk ikke mulig å ha gallestein hvis man ikke har galleblære. Blir som å påstå at hun har tannverk i gebisset.

Joda, noen er så uheldige at de produserer gallestein i den delen av gallegangen som er igjen. 

Skrevet

Lite smerter etterpå, men jeg blir dårlig av narkosen da. Tok smertestillende (vanlig paracet) i 2 dager for sikkerhetsskyld, men hadde nok ikke trengt det hvertfall mer enn 1. 

Gikk uventet greit, og merket ingenting på fordøyelsen. Tok lactulose et par dager også for sikkerhetsskyld. 

Anonymkode: 30775...0eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Lite smerter etterpå, men jeg blir dårlig av narkosen da. Tok smertestillende (vanlig paracet) i 2 dager for sikkerhetsskyld, men hadde nok ikke trengt det hvertfall mer enn 1. 

Gikk uventet greit, og merket ingenting på fordøyelsen. Tok lactulose et par dager også for sikkerhetsskyld. 

Glemte å skrive at jeg ble sykemeldt i 10 dager, men hadde nok fint kunne gjort kontorjobb før det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.9.2021 den 21.33):

Det er nok veldig individuelt. Eg var også veldig kjapt på beina etter fødsel, men her var eg visst uheldig 🤣 Kirurgen sa til meg før operasjonen at det var litt sånn fifty-fifty korleis folk hadde det når dei våkna, og servicegraden på oppvåkningen var strålande, så tok ikkje mange minuttane før morfinen var på plass. Så greitt å evt sei frå så fort ein merkar noko, så ein får hjelp! 

Bortsett frå det så var det egentlig første natta som var verst for meg. Fekk med meg litt meir Oxynorm enn dei vanlegvis sender med så det hjalp jo litt. Etter det så var jo egentlig det mest plagsomme å komme seg ned og opp av senga. Eg hadde ikkje luftsmerter slik nokon har.

Enig med deg i at det er greitt å vere forberedt på korleis det kan bli, så er ein obs på å sei i frå og ta smertestillande kjapt nok… og så heller bli positivt overraska!

Lykke til! For meg var ALT komplett verdt det iallefall 😊

Skrevet

Hi her! 

nå er den fjerna og gudbedre så vondt det er idag!! Bukplastikk var mye bedre 😅😅 men jeg satser på at det blir bedre om veldig kort tid! 🤞 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi her! 

nå er den fjerna og gudbedre så vondt det er idag!! Bukplastikk var mye bedre 😅😅 men jeg satser på at det blir bedre om veldig kort tid! 🤞 

Så bra! Finn deg en god liggestilling. Det var alfa og omega for meg. (Jeg lå på venstre side med ei ekstra pute under armen) Om det er fryktelig vondt, selv med smertestillende, så burde du kanskje ringe sykehuset? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Så bra! Finn deg en god liggestilling. Det var alfa og omega for meg. (Jeg lå på venstre side med ei ekstra pute under armen) Om det er fryktelig vondt, selv med smertestillende, så burde du kanskje ringe sykehuset? 

Alle stillinger er vonde 😅😅 det er ikke så vondt at jeg tenker det er galt, men det er vondere enn jeg husker bukplastikk var, og langt verre enn blindtarmen! Tar bare Paracet og Ibux, men det hjelper litt altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...