Gå til innhold

Fy så tåpelig det ser ut når noen få utskudd bruker munnbind på banen nå

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Under pandemi er normal høflighet å bli hjemme med forkjølelse i stedet for å ta offentlig transport med masse folk. 

Anonymkode: 81549...bf3

Nettopp! 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Strengt tatt skal man være hjemme når man er syk.

Nei, det er ikke nødvendig må lenger. 

Anonymkode: 73fc6...89a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo nettopp antivaxxere som bruker munnbind, fordi de ikke tror på vaksinens effekt. Hvis alle rundt dem er vaksinert, vil det ikke bli noen nevneverdig smittespredning. Undersøkelsene viser forresten at:

a. de fleste bruker munnbind feil og

b. munnbind beskytter mest den som har det på, ikke andre.

Nei,  antivaxxere bruker ikke munnbind. I tillegg til å ikke ville ta vaksinen pga diverse konspirasjonsteorier tror de fleste heller ikke på korona og er imot tiltakene. 

Jeg kjenner også folk som ikke er ant- vaksiner til vanlig, men som er mot denne fordi de mener den har for høy risiko og er for dårlig testet. Mange av disse er også skeptisk til tiltakene fordi de mener korona er en relativ mild sykdom (litt derfor de vurderer vaksinen som en større risiko) og de bruker heller ikke munnbind. 

De jeg kjenner som bruker munnbind er de som er litt forkjølet eller de som ikke kan ta vaksinen eller der vaksinen ikke har effekt.

De som er litt forkjølet er testet for covid og allmenntilstanden er god, men de kan fortsatt være smittsom. I tillegg hoster de gjerne litt og ønsker å minimere risikoen for å smitte andre og for å skremme andre. 

De som bruker det grunnet nedsatt immunforsvar, dårlig/ingen immunitet av vaksinen, kan ikke ta vaksinen bruker munnbind for å prøve å beskytte seg selv. De vet at munnbind beskytter best andre veien (andre beskyttes mot dem), men de gir en viss beskyttelse. De kan ikke styre at andre skal bruke så da bruker de selv som nest beste alternativ. 

Anonymkode: 28acc...183

Og det hadde vært supert om vi kan apportere tradisjonene fyra Japan med munnbind ved forkjølelse. Det kan spare flere for alvorlig sykdom og mange fra unødvendig sykdom selv om den er mild 

Anonymkode: 28acc...183

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, men det er i Japan. I Norge har det ikke vært normalt!

Anonymkode: 33673...13a

Nei, men det er faktisk ikke umulig at det heretter BLIR vanlig i Norge også. Men Gud forby at noen skulle ta hensyn til andre i kollektivtrafikken. Man kunne jo risikere å skille seg ut, eller irritere noen. 😱😱

Anonymkode: b907e...ec5

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men det er faktisk ikke umulig at det heretter BLIR vanlig i Norge også. Men Gud forby at noen skulle ta hensyn til andre i kollektivtrafikken. Man kunne jo risikere å skille seg ut, eller irritere noen. 😱😱

Jeg håper ikke at det å dekke til ansiktet blir vanlig i Norge. Vi har kaldt nok samfunn fra før.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg håper ikke at det å dekke til ansiktet blir vanlig i Norge. Vi har kaldt nok samfunn fra før.

Det er ikke snakk om å permanent dekke til ansiktet, det skjønner du også godt om fu legger vekk vrangviljen din. Det er snakk om å ta hensyn og ikke smitte folk med helt vanlig forkjølelse. Det er vel det motsatte av et kaldt samfunn, det er et samfunn som bryr seg om folk. 

men du er jo først og fremst ute etter å krangle her, så skjønner virkelig ikke at jeg gidder å svare deg en gang. Men kos deg med det. 

Jeg er svært allergisk mot det meste, så bruker munnbind med karbonfilter, for å slippe å få astma anfall på offentlig transport. Før Corona så brukte jeg det kun på fly og lignende. Fordi folk stirrer så fælt. Men for meg var det en lettelse med Corona, for da måtte jeg bruke munnbind, og folk måtte holde avstand til meg. 

Anonymkode: 3a819...6a5

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Heldigvis er 99% uten munnbind. Men så er det noen få som fortsatt bruker, og det sr så dumt ut. Hvorfor i alle dager bruker de det? De er sikkert antivaksere eller noen annen form for konspirasjolnsteoretikere. Jeg ler inni meg. 

Anonymkode: 49d3a...877

Så tåpelig å henge seg opp i hva andre gjør. 

Anonymkode: a5899...0e6

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Heldigvis er 99% uten munnbind. Men så er det noen få som fortsatt bruker, og det sr så dumt ut. Hvorfor i alle dager bruker de det? De er sikkert antivaksere eller noen annen form for konspirasjolnsteoretikere. Jeg ler inni meg. 

Usj. Så. Fæl du er. 

Anonymkode: 96071...888

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du vet at det finnes folk som ikke trenger oppfølging, ikke sant? Ikke alle er slik som folk du omgås. 

Oioioi, pinlig!

Anonymkode: 3d318...199

Annonse

Gratulerer med et av de aller minst reflekterte hovedinnleggene på forumet siden pandemien startet, Hi. Det sier ikke lite.

For å si det slik - det er ikke det å bruke munnbind som ser dumt ut...

Anonymkode: c6824...7d3

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Gratulerer med et av de aller minst reflekterte hovedinnleggene på forumet siden pandemien startet, Hi. Det sier ikke lite.

Nei, selvfølgelig bør vi alle bruke munnbind livet ut overalt - sånn for sikkerhets skyld, ikke sant?

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Syns hun har helt rett, jeg. 

Anonymkode: 42bd5...33c

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Nei, selvfølgelig bør vi alle bruke munnbind livet ut overalt - sånn for sikkerhets skyld, ikke sant?

Om du er HI så understreker du med dette svaret bare det jeg skrev over. 

Er du ikke HI, så anbefaler jeg deg uansett til å jobbe med leseforståelsen din, kanskje refleksjonsevnen da også blir bedre.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Syns hun har helt rett, jeg. 

Anonymkode: 42bd5...33c

Man har selvfølgelig rett til å mene hva man vil. Men det sier jo en god del om evne til refleksjon siden man ikke kan vite hvorfor fremmede bruker munnbind...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Om du er HI så understreker du med dette svaret bare det jeg skrev over. 

Er du ikke HI, så anbefaler jeg deg uansett til å jobbe med leseforståelsen din, kanskje refleksjonsevnen da også blir bedre.

Og jeg anbefaler deg å slutte å belære alle sammen og anbefale dem noe uten å bli spurt først. Kanskje du da ikke blir oppfattet som en bedreviter.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man har selvfølgelig rett til å mene hva man vil. Men det sier jo en god del om evne til refleksjon siden man ikke kan vite hvorfor fremmede bruker munnbind...

Så evne til refleksjon har kun de som mener de "riktige" tingene? Selvfølgelig kan man ikke vite hva som feiler dem på t-banen. Men når 90 prosent bruker munnbind feil, så er jo hele effekten borte. De aller fleste fikler med munnbind, drar det ned på haka, retter på det, har det ikke tett rundt munn og nese og så videre. Og da er det bare komisk - det gir jo ingen beskyttelse, så hvorfor bruker folk det?

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Og jeg anbefaler deg å slutte å belære alle sammen og anbefale dem noe uten å bli spurt først. Kanskje du da ikke blir oppfattet som en bedreviter.

Ditt svar til meg over her viste at du tydeligvis sliter med leseforståelsen, for ditt svar hadde ingenting med det jeg skrev å gjøre.

Man er ikke bedreviter selv om man har mer kunnskap enn andre. Og den kunnskapen som skal til for å vite at det er mange gode grunner til at noen fremdeles bruker munnbind, det er i dag - eller burde være - allmennkunnskap.

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Så evne til refleksjon har kun de som mener de "riktige" tingene? Selvfølgelig kan man ikke vite hva som feiler dem på t-banen. Men når 90 prosent bruker munnbind feil, så er jo hele effekten borte. De aller fleste fikler med munnbind, drar det ned på haka, retter på det, har det ikke tett rundt munn og nese og så videre. Og da er det bare komisk - det gir jo ingen beskyttelse, så hvorfor bruker folk det?

Refleksjon har med å kunne tenke selv årsaker til at noen fremdeles må bruke munnbind i visse situasjoner, og det er det jeg påpekte til Hi (deg?), for det var kun det hun (du?) skrev i hovedinnlegget.

Har du dokumentasjon på at 90 % av alle bruker munnbind feil?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ditt svar til meg over her viste at du tydeligvis sliter med leseforståelsen, for ditt svar hadde ingenting med det jeg skrev å gjøre.

Man er ikke bedreviter selv om man har mer kunnskap enn andre. Og den kunnskapen som skal til for å vite at det er mange gode grunner til at noen fremdeles bruker munnbind, det er i dag - eller burde være - allmennkunnskap.

Som sagt, bedreviter som tror at han eller hun har mye mer kunnskap enn andre. Det er allmennkunnskap at de fleste bruker munnbind feil. Sånn for opplysning. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Refleksjon har med å kunne tenke selv årsaker til at noen fremdeles må bruke munnbind i visse situasjoner, og det er det jeg påpekte til Hi (deg?), for det var kun det hun (du?) skrev i hovedinnlegget.

Har du dokumentasjon på at 90 % av alle bruker munnbind feil?

Ok, ikke akkurat 90 prosent, men 7 av 10. Like ille.

Rystet over feil bruk av munnbind (sykepleien.no)

7 av 10 i Oslo bruker munnbind feil | Utrop

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Og jeg ler av sånne som deg som er helt uten evne til  å tenke logisk og rasjonelt.

Anonymkode: be836...dcd

• Opprett ny...