GÃ¥ til innhold

Jeg burde slanke meg.. men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er redd jeg blir en rosin da. Veldig rynkete 🥺 Hvilke erfaringer har dere?

Anonymkode: 7ad3b...a94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja er det ikke deilig å ha en unnskylding for å slippe å slanke seg og slippe å jobbe

Anonymkode: 6334e...527

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja er det ikke deilig å ha en unnskylding for å slippe å slanke seg og slippe å jobbe

Hvor står det at HI ikke jobber?

Skrevet

De ferreste får det da hi. Om du ikke har svært alvorlig fedme. Om en person med det slanker seg mye raskt rekker ikke huden å følge etter. Er du så overvektig? 

Anonymkode: 2c267...9bf

Skrevet

Løs hud og rynkete er nok godt mulig du blir, men gjør øvelser som strammer opp samtidig så blir det bedre. Det tar tidfør huden strammer seg nok, men du må bare ha lutt tolmodighet og jobbe litt for det. 

Jeg raste ufrivilligned i vekt og kroppen så ikke ut. Hud som hang og skrukkete. Siden jeg ikke ville gå noe mer ned i vekt så ville jeg ikke trene slik at jeg muligens gikk enda mere ned. Jeg googlet ulike øvelser og fant endel yoga øvelser jeg gjorde hjemme på stuegulvet. Jeg hadde ikke stor tro på det, men til min store overraskelse begynte ungene å se endringer etter en ukes tid. Jeg så jo bare alt jeg syns var feil, ungene så bare endringene så jeg brukte de som speil for å finne ut om jeg gjorde noe riktig. Det tok en månedtid før jeg klarte å se og føle det selv. 

Anonymkode: 54583...b96

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Og det tenker du HI skylder verden selv om alle med peiling vet at slanking ikke virker? Det er mer sansynlig at hun blir større og sykere av å slanke seg. 

Anonymkode: 6f62d...e4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Er redd jeg blir en rosin da. Veldig rynkete 🥺 Hvilke erfaringer har dere?

Anonymkode: 7ad3b...a94

Det kommer jo litt an på om du skal ned 10 kg eller 40 kg tenker jeg- De sier og at jo yngre du er, jo lettere vil huden trekke seg sammen, men at det er veldig forskjellig fra person til person. Jeg har gått ned 20 kg, og har ikke merket noe til løs hud enda, men så har jeg ganske mange kilo til som skal bort. For meg som var så overvektig, så er det viktigere å komme ned i vekt enn løs hud.

Anonymkode: 8f855...424

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Løs hud og rynkete er nok godt mulig du blir, men gjør øvelser som strammer opp samtidig så blir det bedre. Det tar tidfør huden strammer seg nok, men du må bare ha lutt tolmodighet og jobbe litt for det. 

Jeg raste ufrivilligned i vekt og kroppen så ikke ut. Hud som hang og skrukkete. Siden jeg ikke ville gå noe mer ned i vekt så ville jeg ikke trene slik at jeg muligens gikk enda mere ned. Jeg googlet ulike øvelser og fant endel yoga øvelser jeg gjorde hjemme på stuegulvet. Jeg hadde ikke stor tro på det, men til min store overraskelse begynte ungene å se endringer etter en ukes tid. Jeg så jo bare alt jeg syns var feil, ungene så bare endringene så jeg brukte de som speil for å finne ut om jeg gjorde noe riktig. Det tok en månedtid før jeg klarte å se og føle det selv. 

Anonymkode: 54583...b96

Hvilke yoga øvelser gjorde du?

Anonymkode: 8f855...424

Skrevet

Hi, hvis du er så stor at det påvirker, eller vil påvirke, helsen din negativt, da er det det som bør være hovedfokuset ditt for å gå ned i vekt. Alt annet er egentlig ganske uvesentlig.

I en overgang får man kanskje løsere hud, men trener man så strammes mer opp. Skal du ned så mye at du vil få mye overflødig hud er det noe en del kan få hjelp med å få fjernet også.

Tenk funksjon og helse, du har bare en kropp å leve i. Kanskje du kan få legen din til å støtte deg i vektnedgang, eller bli henvist til ernæringsfysiolog? Huden er jo også avhengig av sunt kosthold og ernæring, i tillegg til generell helse og livsstil.

Er du lite aktiv, begynn å være mer aktiv, gå en tur hver dag, gjør noen øvelser på stuegulvet hjemme.

Anonymkode: fdbac...945

Skrevet

Med tanke på at ca. 95 % av de som går ned i vekt går opp igjen i løpet av få år (og gjerne pluss litt til), så ville jeg heller satse på sunn mat og trening for helsas skyld og kaste vekta. Gjør kun endringer du kan tenke deg å leve med resten av livet, alt annet er "slankekur" og helt bortkastet. 

Jeg har nettopp hørt en podcast om det laget av to leger som forsker på overvekt. Slankekurer hjelper ikke! Man kan gå ned, ja, men et par år senere er kiloene tilbake. Selv de forsøkspersonene som ble fulgt opp i årevis av dietister, personlige trenere og psykologer, veide bare 3-4 kilo mindre enn utgangspunktet etter 10 år. Og dette var personer som veide over 100 kilo før kuren. Det er ikke verdt det, spør du meg.

Og ja, de fleste jeg kjenner over 40 som har gått ned endel i vekt, får betraktelig flere rynker. 

Anonymkode: 8c75c...30d

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Med tanke på at ca. 95 % av de som går ned i vekt går opp igjen i løpet av få år (og gjerne pluss litt til), så ville jeg heller satse på sunn mat og trening for helsas skyld og kaste vekta. Gjør kun endringer du kan tenke deg å leve med resten av livet, alt annet er "slankekur" og helt bortkastet. 

Jeg har nettopp hørt en podcast om det laget av to leger som forsker på overvekt. Slankekurer hjelper ikke! Man kan gå ned, ja, men et par år senere er kiloene tilbake. Selv de forsøkspersonene som ble fulgt opp i årevis av dietister, personlige trenere og psykologer, veide bare 3-4 kilo mindre enn utgangspunktet etter 10 år. Og dette var personer som veide over 100 kilo før kuren. Det er ikke verdt det, spør du meg.

Og ja, de fleste jeg kjenner over 40 som har gått ned endel i vekt, får betraktelig flere rynker. 

Slankekurer er ofte bortkastet fordi de det gjelder går tilbake til samme livsstil som gjorde dem overvektige.

Slankekurer med varig livsstilsendring, derimot, gir varige resultater. Og en livsstilsendring er noe man kan leve godt med.

Å si at slankekurer er bortkastet er feil - der er bare bortkastet om man ikke samtidig gjør en livsstilsendring.

Min erfaring ang. de som slanker seg mye, selv etter 40 år, er at rynkene er midlertidige, inntil kroppen har gått seg til. En venninne av meg er bikket 50 år, hun har slanket seg 30-40 kg siste par-tre årene, hun har ikke flere rynker, nesten tvert om, fordi hun nå stresser langt mindre enn tidligere, har bedre helse, bedre kosthold, er mer aktiv og sover bedre. Samme har jeg sett med flere andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

(...) 

Min erfaring ang. de som slanker seg mye, selv etter 40 år, er at rynkene er midlertidige, inntil kroppen har gått seg til. En venninne av meg er bikket 50 år, hun har slanket seg 30-40 kg siste par-tre årene, hun har ikke flere rynker, nesten tvert om, fordi hun nå stresser langt mindre enn tidligere, har bedre helse, bedre kosthold, er mer aktiv og sover bedre. Samme har jeg sett med flere andre.

Så glad for å lese det du skriver her. Jeg holder på med livsstilsendring, med hjelp av medisin. Har gått ned 10 kg, men bør nok ned minst 30 kg til. Foreløpig er det kosten det går på. Har ikke tid til annet enn å gå turer og være aktiv i hjemmet pr nå, har litt for mange baller i luften. Den dagen "bare" kosthold ikke er nok må jeg i gang med trening. Men ikke enda.

Jeg vil få bedre tid etter at jeg er ferdig med videreutdanningen og prosjekt på jobb, da skal jeg trene. Men jeg gleder meg over at ting er mye enklere allerede. Jeg sier allerede, for enda er jeg feit nok. Men det var ikke mange kilo som skulle til før livet ble enklere. 

Javisst ser magen min mer skrukkete og rar ut. Armene dingler litt mer, men det blir bagateller, jeg skal greie dette nå💪

Til HI - ikke bekymre deg for huden, helsa er tross alt viktigere, og med en sunnere kroppsvekt har man bedre sjanser😀

Anonymkode: 57522...f60

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Slankekurer er ofte bortkastet fordi de det gjelder går tilbake til samme livsstil som gjorde dem overvektige.

Slankekurer med varig livsstilsendring, derimot, gir varige resultater. Og en livsstilsendring er noe man kan leve godt med.

Å si at slankekurer er bortkastet er feil - der er bare bortkastet om man ikke samtidig gjør en livsstilsendring.

Det er akkurat det jeg sier, egentlig - slankekurer virker ikke, varige livsstilsendringer kan derimot gjøre deg sunnere og gladere. Det nyere forsking viser, er at selv med all mulig hjelp og uten å "gå tilbake til samme livsstil", legger folk uansett på seg igjen. Overvekt er utrolig komplekst, det henger sammen med gener, oppvekst og en lang rekke andre ting, og kroppen vil alltid forsøke å komme opp på den høyeste vekten den har hatt. 

Et eksempel på at overvekt er komplekst og ikke bare handler om kalorier inn og ut: Barn født av mødre som har sultet under graviditeten, har langt høyere BMI i 50-års alderen enn barn av mødre som spiste nok da de var gravide: De lærte allerede i fosterlivet at det gjelder å grabbe til seg når det er mat tilgjengelig. 

To mennesker kan ha mer eller mindre nøyaktig samme livsstil, men den ene er overvektig, den andre ikke. 

Men at en sunnere livsstil og en sterkere kropp er bra for helse og humør, er det ingen tvil om, heller ikke at det er langt viktigere enn noen rynker eller to. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...