Gå til innhold

Sender dere med gavene til samværsforeldrer? julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her sendes ikke en pakke med etter ungenes eget ønske. De liker ikke å åpne gaver hos faren, så å ha enda mer sommå åpnes der vil de ikke ha. Når ungene var små og vi bodde sammen så tok vi heller ikke med alle gavene når vi feira med familien der. Det er ikke lov å leke med gavene sine. Den som åpnet pakke skal vise frem gaven til alle for så å løpe under treet for å finne en gave som gis til mottaker. Slik går hele kvelden og natta, ungene syns ikke dette er noe koselig for de klarer ikke å helt se hva de får når det er viktigere å vise til andre enn å ha tid til å se selv. 

Faren syns det er helt greit og ha skjønner de. Den som ikke har de julaften har en kosedag der resten av gavene åpnes. Vi lager ingen ny julaften. Hos meg var det 2 juledag før, siden jeg hadde samboer med barn som kom hjem den dagen. Mine kom hjem julaften. Men nå så tar vi det når vi har lyst. Kommer de tidlig hjem kan det hende de åpner julaften, 1 juledag eller 2 juledag. 3 juledag er de i bursdag hos farn, så da åpner de gaver der om de har feiret jul hos meg. 

Men våre tradisjoner har vi funnet sammen, dette er riktig for oss. Hva som er riktig for andre må de selv finne ut tenker jeg. 

Anonymkode: c03a7...59d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Fordi fars behov er i sentrum. Hans behov er å se ungene pakke opp gaver før julaften. Hans behov er å spare sine egne gaver til julaften. 

Anonymkode: 79f8c...a6d

Ja, hans behov og ikke deres. 

Anonymkode: 509cb...49c

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo du som koker det ned til gaver? Julen blir ikke ødelagt av at vi har gaver både på julaften og på førstedag. Det blir tvert i mot dobbel glede. 

Anonymkode: 902b5...93f

Da jeg var barn prøvde jeg å overtale foreldrene mine til å innføre gaver også på nyttårsaften. Som voksen er jeg glad for at julaften fikk være den ene, magiske dagen i året som skilte seg fra alle andre dager. Den magien mister man når man vanner ut julen fordi man sliter med konsekvensene av egne livsvalg.

Anonymkode: 646ba...1c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg var barn prøvde jeg å overtale foreldrene mine til å innføre gaver også på nyttårsaften. Som voksen er jeg glad for at julaften fikk være den ene, magiske dagen i året som skilte seg fra alle andre dager. Den magien mister man når man vanner ut julen fordi man sliter med konsekvensene av egne livsvalg.

Anonymkode: 646ba...1c2

Ok. Du får nyte å sitte med fasiten, så lever vi vårt liv som best vi kan. Julaften er uendelig mer enn gaver i vår familie, heldigvis. 

Anonymkode: 902b5...93f

Skrevet

Vi åpner gaver 2 ganger selv om vi ikke er skilt. Julaften er vi med kjernefamilien og åpner de flestegavene og 1.juledags morgen er vi med familie og åpner gaver fra dem som er til stede.

Anonymkode: 547b3...826

Skrevet

Vi er gift så feirer alltid sammen, men da min mann/ daddy er engelsk får våre barn gaver av julenissen på julaften og Santa Claus på Christmas Day (1. juledag) Annenhvert år er min søster, hennes mann og barn hos svigers på julaften og da sparer vi også gavene oss i mellom til 1. dag da vi treffes. 

Vi er en nokså liten familie, men det blir ganske mange gaver uansett, så jeg synes det er fint og praktiskt å fordele over 2 dager jeg, blir mer ro over det. 

Anonymkode: 5e7e6...a5c

Skrevet

Vi feirer 2 dager, en hos far og en hos mor. Begge har jobber som innebærer at vi må jobbe enkelte helligdager. Annenhvert år feirer vi julaften med barna den 24.desember,  så har de en annen dag med den andre der det spises julemat og åpnes gaver. Veldig kosli at vi kan feire hver vår dag, ungene har ikke noe problem med det, og gleder seg til tradisjonene i hvert hjem

Anonymkode: f7aa1...c01

Skrevet
HeiteH skrev (13 timer siden):

Fordi «folk vil feire med begge sider av slekten» 

Så dere som mener det er så viktig å feire med begge sider av slekta….gjør dere selv det og?

en julaften med din familie og så en ny dag med «julaften» med samboer sin side av slekta?

hvor lenge skal man holde på med to julafter? Noen av dere har jo ungdommer, og ennå har to julaftener? Hva når disse får seg kjæreste, og vil feire jul sammen med sin svigerfamilie? Skal dere da og ha egen jul en annen dag?

vi har heldigvis lite fokus på gaver hos oss. Gavene åpnes 24.12. Men vi har andre tradisjoner andre dager i jula som vi koser oss med. 

Anonymkode: d787d...8c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så dere som mener det er så viktig å feire med begge sider av slekta….gjør dere selv det og?

en julaften med din familie og så en ny dag med «julaften» med samboer sin side av slekta?

hvor lenge skal man holde på med to julafter? Noen av dere har jo ungdommer, og ennå har to julaftener? Hva når disse får seg kjæreste, og vil feire jul sammen med sin svigerfamilie? Skal dere da og ha egen jul en annen dag?

vi har heldigvis lite fokus på gaver hos oss. Gavene åpnes 24.12. Men vi har andre tradisjoner andre dager i jula som vi koser oss med. 

Anonymkode: d787d...8c5

Jeg tenker at akkurat det løser seg helt fint. Våre tradisjoner er i alle fall på ingen måte så satte at de ikke kan tilpasses etter hvor vi er i livet. Når de blir så store at det å feire julaften med kjæresten så er det selvsagt greit både å bli invitert bort og invitere til oss. Vi har også lite fokus på gaver hos oss og det er i grunn kun gaver til barna. 

Jeg klarer ikke på noen måte å forstå at dette skulle være et så betent tema og at det liksom skulle være noen som helst fasit på det å feire jul. Hvorfor holder det ikke at folk er glade for de tradisjonene de har i sin familie? 

ps; stålsetter meg for juletre trådene som kommer. Tradisjonen tro det..

Skrevet

Her har vi en variant som _vi_ (med barnet i fokus) liker. 
Dersom han er hos far på julaften, så har vi en julefeiring med besteforeldre her lille julaften. Da åpner han gavene fra oss som er tilstede. Resten tar han med til far. 
Jeg jobber som regel den julaften han er hos faren. 
Vi samles uansett lille julaften, forskjellen er bare at annenhvert år legger vi til noen pakker. Det minste I-lands problemet jeg kan komme på!

Skrevet

Vi feira 2 ganger de åra hun var hos faren. Da hadde vi full julaften helga før, med pakker og alt fra min familie. Så feiret hun 24. hos han. Bestandig gjort det sånn. Nå er hun stå stor at hun kan passe på tingene sine selv, men antagelig blir hun ikke å feire med faren noe mer. Har feiret med han 2 ganger på 8 år eller noe

Anonymkode: 48687...965

Skrevet

Nei, her pakker ungene opp gavene før de reiser på samvær. 

Anonymkode: 51999...f62

Skrevet
Twintipp skrev (8 timer siden):

Her har vi en variant som _vi_ (med barnet i fokus) liker. 
Dersom han er hos far på julaften, så har vi en julefeiring med besteforeldre her lille julaften. Da åpner han gavene fra oss som er tilstede. Resten tar han med til far. 
Jeg jobber som regel den julaften han er hos faren. 
Vi samles uansett lille julaften, forskjellen er bare at annenhvert år legger vi til noen pakker. Det minste I-lands problemet jeg kan komme på!

Ja! Det er virkelig ikke noe som helst problem med det å skape egne tradisjoner. 

Skrevet

Det året ungene er hos koser vi oss fra 2 juledag, men uten gaver noe jeg mener hører julaften til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det året ungene er hos koser vi oss fra 2 juledag, men uten gaver noe jeg mener hører julaften til. 

Hos far skulle det stå. 

Skrevet

Her får ungene med alle gavene til der de er på julaften. En gaveåpning 24.12 - som er den ene magiske dagen i året der alle ønskene blir innfridd 🙂

Anonymkode: 17b72...4f9

Skrevet

Sender gavene med når de ikke feirer hos meg. Jeg trenger ikke SE på at de åpner, altså.

Men far gjør motsatt. Når barna har 24.desember hos meg, lager han en ny mini-julaften seinere hjemme hos seg selv og ser til at de åpner gaver fra hans familie da. 

Anonymkode: f2f92...f9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.9.2021 den 18.25):

For min del virker det som om de som har to feiringer i hovedsak gjør det for egen del og ikke nødvendigvis for ungene sin del. Det blir viktig for de voksne å se ungene åpne gaver i deres nærvær. 

Anonymkode: 2d882...9b5

Tenker det samme. Det er «jeg lar meg underholde av å se på hvor fornøyd barnet mitt ble for akkurat MIN gave, og det holder ikke å få det gjenfortalt». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.9.2021 den 17.32):

Som sakt bare jul 1 gang i året :) skulle foreldrene la vært å kjøpe gaver annen vær jul siden barnet er hos den andre foreldreren

Anonymkode: 3d2cc...665

Lar du være å kjøpe gaver til dem som ikke feirer med deg? Broren min bor i en annen by, skal jeg la være å kjøpe gave fordi han ikke feirer med meg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...