Anonym bruker Skrevet 27. september 2021 #1 Skrevet 27. september 2021 Hver dag våkner jeg sliten. Jeg plages med noe helseproblemer, men jobber fulltid og har barn, hus og alt som hører med. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få energien tilbake.Føles ut som at jeg har kommet til et mørkt sted nå og ser ikke noe lyst. Jeg er så sliten, så forferdelig sliten. Jeg kan ikke akkurat droppe de tingene jeg gjør hver dag heller, er ikke rom for det. Jeg er lei meg hver dag. Tror ungene merker det også nå, føler meg som ei udugelig mamma for tiden selv om jeg presser meg til det aller ytterste for de hver dag. Jeg har en mann, men han er mye borte i jobben sin. Han har heller ikke rom for å endre noe der. Vet ikke helt hva jeg ville med dette, men kanskje bare en eneste plass å si at jeg er så ubeskrivelig sliten. Anonymkode: 67d90...545
Anonym bruker Skrevet 27. september 2021 #2 Skrevet 27. september 2021 Jeg har det som deg. Har fått diagnosen depresjon og jobber 40% (går nok ytterligere ned i prosent denne uka). Jeg gråter hver kveld, er i live kun pga barnet og familien min. Vil ikke såre dem. Har dessverre ingen råd, utover å snakke med legen din og være 100% ærlig. Anonymkode: 58e78...c28
Anonym bruker Skrevet 27. september 2021 #3 Skrevet 27. september 2021 Jeg sliter for tiden med depresjon og angst. Har fått melantonin av legen, som hjalp veldig, men følger også dette kurset: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/ Anbefales. Han har også andre kurs om bl.a depresjon og angst som kan hjelpe! Anonymkode: 05a85...6cd
Anonym bruker Skrevet 27. september 2021 #4 Skrevet 27. september 2021 Tusen takk til dere begge som svarte meg fint🥰 Jeg skal sjekke ut de kursene. Å gå ned i stilling nå er dessverre ikke en mulighet jeg har uansett...eller bli sykemeldt blir vell mer riktig sagt. Jeg tror nok jeg både er deprimert og har angst. Dette er noe ingen andre kan se på meg(bortsett fra mannen), så jeg skjuler jo alt for alt det er verdt... Setter stor pris på tipsene og skal se hvordan jeg kan prøve å få det bedre med meg selv. Anonymkode: 67d90...545
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 27. september 2021 #5 Skrevet 27. september 2021 Du må snakke med legen. En sykmelding har jo ingen hensikt om årsaken til energitapet ligger i fritiden din. Du jobber fullt, har barn som skal følges opp og har en mye fraværende mann. Da er eneste alternativ å gjøre noe der. La ungene gå på færre fritidsaktiviteter, mannen må søke jobber som han kan kombinere med familieliv, og du må senke standarden generelt. Om årsaken til energitapet er medisinsk vil selvsagt en sm i kombinasjon med behandling være det beste. Dessverre så er ikke psykisk sykdom noe som går fort å behandle, og etter et år med sm må du gå over på andre ytelser, og dermed også ned i lønn (66%, evt 66 % av 6G). Etter et år som sykmeldt kan du også sies opp fra jobben din.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2021 #6 Skrevet 27. september 2021 Jeg hadde det som deg for noen år siden, følte meg sliten hele tiden, var aldri uthvilt når jeg våknet og jeg var mye lei meg, tok raskt til tårene. Hos meg viste det seg at det var så «enkelt» at jeg hadde minimalt med D vitamin i kroppen. Noen sprøyter med D vitamin og deretter faste tabletter med D vitamin er jeg tilbake til gamle gode meg selv. Anonymkode: 27639...ada
Anonym bruker Skrevet 27. september 2021 #7 Skrevet 27. september 2021 Det er sannsynlig at årsaken er psykisk. Ta likevel prøver av bl.a. vitamin D og jernlager, det kan være det ligger noe der, sånn at du kan få litt "gratis" drahjelp. Pass på at du får i deg nok vitamin D gjennom vinteren, og at du kommer deg ut i dagslys én gang hver dag midt på dagen, om mulig. Det krever litt, særlig hvis du er deprimert, men er viktig for at du ikke skal grave deg enda lenger ned. Ellers finnes det hjelp å få, både terapi og medisiner, men det krever gjerne litt innsats å finne en flink psykolog som har mulighet til å ta deg inn. Jeg anbefaler å skrive brev direkte til aktuelle privatpraktiserende psykologer og forklare problematikken. Kanskje har de plass, og kanskje setter de deg på venteliste. Lykke til! Anonymkode: 6d504...1e7
Anonym bruker Skrevet 27. september 2021 #8 Skrevet 27. september 2021 Alle kan sykmeldes om de er syke. Ville gått til lege og lagt frem hvor dårlig du er nå og spurt om han kunne sykmeldt deg noen prosenter slik at du kunne sovet litt lenger på morgenen. Eller fått kortere dager for å kunne sove litt før ungene kommer hjem. Prøv dette et par uker, så kanskje kommer det seg. Anonymkode: 2ce63...f6a
Anonym bruker Skrevet 27. september 2021 #9 Skrevet 27. september 2021 Jeg svarte deg tidligere, jeg som jobber 40% (20% fra i dag). Jeg er selvfølgelig sykemeldt pga depresjonen, har ikke gått ned i stillingsprosent. Har god dialog med leder, lege og nav. Jeg er alenemor og kan ikke gjøre så mange endringer ift fritid/hjemmesituasjon, så en stor grunn til at jeg er sykemeldt, er for å kunne fungere som mamma. Det er mer enn nok for meg akkurat nå og det skjønner heldigvis alle sammen. Har også migrene, tinnitus og leddgikt, som alle blir mye verre når jeg sliter psykisk. Begynner på anti-depressiva i morgen og samtaler med psykolog om 2 uker. Har også nå vært ærlig med familien min, om hvordan jeg egentlig har det. For ingen kan se på meg at jeg er syk. Det hjelper faktisk mye. At de vet. Nå kan jeg ringe flere og snakke om jeg trenger det. Det er godt å vite når kveldene blir for tunge. Prøv å finne motet til å åpne deg. Jeg er sikker på du har flere som er glad i deg og vil være den støtten du måtte trenge. ❤️ Anonymkode: 58e78...c28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå