Gå til innhold

Karakterer i 8 klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du skjønner at måloppnåelsen defineres som lav - middels - høy ? Altså er det rimelig lett for ungdommene å skjønne hvilket karakter-nivå de ligger på.

Men vurdering gir et bredere bilde og en tydeligere tilbakemelding på hva du har gjort bra og hva du mangler. 

Anonymkode: fd0e2...5a0

Det er jo fullt mulig å gi både karakter og kommentar. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Det er jo fullt mulig å gi både karakter og kommentar. 

Det er ikke bare fullt mulig, det er lovpålagt. Elevene har krav på underveisvurdering, ikke karakter (med unntak av halvårsvurdering med karakter). 

Anonymkode: 2e101...216

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke bare fullt mulig, det er lovpålagt. Elevene har krav på underveisvurdering, ikke karakter (med unntak av halvårsvurdering med karakter). 

De har krav på underveisvurdering ja, men det er ikke noe krav om at dette skal gis skriftlig på hver prøve eller innlevering. Det kan også gis muntlig.

Så for vår del vil vi heller ha skriftlig vurdering utfra konkret måloppnåelse på hver innlevering, prøve eller framlegg framfor karakterer:)

Jeg tenker at det nødvendigvis ikke er «enten eller». Noen lærere er superflinke til å gi underveisvurdering - både muntlig og skriftlig. Og til å definere tydelige krav til måloppnåelse. Noen lærere gir kun muntlig tilbakemelding og setter karakterer. Og noen gjør kanskje litt av hvert. Det vanskeligste synes jeg er de lærerne som kun gir et fåtall muntlige tilbakemeldinger i løpet av semesteret. Da er set vanskelig å spore hvordan og i hva elevene har blitt rettledet, om det er forstått og om de har fått mulighet til å evt forbedre seg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De har krav på underveisvurdering ja, men det er ikke noe krav om at dette skal gis skriftlig på hver prøve eller innlevering. Det kan også gis muntlig.

Så for vår del vil vi heller ha skriftlig vurdering utfra konkret måloppnåelse på hver innlevering, prøve eller framlegg framfor karakterer:)

Jeg tenker at det nødvendigvis ikke er «enten eller». Noen lærere er superflinke til å gi underveisvurdering - både muntlig og skriftlig. Og til å definere tydelige krav til måloppnåelse. Noen lærere gir kun muntlig tilbakemelding og setter karakterer. Og noen gjør kanskje litt av hvert. Det vanskeligste synes jeg er de lærerne som kun gir et fåtall muntlige tilbakemeldinger i løpet av semesteret. Da er set vanskelig å spore hvordan og i hva elevene har blitt rettledet, om det er forstått og om de har fått mulighet til å evt forbedre seg

Jeg er klar over alt dette, jeg er lærer. En karakter skal medfølge en fremovermelding, enten skriftlig eller muntlig. Du kan derimot fint gi en fremovermelding uten karakter. Jeg kommenterer kun dette med at det ikke er enten eller. Det er ikke et alternativ som heter kun karakter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2021-9-27 den 18.34):

Her brukes kun måloppnåelse på prøver og innleveringer. Målark får de i forkant, og de får skriftlig til tilbakemelding samt beskjed om hvor ligger an ift måloppnåelse; lav - middels - høy.

Jeg synes dette er mye bedre enn kun karakterer. De får beskjed om hva de har gjort bra og hva de trenger å forbedre. Samtidig er det enklere å se om vurderingen er satt «rettferdig» når de vet v ikke punkter de må h med for å få feks «høy måloppnåelse»

Det er en vesentlig forskjell på 3 og 4, eller 5 og 6. Så nei, måloppnåelse er ikke egnet til å belyse tilstrekkelig hvordan de ligger an karaktermessig. 

Anonymkode: b3a09...9d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er en vesentlig forskjell på 3 og 4, eller 5 og 6. Så nei, måloppnåelse er ikke egnet til å belyse tilstrekkelig hvordan de ligger an karaktermessig. 

Anonymkode: b3a09...9d9

Hvorfor er du så sykelig opphengt i ungenes karakterer at forskjellennpå 3 og 4 er vesentlig?  Ikke rart ungene selv blir enspora anorektikere med "angst".

Anonymkode: 47275...f25

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er du så sykelig opphengt i ungenes karakterer at forskjellennpå 3 og 4 er vesentlig?  Ikke rart ungene selv blir enspora anorektikere med "angst".

Ikke meg du svarer ,men det  ER en vesentlig forskjell på 3 og 4. det er også vesentlig å vite hvor på skalaen *høy måloppnåelse * man ligger. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du svarer ,men det  ER en vesentlig forskjell på 3 og 4. det er også vesentlig å vite hvor på skalaen *høy måloppnåelse * man ligger. 

Nei, det er det ikke. Det eneste vesentlige er at barnet utvikler tar til seg læring og utvikler  kunnskap om hvordan den brukes. Åttendeklasse er knapt startblokkene. Senk skuldrene og fokuser på læring. Den store forskjellen er mellom barn fra hjem der kunnskap er innbakt og naturlig og barn fra hjem der man ikke noen gang har hatt en interessant samtale og ikke vet noe utover VG.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Det eneste vesentlige er at barnet utvikler tar til seg læring og utvikler  kunnskap om hvordan den brukes. Åttendeklasse er knapt startblokkene. Senk skuldrene og fokuser på læring. Den store forskjellen er mellom barn fra hjem der kunnskap er innbakt og naturlig og barn fra hjem der man ikke noen gang har hatt en interessant samtale og ikke vet noe utover VG.

For noen barn er det å jobbe mot karakterer motiverende og for andre er det bare stress. Mitt barn vil gjerne vite hvilken karakter han får og gjerne i tillegg kommentar på hva som er bra og hva som kan gjøres bedre. Det er sånn han lærer best. Barn er selvsagt forskjellige og ikke alt fungerer for alle.

Skrevet

Jeg har en elev som har gått gjennom hele ungdomsskolen uten karakterer på prøver. Kun terminkarakterer. Det å skulle formidle hvor en elev ligger i forhold til måloppnåelse uten å gi karakterer er veldig utfordrende for noen lærere og noen klarte det rett og slett ikke. Det vi si - de ga ikke ut karakterer, men de klarte heller ikke å formidle hvor elevene lå med tanke på måloppnåelse. 

Under pandemien var skolen en del stengt. Dette gjorde at lærerne mistet oversikten over elevene og ikke klarte å skille dem fra hverandre godt nok. Når elevene da fikk en karakter ved termin de ikke kunne relatere seg til og gikk igjennom dette med lærer var det veldig vanskelig å korrigere i fag der karakteren ikke bestod av konkrete innleveringen som kunne ettergåes (f.eks. i gym, mat og helse, valgfag etc). Hadde de fått karakterer underveis hadde det vært mye enklere å oppklare at elever var bytte om. Da kunne man tatt det med en gang enn når lærer da skulle skille elever fra hverandre et helt halvår i retrospekt. Nå ble det omtrent umulig å overbevise lærer. 

Elever som ikke taklet pandemien så godt eller lærer som ikke gjorde det (lærere som ikke klarte å følge opp elever og gi vurderinger, vite hvor elever stod) gikk under radaren. Det gjorde også mangel på kommunikasjon mellom lærerne f.eks. om elever hadde krav på tilrettelegging/annen type vurdering. 

Det å ikke gi karakterer fungerer fint i teorien, men det er enorme forskjeller på hvordan lærerne takler dette. Noen elever vet hvor de står, andre aner ingenting før terminkarakter, noen får helt vilkårlige karakterer etc. Når det er sagt tror jeg dette fungerer mye bedre i en normal-situasjon enn i en pandemi. I en pandemi jobber lærerne mer i et vakuum og læreres svakheter ble ofte veldig forsterket og det går utover elevene. 

I tiendeklasse betyr karakterer mye. Her jeg bor er det mange videregående skoler, men de forskjellige skolene har forskjellige programfag, valgfag og popularitet. Det betyr da svært mye om du får en firer eller femmer. Ønsker man å komme inn på en av de mest populære skolene (f.eks. fordi denne skolen har det ene faget du så gjerne vil ha) må man ha bare femmere og seksere. Har man ikke mange seksere til å kompensere kan en firer velte lasset. 

Anonymkode: 5c4f5...6a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har en elev som har gått gjennom hele ungdomsskolen uten karakterer på prøver. Kun terminkarakterer. Det å skulle formidle hvor en elev ligger i forhold til måloppnåelse uten å gi karakterer er veldig utfordrende for noen lærere og noen klarte det rett og slett ikke. Det vi si - de ga ikke ut karakterer, men de klarte heller ikke å formidle hvor elevene lå med tanke på måloppnåelse. 

Under pandemien var skolen en del stengt. Dette gjorde at lærerne mistet oversikten over elevene og ikke klarte å skille dem fra hverandre godt nok. Når elevene da fikk en karakter ved termin de ikke kunne relatere seg til og gikk igjennom dette med lærer var det veldig vanskelig å korrigere i fag der karakteren ikke bestod av konkrete innleveringen som kunne ettergåes (f.eks. i gym, mat og helse, valgfag etc). Hadde de fått karakterer underveis hadde det vært mye enklere å oppklare at elever var bytte om. Da kunne man tatt det med en gang enn når lærer da skulle skille elever fra hverandre et helt halvår i retrospekt. Nå ble det omtrent umulig å overbevise lærer. 

Elever som ikke taklet pandemien så godt eller lærer som ikke gjorde det (lærere som ikke klarte å følge opp elever og gi vurderinger, vite hvor elever stod) gikk under radaren. Det gjorde også mangel på kommunikasjon mellom lærerne f.eks. om elever hadde krav på tilrettelegging/annen type vurdering. 

Det å ikke gi karakterer fungerer fint i teorien, men det er enorme forskjeller på hvordan lærerne takler dette. Noen elever vet hvor de står, andre aner ingenting før terminkarakter, noen får helt vilkårlige karakterer etc. Når det er sagt tror jeg dette fungerer mye bedre i en normal-situasjon enn i en pandemi. I en pandemi jobber lærerne mer i et vakuum og læreres svakheter ble ofte veldig forsterket og det går utover elevene. 

I tiendeklasse betyr karakterer mye. Her jeg bor er det mange videregående skoler, men de forskjellige skolene har forskjellige programfag, valgfag og popularitet. Det betyr da svært mye om du får en firer eller femmer. Ønsker man å komme inn på en av de mest populære skolene (f.eks. fordi denne skolen har det ene faget du så gjerne vil ha) må man ha bare femmere og seksere. Har man ikke mange seksere til å kompensere kan en firer velte lasset. 

Men man får jo ikke bedre karakterer av å få karakterer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Men man får jo ikke bedre karakterer av å få karakterer.

Arbeider som er levert blir ikke bedre av at det bedømmes med karakterer. Det er riktig. Men i flere tilfeller vil karakterer kunne oppklart problematiske forhold.

F.eks. hadde elevene fått karakterer kunne man rask oppdaget at elever var blandet og at de hadde fått feil karakter. Det hadde vært enklere å overbevise læreren om dette og om man ikke klarte det etter første bedømming ville nok læreren visst hvem de forskjellige elevene var etter dette. Nå er mange lærere så vage i tilbakemeldingene og i noen fag (som gym, mat og helse og valgfag) er det ikke alle lærerne som kommuniserer måloppnåelse. Da oppdager elevene feilen til termin og klarer gjerne ikke overbevise læreren. 

Man kunne fanget opp lærere som ikke taklet pandemien og dermed ga vilkårlige karakterer til elevene. Hadde man fått karakterer på prøvene ville det ikke vært så lett for lærere å miste oversikten. 

Man kunne fanget opp om info ikke ble gitt videre fra lærerne. F.eks. lærer som skulle bedømme prøven fikk ikke vite at eleven med dysleksi ikke hadde fått bruke hjelpemiddel som avtalt og at prøven skulle blitt avholdt på nytt eller bedømt annerledes. osv. 

Med vage (og som regel muntlige) tilbakemeldinger til elevene så klarer man ikke å fange opp slike tilfeller og elevene klarer heller ikke forstå at de må jobbe det lille ekstra fordi de er på vippen mellom f.eks. 4 og 5. 

Mange lærere er alt for lite flinke til å kommunisere måloppnåelse til elevene. Noen er flinke, men det er alt for stort gap mellom lærerne på deres evne til å formidle dette uten å si en karakter. Jeg håper mye av dette skylles pandemien og at lærene måtte jobbe annerledes og mer alene/selvstendig. Teorien og tanken er god, men den krever mye av lærerne. Det er veldig nytt for noen og noen fikk det rett og slett ikke til.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.9.2021 den 17.35):

Du skjønner at måloppnåelsen defineres som lav - middels - høy ? Altså er det rimelig lett for ungdommene å skjønne hvilket karakter-nivå de ligger på.

Men vurdering gir et bredere bilde og en tydeligere tilbakemelding på hva du har gjort bra og hva du mangler. 

Ja jeg som voksen skjønner selvfølgelig det, men læreren sier at ungene ikke klarer å koble det fordi de ikke har hatt karakterer før. Så får de måloppnåelse høy så kommer alltid spørsmålet om de hadde fått 5 eller 6 ved karaktersetting. Forstår da ikke problemet ved å heller sette karakterer. Det burde vel du også forstå.

Anonymkode: 34c45...d3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det er ungene selv som lurer på dette. Og hvorfor er det så viktig at de ikke får vite det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ungene selv som lurer på dette. Og hvorfor er det så viktig at de ikke får vite det?

Det er jo opp til deg som såkalt voksen å være i stand til å forklare dem at det er ikke noe de bør henge seg opp i. Fokusflytting. Hvor vanskelig er det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Ja jeg som voksen skjønner selvfølgelig det, men læreren sier at ungene ikke klarer å koble det fordi de ikke har hatt karakterer før. Så får de måloppnåelse høy så kommer alltid spørsmålet om de hadde fått 5 eller 6 ved karaktersetting. Forstår da ikke problemet ved å heller sette karakterer. Det burde vel du også forstå.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener jeg burde forstå😅

For meg (og mine ungdommer) fungerer en tredelt måloppnåelse helt fint. I min forståelse blir elevenes utbytte nødvendigvis bedre av å dele skalaen i 6. 

synes du feks det er enda bedre hvis skalaen deles i 18? Noen lærere gir fortsatt karakterer med + eller - bak for å differensiere enda mer…

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo opp til deg som såkalt voksen å være i stand til å forklare dem at det er ikke noe de bør henge seg opp i. Fokusflytting. Hvor vanskelig er det?

Og hvorfor skal man flytte fokus? Karakterer har vært vanlig på ungdomsskolen i alle år. Det er en god indikator for å vite akkurat hvordan man har prestert i faget. Noe som er viktig for videre fremgang. Hvorfor kalle det lav - middels - høy måloppnåelse i stedet for å faktisk si akkurat hvordan du ligger an i faget? Siden det uansett er karakterer som teller når man skal søke seg videre til videregående. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener jeg burde forstå😅

For meg (og mine ungdommer) fungerer en tredelt måloppnåelse helt fint. I min forståelse blir elevenes utbytte nødvendigvis bedre av å dele skalaen i 6. 

synes du feks det er enda bedre hvis skalaen deles i 18? Noen lærere gir fortsatt karakterer med + eller - bak for å differensiere enda mer…

Ja, mine ungdommer og jeg synes det bare er fint, også med pluss og minus. Men nå har jeg ungdommer som bare har fått 6ere der det blir satt karakter, og blir motivert av tallkarakterene og ikke av en tredelt nivåskala hvor det er vanskelig å vite om man da er på vei mot 5 eller 6 i standpunktkarakter. Jeg skjønner at noen synes det er bedre med måloppnåelse for å slippe å forholde seg til karakterer, beklager 😊 Da legger jeg denne død, jeg forstår at vi diskuterer ut i fra ulike ungdommer og at noen synes det er bedre å kalle det måloppnåelse 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...