Gå til innhold

Vask sokker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vasker dere sokker og undertøy/truser sammen,60 grader holder?

Anonymkode: 9b5f4...7f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, undertøy og sokker, og badehåndklær. Skiller mellom mørk 60 og lys 60 i mitt sorteringssystem. 

Sengetøy vaskes forsåvidt også på mørk og lys 60, men de vasker jeg alene, direkte når det tas av senga. Gidder ikke jakte på sokker og truser inni dynetrekk.

Anonymkode: 81ae9...106

Skrevet

Ja. Sokker og undertøy sammen på 60. Sengetøy og håndklær 90 grader sammen. 

Anonymkode: ffeea...1e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette! Bortsett fra at vi vasker håndklær på 60. 

Anonymkode: 18997...0b0

Skrevet

Jeg skiller mellom lyst tøy og mørk tøy, 40 grader begge deler. Der inngår det både sokker og undertøy. Sengetøy og håndklær på 60 grader. Jeg er 41 år nå, og har fire barn, og det har aldri vært noe problem å gjøre det på denne måten. Det blir rent nok.

Anonymkode: 06241...6bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor tenker du at sengetøy er mer skittent enn undertøy som man går med oppi rompa hele tiden? Her går alt på 60 grader. Blir rent nok om ingen har spydd det ut. 

Anonymkode: 4e66a...a97

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor tenker du at sengetøy er mer skittent enn undertøy som man går med oppi rompa hele tiden? Her går alt på 60 grader. Blir rent nok om ingen har spydd det ut. 

Fordi undertøyet ikke tåler 90 grader. Det blir rent på 60 grader sier de da. Det gjør vel også håndklær og sengetøy egentlig. Mulig jeg er veldig mye eldre enn deg men jeg bruker ALDRI truser som går opp i rumpa. Og har jeg gjort feil kjøp og det viser seg at de kryper opp i rumpa så brukes det ikke. Her går det i hipster. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg skiller mellom lyst tøy og mørk tøy, 40 grader begge deler. Der inngår det både sokker og undertøy. Sengetøy og håndklær på 60 grader. Jeg er 41 år nå, og har fire barn, og det har aldri vært noe problem å gjøre det på denne måten. Det blir rent nok.

Anonymkode: 06241...6bd

Gjør akkurat det samme som deg. Har barn på 16 og 18, er selv 50 og gjort dette i alle år. 

Anonymkode: c1e2a...afd

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Fordi undertøyet ikke tåler 90 grader. Det blir rent på 60 grader sier de da. Det gjør vel også håndklær og sengetøy egentlig. Mulig jeg er veldig mye eldre enn deg men jeg bruker ALDRI truser som går opp i rumpa. Og har jeg gjort feil kjøp og det viser seg at de kryper opp i rumpa så brukes det ikke. Her går det i hipster. 

Hvis du legger godviljen til så skjønner du nok skal du se. Undertøy er inntil underliv og rompe hele dagen. Det blir fult av tarmbakterier i de, selv om du bruker bestemortruser altså. Sengetøy bare ligger man i, de fleste med noe klær på. Ingen som helst logikk i å vaske det minst skitne på høyere temperatur. Det er sluk gæmliser gjær fordi de tror det skal være slik. Alt dette blir rent nok på 60 grader. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du legger godviljen til så skjønner du nok skal du se. Undertøy er inntil underliv og rompe hele dagen. Det blir fult av tarmbakterier i de, selv om du bruker bestemortruser altså. Sengetøy bare ligger man i, de fleste med noe klær på. Ingen som helst logikk i å vaske det minst skitne på høyere temperatur. Det er sluk gæmliser gjær fordi de tror det skal være slik. Alt dette blir rent nok på 60 grader. 

Og jeg har svart på spørsmålet ditt så hvorfor fortsetter du å pipe?

Skrevet

Sokker vaskes på ullprogram og 40 grader da det stort sett er ullsokker det går i her 🥰😊

Anonymkode: e7f5f...48b

Skrevet

Ja, vasker det sammen med håndklær, kluter, sengetøy og koppehåndklær

Anonymkode: 09edd...93f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men skifter du sengetøy hver eneste dag, slik du gjør med truser? Og det er ikke slik at man bare ligger i sengetøy, nei. Man har sex i dem også, bl.a. Og ikke alle bruker nattøy, nei. 

Dessuten: hvorfor plager det deg slik at noen vasker sengetøyet sitt på 90? Det er faktisk slik at vaskemaskinen din har godt av at det kjøres et slikt program i ny og ne også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vasker dere sokker og undertøy/truser sammen,60 grader holder?

Anonymkode: 9b5f4...7f4

Vasker bare sengetøy og håndklær på 60 grader. Funksjonen til dagens vaskemiddel gjør at vanlige klær blir rent nok på 30 grader. Mye bedre for miljøet er det også for de som bryr seg om det. 

Anonymkode: 3b0e6...144

Skrevet

Vasker det sammen, som regel på 30 eller 40 grader.

Anonymkode: d88ea...985

Skrevet

Men skifter du sengetøy hver eneste dag, slik du gjør med truser? Og det er ikke slik at man bare ligger i sengetøy, nei. Man har sex i dem også, bl.a. Og ikke alle bruker nattøy, nei. 

Dessuten: hvorfor plager det deg slik at noen vasker sengetøyet sitt på 90? Det er faktisk slik at vaskemaskinen din har godt av at det kjøres et slikt program i ny og ne også. 

Kanskje fordi hun er en av de som kommer inn her dag ut og dag inn bare for å ta noen? 🤷🏻‍♀️

Skrevet

vasker sokker og undertøy sammen med alle andre klær på 40, håndklær og sengetøy på 60. 

Anonymkode: 56a01...b47

Skrevet

Her i huset er det kun ull som vaskes i kaldt vann (altså 30-40 grader) Mye annet på 50 grader, alt av undertøy, sokker, håndklær og sengetøy på minimum 60 grader. 

Anonymkode: 94486...a96

Skrevet

Enig i at vaskemaskinen trenger å kjøres på kokevask innimellom. Men alle vasker vel mopper, microfiberkluter og kjøkkenkluter på kokevask? Så da er vaskemaskinen ivaretatt uansett. 

Ellers blir både undertøy og sengetøy rent nok på 60 grader, men høyere temperatur er helt uproblematisk, så kokevask gjerne sengetøy hvis man ønsker det. Det sliter litt mer på tøyet, så da får man en unnskyldning til å kjøpe nytt sengetøy litt oftere😉

Dere som blander undertøy (med tarmbakterier) med vanlige klær på 40 grader, som ikke dreper bakteriene, derimot, det har jeg problemer med å skjønne. Lar bakteriene fordele seg godt utover familiens bukser og gensere, og drar ut i verden for å spre det videre. Håper ikke dere er mine venner og kollegaer🤢🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja, undertøy og sokker, og badehåndklær. Skiller mellom mørk 60 og lys 60 i mitt sorteringssystem. 

Sengetøy vaskes forsåvidt også på mørk og lys 60, men de vasker jeg alene, direkte når det tas av senga. Gidder ikke jakte på sokker og truser inni dynetrekk.

Det var utrolig lurt! At jeg aldri har tenkt på det 🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Enig i at vaskemaskinen trenger å kjøres på kokevask innimellom. Men alle vasker vel mopper, microfiberkluter og kjøkkenkluter på kokevask? Så da er vaskemaskinen ivaretatt uansett. 

Ellers blir både undertøy og sengetøy rent nok på 60 grader, men høyere temperatur er helt uproblematisk, så kokevask gjerne sengetøy hvis man ønsker det. Det sliter litt mer på tøyet, så da får man en unnskyldning til å kjøpe nytt sengetøy litt oftere😉

Dere som blander undertøy (med tarmbakterier) med vanlige klær på 40 grader, som ikke dreper bakteriene, derimot, det har jeg problemer med å skjønne. Lar bakteriene fordele seg godt utover familiens bukser og gensere, og drar ut i verden for å spre det videre. Håper ikke dere er mine venner og kollegaer🤢🙈

Mopper og kjøkkenkluter vaskes på 60 grader her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Mopper og kjøkkenkluter vaskes på 60 grader her.

Og sengetøyet kokevaskes? 
Morsomt om du vil dele tanken bak i så fall? Finnes vel ikke noe skitnere enn det vi bruker til å fjerne skitt fra alle overflater i huset? 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er så heldig at jeg slipper å vaske mopper og andre typer kluter til husvask, da jeg har vaskefirma som vasker hos oss og bruker eget utstyr til dette. 😊 

og det sliter ikke så kjempemye på sengetøyet å vaske det på 90. Både jeg og min mor har gjort det, og først nå nettopp kastet jeg to sett sengetøy som jeg har eid og brukt i 25 år. Men det er mulig slikt hadde bedre kvalitet da enn nå om dagen? 🤔 

jeg er for øvrig anonym 0b0, som du siterte. Var ikke meningen å trykke på anonym-knappen. 

Endret av Soon to be mum
Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Og sengetøyet kokevaskes? 
Morsomt om du vil dele tanken bak i så fall? Finnes vel ikke noe skitnere enn det vi bruker til å fjerne skitt fra alle overflater i huset? 

Nei, kokevasker ikke sengetøyet.

Skrevet
Soon to be mum skrev (6 minutter siden):

Jeg er så heldig at jeg slipper å vaske mopper og andre typer kluter til husvask, da jeg har vaskefirma som vasker hos oss og bruker eget utstyr til dette. 😊 

og det sliter ikke så kjempemye på sengetøyet å vaske det på 90. Både jeg og min mor har gjort det, og først nå nettopp kastet jeg to sett sengetøy som jeg har eid og brukt i 25 år. Men det er mulig slikt hadde bedre kvalitet da enn nå om dagen? 🤔 

jeg er for øvrig anonym 0b0, som du siterte. Var ikke meningen å trykke på anonym-knappen. 

Vaskefirma innom et par ganger om dagen da, for å ta kjøkkenbenken etter matlaging? Spisebordet før og etter måltider? Badekaret etter noen har badet?  Toalett og vask på badet flere ganger i uka? Matflekker på gulvet ved kjøkkenbenken og under spisebordet? Osv osv osv….😂

Altså. Jeg er også så heldig å ha vaskefirma her innimellom. Det er skikkelig luksus. Men jeg har da ikke sluttet å vaske av den grunn. Og firmaet bruker vårt vaskeutstyr, så kokevasken setter jeg på både etter besøk av vaskehjelp, og når vi som bor her holder det rent etter oss mellom besøkene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...