Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #1 Skrevet 23. september 2021 Har en diskusjon med mannen her. Han mener "alle" menn drikker hver helg, mens jeg mener flertallet ikke gjør det. Med drikke, så mener jeg at det drikkes 6 øl +/-, som oftest både fredag og lørdag. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: da315...380
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #2 Skrevet 23. september 2021 6 øl +/- (eller tilsvarende) blir vel kanskje et par ganger i året. Det hender han tar 1 eller 2, men det er ikke ofte det heller. Kanskje en gang i uka i sommerferien, også 1 til julemiddagen. Anonymkode: bc908...e1b
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #3 Skrevet 23. september 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Har en diskusjon med mannen her. Han mener "alle" menn drikker hver helg, mens jeg mener flertallet ikke gjør det. Med drikke, så mener jeg at det drikkes 6 øl +/-, som oftest både fredag og lørdag. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: da315...380 Hver fredag og lørdag når vi ikke er på fest, drikker han gjerne en sixpack. Jeg drikker helst en flaske rødvin. Men vi blir aldri snydens når det bare er oss to, men vi koser oss. Anonymkode: d2e6f...037
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #4 Skrevet 23. september 2021 6+ øl skjer nærmest aldri. Han tar seg gjerne en boks en onsdag like godt som en lørdag, men ytterst sjelden mer enn en boks. De fleste menn drikker ikke mer enn 6 bokser øl hver helg, og det vet nok mannen din også svært godt. Anonymkode: 9db94...f16
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #5 Skrevet 23. september 2021 Hvis han drikker 6 øl og du en flaske vin hver fredag og lørdag, så vil jeg si at dere begge drikker altfor mye og burde søke hjelp. Anonymkode: 9fce7...625
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #6 Skrevet 23. september 2021 Men hva er problemet, Hi? Er han drita og idiot etter seks øl? Anonymkode: d2e6f...037
Pobie Skrevet 23. september 2021 #7 Skrevet 23. september 2021 Det er veldig mange menn som drikker mer enn anbefalt mengde, og det er mange som drikker hver helg. Det forandrer imidlertid ikke at dette er et usunt inntak, både for familie, forhold, økonomi, og ikke minst helsen hans. Mannen her drikker mer enn anbefalt. Han blir nesten aldri full, men drikker mer enn det som er anbefalt mtp på risiko for kreft og andre sykdommer.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #8 Skrevet 23. september 2021 Mannen drikker nesten aldri lengere. Er vi på hytta så blir det noen øl. Men der er vi ikke så ofte. Han skal på kino med kamerat imorgen, da kan det hende det blir noen pils Anonymkode: 3594c...f48
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #9 Skrevet 23. september 2021 Det mannen din snakker om er jo en underklassegreie av vulgære, udannete ikkemenn som bare er pinlig. Anonymkode: 5c04f...c9d
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #10 Skrevet 23. september 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Hver fredag og lørdag når vi ikke er på fest, drikker han gjerne en sixpack. Jeg drikker helst en flaske rødvin. Men vi blir aldri snydens når det bare er oss to, men vi koser oss. Anonymkode: d2e6f...037 Alkiser. Æsj. Anonymkode: 5c04f...c9d
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #11 Skrevet 23. september 2021 Hi her. Jeg er bekymret for helsa hans, og siden jeg selv er totalavholds, forstår jeg ikke dette behovet for å drikke. Anonymkode: da315...380
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #12 Skrevet 23. september 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det mannen din snakker om er jo en underklassegreie av vulgære, udannete ikkemenn som bare er pinlig. Anonymkode: 5c04f...c9d Å der raste glasshuset før noen stein ble kastet😆 Slik snakker man bare ikke med mindre man er lett møblert i toppen. Anonymkode: d2e6f...037
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #13 Skrevet 23. september 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hi her. Jeg er bekymret for helsa hans, og siden jeg selv er totalavholds, forstår jeg ikke dette behovet for å drikke. Anonymkode: da315...380 Du kan ikke forvente at han skal være lik deg. Du trenger ikke forstå, han liker øl! Det visste du sikkert før dere giftet dere. La nå han kose seg, han er voksen, så det bestemmer han selv. Er det vanskelig for deg, så flytt ut. Men igjen, er han er drittsekk når han drikker 6 øl? Er han vanskelig? Anonymkode: d2e6f...037
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #14 Skrevet 23. september 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Du kan ikke forvente at han skal være lik deg. Du trenger ikke forstå, han liker øl! Det visste du sikkert før dere giftet dere. La nå han kose seg, han er voksen, så det bestemmer han selv. Er det vanskelig for deg, så flytt ut. Men igjen, er han er drittsekk når han drikker 6 øl? Er han vanskelig? Anonymkode: d2e6f...037 Har vært gift i over 20 år, og var sammen i mange år, så jeg visste selvfølgelig han var glad i øl. Men som snart 50 åring med kronisk sykdom, skulle jeg ønske han ville kuttet ned noe på inntaket. Og ja, han endrer oppførsel mot meg når han drikker, så jeg vokter mine ord nøye når han drikker. Han blir veldig uforutsigbar, og stemningen kan godt gå fra koselig til lite trivelig, hvis jeg sier noe "feil". Men det kan jeg leve med, siden det kun går utover meg. Jeg vil bare han skal innse at det ikke er gunstig for helsa å drikke minimum 12 øl per helg, og at mannfolk flest ikke gjør det. Når jeg skrev +/-, er det fordi han av og til sovner etter 4-5. Stort sett er det litt flere enn 6. Og i ferier, er det sånn hver kveld. Og jeg tror ikke det er sunt. Anonymkode: da315...380
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #15 Skrevet 23. september 2021 Han smaker alkohol kanskje 1 gang i året. Da snakker vi 1-2 enheter. Han smaker da 1-2 enheter. Anonymkode: 220c5...7d5
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #16 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har vært gift i over 20 år, og var sammen i mange år, så jeg visste selvfølgelig han var glad i øl. Men som snart 50 åring med kronisk sykdom, skulle jeg ønske han ville kuttet ned noe på inntaket. Og ja, han endrer oppførsel mot meg når han drikker, så jeg vokter mine ord nøye når han drikker. Han blir veldig uforutsigbar, og stemningen kan godt gå fra koselig til lite trivelig, hvis jeg sier noe "feil". Men det kan jeg leve med, siden det kun går utover meg. Jeg vil bare han skal innse at det ikke er gunstig for helsa å drikke minimum 12 øl per helg, og at mannfolk flest ikke gjør det. Når jeg skrev +/-, er det fordi han av og til sovner etter 4-5. Stort sett er det litt flere enn 6. Og i ferier, er det sånn hver kveld. Og jeg tror ikke det er sunt. Anonymkode: da315...380 Da er det noe helt annet. Synes ikke det er bra at han er ekkel mot deg. Det burde han også forstå. I tillegg hvis han er kronisk syk (uten å vite hva) er det nok heller ikke det best å gjøre mot helsen. Det er ikke vanlig. Anonymkode: d2e6f...037
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #17 Skrevet 24. september 2021 Så mange øl drikker han bare på fest. Kanskje 10 ganger i året eller noe sånt. I sommerhalvåret drikker han nok hver helg, men da 1-2 små øl (glassflaske) og som regel bare en av dagene i helga. Han drikker gjerne en øl mens han griller f.eks. Aldri opplevd at han blir beruset her hjemme. Anonymkode: 8cb8e...001
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #18 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Alkiser. Æsj. Anonymkode: 5c04f...c9d Æsj ja, folk med rusproblemer er skikkelig ekle. Får lyst til å spytte på alkisene og narkisene jeg går fordi på Grønland på vei til jobb. Klemz fra tolerante, rause meg som mer enn gjerne sier «æsj» om mennesker ❤️ Anonymkode: f55d7...313
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #19 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Har vært gift i over 20 år, og var sammen i mange år, så jeg visste selvfølgelig han var glad i øl. Men som snart 50 åring med kronisk sykdom, skulle jeg ønske han ville kuttet ned noe på inntaket. Og ja, han endrer oppførsel mot meg når han drikker, så jeg vokter mine ord nøye når han drikker. Han blir veldig uforutsigbar, og stemningen kan godt gå fra koselig til lite trivelig, hvis jeg sier noe "feil". Men det kan jeg leve med, siden det kun går utover meg. Jeg vil bare han skal innse at det ikke er gunstig for helsa å drikke minimum 12 øl per helg, og at mannfolk flest ikke gjør det. Når jeg skrev +/-, er det fordi han av og til sovner etter 4-5. Stort sett er det litt flere enn 6. Og i ferier, er det sånn hver kveld. Og jeg tror ikke det er sunt. Anonymkode: da315...380 Hvis du har levd med - og godtatt dette - i mer enn 20 år, så kan du neppe forvente at han plutselig skal bli fornuftig. Anonymkode: 1e81f...d7e
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #20 Skrevet 24. september 2021 Han tar seg en øl eller to i helgene om han har fri. Etter en episode i ayden for noen år siden, så drikker han svært minimalt. Så sint har han aldri sett meg verken før eller siden, og lørte nok ut av det. Vi snakker skikkelig ufin mann etter mye drikke gjennom hele dagen. Anonymkode: 2a820...a3b
Kira Skrevet 24. september 2021 #21 Skrevet 24. september 2021 Jeg synes 12+ øl per helg er mye. Reagerer også på det du sier om at han blir uforutsigbar og at stemningen kan bli dårlig hvis du sier noe feil. Har du snakket med han om det i edru tilstand? Det er ikke bra eller normalt at du skal vokte dine ord hver helg bare fordi han drikker mye. Mannen her i huset er veldig glad i øl, men det er blir stort sett en til middag på fredag og en øl eller en whisky på lørdagskvelden.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #22 Skrevet 24. september 2021 Ja, mannen var som mange andre og drakk gjerne 6+ øl hver fredag og lørdag. Jeg kunne også godt finne på det samme. Men så skjedde noe, vi fikk barn.... Når prioriterer vi annerledes. Nå skjer det maks en gang i måneden, som regel mye sjeldnere. Anonymkode: 09c89...99f
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #23 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det mannen din snakker om er jo en underklassegreie av vulgære, udannete ikkemenn som bare er pinlig. Anonymkode: 5c04f...c9d Ja, for overdrevent alkoholkonsum er jo forbeholdt underklassen... Jeg kan "berolige" med at jeg kommer fra den velutdannede øvre middelklassen, og hos oss er det bare én av fire besteforeldre som ikke drikker vesentlig mer enn det som er bra for helsa. Man kan si at det har ballet på seg, fra et par glass årgangsvin daglig til stadig mer. Og jeg tror ikke det er særlig uvanlig, eller at overdrevent alkoholkonsum er forbeholdt en bestemt samfunnsklasse. Men besteforeldrene kan oppføre seg til tross for konsumet, så det er bare sin egen helse de ødelegger, og det kan vi ikke blande oss borti. Til HIs spørsmål: 6 øl både fredag og lørdag høres for mye ut i mine ører. Mannen min og jeg ville aldri drukket slike mengder, med mindre vi var på fest. Et slikt inntak på én kveld, to kvelder i uka er nok forbundet med en viss helserisiko. Jeg drikker nokså kontinentalt. 1-2 enheter på hverdager, og max 2-3 enheter i helgene. Mannen min drikker mindre, og ikke hver dag. Mitt nær daglige alkoholinntak gjør nok i seg selv at jeg bør passe på litt (for eksempel ved ikke å gå i fella med gradvis å øke antall enheter, slik som mine foreldre har gjort). Likevel er det nok sunnere å spre det utover slik jeg gjør enn å drikke større mengder på en gang. Anonymkode: 4ca50...c4a
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #24 Skrevet 24. september 2021 Mannen min drikker aldri 6+ øl. Det skjer ikke. Om han en svært sjelden gang drikker øl, så drikker han nok aldri mer enn absolutt max 3 bokser. Han drikker alkohol kanskje 6-7 ganger i året. Nå er vel ikke han representativ, siden han "knapt rører" alkohol, men 12+ øl pr helg er mye. Anonymkode: 0f19c...198
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #25 Skrevet 24. september 2021 Vi er begge avholds. Eksen drakk et par ganger i måneden, og da drakk han mye. Og jeg føler at dette var et problem som gikk ut over familiedynamikken vår. Anonymkode: b82d6...72f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå