Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #51 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Nå kan faktisk ingen nekte noen noe som helst i matpakker. Selvsagt kan man på individnivå si fra om det bare er usunne ting. Eventuelt melde bekymring. Da mener jeg skolen. Det er ikke lov å nekte ei skive med syltetøy osv. Skolen har ingen rett til å styre innhold i matpakker annet enn å komme med oppfordringer. Selvsagt kan de ved allergier gjøre dette, det er en annen sak. Som forelder hadde jeg blitt forbanna og tatt det videre om det ble forbud mot brunost (som det var en sak med i media for noen år siden) Jeg regner med at de fleste foreldre har en sunn balanse mellom sunn og usunn. Mitt barn har noen ganger lyst på en skive med brunost i matpakka og de dagene hun har lyst på det så får hun det. I hvilken verden lever folk når de tror de kan bestemme felles regler på skolen iht skolemat? Har jo vært borti noen som er livredd sukker og som ville forby saftisen barna fikk i avslutningsfest i barnehagen. Altså én saftis de fikk når de hadde årssluttfest i barnehagen. Da er det detaljnivå. Ikke søren om de foreldrene skal få bestemme. Lær ungene at alt er lov men noe med måte. Forbud er bare tull. Anonymkode: 569d0...976 Helt enig med deg. Men, noen er bare dessverre slik. Her fikk vi varsel med hjem hvis barnet hadde feil i matpakken. Puffaris ble også fjernet fra den ene dagen de har kornblanding på SFO etter påtrykk fra enkelte foreldre (ja, jeg veit det består kun av luft helt uten næringsmidler). Men, hva gjør det vel at barnet får tilbudet om dette til ett av ukens mange måltider? Anonymkode: 3d991...156
Luksusdyret Skrevet 24. september 2021 #52 Skrevet 24. september 2021 prekæs skrev (9 timer siden): Ikke i det hele tatt. Eneste jeg reagerer på er at det er ganske vanlig oppfatning at polarbrød er sunn mat. Det samme med disse fruktposene. Hallo. Sunn mat er ikke et brød med 14 dagers holdbarhet og fruktposer er frukt kokt ned slik at næring er vekk og sukker er igjen. Og det er heller ikke sunt å ha hysterisk forhold til sukker. Så lenge ungen spiser grønnsaker til middag, omelett, salater og lignende, er det ingenting farlig med fruktposene eller polarbrødet. Det " kjernesunne" brødet med bare frø og helkorn vil barn som regel ikke ha. Det smaker ikke godt, særlig ikke for barns smaksløker som er finere enn de voksnes. Valget mellom å la et barn i vekst gå sulten mens det skal lære viktige ting og å la barnet spise mindre sunt brød er ganske enkelt for mange av oss. For øvrig sender jeg frukt med fordi det er enkelt. Fruktordning på skolen er svindyr, og de har ikke kjøleskap til barna. Da må man ty til fruktposer. Det samme med brød - jeg kunne sikkert ha sendt mer brød hvis det kunne puttes i kjøleskap, slik at pålegget ikke ble stinkende og ekkelt etter å ha ligget i sekken halve dagen. Ikke har de mikrobølgeovn heller.
Luksusdyret Skrevet 24. september 2021 #53 Skrevet 24. september 2021 prekæs skrev (9 timer siden): Ikke i det hele tatt. Eneste jeg reagerer på er at det er ganske vanlig oppfatning at polarbrød er sunn mat. Det samme med disse fruktposene. Hallo. Sunn mat er ikke et brød med 14 dagers holdbarhet og fruktposer er frukt kokt ned slik at næring er vekk og sukker er igjen. Og 14 dagers holdbarhet? Jeg har helt annen erfaring - grovbrød, både butikkbakt og hjemmebakt, holder ofte mye lenger enn polarbrød og loff. Polarbrødet her i huset mugner på to dager, så jeg vet ikke hva du kjøper for noe.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #54 Skrevet 24. september 2021 Milfy Way skrev (3 minutter siden): Og det er heller ikke sunt å ha hysterisk forhold til sukker. Så lenge ungen spiser grønnsaker til middag, omelett, salater og lignende, er det ingenting farlig med fruktposene eller polarbrødet. Det " kjernesunne" brødet med bare frø og helkorn vil barn som regel ikke ha. Det smaker ikke godt, særlig ikke for barns smaksløker som er finere enn de voksnes. Valget mellom å la et barn i vekst gå sulten mens det skal lære viktige ting og å la barnet spise mindre sunt brød er ganske enkelt for mange av oss. For øvrig sender jeg frukt med fordi det er enkelt. Fruktordning på skolen er svindyr, og de har ikke kjøleskap til barna. Da må man ty til fruktposer. Det samme med brød - jeg kunne sikkert ha sendt mer brød hvis det kunne puttes i kjøleskap, slik at pålegget ikke ble stinkende og ekkelt etter å ha ligget i sekken halve dagen. Ikke har de mikrobølgeovn heller. Å herregud, tenk at de ikke har mikrobølgeovn og kjøleskap til ungene, for en skam. Du må ta det til avisa sporenstreks. Anonymkode: ba48f...c73
Luksusdyret Skrevet 24. september 2021 #55 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Å herregud, tenk at de ikke har mikrobølgeovn og kjøleskap til ungene, for en skam. Du må ta det til avisa sporenstreks. Anonymkode: ba48f...c73 Oj, så raffinert og fint personangrep! Jeg må si at du blir bedre og bedre på det. Gratulerer
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #56 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Da hadde jeg virkelig sendt med egg hver eneste dag på pur faen. Anonymkode: 82115...d42 Alle liker sånne som deg. Meg meg meg... Anonymkode: 19046...b35
Luksusdyret Skrevet 24. september 2021 #57 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Alle liker sånne som deg. Meg meg meg... Anonymkode: 19046...b35 Mens personen som forventer at alle dropper en så alminnelig (og veldig sunn!) matvare som egg, er ikke "meg, meg, meg"?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #58 Skrevet 24. september 2021 Det er ikke sånn at jeg mener at alle skal sende to skiver med gulost i matpakka, men det kan jo bli for mye av det gode også. Barna trenger ikke at agurkene ser ut som stjerner, at matboksen har seks ulike rom hvor hvert rom inneholder en farge og gjerne noe "snacks" (dessertlignende) i tillegg slik mange av disse "flotte" matpakkene har. Også tenker jeg litt om hva det gjør med forventningene til ungene. Den dagen de skal få ansvar for å lage sine egne matpakker blir matpakker plutselig noe veldig kjedelig, for da er de vant til at det er full fest og jubel når de åpner lokket, og det kommer de aldri til å orke å lage selv. Jeg mener det er mye kjærlighet i å lære barna gode vaner og selvstendighet ved å sende med en sunn og enkel matpakke som de etterhvert klarer å lage selv, heller enn å få servert et helt koldtbord til lunsj hver dag. Anonymkode: 87af7...f72
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #59 Skrevet 24. september 2021 Jeg bryr meg like mye om andre barns matpakker som jeg gjør om andre foreldres meninger om mitt barns matpakker. Null, nada, niks. Jeg sender gladelig med både grove vafler og pannekaker. Salamiruller og vaktelegg som snack. En mellombar innimellom også. Kan til og med slenge oppi en kjeks på turdager. Noen ganger har han også sjokomelk på flaska (stålflaske). Jeg bruker en minikjølebag med tynne kjøleelementer i, for å holde maten frisk og god. Det jeg finner underlig, er at mathygiene og rutiner for oppbevaring av mat er så superstrengt i bhg, men på skolen har ikke barna de samme rettighetene lenger. I bhg skal f.eks melkeprodukter stå max 30 min ute av gangen. Kjøttpålegg helst kortere. Men på skolen er det helt greit at barna spiser mat som har ligget i romtemperatur i 3-4 timer.. Anonymkode: 84f69...04a
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #60 Skrevet 24. september 2021 Hæ?? For det første: Hvordan kan jeg vite hva andre sine unger har i matpakken?? Jeg er jo på jobb når de spiser? Og, uansett, hvorfor skulle jeg ha en eneste tanke om dette? Av alle rare ting jeg kan tenke på innimellom, er altså andre ungers matpakke faktisk noe jeg aldri har ofret en eneste tanke 🤣 Om andre forer ungene med brus og sjokolade 7 dager i uka, bryr det meg ikke. Jeg sørger for mine unger, så får andre sørge for sine. Om det er omsorgssvikt, så får de som evt oppdager det melde sin bekymring. Anonymkode: 99f0b...527
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #61 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hæ?? For det første: Hvordan kan jeg vite hva andre sine unger har i matpakken?? Jeg er jo på jobb når de spiser? Og, uansett, hvorfor skulle jeg ha en eneste tanke om dette? Av alle rare ting jeg kan tenke på innimellom, er altså andre ungers matpakke faktisk noe jeg aldri har ofret en eneste tanke 🤣 Om andre forer ungene med brus og sjokolade 7 dager i uka, bryr det meg ikke. Jeg sørger for mine unger, så får andre sørge for sine. Om det er omsorgssvikt, så får de som evt oppdager det melde sin bekymring. Anonymkode: 99f0b...527 Noen barn snakker med foreldrene sine 😅 Anonymkode: a0185...b6a
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #62 Skrevet 24. september 2021 Milfy Way skrev (32 minutter siden): Og 14 dagers holdbarhet? Jeg har helt annen erfaring - grovbrød, både butikkbakt og hjemmebakt, holder ofte mye lenger enn polarbrød og loff. Polarbrødet her i huset mugner på to dager, så jeg vet ikke hva du kjøper for noe. Det er fordi det er fuktig inne i posen. Polarbrød kommer fryst. Når det tines kommer det fukt. Vi bytter alltid pose da blir det ikke mugg. Anonymkode: 569d0...976
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #63 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Alle liker sånne som deg. Meg meg meg... Anonymkode: 19046...b35 Det er vel de som vil forby egg i matpakka som er meg, meg, meg. Stakkars unger som har foreldre som legger tilrette for at de små nesene deres skal slippe lukten av egg. Hvordan i all verden skal de overleve når de blir voksne? Anonymkode: 569d0...976
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #64 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Alle liker sånne som deg. Meg meg meg... Anonymkode: 19046...b35 For ikke å snakke om nøtter. Anonymkode: 82115...d42
the amazing spidermamma Skrevet 24. september 2021 #65 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Det er fordi det er fuktig inne i posen. Polarbrød kommer fryst. Når det tines kommer det fukt. Vi bytter alltid pose da blir det ikke mugg. Anonymkode: 569d0...976 Lite sidespor, men polarbrød holder lenge hvis du har det i kjøleskapet!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #66 Skrevet 24. september 2021 Det er et større problem å reagere på egg (WTF) enn å ha med egg. Seriøst? Det har jeg aldri hørt om. Jeg har vært lærer og ingen, noengang, i mitt klasserom reagerte på egg. Egg er en normal matvare. Det er også kaviar, makrell i tomat og ost. Om vi hadde overnattinger eller skolelunsj gikk det store mengder egg. «Alle» likte kokt egg. Om det var en sart eggesjel tilstede så hørte jeg aldri et ord om det. Kanskje lærte de å spise noe nytt i så tilfelle? Ikke rart barn reagerer på lukt av vanlig mat om foreldrene nekter de vanlig mat i egen matpakke med grunnlag av at andre kan reagere på normal lukt. Det er en uting å kommentere at mat lukter vondt, men om unger nå til dags lærer det hjemme ved kjøkkenbenken forstår jeg at vi har et problem. Anonymkode: cb319...e0b
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #67 Skrevet 24. september 2021 the amazing spidermamma skrev (15 minutter siden): Lite sidespor, men polarbrød holder lenge hvis du har det i kjøleskapet! Enda lenger hvis man kjøper de frossent og lar de ligge i fryseren til man skal ha de. Anonymkode: ba48f...c73
the amazing spidermamma Skrevet 24. september 2021 #68 Skrevet 24. september 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Det er et større problem å reagere på egg (WTF) enn å ha med egg. Seriøst? Det har jeg aldri hørt om. Jeg har vært lærer og ingen, noengang, i mitt klasserom reagerte på egg. Egg er en normal matvare. Det er også kaviar, makrell i tomat og ost. Om vi hadde overnattinger eller skolelunsj gikk det store mengder egg. «Alle» likte kokt egg. Om det var en sart eggesjel tilstede så hørte jeg aldri et ord om det. Kanskje lærte de å spise noe nytt i så tilfelle? Ikke rart barn reagerer på lukt av vanlig mat om foreldrene nekter de vanlig mat i egen matpakke med grunnlag av at andre kan reagere på normal lukt. Det er en uting å kommentere at mat lukter vondt, men om unger nå til dags lærer det hjemme ved kjøkkenbenken forstår jeg at vi har et problem. Anonymkode: cb319...e0b Jeg husker at jeg var helt utrolig flau da jeg var tretten år og hadde med egg på skiva. Jeg hadde laget egen matpakke og gjort meg ekstra flid, kokt egg selv. Og egg som har ligget innpakket i noen timer i romtemperatur lukter skikkelig promp! Jeg var sikker på at alle tenkte at det luktet promp av meg. Men tror egentlig ikke at noen reagerte, ingen sa noe i hvert fall. Når det er sagt, så sender jeg med makrell med ungene, selv om jeg ikke liker lukta selv, og jeg sier selvsagt ikke noe om det. Jeg kan ikke akkurat si at jeg irriterer meg over andres matpakker, annet enn når jeg får høre 'hvorfor kan ikke vi få sånne matpakker som den og den - de har med seg en stor smoothie/pannekaker/vafler/mellombar/sjokolademelk/nybakt rundstykke hver dag!'
Luksusdyret Skrevet 24. september 2021 #69 Skrevet 24. september 2021 the amazing spidermamma skrev (11 minutter siden): Jeg husker at jeg var helt utrolig flau da jeg var tretten år og hadde med egg på skiva. Jeg hadde laget egen matpakke og gjort meg ekstra flid, kokt egg selv. Og egg som har ligget innpakket i noen timer i romtemperatur lukter skikkelig promp! Jeg var sikker på at alle tenkte at det luktet promp av meg. Men tror egentlig ikke at noen reagerte, ingen sa noe i hvert fall. Når det er sagt, så sender jeg med makrell med ungene, selv om jeg ikke liker lukta selv, og jeg sier selvsagt ikke noe om det. Jeg kan ikke akkurat si at jeg irriterer meg over andres matpakker, annet enn når jeg får høre 'hvorfor kan ikke vi få sånne matpakker som den og den - de har med seg en stor smoothie/pannekaker/vafler/mellombar/sjokolademelk/nybakt rundstykke hver dag!' Og derfor bør man ha mulighet for kjøleskap.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2021 #70 Skrevet 24. september 2021 Milfy Way skrev (4 timer siden): Og derfor bør man ha mulighet for kjøleskap. Et kjøleskap pr klasserom tenker du da? 30 andreklassinger som skal først legge matboksen i kjøleskap om morgenen for så å hente den til lunsj? Hvor tar man tiden til det fra? Undervisning eller pause? Anonymkode: 848c4...f22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå