Gå til innhold

Er fancy matpakker noe som irriterer deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Helt enig. Det skal være mat som er bra for de små kroppene. 

Anonymkode: 569d0...976

Eg er litt der kor ikkje eingong det interesserer meg. Vi har eit system der foreldra står for skulematen, og då er det også foreldra som får gjere vurderingane på kva som er akseptabel mat. Og då vil det alltid bli slik at ein gjer ulikt, og at nokre gjer noko litt avvikande frå det eg gjer og andre kan ha vaner eg synes er hårreisande elendig. 

Om skulen vil legge seg opp i kva ungane et, tek dei over ansvaret. Eg håper dei ikkje gjer det, etter erfaring med kosten på SFO. Den gjengen reknar puffa ris med sukker og melk som eit måltid.

Og andre foreldre har å passe sine eigne saker. Sjølv om det kan halde hardt.

Skulebolle og sjokomelk kvar dag burde kanskje vekke helsesøsters bekymring. Men det er ikkje noko andre foreldre treng å bekymre seg over. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi! Bør en styre unna kokt egg på skiven til skolebarn 7 matpakken altså? Det har jeg aldri tenkt over. 

Anonymkode: ba127...e6a

Skrevet
☆☆☆ skrev (48 minutter siden):

Eg er litt der kor ikkje eingong det interesserer meg. Vi har eit system der foreldra står for skulematen, og då er det også foreldra som får gjere vurderingane på kva som er akseptabel mat. Og då vil det alltid bli slik at ein gjer ulikt, og at nokre gjer noko litt avvikande frå det eg gjer og andre kan ha vaner eg synes er hårreisande elendig. 

Om skulen vil legge seg opp i kva ungane et, tek dei over ansvaret. Eg håper dei ikkje gjer det, etter erfaring med kosten på SFO. Den gjengen reknar puffa ris med sukker og melk som eit måltid.

Og andre foreldre har å passe sine eigne saker. Sjølv om det kan halde hardt.

Skulebolle og sjokomelk kvar dag burde kanskje vekke helsesøsters bekymring. Men det er ikkje noko andre foreldre treng å bekymre seg over. 

Dette. Det er ikke vår oppgave å fortelle andre foreldre hva de bør ha på matpakka til ungene sine. Foreldrene er voksne folk og skal styre slik selv. Og når det gjelder barnas reaksjon, så er det like greit at de får vite først som sist at livet er urettferdig og forskjellige foreldre har forskjellige grenser for barna sine. Og at det er jeg som har siste ordet når det gjelder dem. Det vil alltid være noen som før TikTok og Facebook før fylte 13, som prøver røyk og alkohol før fylte 18, som får ha hjemme alenefest i tenårene, som får førerkort til moped, som får lov til å drive med forskjellige idretter og så videre. Jeg skjønner ikke dette ønsket om å skåne sin lille håpefulle fra alle forskjellene som er der ute i verden ved å prøve å diktere foreldrene hva deres unger skal og ikke skal gjøre.

Skrevet

Fancy matpakker bryr jeg meg ikke om, hverken at andre har det eller å lage det selv. :P (Hadde nok gjort det av og til på forespørsel, men det har jeg ikke fått.) Men noen foreldre sender med barna f.eks. en hel stor kjekspakke på turdager, i tillegg til kakao og saft. Det vil selvsagt mitt barn også ha. Jeg er fullt i stand til å forklare at folk gjør forskjellig og at han ikke kan få alt andre får, og jeg har ikke et fnugg av dårlig samvittighet for at han ikke får stappe i seg så mye. Men det hender jo jeg sukker litt innvendig og tenker at det ville vært enklere for meg hvis andre foreldre også kunne vært litt fornuftige. ;)

Anonymkode: 726d4...4ab

Skrevet

Nei, det irriterer meg ikke. Men det irriterer meg at man skal kommentere andres matpakke.

I klassen til datteren min kommenterer de hverandres mat daglig, så mange av elevene dropper mat eller lar matpakken ligge. Det blir kommentert på leverpostei, makrell i tomat, brunost, skinkeost/baconost, frukt, peppermakrell, gulost, ja- nesten alt. 

Anonymkode: 8cddb...244

Skrevet

Jeg synes fancy matpakker er bra men tenker kanske at å trykke ut figurer er dumt med tanke på at man da kanskje kaster det som blir igjen. Det er litt sløsing med mat. Hvis man ikke kaster mat er det greit 😀

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Nei, det irriterer meg ikke. Men det irriterer meg at man skal kommentere andres matpakke.

I klassen til datteren min kommenterer de hverandres mat daglig, så mange av elevene dropper mat eller lar matpakken ligge. Det blir kommentert på leverpostei, makrell i tomat, brunost, skinkeost/baconost, frukt, peppermakrell, gulost, ja- nesten alt. 

Det har skjedd her også. Æsj, liker du sånn mat. Dette skjer særlig de med utenlandsk opprinnelse der matpakker ikke alltid er likt det vi gjør her. Skikkelig uting og har drillet min datter i at det ikke er greit. 

Skrevet
November-spire-79 skrev (11 minutter siden):

Jeg synes fancy matpakker er bra men tenker kanske at å trykke ut figurer er dumt med tanke på at man da kanskje kaster det som blir igjen. Det er litt sløsing med mat. Hvis man ikke kaster mat er det greit 😀

Jeg spiste overskuddet til frokost i dag. 😂 Ellers har jeg en hund som får frokosten når vi reiser så han får da restene i skåla si. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det har skjedd her også. Æsj, liker du sånn mat. Dette skjer særlig de med utenlandsk opprinnelse der matpakker ikke alltid er likt det vi gjør her. Skikkelig uting og har drillet min datter i at det ikke er greit. 

Enig, det skjer til og med i barnehagen. En skikkelig uting, de burde lære at det man ikke skal kommentere andres mat negativt.

Fancy matpakker irriterer meg ikke, men jeg ser dem jo ikke heller. Hvis man skal tro min datter, har alle de andre kjeks, kake, sjokoladepålegg og så videre hele tiden, men det velger jeg å ta det med en klype salt. Om noen har hjerteformete agurkskiver og sånne ting har hun aldri nevnt noe om.

Anonymkode: 156bc...5f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg spiste overskuddet til frokost i dag. 😂 Ellers har jeg en hund som får frokosten når vi reiser så han får da restene i skåla si. 

😂Ja det er greit å slippe å kaste😀vi har ikke hund men hamster og marsvin, så her kaster vi sjeldent grønnsaker og frukt som blir til overs😀

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Diskusjon på jobb, og egentlig lagt merke til det her inne også. En aversjon mot de som lager fantasifulle matpakker. Jeg fortalte på jobb at denne uken har jeg lagt litt mer kjærlighet i datters matpakke. Hun er syv og katten vår døde forrige uke. Hun har vært veldig lei seg og grått mye. Så jeg har laget litt «morsomme» matpakker. Trykket ut servelaten, osten og agurken i pepperkakeformer og dandert det fint på skiva. Datter kom hjem på mandag og fortalte at alle hadde ledd av matpakka hennes. Hun syntes det var artig da. Synes det var hyggelig å gjøre. Så sier en kollega, gratulerer nå hater de andre foreldrene deg fordi du legger press på de. Hva er galt med en normal matpakke? Ble litt overrasket, hun var tydelig litt irritert over det. Jeg kommer ikke til å fortsette med det men det er hyggelig å gi henne litt oppmuntring synes jeg. 
Så, hva er din holdning til matpakker? Blir du faktisk irritert på de som gjør slikt slik at ditt barn kommer hjem og sier de også vil ha hjerte og stjernepålegg på skiva?

Andres matpakker har aldri ført til verken gode eller dårlige følelser hos meg. Det interesserer meg ca like mye som andres skostørrelse.

Anonymkode: 3459f...5c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Dette skjedde i min sønns klasse også, jentene hylte og bar seg når noen hadde kaviar på skiva. Det utartet til rein mobbing.

Anonymkode: 3459f...5c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Oi! Bør en styre unna kokt egg på skiven til skolebarn 7 matpakken altså? Det har jeg aldri tenkt over. 

Anonymkode: ba127...e6a

Det bør du. Min datter har ei i klassen som alltid har egg, og det er mange som rreagerer på den lukten. Men vedkommendes foreldre har kun fokus på sitt eget barn, og er overhode ikke lydhøre når det kommer til at de andre i klassen plages av lukten når de skal spise.

Anonymkode: e7a28...f38

Skrevet

Det er heller stikk motsatt, jeg spør sønnen om det er noen i klassen som har ting i matpakken som han kan ha lyst å prøve. Han har skive med leverpostei, eple og drikkeyoughurt HVER dag! Jeg hadde selv blitt drittlei av å ha samme matpakke hele tiden, men det er kun det han vil ha. 

Anonymkode: 848c4...f22

Skrevet

Ikke i det hele tatt. Eneste jeg reagerer på er at det er ganske vanlig oppfatning at polarbrød er sunn mat. Det samme med disse fruktposene. Hallo. Sunn mat er ikke et brød med 14 dagers holdbarhet og fruktposer er frukt kokt ned slik at næring er vekk og sukker er igjen.

Skrevet

Selv om alle i tråden her sier at de stort sett bryr seg nada så er det mange som gjør. Dette ser vi hvert år når det kommer hjem føringer for matpakkene til barna. Det er ikke lov med syltetøy eller sjokoladepålegg. Det er ikke lov med vaffel, pannekake, muffins ol. Selv om det er grovt. Pizza og den type middagsrester er heller ikke lov. 

Så det finnes nok alt for mange foreldre som heller pålegger skolen å innføre forbud, enn å forklare barnet sitt at selv om Knut får, så kan ikke du. 

Anonymkode: 3d991...156

Skrevet
prekæs skrev (22 minutter siden):

Ikke i det hele tatt. Eneste jeg reagerer på er at det er ganske vanlig oppfatning at polarbrød er sunn mat. Det samme med disse fruktposene. Hallo. Sunn mat er ikke et brød med 14 dagers holdbarhet og fruktposer er frukt kokt ned slik at næring er vekk og sukker er igjen.

Nå er jeg engang skrudd sammen slik at jeg mener det er bedre at barnet spiser det polarbrødet enn at det går hele skoledagen uten mat. Selv en brødskive med nugatti er bedre enn en hel skoledag uten mat. Så ok om det ikke er det sunneste, men for mange er det eneste maten man får i barnet sitt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selv om alle i tråden her sier at de stort sett bryr seg nada så er det mange som gjør. Dette ser vi hvert år når det kommer hjem føringer for matpakkene til barna. Det er ikke lov med syltetøy eller sjokoladepålegg. Det er ikke lov med vaffel, pannekake, muffins ol. Selv om det er grovt. Pizza og den type middagsrester er heller ikke lov. 

Så det finnes nok alt for mange foreldre som heller pålegger skolen å innføre forbud, enn å forklare barnet sitt at selv om Knut får, så kan ikke du. 

Nå kan faktisk ingen nekte noen noe som helst i matpakker. Selvsagt kan man på individnivå si fra om det bare er usunne ting. Eventuelt melde bekymring. Da mener jeg skolen. Det er ikke lov å nekte ei skive med syltetøy osv. Skolen har ingen rett til å styre innhold i matpakker annet enn å komme med oppfordringer. Selvsagt kan de ved allergier gjøre dette, det er en annen sak. Som forelder hadde jeg blitt forbanna og tatt det videre om det ble forbud mot brunost (som det var en sak med i media for noen år siden) Jeg regner med at de fleste foreldre har en sunn balanse mellom sunn og usunn. Mitt barn har noen ganger lyst på en skive med brunost i matpakka og de dagene hun har lyst på det så får hun det. I hvilken verden lever folk når de tror de kan bestemme felles regler på skolen iht skolemat? 
Har jo vært borti noen som er livredd sukker og som ville forby saftisen barna fikk i avslutningsfest i barnehagen. Altså én saftis de fikk når de hadde årssluttfest i barnehagen. Da er det detaljnivå. Ikke søren om de foreldrene skal få bestemme. Lær ungene at alt er lov men noe med måte. Forbud er bare tull. 

Skrevet
November-spire-79 skrev (19 timer siden):

Det som blir igjen får hunden til frokost :)

Anonymkode: 748cd...9ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det bør du. Min datter har ei i klassen som alltid har egg, og det er mange som rreagerer på den lukten. Men vedkommendes foreldre har kun fokus på sitt eget barn, og er overhode ikke lydhøre når det kommer til at de andre i klassen plages av lukten når de skal spise.

Da hadde jeg virkelig sendt med egg hver eneste dag på pur faen.

Anonymkode: 82115...d42

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da hadde jeg virkelig sendt med egg hver eneste dag på pur faen.

Anonymkode: 82115...d42

Veldig merkelig dette her hvordan barn skal skånes for alt som er ubehagelig. Flere som har egg på skolen til mitt barn også,  der er det aldri noe tema med lukt. 
Dette er jo prakteksempel på en annen tråd her inne for litt siden. Foreldre som tilrettelegger så barna aldri skal møte motstand eller føle ubehag av noe som helst slag. Om mitt barn hadde hatt problemer med lukt fra mat så hadde jeg sagt hun fikk flytte seg vekk fra lukta. Ungene må faktisk bare lære seg at det er mye der ute i verden som ikke vil passe de, finn en måte å håndtere det på. Mamma kan faktisk ikke gå foran deg hele livet og feie veien for deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvis ungene reagerer på lukt av egg bør foreldrene kjøre et tillvenningsprogram for dem. Det er en vanlig, sunn, matvare som barn og voksne bør lære seg å like.

Anonymkode: 73a92...1c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tenker at foreldre har gjort en elendig jobb i å oppdra barna om de er så sarte at de reagerer på lukten av egg. At de overhodet bryr seg om hva andre spiser.

Anonymkode: 4a0c9...491

Skrevet

Nope. Irriterer meg ikke. Blir for meg som med alt folk gjør. Fra frimerkesamling til interesse for interiør. Bryr meg virkelig ikke. Her lager barna matpakker selv(da spiser de mer) så har aldri tenkt noe over det.

Anonymkode: ede98...cd0

Skrevet

Jeg bryr meg overhodet ikke om hva andre foreldre sender med sine barn. Jeg bryr meg overhodet ikke om hva mine kolleger har med i matpakken. 

Mine barn har fått med seg det de vil ha og som jeg vet at de vil spise, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Jeg sender ikke med kake og godteri. Men av og til har de ønsket seg polarbrød, noen ganger vil de ha hjemmebakt brød, eller grove vafler. 

Om andre barn i klassen har kunstferdige hjerteformede agurkbiter eller servelat formet som pepperkakemenn har ikke jeg fått høre om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...