Gå til innhold

Er fancy matpakker noe som irriterer deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskusjon på jobb, og egentlig lagt merke til det her inne også. En aversjon mot de som lager fantasifulle matpakker. Jeg fortalte på jobb at denne uken har jeg lagt litt mer kjærlighet i datters matpakke. Hun er syv og katten vår døde forrige uke. Hun har vært veldig lei seg og grått mye. Så jeg har laget litt «morsomme» matpakker. Trykket ut servelaten, osten og agurken i pepperkakeformer og dandert det fint på skiva. Datter kom hjem på mandag og fortalte at alle hadde ledd av matpakka hennes. Hun syntes det var artig da. Synes det var hyggelig å gjøre. Så sier en kollega, gratulerer nå hater de andre foreldrene deg fordi du legger press på de. Hva er galt med en normal matpakke? Ble litt overrasket, hun var tydelig litt irritert over det. Jeg kommer ikke til å fortsette med det men det er hyggelig å gi henne litt oppmuntring synes jeg. 
Så, hva er din holdning til matpakker? Blir du faktisk irritert på de som gjør slikt slik at ditt barn kommer hjem og sier de også vil ha hjerte og stjernepålegg på skiva?

Anonymkode: 569d0...976

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg gir komplett f*** i hva andre har som matpakke til sine barn, eller selv. Med et mulig unntak av at jeg helst ikke ønsker å sitte ved siden av noen som har makrell i tomat på skiven sin. Altså, det spiller jo absolutt ingen rolle hva andre gjør. Mine fire skolebarn er i utmerket stand til å lage sin egen skolemat, og vil de bruke tid på fancy mat, gjerne det, om ikke, en skive med ost er bra det også. Jeg fikk en gang en telefon fra en lærer etter å ha sendt med grove vafler, da bare lo jeg. 

Anonymkode: a0185...b6a

Skrevet

Jeg gir totalt faen i hva andre sender med ungene sine på skolen. 

Anonymkode: 6483c...4a5

Skrevet

Kunne ikke bry meg mindre. Her smører ungene sine egne matpakker, jeg vet virkelig ikke hva de har på skiva eller polarbrødet. For meg er det utrolig bortkasta tid å dille med noe så trivielt som en matpakke. 

Anonymkode: 6c5c5...8ae

Skrevet

Det er fint å se litt mer fantasi enn 2 grove skiver med gulost på men jeg må innrømme at jeg selv ikke gidder bruke tid på. Så hos oss er det faktisk grovbrød med gulost.

Skrevet

Bryr meg virkelig ikke om hva andre har i matpakka eller om hva noen måtte mene om våre matpakker. Her har ungene alltid fått matpakker som jeg vet blir spist . Det kan være alt fra middagsrester til pastasalat . Alltid mye frukt og veldig ofte hjemmelaget smoothie . Det var litt diskusjoner på foreldremøte en gang om matpakker men de fleste tok det ikke så seriøst og sendte med det de selv ønsket. Skolen oppfordret til å droppe kaker, syltetøy og nugatti og det har de aldri hatt med. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Diskusjon på jobb, og egentlig lagt merke til det her inne også. En aversjon mot de som lager fantasifulle matpakker. Jeg fortalte på jobb at denne uken har jeg lagt litt mer kjærlighet i datters matpakke. Hun er syv og katten vår døde forrige uke. Hun har vært veldig lei seg og grått mye. Så jeg har laget litt «morsomme» matpakker. Trykket ut servelaten, osten og agurken i pepperkakeformer og dandert det fint på skiva. Datter kom hjem på mandag og fortalte at alle hadde ledd av matpakka hennes. Hun syntes det var artig da. Synes det var hyggelig å gjøre. Så sier en kollega, gratulerer nå hater de andre foreldrene deg fordi du legger press på de. Hva er galt med en normal matpakke? Ble litt overrasket, hun var tydelig litt irritert over det. Jeg kommer ikke til å fortsette med det men det er hyggelig å gi henne litt oppmuntring synes jeg. 
Så, hva er din holdning til matpakker? Blir du faktisk irritert på de som gjør slikt slik at ditt barn kommer hjem og sier de også vil ha hjerte og stjernepålegg på skiva?

Nei, jeg ofrer fælt få kalorier på hva andre sender med i matpakka. Jeg tror heller ikke mine barn enser om agurken på skiva til sidemannen er forma som en katt eller ett hjerte.

For meg er det å "legge kjærlighet i matpakka" å sende med noe jeg vet de liker, som er sundt og som de spiser. Brødskivene smaker akkurat det samme om gulostskiva er helt ordinær eller om den er formet som et hjerte.

Og så kommer det ann på hvor gamle barna er. Min datter på 10 hadde "DØDD" om hun fikk hjerteformet mat fordi katten døde

Anonymkode: 87697...d76

Skrevet

Det som irriterer er makrell i tomat eller egg. Slik har man ikke på matpakken når man sitter sammen med andre og spiser. Uskreven regel på skole og jobb. 

Anonymkode: 19046...b35

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det som irriterer er makrell i tomat eller egg. Slik har man ikke på matpakken når man sitter sammen med andre og spiser. Uskreven regel på skole og jobb. 

Vi fikk ny kollega i fjor som HATER makrell lukt. Vi er seks (syv med henne da) som spiser sammen og fire spiser makrell. Hun forsøkte lenge å innføre forbud mot makrell men gav seg når de da valgte å sette seg et annet sted for å skåne henne for lukta. Da ble hun som oftest sittende med hun som aldri prater i lunsjen. Jeg vinglet litt mellom de to gruppene da jeg gjerne ville spise sammen med alle. Man kan ikke legge føringer på hva folk spiser til lunsj. Selv spiser jeg som oftest magerost men makrell gjør meg ingenting. 

Skrevet

Jeg vil vel ikke si at det irriterer meg, og ihvertfall ikke pga et potensielt press. Som menneske må man uansett av og til stå i mot press, og om det gjelder fancy matpakker eller altfor dyre jakker spiller egentlig ingen rolle. 
MEN, jeg kjenner at jeg kan engasjere meg når jeg ser at matpakkene overhodet ikke holder mål mht næringsinnhold. De er flotte å se på, men barna har ingen nytte av det. Det er gjerne de samme foreldrene som klager over at barna blir slappe og får vondt i hodet av dårlig inneklima, at det er for mye støy i klasserommet, for vanskelige lekser osv.

Argumentet om at de sender med noe barna liker er tynt, de fleste barn vil like søtsaker og kaker bedre enn ordentlig mat. Hva med å lære barna å spise sunt? Og at kroppen ikke trenger søtsaker til lunsj? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi fikk ny kollega i fjor som HATER makrell lukt. Vi er seks (syv med henne da) som spiser sammen og fire spiser makrell. Hun forsøkte lenge å innføre forbud mot makrell men gav seg når de da valgte å sette seg et annet sted for å skåne henne for lukta. Da ble hun som oftest sittende med hun som aldri prater i lunsjen. Jeg vinglet litt mellom de to gruppene da jeg gjerne ville spise sammen med alle. Man kan ikke legge føringer på hva folk spiser til lunsj. Selv spiser jeg som oftest magerost men makrell gjør meg ingenting. 

Man har ikke illeluktende matpakke når man skal spise sammen med andre. Har noe med respekt å gjøre. Her er det ingen som har egg eller makrell i tomat på matpakka. Det er alle fornøyd med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Man har ikke illeluktende matpakke når man skal spise sammen med andre. Har noe med respekt å gjøre. Her er det ingen som har egg eller makrell i tomat på matpakka. Det er alle fornøyd med. 

Men nå vurdere ikke de som liker makrell det som illeluktende da… Å akseptere andres mat har noe med respekt å gjøre.

Hos oss er det veldig vanlig med både egg og makrell. Eggene kan til og med bli kokt der, med dertil tilhørende lukt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Den er ikke illeluktende for seks av oss. Mener du da at nummer syv skal bestemme hva reglene er? Enig i at man kan «ta en avstemming» om flere mener det er fæl lukt. Her har da seks sagt det er helt ok. Da tenker jeg at det bare er slik. 

Annonse

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (5 minutter siden):

Men nå vurdere ikke de som liker makrell det som illeluktende da… Å akseptere andres mat har noe med respekt å gjøre.

Hos oss er det veldig vanlig med både egg og makrell. Eggene kan til og med bli kokt der, med dertil tilhørende lukt.

For min del lukter makrell døden selv ,men selvsagt skal de som liker dette spise det på jobb. Klarer ikke jeg lukten så er det jeg som må tilpasse meg ved å sette meg noe annet sted. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

For min del lukter makrell døden selv ,men selvsagt skal de som liker dette spise det på jobb. Klarer ikke jeg lukten så er det jeg som må tilpasse meg ved å sette meg noe annet sted. 

Eh, ja? Du tror virkelig du er senteret i verden du? 

Anonymkode: 4a0c9...491

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Eh,nei? Selvsagt ikke. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Eh,nei? Selvsagt ikke. 

Men du mener jo alle skal ta hensyn til akkurat hva du synes lukter vondt eller ikke. Det er jo bare rart. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men du mener jo alle skal ta hensyn til akkurat hva du synes lukter vondt eller ikke. Det er jo bare rart. 

Det er jo nettopp det jeg ikke forventer. 

Skrevet

Nei. Jeg har gjort mye ut av matpakker, bare fordi jeg har hatt lyst, og nå har det aldri vært en annen forelder som har våget å ytre en mening om hvordan jeg kler, forer eller oppdrar mine barn, men da hadde det også smelt fort og høyt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Les igjen.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Det er jo nettopp det jeg ikke forventer. 

Du sier du må sette deg et annet sted. Du mener at du frivillig gjør det? Det var veldig uklart. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du sier du må sette deg et annet sted. Du mener at du frivillig gjør det? Det var veldig uklart. 

Selvsagt gjør jeg det frivillig 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg gir komplett f*** i hva andre har som matpakke til sine barn, eller selv. Med et mulig unntak av at jeg helst ikke ønsker å sitte ved siden av noen som har makrell i tomat på skiven sin. Altså, det spiller jo absolutt ingen rolle hva andre gjør. Mine fire skolebarn er i utmerket stand til å lage sin egen skolemat, og vil de bruke tid på fancy mat, gjerne det, om ikke, en skive med ost er bra det også. Jeg fikk en gang en telefon fra en lærer etter å ha sendt med grove vafler, da bare lo jeg. 

Anonymkode: a0185...b6a

Samme her. Når jeg sitter og spiser lunsj på arbeidsplassen, driter jeg i om kollegaer har gulost med knekkebrød, take away fra McDonalds, middagsrester eller kake.  Det samme med barna. Jeg har enda til gode å høre om at klassekompisene har så mye mer spennende matpakker, og at det var urettferdig. To ganger har de kommentert matpakka til den somaliske jenta på SFO, men kun fordi det luktet godt og de også ville spise sånt. Jeg ringte moren og ba om oppskrift. 

Skrevet

Bryr meg lite om hva andre har i matpakka. Men da datteren min startet på skolen, var det en i klassen, som hadde med skolebrød og sjokolademelk nesten hver dag. Og da ble det jo forferdelig mye mas om at hun skulle få ha det med og. Og klin har jeg ikke i matpakkene til barna.

Anonymkode: 7653c...d55

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bryr meg lite om hva andre har i matpakka. Men da datteren min startet på skolen, var det en i klassen, som hadde med skolebrød og sjokolademelk nesten hver dag. Og da ble det jo forferdelig mye mas om at hun skulle få ha det med og. Og klin har jeg ikke i matpakkene til barna.

Anonymkode: 7653c...d55

Helt enig. Det skal være mat som er bra for de små kroppene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...