Gå til innhold

Jeg vil lære meg å stikke sokker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen tips og råd? Jeg KAN strikke rett og vrang og fargemønstre, og that's it. Har strikket 2 gensere i mitt liv, men det er hundre år siden, og moren min monterte den for meg.

Jeg har funnet et par instruksjonsvideoer, men de er litt ulike. HVilken av disse tror dere er best å følge?

https://www.abcnyheter.no/annonsorinnhold/hvordan/2020/03/06/195654243/strikkeoppskrift-laer-a-strikke-sokker-pa-5-minutter

Anonymkode: 3268a...a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med Marius sokker første gang jeg strikket sokker 

Anonymkode: 3beae...0bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg begynte med Marius sokker første gang jeg strikket sokker 

Anonymkode: 3beae...0bf

Oj, det hørtes vanskelig ut. Jeg tror jeg begynner med ensfargede, neste med striper og SÅ sokker med mønster

Skrevet

Da jeg strikket mine første sokker fulgte jeg oppskriften slavisk.

Når det kom til teknikker som jeg var usikker på - så søkte jeg på teknikken på YouTube eller andre videoer.

Jeg hadde absolutt begynt med ensfargede👍🏼

Anonymkode: 3c6c5...948

Skrevet

https://www.vistrikker.no/hvordan-strikke-sokker-for-nybegynnere-video/

Denne kan kanskje være noe, både video og tekst. Jeg må alltid ringe mamma og få det inn med tskje hver gang jeg skal strikke en hæl. Jeg glemmer det mellom hver gang og glemmer å skrive meg ett mønster. Så mens du nå prøver deg frem vil jeg anbefale deg å skrive ned ett mønster slik at du enkelt skjønner hva du skal gjøre til neste sokk. Rettskriv den siden, men det at du ser video, strikker, prøver og feiler samtidig som du skriver det ned så tror jeg du raskt skjønner dette. Og har du en raggsokk i hus så ha den vedsiden av deg når du strikker. Selv om den ikke er strikket med samme teknikk, så ligner det mye slik at det du ikke skjønner i mønsteret blir litt AHA når du ser på sokken. 

Raggsokker er egentlig veldig lett å strikke, men du må nok strikke en sokk der du prøver og feiler litt. Jeg syns de ter litt ulogisk å strikke, men mamma syns det er så logisk. Jeg syns gensere og kofter i alle varianter er så logsik, hun syns ikke det er logisk. Så det har nok noe med vilja og tolmodigheten min å gjøre siden jeg ikke må strikke sokker siden mamma er en racer på dette. Bare å legge inn bestilling om jeg vil ha noe, men jeg kan det.

Anonymkode: 1dc34...995

Skrevet

De sokkene jeg bruker mest er everyday socks fra petiteknit. 
Fordelen med hennes oppskrifter er at det finnes video og forklaring på  alle metoder. Jeg anbefaler den oppskriften, eller andre sokker fra samme sted, eventuelt. Scroll nedover i linken så finner du diverse videoer.  Lykke til☺️

https://www.petiteknit.com/products/everyday-socks-1?variant=32305273536567

Anonymkode: d48f2...c62

Skrevet

Jeg lærte meg faktisk å strikke sokker i fjor. Kunne strikke alt mulig annet, men hadde aldri strikket sokker. Googlet og fant en video på youtube, husker ikke hvilken dessverre.

Skrevet

Jeg har ikke sett på filmene du linket til, men min anbefaling er at du finner en oppskrift og følger den slavisk. Det er hælen som kan skape litt problemer, men hvis du har en god oppskrift og bare gjør som det står der så går det fint. Det finnes mange ulike hælfellinger. Jeg selv har to jeg veksler mellom, min mor bruker en tredje. Så har jeg strikket russesokker, der strikker du bare inn en tråd over hælmaskene omtrent som om du strikker en vott, og plukker opp maskene og strikker hælen til slutt. Finn deg en metode du tenker at du kan fikse, og hold deg til den. Bare gjør nøyaktig det som står i oppskriften.

Skrevet

Takk for svar! Gleder meg til å sette i gang!

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...