Gå til innhold

Hvit eller rød juleduk? 🎄

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan være fint med mange farger. Vi bruker som oftest en blå linduk. Mine foreldre bruker oftecgrønn duk og min søster missliker duker og dekker bordet uten duk. Hva som blir finest kommer jo an på hva annet du dekker med og rommet.

Anonymkode: feafe...922

Hvite linduker på julaften og nyttårsaften, ellers ingen duk. Jeg er ikke så glad i rød julepynt og nisser og sånt. Hos oss går det mer i tre og naturmaterialer, mye lys og litt glitter.

Anonymkode: 966ec...74e

Jeg har begge deler.

På julaften pleier vi dekke med rød duk og ha hvit pynt.

Men fargen på pynten og serviset har jo litt å si. Søsteren min har et rødt juleservise og pynter med røde servietter og pynt, da er det finest med hvit duk.

Anonymkode: f8d16...461

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi kjører tradisjonell jul med rødt og grønt. Elsker det. 

Anonymkode: 14ae7...4c3

Angående duk så bruker vi rød damask som dekker hele border med bestemors broderte juleduk i midten.

Prøvde å ha stilren jul en periode med mye hvitt og sølv, men da ble det ikke ordentlig jul hos oss. Har også mye blomster og lys.

Hvit duk er det eneste jeg eier. Er personlig ikke glad i fargen rød, derfor ville rød duk vært litt overveldende. Men til jul har vi selvsagt servietter, nisser, julestjerner og andre ting i rødt. Resten av året finnes det ikke en rød ting i huset tror jeg 😜

Endret av Kira
Skrivefeil

Jat takk, begge deler. 

Eg har raud voksduk i jula, til middag kvit linduk. På salongbordet enten raud damaskduk med kvit kunststrikkduk eller ein kvit med julebroderi, alt etter kva eg finn og gidd å stryke.

I barndomsheimen var det først grøn duk på julaften, seinare ein blå duk. Frå første juledag kvit duk. No er bordet byta ut, og eg er neimen ikkje sikker på om opphavet i det heile tatt har dukar til det nye bordet.

Annonse

geitemarken skrev (1 time siden):

Hjelpes, den var fin!

Det varierer. Men det er veldig sjelden at vi bruker hvit duk, kanskje fordi de hvite arvete damaskdukene våre er utrolig tunge å stryke. Og egentlig altfor store også. Vi er ikke så mange rundt bordet at vi trenger hviteduker som passer til 12 eller 18....  Jeg har brukt både rød, grønn og blå duk på julaften. Men aller mest bruker vi rød. Jeg har en i litt grovt stoff og en i "damask" - ikke ekte riktignok, men med en spesiell historie, er den mer verdt enn allverdens damaskduker for oss.  Vi kan egentlig ikke tenke oss å bruke hvite duker lenger heller. Synes at den røde er varm og fin og gir god julestemning i stua. 

Anonymkode: 2dbab...a12

geitemarken skrev (10 timer siden):

Denne var fin, kunne fint hatt den på stuebordet. 

Synes hvit damask er fin til spisestuebordet til jul. Har en dus grønn i lin til stuebordet, varer ikke så lenge siden jeg ikke bruker duk til vanlig. Første dagene synes jeg det er veldig koselig og fint, men etter et par dager ser jeg på duken på stuebordet som rot haha. 

frk Nilsen skrev (1 minutt siden):

Denne var fin, kunne fint hatt den på stuebordet. 

Synes hvit damask er fin til spisestuebordet til jul. Har en dus grønn i lin til stuebordet, varer ikke så lenge siden jeg ikke bruker duk til vanlig. Første dagene synes jeg det er veldig koselig og fint, men etter et par dager ser jeg på duken på stuebordet som rot haha. 

Stuebordet? Ikke spisebordet? 

Anonymkode: 3b5ad...715

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...