Gå til innhold

Vanntilvenning i 8 klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du spør hvorfor i all verden skolen ikke har tatt tak, men svarer jo egentlig godt på spørsmålet selv. Det er ikke midler, og det er ikke tid i bassengene. 

I min kommune med 30.000 innbyggere er det ett basseng der alle elevene skal få svømmeopplæringen sin. Hvis skolene skal tilby mer enn i de gjør i dag må det legges til ettermiddag/ kveld. Da må man ta lønnsmidler og halleie fra andre budsjett. Vi har nesten ikke skolebøker, vi har ikke helt vanlig forbruksmateriell, og vi har i alle fall ikke råd til å betale lærere overtid. Det er lettvint å peke på skolen, men dette er jo egentlig et politisk spørsmål. 

Anonymkode: 92b92...673

Tror du og jeg er enige. Det var mulig ikke klart nok formulert fra min side - jeg mente His spørsmål heller burde vært hvorfor det har tatt så lang tid før skolen tok tak i det, siden læreplanen sier at elevene skal svømme ila. 4. klasse. Istedenfor ble det en ovenfra og ned-holdning til foreldre som hun mener ikke gjør jobben sin, fikk jeg inntrykk av.

Kapasiteten du beskriver fra ditt hjemsted er veldig lik slik det er her, også mtp. størrelse på kommunen. Hvis jeg ga inntrykk av at jeg mente det var skolens feil, så er det feil, for jeg mener dette starter på toppen, hos Staten, som ikke prioriterer forebyggende arbeid, som ikke prioriterer det enorme sparepotensialet vi har innen bl.a. folkehelsen, hvis Staten hadde vært villig til å bidra til dette. Kommunene har fått lempet på seg store ekstrabelastninger de siste årene, uten at det fullt ut kompenseres fra Staten, og bygninger råtner på rot, kompetanse forsvinner, folkehelsen blir dårligere.

Men som en begynnelse mener jeg Hi burde spurt seg hvorfor ikke skolen hadde tatt tak i dette langt tidligere... og svaret på det ligger jo hos kommune og stat - og politikerne er endelig ansvarlige.

Anonymkode: b8f73...2fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tror du og jeg er enige. Det var mulig ikke klart nok formulert fra min side - jeg mente His spørsmål heller burde vært hvorfor det har tatt så lang tid før skolen tok tak i det, siden læreplanen sier at elevene skal svømme ila. 4. klasse. Istedenfor ble det en ovenfra og ned-holdning til foreldre som hun mener ikke gjør jobben sin, fikk jeg inntrykk av.

Kapasiteten du beskriver fra ditt hjemsted er veldig lik slik det er her, også mtp. størrelse på kommunen. Hvis jeg ga inntrykk av at jeg mente det var skolens feil, så er det feil, for jeg mener dette starter på toppen, hos Staten, som ikke prioriterer forebyggende arbeid, som ikke prioriterer det enorme sparepotensialet vi har innen bl.a. folkehelsen, hvis Staten hadde vært villig til å bidra til dette. Kommunene har fått lempet på seg store ekstrabelastninger de siste årene, uten at det fullt ut kompenseres fra Staten, og bygninger råtner på rot, kompetanse forsvinner, folkehelsen blir dårligere.

Men som en begynnelse mener jeg Hi burde spurt seg hvorfor ikke skolen hadde tatt tak i dette langt tidligere... og svaret på det ligger jo hos kommune og stat - og politikerne er endelig ansvarlige.

Selvsagt burde det vært tak i tidligere. Av skolen, først og fremst. Her har ungene hatt svømming fra barnehagealder. Svømming i bhg er kanskje å ta hardt i , men bhg hadde vannrom med vannlek og tilvenning. ( selvsagt har ikke alle gått på samme skole og bhg , men mange har det). Jeg husker ikke helt hvorvidt de begynte med svømming i 1 eller 2 men de har uansett hatt svømming hvert år . Ikke hver uke men i perioder. I 4 eller 5 hadde de en intensiv periode med svømming 3 ganger i uken i flere uker. Så hadde de svømming i 7 . Også kurs i overlevelse utendørs .( riktignok frivillig ) . Det er vel mer det at siden barna på vår skole har hatt mye ( og mer enn mange andre) svømmeundervisning så synes jeg det er rart at det trengs vanntilvenning i 8. 

selvsagt fordrer det både vann, svømmehaller og bademuligheter å lære å svømme . Alle steder er ikke like og alle har ikke like muligheter. Vi er heldige her vi bor. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig er det forskjell på det å bo slik til at man må kjøre i timesvis for å kunne bade og det å bo på større steder med både hav og basseng i umiddelbar nærhet. Vi bor slik til at vi har både fine strender og flere bassenger i nærheten. Vår skole har også basseng hvor man meget rimelig kan benytte dette utenfor skoletiden. Med andre ord så er det gode muligheter for å lære å svømme. 

Legger til at det selvsagt er flott at skolen setter opp slike kurs. Etter skoletid og det er gratis . Poenget mitt er at jeg synes det er merkelig at så mange elever har behov for dette når vi har så gode muligheter for svømming. 

(mine uthevelser og endret størrelse på "vi")

Ønsker du ikke å forstå det folk har svart deg på flere sider nå, eller er det slik at du faktisk ikke forstår?

Som en annen nevnte, det som er rimelig (hva legger du forresten i rimelig, hvor mye koster billettene der pr person voksen og barn??) for deg, det kan være uoverkommelig dyrt for en annen familie. Hvis dette er for vanskelig for deg å forstå, da foreslår jeg at du tar en tur utenfor ditt normale miljø og din egen lekegrind en stund, for da har du virkelig satt på deg selv skylapper og ser bare det du selv vil se. Verden er ganske annerledes enn det du tror!

Ja, slik dere bor med flere basseng i nærheten (men har du sjekket hva det vil koste for en familie å reise til/fra disse - det er også en utgift som fort får en anstrengt økonomi i grøfta, når man ikke har noe å gå på), dere har strender og bedre sommere og "rimelige" (iflg. deg) bassenger. Og likevel er altså behovet for bedre svømmeopplæring ganske stort der du bor.

Hvordan tror du det da er i resten av landet?

Gå gjennom den listen som # 65 og sett av litt tid til å tenke gjennom hva de punktene faktisk betyr i virkeligheten for virkelige personer, barn, voksne og familier, ikke bare som en fjern teori du ikke ønsker å forholde deg til...

Selv om du er svært priveligert og bor der du bor så finnes det mange der også som er fattige eller som såvidt greier seg med stort måtehold. Hva ville du prioritert - hvis du måtte velge skolemat til barna dine, eller lære dem å svømme? Eller la dem gå i sommersko hele vinteren og i for liten utenpåjakke og fryse hele vinteren, for det er jo så viktig å prioritere svømmehall slik at de kan svømme til neste sommer? Hva ville DU ha valgt? Hva ville du valgt om du hadde ekstremt dårlig råd og bodde et sted uten basseng og hvor sjøtemperaturen sjelden kom over 12 grader og du ikke hadde råd til tørrdrakt til deg og barna og du selv ikke var trygg nok i vannet til å ta ansvar for barna i vannet? Si meg, hva ville DU ha gjort i en slik situasjon? Jeg er oppriktig interessert!

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig er det forskjell på det å bo slik til at man må kjøre i timesvis for å kunne bade og det å bo på større steder med både hav og basseng i umiddelbar nærhet. Vi bor slik til at vi har både fine strender og flere bassenger i nærheten. Vår skole har også basseng hvor man meget rimelig kan benytte dette utenfor skoletiden. Med andre ord så er det gode muligheter for å lære å svømme. 

Legger til at det selvsagt er flott at skolen setter opp slike kurs. Etter skoletid og det er gratis . Poenget mitt er at jeg synes det er merkelig at så mange elever har behov for dette når vi har så gode muligheter for svømming. 

Du har virkelig ikke tatt til deg noe som helst av det som er blitt sagt i tråden du , du er tydeligvis så priviligert at du ikke evner å se at andre ikke er like priviligerte.

Anonymkode: 0148f...596

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (24 minutter siden):

Selvsagt burde det vært tak i tidligere. Av skolen, først og fremst. Her har ungene hatt svømming fra barnehagealder. Svømming i bhg er kanskje å ta hardt i , men bhg hadde vannrom med vannlek og tilvenning. ( selvsagt har ikke alle gått på samme skole og bhg , men mange har det). Jeg husker ikke helt hvorvidt de begynte med svømming i 1 eller 2 men de har uansett hatt svømming hvert år . Ikke hver uke men i perioder. I 4 eller 5 hadde de en intensiv periode med svømming 3 ganger i uken i flere uker. Så hadde de svømming i 7 . Også kurs i overlevelse utendørs .( riktignok frivillig ) . Det er vel mer det at siden barna på vår skole har hatt mye ( og mer enn mange andre) svømmeundervisning så synes jeg det er rart at det trengs vanntilvenning i 8. 

selvsagt fordrer det både vann, svømmehaller og bademuligheter å lære å svømme . Alle steder er ikke like og alle har ikke like muligheter. Vi er heldige her vi bor. 

Og selv med over snittet med bassengtilbud, også på skolen, så ser du ikke at det helt tydelig ikke er godt nok.

Foreslår at du forsøker å finne ut hvem flere av disse elevene er, spesielt de som ikke har råd til å gå i basseng selv, og så tar du initiativ til å ta dem med i bassenget utenom skole og din vanlige arbeidstid og sørger for å lære dem å svømme, lar dem få nok tid i bassenget til at de finner gleden ved å være i vannet. Hvem vet, kanskje du redder et liv eller to på den måten?

Og så kan du få med deg noen av dine bemidlede venner/naboer til å ta samme ansvar. Dere er jo så heldige og priveligerte, så det kan være en fin måte å ta samfunnsansvar på for dere.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (38 minutter siden):

Si meg, hvorfor opprettet du denne tråden? For å kverne om og om igjen gjennom hele tråden om at alle har de samme mulighetene som dere og at dine unger har fått masse svømmeundervisning og er flinke til å svømme? Du har fått fire sider med svar, der mange pekte på forskjellige omstendigheter (kaldt vann i Norge, kommunale basseng uten vann, for høye priser, manglende svømmeundervisning i skolen og flere andre) som gjør at man ikke har mulighet til å lære barna å svømme eller gjøre dem trygge i vann. Du er ikke interessert i å høre svarene, men kverner igjen på at dere er så heldige. Hva er hensikten med tråden? Å fortelle alle at dere er flinke og heldige? Det har vi allerede fått med oss i hovedinnlegget. Hvorfor gjenta det 10 ganger til?

Skrevet

Jeg kommer fra Namsos som er en relativt liten by. Vi har et fantastisk badeanlegg med 50 m basseng og alle viktige fasiliteter. Likevel er ikke svømmetilbudet på topp, slik at ganske mange store barn er dårlige på elementær svømmeteknikk. 

Det som redder mange i denne kommunen er at den lokale vannpoloklubben og svømmeklubben gjør en kjempeinnsats for å få barn svømmedyktig. Men det koster jo noen kr og noen har ikke råd til dette selv om klubbene prøver å holde kostnadene lave. I 10. Kl har de bare 4 ganger x 2 t svømming i året dvs 8 timer totalt i løpet av hele 10. Håpløst da mengdetrening og trygging er det som skal til for å få barn svømmedyktige. Å da ligger bassenget 50 meter fra ungdomsskolen...

Anonymkode: 50de8...89e

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Dere er heldige der dere bor. Likevel er ikke alle familier slik at de kan, eller vil, benytte seg av tilbudene som finnes. Dette har skolen sett og laget et tilbud med vanntilvenning. Er du fremdeles like overrasket etter fire sider med mer eller mindre gode forklaringer?

Anonymkode: 48282...7d2

Skrevet

Oi! Ble dere virkelig så provosert av dette innlegget? Jeg er også overrasket at det er så vanlig å ikke kunne svømme, men i bygda jeg vokste opp i hadde vi svømmeundervisning hele grunnskolen så der kan de fleste svømme. Jeg skjønner jo at ikke alle har samme muligheter, men tenker jo at å kunne svømme er viktig da det faktisk kan redde liv og regnet med at dette var høyt på de flestes prioriteringslister. Jeg leste ikke HI som nedlatende, men bare overrasket over at dårlige svømmeferdigheter er så utbredt. Er det ikke lov å lære nye ting eller? Herregud så grinete dere er! HI har ikke vært nedlatende noe sted i denne diskusjonen, men alle dere andre derimot...

Anonymkode: bd4ae...b84

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Oi! Ble dere virkelig så provosert av dette innlegget? Jeg er også overrasket at det er så vanlig å ikke kunne svømme, men i bygda jeg vokste opp i hadde vi svømmeundervisning hele grunnskolen så der kan de fleste svømme. Jeg skjønner jo at ikke alle har samme muligheter, men tenker jo at å kunne svømme er viktig da det faktisk kan redde liv og regnet med at dette var høyt på de flestes prioriteringslister. Jeg leste ikke HI som nedlatende, men bare overrasket over at dårlige svømmeferdigheter er så utbredt. Er det ikke lov å lære nye ting eller? Herregud så grinete dere er! HI har ikke vært nedlatende noe sted i denne diskusjonen, men alle dere andre derimot...

Nei, ikke nedlatende. Uvitende, ulogisk og motvillig til å ta seg argumenter. Er det bedre? 

Anonymkode: 0800f...a0b

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg og svar til dette.

Admin

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, ikke nedlatende. Uvitende, ulogisk og motvillig til å ta seg argumenter. Er det bedre? 

Anonymkode: 0800f...a0b

Ulogisk? Er det ikke logisk å tenke at i et rikt land med lang kystlinje er det vanlig å kunne svømme? Og jeg synes ikke hun har vært motvillig på noe vis, hun har jo sagt selv at hun skjønner at de er heldige der hun bor og at hun er enig i at tilbudet burde være bedre enn det er. Jeg er også sjokkert over at det er så vanlig å ikke kunne svømme og jeg synes det er hårreisende at opplæringstilbudet er så dårlig som dere sier at det er. Det burde være gratis for barn å svømme, det er jo livsviktig! Som sagt har ikke jeg tenkt over dette selv, skolen her har svømming på alle trinn og jeg har faktisk ikke tenkt over at dette ikke er vanlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ulogisk? Er det ikke logisk å tenke at i et rikt land med lang kystlinje er det vanlig å kunne svømme? Og jeg synes ikke hun har vært motvillig på noe vis, hun har jo sagt selv at hun skjønner at de er heldige der hun bor og at hun er enig i at tilbudet burde være bedre enn det er. Jeg er også sjokkert over at det er så vanlig å ikke kunne svømme og jeg synes det er hårreisende at opplæringstilbudet er så dårlig som dere sier at det er. Det burde være gratis for barn å svømme, det er jo livsviktig! Som sagt har ikke jeg tenkt over dette selv, skolen her har svømming på alle trinn og jeg har faktisk ikke tenkt over at dette ikke er vanlig.

Her begynte de ikke med svømming før i 4.klasse

Anonymkode: 61316...3bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er bare pinlig å være så lite oppdatert på samfunnet i eget land. Og håpløst uvitende å ikke greie å se utenfor eget liv.

Anonymkode: da959...868

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Det er bare pinlig å være så lite oppdatert på samfunnet i eget land. Og håpløst uvitende å ikke greie å se utenfor eget liv.

Det er vel ikke vanlig å vite hva som er standard svømmeopplæring i alle kommuner? Det her handler ikke om å være uvitende eller å ikke klare å se utenfor eget liv, det handler om at mange hver dag blir overrasket over hvor dårlig mye er i verdens beste land. Alle vet at nav er vanskelig, men jeg tror likevel de fleste blir overrasket over akkurat hvor vanskelig det er når de står i det selv. Alle vet at det er lange køer i helsevesenet, men mange blir likevel overrasket over at de er så lange som de er når de selv må vente. Jeg vet, og jeg tror HI vet, at ikke alle kan svømme og at ikke alle steder har like gode tilbud, men det er likevel lov å bli overrasket over at situasjonen er så dårlig. I Norge burde alle tenåringer kunne svømme (så fremt de har helse til det) og jeg er skremt over å lese at det er så mange som ikke bare ikke kan, men som tydeligvis ikke har blitt gitt muligheten en gang! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er vel ikke vanlig å vite hva som er standard svømmeopplæring i alle kommuner? Det her handler ikke om å være uvitende eller å ikke klare å se utenfor eget liv, det handler om at mange hver dag blir overrasket over hvor dårlig mye er i verdens beste land. Alle vet at nav er vanskelig, men jeg tror likevel de fleste blir overrasket over akkurat hvor vanskelig det er når de står i det selv. Alle vet at det er lange køer i helsevesenet, men mange blir likevel overrasket over at de er så lange som de er når de selv må vente. Jeg vet, og jeg tror HI vet, at ikke alle kan svømme og at ikke alle steder har like gode tilbud, men det er likevel lov å bli overrasket over at situasjonen er så dårlig. I Norge burde alle tenåringer kunne svømme (så fremt de har helse til det) og jeg er skremt over å lese at det er så mange som ikke bare ikke kan, men som tydeligvis ikke har blitt gitt muligheten en gang! 

Skrur du på nyheter og andre aktualitetsprogram en gang i blant, eller leser litt på nett så må du nesten få med deg sånt altså. Se og hør gir kanskje ikke sånn info om det er der en er.... Det burde ikke overaske noen. Og hvertfall burde man være i stand til å ta inn det en får i svar og ikke bare fortsette i samme tralten. 

Jeg mener man viser lite samfunnsengasjement når man ikke følger med såpass. Hvordan vet slike folk hva de skal stemme feks? De aner jo ikke hva som foregår utenfor egen hage? 

Skrevet
7 minutes ago, Anonym bruker said:

Skrur du på nyheter og andre aktualitetsprogram en gang i blant, eller leser litt på nett så må du nesten få med deg sånt altså. Se og hør gir kanskje ikke sånn info om det er der en er.... Det burde ikke overaske noen. Og hvertfall burde man være i stand til å ta inn det en får i svar og ikke bare fortsette i samme tralten. 

Jeg mener man viser lite samfunnsengasjement når man ikke følger med såpass. Hvordan vet slike folk hva de skal stemme feks? De aner jo ikke hva som foregår utenfor egen hage? 

Man kan faktisk ikke få med seg alt, og jeg kan ikke ha lest i noen avis at det er dårlig svømmetilbud i store deler av landet. Jeg følger med på miljø, innvandring, valuta og renter, helse, viktige internasjonale nyheter +++ jeg stemmer, setter meg inn i partipolitikk og prøver å ta et valg som både er bra for meg og de fleste andre. Men, jeg klarer som alle andre ikke å sette meg inn i alt og det må være lov.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Man kan faktisk ikke få med seg alt, og jeg kan ikke ha lest i noen avis at det er dårlig svømmetilbud i store deler av landet. Jeg følger med på miljø, innvandring, valuta og renter, helse, viktige internasjonale nyheter +++ jeg stemmer, setter meg inn i partipolitikk og prøver å ta et valg som både er bra for meg og de fleste andre. Men, jeg klarer som alle andre ikke å sette meg inn i alt og det må være lov.

Ikke meg du svarer, men...

Temaet var stort oppe for noen få stortingsvalg siden (2013 eller 2009?), om hvor mange bassenger i landet som stod tomme, hvor viktig svømmetilbud er både for å hindre drukningsulykker - og ikke minst for folkehelsen.

Hver gang det er drukningsulykker hvor de som drukner har vært lite svømmedyktige kommer temaet opp.

I tillegg tar både Redningsselskapet og Svømmeforbundet opp saken med jevne mellomrom.

Ulike helsepersonellgrupper tar opp temaet i media med ujevne mellomrom.

Lærere og skoler og kommuner tar opp temaet og har saker i media flere ganger i året.

Temaet har vært oppe i flere saker for å få større oppmerksomhet mot grupper som har færre andel svømmedyktige.

Temaet kommer gjerne opp når det mangler redningsbøyer, eller redningsbøyer blir utsatt for hærverk eller stjålet, eller når redningsbøyer har vært i bruk.

Temaet er jevnlig oppe når enda et basseng stenges eller tømmes, og det skjer vel nærmere 100 ganger pr. år. Noen ganger mer lokale saker, men flere løftes opp i nasjonale medier.

I fjor var det 100 år siden Norges første offentlige svømmehall, som også ble markert og saken tatt opp, hvor viktig disse har vært for folks svømmeferdigheter.

Bare i år har "Hele Norge svømmer" vært markert fra midten av mai og helt frem til Stortingsvalget, av Redningsselskapet og Norges svømmeforbund, for å sette fokus på 10-åringers svømmedyktighet, med flere aktiviteter, bl.a. "Flytefest", og saken er belyst i alt av media, papiraviser, nettaviser, radio, tv, sosiale medier, i tillegg på skoler og i lokalmiljøer.

Og det var bare det jeg kom på i farta, det er sikkert flere. Som jeg skrev tidligere, følger man med med et halvt øye så er det tilnærmet umulig å ikke få med seg en del av dette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Men dette her er tatt opp mange ganger, slike ting får man bare med seg om man følger litt med. Og det å bli sjokkert over slike ting sier jo mye om hvor lite man bryr seg om annet enn sitt. 

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Ikke meg du svarer, men...

Temaet var stort oppe for noen få stortingsvalg siden (2013 eller 2009?), om hvor mange bassenger i landet som stod tomme, hvor viktig svømmetilbud er både for å hindre drukningsulykker - og ikke minst for folkehelsen.

Hver gang det er drukningsulykker hvor de som drukner har vært lite svømmedyktige kommer temaet opp.

I tillegg tar både Redningsselskapet og Svømmeforbundet opp saken med jevne mellomrom.

Ulike helsepersonellgrupper tar opp temaet i media med ujevne mellomrom.

Lærere og skoler og kommuner tar opp temaet og har saker i media flere ganger i året.

Temaet har vært oppe i flere saker for å få større oppmerksomhet mot grupper som har færre andel svømmedyktige.

Temaet kommer gjerne opp når det mangler redningsbøyer, eller redningsbøyer blir utsatt for hærverk eller stjålet, eller når redningsbøyer har vært i bruk.

Temaet er jevnlig oppe når enda et basseng stenges eller tømmes, og det skjer vel nærmere 100 ganger pr. år. Noen ganger mer lokale saker, men flere løftes opp i nasjonale medier.

I fjor var det 100 år siden Norges første offentlige svømmehall, som også ble markert og saken tatt opp, hvor viktig disse har vært for folks svømmeferdigheter.

Bare i år har "Hele Norge svømmer" vært markert fra midten av mai og helt frem til Stortingsvalget, av Redningsselskapet og Norges svømmeforbund, for å sette fokus på 10-åringers svømmedyktighet, med flere aktiviteter, bl.a. "Flytefest", og saken er belyst i alt av media, papiraviser, nettaviser, radio, tv, sosiale medier, i tillegg på skoler og i lokalmiljøer.

Og det var bare det jeg kom på i farta, det er sikkert flere. Som jeg skrev tidligere, følger man med med et halvt øye så er det tilnærmet umulig å ikke få med seg en del av dette.

Mye av det her har jeg faktisk ikke fått med meg, så takk for at du opplyser! Jeg synes likevel de fleste her er like nedlatende og trangsynte som de mener HI er, jeg tipper nemlig at det er mye annet i media dere ikke har vært oppmerksomme på - til tross for at det er mye snakk om det. Alle kan ikke vite alt, dette visste ikke jeg. 

Skrevet

Hvis vi som familie skal bade, to voksne og to barn, så koster det oss 560 kr for familiebillett. Pluss turen til/fra - bensin, bompenger og parkering. Ofte vil ungene gjerne ha en slush etter på. 

Anonymkode: cbc8c...81e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.9.2021 den 9.02):

Fordi hun insisterte på å ta med barna i damegarderoben til de var tolv. Dét stiller jeg spørsmålstegn ved. Er man egoistisk nok kan man lære barna mye. 😊

Anonymkode: b31e3...1a1

Er vel ingen som tar med seg så store gutter i damegarderoben??? Og hvorfor i alle dager skulle det være behov for det liksom. 

Når det er sagt så er der supert om man setter opp svømmekurs. Kjenner flere voksne som aldri har lært seg å svømme av forskjellige grunner. 

Anonymkode: 402ca...70f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er vel ingen som tar med seg så store gutter i damegarderoben??? Og hvorfor i alle dager skulle det være behov for det liksom. 

Når det er sagt så er der supert om man setter opp svømmekurs. Kjenner flere voksne som aldri har lært seg å svømme av forskjellige grunner. 

Anonymkode: 402ca...70f

Selvsagt er det ikke behov for å ta med så store barn inn i garderoben. Det ville bety at man kunne tatt med mange 8 klassinger inn i damegarderoben . Lurer også på hvilke 8 klassinger som hadde blitt med foreldrene inn i feil garderobe. 

Skrevet

Ingen overraskelse her, jeg ser jo hvor tynn den obligatoriske opplæringen er. De har, hva da, 10 svømmetimer til rådighet i 5.klasse? Ikke alle skoler har fri tilgang på basseng. Det er ikke mange dagene i året, med unntak av noen strøk i sør-og Østlandet, hvor badetemperaturen er på ett nivå hvor man kan drive svømmetrening ute. Begge mine har lært å svømme i basseng i utlandet, nettopp pga temperatur og ikke minst foreldre som har hele dagen til å terpe.

I tillegg er barn fra en del andre land ikke like vant med vann og sjø som vi er her, inkl foreldre. Jeg kjenner flere voksne som ikke kan svømme, de har ikke vokst opp med tilgang til vann og noen har også traumer fra barndommen som har satt en vannskrekk man ikke bare kommer over. Da er det naturlig at de ikke har mulighet til å lære opp på samme måte som foreldre som er trygge i vannet. Bare noe så enkelt som å reise på stranda, du gjør jo ikke det hvis du er eneste voksne med og i tillegg er livredd for vann. 

Det blir litt enkelt å ta utgangspunkt i egen bakgrunn. Enkelte ting bør man løse på nasjonalt nivå, slik at vi bryter den barrieren og neste generasjon får ett annet forhold til vann. 

Anonymkode: 36d73...7a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...