Gå til innhold

Vanntilvenning i 8 klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er foreldrenes ansvar i sørge for at barnet lærer seg LIVSVIKTIGE ferdigheter. Skolen skal følge opp og gi de mulighet å øve. 

Anonymkode: b31e3...1a1

Det er ingen lov som sier at foreldrene skal lære barna å svømme selv. Formelt sett har skolen det ansvaret. At mange skoler gjør en så elendig jobb på det området at det mange steder har blitt nødvendig at foreldrene står for opplæringen er en annen sak.

Anonymkode: b09b5...1d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette er jeg uenig i. Foreldreansvaret ligger i passe på at barna får omsorg og trygghet og ferdigheter til å klare seg selv i livet. Det inkluderer svømming.

Anonymkode: 6042c...187

Jeg mente ikke at omsorg osv ikke var en del av foreldreansvaret, bare for å ha det klart, men når det gjelder svømming så er det tatt inn i skolen, på linje med andre fag. Vi har ikke skoleplikt i Norge, men vi foreldre har ansvaret for at barna våre får opplæring. Det ansvaret oppfylles ved å sende barna på skolen. Da er det skolen som har ansvaret på de områdene læreplanen dekker. Det er fint at vi foreldre lærer bort ting i tillegg, men ansvaret er overført til skolen.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Selvsagt er det vanskelig for de som ikke selv kan svømme, ikke har råd til svømmekurs etc. Når det er sagt så finnes det fortsatt ofte muligheter . I regi av forskjellige organisasjoner osv . Ikke ALLE har slike muligheter , men mange har . 

Jeg kan på død og liv ikke fatte hvorfor du greier å ta det at skolen setter opp svømmekurs til de som ikke kan svømme som noe negativt! Er du ute etter å provosere? Herregud du må være slitsom å omgås....

Anonymkode: 5b307...71a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er ingen lov som sier at foreldrene skal lære barna å svømme selv. Formelt sett har skolen det ansvaret. At mange skoler gjør en så elendig jobb på det området at det mange steder har blitt nødvendig at foreldrene står for opplæringen er en annen sak.

Svømmeundervisning er en del på skolen ja. Men det sier seg jo selv at de kun får lært basis der. Mengdetreningen og utvikling av ferdighetene ligger hos foreldre. Ikke alt må stå i en lov for å gjelde. Det ER en forelders forbanna plikt å lære ungene slike livsviktige ting. Mine barn øver på svømming flere ganger i måneden. Ikke bare leke og hoppe i vann, men svømme lengder. Vi snakker om hva gjør vi når det brenner? Hvor er det tryggest å være om det brenner og man skal komme seg ut? Hva er farligst av røyk eller flammer? Hvilket nummer er ambulanse osv. De lærer det på skolen men vi foreldre må følge opp, holde vedlike og sørge for at barna forstår viktigheten av å kunne visse ting. For det er vi foreldre som er de største forbildene. Vi skal bekrefte og forvalte den lærdommen de får på skolen. 

Skrevet

Har selv ett barn på 10 år som ikke kan svømme. Er ikke så lett når han er livredd i vann. Han liker å leke i vann,men kun om vannet ikke går lengre enn opp til navelen.

Anonymkode: 61316...3bf

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (20 minutter siden):

Selvsagt er det vanskelig for de som ikke selv kan svømme, ikke har råd til svømmekurs etc. Når det er sagt så finnes det fortsatt ofte muligheter . I regi av forskjellige organisasjoner osv . Ikke ALLE har slike muligheter , men mange har . 

Å ett annet problem er at svømmekursene ikke vil ta inn barn som har vannskrekk. Jeg har meldt på sønnen min 4 ulike svømmekurs,å hver gang får vi pengene igjen når de ser hvor redd han er i vann. De burde ha ett eget lite svømmekurs for de som er veldig utrygg i vann.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Å ett annet problem er at svømmekursene ikke vil ta inn barn som har vannskrekk. Jeg har meldt på sønnen min 4 ulike svømmekurs,å hver gang får vi pengene igjen når de ser hvor redd han er i vann. De burde ha ett eget lite svømmekurs for de som er veldig utrygg i vann.

Det siste er jeg veldig enig med deg i. Satt akkurat å tenkte på dette nå , om det finnes slike kurs. Rart at det altså ikke gjør det. 

Skrevet

Det er flott at skolen legges opp etter hvordan samfunnet faktisk er, og ikke hvordan man skulle ønske det var. I en ideell verden satt kanskje alle som tente lys, var mottakelige for læring, jobbet pliktoppfyllende med lekser og hjemmearbeid, trente og var frie fra psykiske, fysiske og utviklingsmessige utfordringer fra de var 5-6 år til de var ferdig utdannede. Faktum er at de fleste vil ha godt av en eller annen form for tilrettelegging i løpet av skolegangen. Enten det er mer krevende lekser, briller, psykisk støtte, ekstraundervisning osv. Å kunne svømme kan være livsviktig, og ikke alle har foreldre som kan hjelpe. Flott at skolen støtter opp. 

Anonymkode: 8713b...f98

Skrevet

Om det settes opp kurs så er vel behovet der? En merkelig ting å undres over. Hva foreldre selv bør ta ansvar for er en annen diskusjon. 

Anonymkode: 48282...7d2

Skrevet

Er du forresten like sjokkert over elever som får ekstra ressurser i matte og norsk også? Foreldrene burde vel klare å lære dem det?

Anonymkode: 48282...7d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvis foreldrene ikke kan svømme selv? Eller andre grunner. Jeg vet ikke, men syns det er flott at skolene tar ansvar. At du bruker tid på å fundere på dette finner jeg merkelig.

Anonymkode: 5b307...71a

Jeg bor i Nord-Norge, men kommer fra utlandet. Jeg kan ikke svømme fordi jeg aldri har lært meg det. Mine foreldre hadde ikke råd til å betale for svømmekurs eller bassengabonnement, vi hadde ikke noen fjord i nærheten og heller ingen hytte ved vannet. Alle mine barn kan svømme, fordi jeg har vært bevisst på det. De første årene måtte jeg kjøre de eldste 150 km en veg til basseng. Vi hadde kun et lite plaskebasseng der det alltid var så fullt at det ikke var mulig å svømme. Det var ikke tilbud om noe kurs, så jeg prøvde meg frem teoretisk. Så flyttet vi, og da meldte jeg dem på kurs med en gang. 

Jeg kjenner flere steder der det ikke tilbys svømmekurs, eller der det ikke er vann i bassengene. Vi bor i Norge. Det betyr at vannet i store deler av landet er iskaldt hele året. Ingen lærer effektivt å svømme når vannet er 10-12 varmegrader.

Anonymkode: a1fcd...e2f

Skrevet

Foreldreansvaret ligger der, for svømming, ski, sykkel osv i tillegg til å lese, skrive og forstå samfunnet vi lever i. Foreldre som sliter med noen av disse burde aldri hatt barn, men det har de jo, og derfor må skolen inn. Men åttendeklasse er jo bare fallitterklæring.

Anonymkode: 1a3bf...857

Jeg er utlending og kan ikke gå på ski. Jeg skal altså levere barna mine til fosterfamilie? :D 

Jeg har virkelig prøvd, men jeg har ikke balanse. Det samme med svømmekurs - jeg har faktisk meldt meg på kurs i desember 2019. Så vet du hva som skjedde. All organisert idrett for voksne ble forbudt i mars 2020 og forble forbudt i over ett år. Nå er det lange ventelister. 

Skrevet

Jeg sitter i styret i et svømmeklubb der vi har fokus på nettopp det. Vi har egen gruppe som ikke er aldersbestemt, spesielt for dem med vannskrekk. Da er det egne instruktører som "kurerer" vannskrekk ved vanntilvenning og forsiktige øvelser der man blir mer og mer dristig for hver trening, før ungen slippes til på ordinære treninger.

Skrevet

Svømmeundervisning er en del på skolen ja. Men det sier seg jo selv at de kun får lært basis der. Mengdetreningen og utvikling av ferdighetene ligger hos foreldre. Ikke alt må stå i en lov for å gjelde. Det ER en forelders forbanna plikt å lære ungene slike livsviktige ting. Mine barn øver på svømming flere ganger i måneden. Ikke bare leke og hoppe i vann, men svømme lengder. Vi snakker om hva gjør vi når det brenner? Hvor er det tryggest å være om det brenner og man skal komme seg ut? Hva er farligst av røyk eller flammer? Hvilket nummer er ambulanse osv. De lærer det på skolen men vi foreldre må følge opp, holde vedlike og sørge for at barna forstår viktigheten av å kunne visse ting. For det er vi foreldre som er de største forbildene. Vi skal bekrefte og forvalte den lærdommen de får på skolen. 

Her er det 8 ganger per år annethvert år. "Supermye" læring. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Her er det 8 ganger per år annethvert år. "Supermye" læring. 

For mange er det nok i massevis, men ikke for alle. Det er derfor de som trenger det får ekstraundervisning i svømming slik de som ikke lærer å lese får ekstraundervisning i lesing.

Skrevet

Synes du var fryktelig dømmende i dette. 
Halve slekten til datteren min bor på ei øy i Nord-Norge, 2 timer unna fastland. Alle over 60 har på et tidspunkt vært fiskere. 90% av befolkningen kan ikke svømme. Det er ikke sånn at bare fordi man har basseng og Oslofjorden, som i pr har vært ekstremt forurenset, i nærheten, så lærer man å svømme. Jeg fryser alle kroppsdeler av meg i sjøen ig vader derfor maks 1 gang hvert 5. år. Basseng er noe av det verste jeg vet om, det blir for mye folk. Overfylte bystrender er heller ikke å foretrekke.

Anonymkode: 201ac...e8c

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Det er flott at skolen legges opp etter hvordan samfunnet faktisk er, og ikke hvordan man skulle ønske det var. I en ideell verden satt kanskje alle som tente lys, var mottakelige for læring, jobbet pliktoppfyllende med lekser og hjemmearbeid, trente og var frie fra psykiske, fysiske og utviklingsmessige utfordringer fra de var 5-6 år til de var ferdig utdannede. Faktum er at de fleste vil ha godt av en eller annen form for tilrettelegging i løpet av skolegangen. Enten det er mer krevende lekser, briller, psykisk støtte, ekstraundervisning osv. Å kunne svømme kan være livsviktig, og ikke alle har foreldre som kan hjelpe. Flott at skolen støtter opp. 

Anonymkode: 8713b...f98

Dette!

Vi kan mene og synse så mye vi vil, men faktum gjenstår - mange barn og ungdom kan ikke svømme (godt nok). Skal vi hjelpe dem,  eller skal vi sette oss på vår høye hest og klage på udugelige foreldre?

Synes du ofte får mye unødvendig tyn, adhd-mamma, men denne legger du opp til selv. 

Anonymkode: b6db3...8cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Dette!

Vi kan mene og synse så mye vi vil, men faktum gjenstår - mange barn og ungdom kan ikke svømme (godt nok). Skal vi hjelpe dem,  eller skal vi sette oss på vår høye hest og klage på udugelige foreldre?

Synes du ofte får mye unødvendig tyn, adhd-mamma, men denne legger du opp til selv. 

Anonymkode: b6db3...8cb

Særlig er det merkelig at mamma til et barn med behov for tilrettelegging og spesialundervisning henger ut andre barn med behov for tilrettelegging og spesialundervisning. Stein i glasshus? Hva hvis det var snakk om ekstraundervisning i norsk eller matte? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke det voldsomme behovet for å føle seg overlegen andre.

Anonymkode: 0148f...596

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Angående svømming så er dette en så viktig ting å kunne at det er rart at så mange barn og unge ikke kan det. Selvsagt så er det endel barn og unge som ikke kan mestre svømming , men angående svømming så handler det mye om mengdetrening . 

Tomme løfter - tomme basseng – NRK Vestland

Nettopp - mengdetrening. Hvordan oppnår man mengdetrening i basseng uten vann?

Skrevet (endret)

Beklager, men jeg får litt ‘så la dem spise kake’ vibber av dette. 

Endret av *Miss Marple*
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden):

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/hele-norge-svommer_-skolene-mener-foreldre-ma-ta-storre-ansvar-for-svommeopplaering-1.15503582 Jeg synes mammaen i denne saken sa det godt . Vi bor i Norge , her er det mye vann og det er viktig å kunne svømme. 

og nettopp derfor er det vel supert at de setter opp kurs for de som ikke kan?

Jeg synes det er helt utrolig at du som har barn med særskilt behov og tilrettelegging ikke forstår at andre også kan ha utfordringer ift læring...

Anonymkode: dd768...d87

Skrevet (endret)

Skolen burde kunne lære barna å svømme, det står i læreplanene at de skal det. Desverre svikter skolene.

Og dette er såpass livsviktig kunnskap at der skolen svikter må foreldrene steppe inn. Og foreldre som selv kan svømme, som har tilgang til badeplasser om sommeren og basseng om vinteren gjør gjerne det. De enda mer priviligerte av oss setter bort jobben med å lære barna å svømme til semiprofesjonelle instruktører i svømmeklubber.

Her er det kommunale bassenget åpent for familiebading nesten hver dag, og med rabattkort koster det rundt hundrelappen for familien på fire. Uten rabattkort koster det tett innpå 200 kr hver gang. Det tar oss 40 minutter å komme til et større badeannlegg som er mer enn et 12,5 meters skolebasseng i nabokommunen, det koster oss 50 kr i bompenger pluss drivstoff pluss inngang på 400 kr for familien. Om sommeren har vi tilgang til en badeplass, der vannet stort sett holder 15-20 grader, samt et utendørsbasseng der vi kan betale oss inn for 300 kr for familien. Barna går på svømmetrening, som koster 2000 kr pr barn pr semester.

Vi er priviligerte som har denne tilgangen. Mange har ikke det. Selv den hundrelappen til skolebassenget er mye for mange familier. Badeland og utendørsbasseng er luksus, men svømmetreningen og familiebading i det kommunale bassenget går i kategorien nødvendige utgifter hos oss. Men det er jo selvsagt fordi vi ikke må velge mellom dette og mat, for å sette det på spissen.

Utgiftene til svømmeopplæring er nødvendiggjort av et skolesystem som har feilet totalt, og det gjør meg forbanna. Ikke fordi jeg ikke ville betalt uansett, svømming er en fin fritidsaktivitet. Men samfunnet svikter de som er mest utsatt for drukning og som har minst forutsetninger for å selv kunne forebygge.

Det er fint at skolen arrangerer vanntilvenningskurs for 8. klasinger. At de som ikke kan svømme ikke fanges opp før 8. klasse er derimot en fallitterklæring.

Endret av ☆☆☆
Skrevet
☆☆☆ skrev (2 timer siden):

Skolen burde kunne lære barna å svømme, det står i læreplanene at de skal det. Desverre svikter skolene.

Og dette er såpass livsviktig kunnskap at der skolen svikter må foreldrene steppe inn. Og foreldre som selv kan svømme, som har tilgang til badeplasser om sommeren og basseng om vinteren gjør gjerne det. De enda mer priviligerte av oss setter bort jobben med å lære barna å svømme til semiprofesjonelle instruktører i svømmeklubber.

Her er det kommunale bassenget åpent for familiebading nesten hver dag, og med rabattkort koster det rundt hundrelappen for familien på fire. Uten rabattkort koster det tett innpå 200 kr hver gang. Det tar oss 40 minutter å komme til et større badeannlegg som er mer enn et 12,5 meters skolebasseng i nabokommunen, det koster oss 50 kr i bompenger pluss drivstoff pluss inngang på 400 kr for familien. Om sommeren har vi tilgang til en badeplass, der vannet stort sett holder 15-20 grader, samt et utendørsbasseng der vi kan betale oss inn for 300 kr for familien. Barna går på svømmetrening, som koster 2000 kr pr barn pr semester.

Vi er priviligerte som har denne tilgangen. Mange har ikke det. Selv den hundrelappen til skolebassenget er mye for mange familier. Badeland og utendørsbasseng er luksus, men svømmetreningen og familiebading i det kommunale bassenget går i kategorien nødvendige utgifter hos oss. Men det er jo selvsagt fordi vi ikke må velge mellom dette og mat, for å sette det på spissen.

Utgiftene til svømmeopplæring er nødvendiggjort av et skolesystem som har feilet totalt, og det gjør meg forbanna. Ikke fordi jeg ikke ville betalt uansett, svømming er en fin fritidsaktivitet. Men samfunnet svikter de som er mest utsatt for drukning og som har minst forutsetninger for å selv kunne forebygge.

Det er fint at skolen arrangerer vanntilvenningskurs for 8. klasinger. At de som ikke kan svømme ikke fanges opp før 8. klasse er derimot en fallitterklæring.

Det er nok fanget opp for mange år siden. Men hva skal skolen gjøre? Har selv ett barn på 10 år som er ferdig med svømmeopplæring på skolen,han er likevel milevis unna å lære å svømme ettersom han er veldig utrygg i vann. Å det har selvsagt skolen vært klar over fra dag en. Men er ikke så mye skolen får gjort når de ikke lenger har skolesvømming.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok fanget opp for mange år siden. Men hva skal skolen gjøre? Har selv ett barn på 10 år som er ferdig med svømmeopplæring på skolen,han er likevel milevis unna å lære å svømme ettersom han er veldig utrygg i vann. Å det har selvsagt skolen vært klar over fra dag en. Men er ikke så mye skolen får gjort når de ikke lenger har skolesvømming.

Om skulen kan sette i gang tiltak for 8. klassingar, så kan dei jo sjølvsagt det for 5. klassingar eller 3. klassingar for den del. Ein er nemlig ikkje ferdig med svømmeopplæringa før ein kan svømme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...