Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Rrm07a/innvandrere-sinker-vaksinemaal I skrivende stund ligger Oslo sist av alle fylker i andel fullvaksinerte voksne. Under 80 prosent er registrert ferdig vaksinert. Og slik blir det så lenge (særlig) innvandrere står registrert med bosted i Oslo, men ikke bor her. Eller har blitt fullvaksinerte i utlandet og ikke har registrert det hos norske helsemyndigheter. Ikke er mulig å få tak i, eller nylig har gjennomgått covid-19. Og sist, men ikke minst, ikke vil la seg vaksinere. Det er osloværinger født i utlandet som drar ned tallet – for hele 88 prosent av de som er født i Norge er fullvaksinerte i byen. Det er polakker og somaliere som er de gruppene med desidert færrest uvaksinerte. Blant de mest fremtredende forklaringene på den lave vaksinegraden, særlig for polske (arbeids) innvandrere, har vært at de ikke lenger er i landet. Eller at de tok vaksinen i hjemlandet i sommer. I det pakistanske og somaliske miljøet er det mer vaksineangst enn tradisjonell vaksineskepsis. Folk er redd for bivirkninger, eller har for lite, og motstridende informasjon. Anonymkode: f61a6...493
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Rrm07a/innvandrere-sinker-vaksinemaal I skrivende stund ligger Oslo sist av alle fylker i andel fullvaksinerte voksne. Under 80 prosent er registrert ferdig vaksinert. Og slik blir det så lenge (særlig) innvandrere står registrert med bosted i Oslo, men ikke bor her. Eller har blitt fullvaksinerte i utlandet og ikke har registrert det hos norske helsemyndigheter. Ikke er mulig å få tak i, eller nylig har gjennomgått covid-19. Og sist, men ikke minst, ikke vil la seg vaksinere. Det er osloværinger født i utlandet som drar ned tallet – for hele 88 prosent av de som er født i Norge er fullvaksinerte i byen. Det er polakker og somaliere som er de gruppene med desidert færrest uvaksinerte. Blant de mest fremtredende forklaringene på den lave vaksinegraden, særlig for polske (arbeids) innvandrere, har vært at de ikke lenger er i landet. Eller at de tok vaksinen i hjemlandet i sommer. I det pakistanske og somaliske miljøet er det mer vaksineangst enn tradisjonell vaksineskepsis. Folk er redd for bivirkninger, eller har for lite, og motstridende informasjon. Anonymkode: f61a6...493 Vel. Det var Oslo som fikk vaksiner til 50-, 40- og 30-åringer først. Der har man fått den beste dekninga mange måneder før resten av landet. I Oslo ble folk som er yngre enn meg (i 40-åra) ferdigvaksinerte lenge før 60-åringer i byen min. Så det som er skjedd er vel bare at nå har resten av landet innhenta det forspranget. Anonymkode: acb00...263
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Vel. Det var Oslo som fikk vaksiner til 50-, 40- og 30-åringer først. Der har man fått den beste dekninga mange måneder før resten av landet. I Oslo ble folk som er yngre enn meg (i 40-åra) ferdigvaksinerte lenge før 60-åringer i byen min. Så det som er skjedd er vel bare at nå har resten av landet innhenta det forspranget. Anonymkode: acb00...263 Du får lese hele artikkelen. Anonymkode: f61a6...493
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Vel. Østeuropeere. Anonymkode: 4559a...538
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Du får lese hele artikkelen. Anonymkode: f61a6...493 Det er ikke en ARTIKKEL når den trykkes under «meninger». Den er et leserbrev, noe som ikke borger for journalistisk kvalitet. Anonymkode: acb00...263
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #6 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke en ARTIKKEL når den trykkes under «meninger». Den er et leserbrev, noe som ikke borger for journalistisk kvalitet. Anonymkode: acb00...263 Den inneholder data fra Helseetaten i Oslo. Tallene lyver ikke. Anonymkode: f61a6...493
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #7 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vel. Østeuropeere. Anonymkode: 4559a...538 Og somaliere. Anonymkode: f61a6...493
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #8 Skrevet 22. september 2021 Hmm, tallene for min kommune på fhi sine sider (den som det er linket til i artikkelen) er veldig mye høyere enn de tallene som står på min kommune sine side. Fhi sier over 85 % fullvaksinerte, kommunen sin side som er oppdatert i går sier under 70 % fullvaksinerte. Hvordan er det mulig med så forskjellige tall? Anonymkode: 3fea0...ae9
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #9 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hmm, tallene for min kommune på fhi sine sider (den som det er linket til i artikkelen) er veldig mye høyere enn de tallene som står på min kommune sine side. Fhi sier over 85 % fullvaksinerte, kommunen sin side som er oppdatert i går sier under 70 % fullvaksinerte. Hvordan er det mulig med så forskjellige tall? Anonymkode: 3fea0...ae9 Fullvaksinerte over 18 år vs alle, sannsynligvis. Anonymkode: f61a6...493
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #10 Skrevet 22. september 2021 Nei, men da går det ikke å åpne, da. Dumt. Dere føler dere fremdeles ikke lurt? Anonymkode: 391db...69a
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #11 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Og somaliere. Anonymkode: f61a6...493 Og svensker. Jeg kjenner mange polakker. Mange av dem vaksinerte seg i Polen, men de har nok ikke tenkt på å registrere vaksine i Norge. Hvorfor skulle de det? Anonymkode: 515bc...cd0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #12 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Og svensker. Jeg kjenner mange polakker. Mange av dem vaksinerte seg i Polen, men de har nok ikke tenkt på å registrere vaksine i Norge. Hvorfor skulle de det? Anonymkode: 515bc...cd0 Nei, hvorfor skulle de ha normalt omløp i hodet. Hvorfor skulle de følge med på det som skjer der de har valgt å bo. Hvorfor skulle de la være å bekrefte hver eneste fordom. Hvorfor skulle de funke. Anonymkode: 4559a...538
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #13 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei, hvorfor skulle de ha normalt omløp i hodet. Hvorfor skulle de følge med på det som skjer der de har valgt å bo. Hvorfor skulle de la være å bekrefte hver eneste fordom. Hvorfor skulle de funke. Anonymkode: 4559a...538 Poenget er jo å være vaksinert. Da blir man registrert og får vaksinepass. Det har de. Jeg vet ikke hva man skal gjøre for å registrere vaksiner satt i utlandet eller hvem som skal gjøre det. Hvem er det de skulle henvende seg til? Jeg tipper det er mange nordmenn i utlandet, utvekslingsstudenter, pensjonister i Spania ol, som heller ikke har sørget for å få registrert sine norske vaksiner i landet de bor i akkurat nå. Anonymkode: 515bc...cd0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #14 Skrevet 22. september 2021 For de som de ikke får tak i: Steng Nav-kranen......da kommer de snart snikende frem. Kommer de fra utlandet: 10 dager på karantene hotell betalt av dem selv. Anonymkode: 8a3b9...3be
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #15 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, hvorfor skulle de ha normalt omløp i hodet. Hvorfor skulle de følge med på det som skjer der de har valgt å bo. Hvorfor skulle de la være å bekrefte hver eneste fordom. Hvorfor skulle de funke. Anonymkode: 4559a...538 Nå er det ikke den som fordom retter seg mot, som skal avkrefte fordom. Folk som har fordommer, er ofte mindre intelligente. Det ser man for eksempel i denne tråden, der man skriver "østeuropeere". Er det folk fra alle land i Øst-Europa som er skyld i vaksineforsinkelsen? Nei. Er det bevist at de ikke er vaksinert? Nei. Jeg kan i samme stil si at "skandinavere" ofret folket sitt ved å ikke ha noen koronatiltak. Selvfølgelig mener jeg svensker, men de er jo skandinavere, så da kan jeg generalisere, ikke sant? Sånn som dere gjør med østeuropeere. Jeg er selv fra et land i Øst-Europa og har mange venner fra samme land. Samtlige er enten fullvaksinert, eller ikke vaksinert grunnet helseforhold (legeerklæring). Noen er også vaksinert i hjemlandet og ønsket å melde det inn for et par måneder siden. Da fikk de beskjed om at de ikke kunne det, da kun vaksine tatt i Norge kunne registreres på helsenorge.no. Skal de altså lese over forskriften to ganger om dagen for å se om det NÅ plutselig er lov? Hvor mye tid forventes det at folk bruker på å lese nyhetene hver dag? Så, "normalt omløp i hodet"? Den norske koronaforskriften har blitt endret rundt 220 ganger på 1,5 år. Språket i forskriften er juridisk, forskriften er detaljert og ikke alltid forståelig. Til og med politikere går ofte i surr med farger, karantenebestemmelser og så videre. I lang tid var vaksiner tatt i utlandet ikke akseptert. Hvorfor skulle man melde det? Alle har sikkert ikke fått med seg at det NÅ er endret igjen, og at man får godkjent vaksine tatt i utlandet. Anonymkode: 88e9d...9ff
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #16 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): For de som de ikke får tak i: Steng Nav-kranen......da kommer de snart snikende frem. Kommer de fra utlandet: 10 dager på karantene hotell betalt av dem selv. Anonymkode: 8a3b9...3be Utrolig søtt å tro at alle utlendinger naver. Anonymkode: 88e9d...9ff
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #17 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Poenget er jo å være vaksinert. Da blir man registrert og får vaksinepass. Det har de. Jeg vet ikke hva man skal gjøre for å registrere vaksiner satt i utlandet eller hvem som skal gjøre det. Hvem er det de skulle henvende seg til? Jeg tipper det er mange nordmenn i utlandet, utvekslingsstudenter, pensjonister i Spania ol, som heller ikke har sørget for å få registrert sine norske vaksiner i landet de bor i akkurat nå. Anonymkode: 515bc...cd0 Det er ingen informasjon om dette lett tilgjengelig. Anonymkode: 88e9d...9ff
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #18 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): For de som de ikke får tak i: Steng Nav-kranen......da kommer de snart snikende frem. Kommer de fra utlandet: 10 dager på karantene hotell betalt av dem selv. Anonymkode: 8a3b9...3be Nå troner jeg polakker høyest på listen over de uvaksinerte da, disse jobber nok godt og tjener nok langt over den gjengse nordmann. Men som artikkelen nevner, dette er folk som har adresse i Oslo, men bor og jobber andre steder, så det er fullt mulig de har fått vaksine der de oppholder seg. Har flere venner som jobber som helsepersonell i andre kommuner og har fått vaksine lenge før min kommune startet, men de er oppført som ikke vaksinerte i kommunens tall fordi vaksine ikke er gitt i vår kommune. Anonymkode: bfe09...7c6
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #19 Skrevet 22. september 2021 Hvorfor bryr du deg? Det er fritt valg å ta vaksine eller ikke. Er du fullvaksinerte kan jo du tenke at du er beskyttet mot alvorlig sykdom. Skjønner ikke problemet..... Anonymkode: 04598...41f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #20 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nå troner jeg polakker høyest på listen over de uvaksinerte da, disse jobber nok godt og tjener nok langt over den gjengse nordmann. Men som artikkelen nevner, dette er folk som har adresse i Oslo, men bor og jobber andre steder, så det er fullt mulig de har fått vaksine der de oppholder seg. Har flere venner som jobber som helsepersonell i andre kommuner og har fått vaksine lenge før min kommune startet, men de er oppført som ikke vaksinerte i kommunens tall fordi vaksine ikke er gitt i vår kommune. Anonymkode: bfe09...7c6 Så juks med tall. Igjen. For å henge ut folk og skape splid og hat. Anonymkode: 88e9d...9ff
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #21 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor bryr du deg? Det er fritt valg å ta vaksine eller ikke. Er du fullvaksinerte kan jo du tenke at du er beskyttet mot alvorlig sykdom. Skjønner ikke problemet..... Anonymkode: 04598...41f Ikke jeg heller. Vi som er vaksinert har jo tatt vaksine for å bli beskyttet mot alvorlig sykdom. Hvorfor skal vi være bekymret for uvaksinerte da? Vi har jo beskyttet oss selv. Anonymkode: 88e9d...9ff
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #22 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Så juks med tall. Igjen. For å henge ut folk og skape splid og hat. Anonymkode: 88e9d...9ff Hvem jukser for "å henge ut folk og skape splid og hat"? Anonymkode: 515bc...cd0
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #23 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor bryr du deg? Det er fritt valg å ta vaksine eller ikke. Er du fullvaksinerte kan jo du tenke at du er beskyttet mot alvorlig sykdom. Skjønner ikke problemet..... Anonymkode: 04598...41f Og i noen land har det med vaksineskepsis ført til at du blir sent hjem uten behandling om du dukker opp men f.eks. et brukket ben. Anonymkode: 8a3b9...3be
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #24 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Hvorfor bryr du deg? Det er fritt valg å ta vaksine eller ikke. Er du fullvaksinerte kan jo du tenke at du er beskyttet mot alvorlig sykdom. Skjønner ikke problemet..... Anonymkode: 04598...41f Regner med hun bryr seg fordi det handler om gjenåpning. Du skjønner ikke problemet med at det ikke blir gjenåpnet? Anonymkode: 3fea0...ae9
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #25 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Hvem jukser for "å henge ut folk og skape splid og hat"? Anonymkode: 515bc...cd0 Man kan da virkelig ikke oppføre vaksinerte folk som uvaksinerte i en statistikk. Anonymkode: 88e9d...9ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå