Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #26 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi er mange på 40 + her inne som er i forhold, har høyere utdanning, tjent på boligsalg osv. Det er jo ikke rart at vi har flere hundre tusen på bufferkontoer, det er faktisk ganske vanlig for (øvre) middelklassen over en viss alder. Anonymkode: 0e710...f01 Øvre middelklasse....ohh lord Anonymkode: 3f06d...26e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #27 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Øvre middelklasse....ohh lord Anonymkode: 3f06d...26e Nei, jeg tror ikke ohh lord er øvre middelklasse, der er vel mer adelen Anonymkode: e658f...dee
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #28 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Spør du om det her inne kommer trollene frem. Her inne er det viktig med minst noen hundre tusen i bufferkonto. MINST! Her må man alltid ha noen hundretusen i tilfelle vaskemaskinen ryker eller bilen trenger service. Bedre med 400.000,- i buffer enn nyere bil med garanti ser du. Anonymkode: 8bf6a...146 Men "problemet" er ikke vaskemaskin og bil. Da vil de færreste trenge mer enn 20-30k i bakhånd. Vi har hatt behov for bufferen vår f. eks. da vi måtte grave opp og drenere på tomta, da vi stod i fare for å få kjelleren oversvømmet. Alt i alt kostet den jobben oss over 100k, fordi det ene dro med seg det andre... De fleste med eldre enebolig må skifte tak på et tidspunkt, og har man hytte så har man et tak der også. Også en jobb som fort koster over 100k pr tak. Eldre bad hvor man får fuktproblematikk og ikke kan vente og spare før badet renoveres koster fort 200k eller mer. Mange leaser bil, og har innskudd på 40-50k eller mer hvert tredje år ved bilbytte. Og så punkterer noen vinduer, og deler av kledningen må byttes, og huset må skrapes og males og man har kanskje ikke mulighet til å gjøre det selv. Og kommunen bestemmer seg for å legge inn vann (det har skjedd her, vi hadde borevann inntil for noen år siden) og det er ikke frivillig påkobling, og kostnaden for å koble seg på er rundt 75k. Altså, denne lista kunne vært mye lengre, med mer eller mindre nødvendige og akutte kostnader. Når hagemøblene så vidt henger sammen er det fint å ha mulighet til å kjøpe noen fine, nye uten å måtte leve på budsjett hele sommeren også. Men det er selvsagt langt fra like nødvendig som å bytte tak. Poenget er at buffer av en viss størrelse, 3-400k er fornuftig for mange, selv om man har ny bil med garanti. Selv har vi "bare" 100k, og i løpet av høsten forsvinner en del av den fordi vi må bytte noen vinduer og kledning på garasjen. Det er stadig grunner til at bufferen krymper, selv om vi har fast månedlig trekk for å fylle den opp. Og jeg regner med at det er slik livet er for flere enn meg. Anonymkode: bf22a...880
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #29 Skrevet 22. september 2021 Jeg har knapt nok bufferkonto. Har rammeplan, så har alltid en del hundre tusen i likvide midler tilgjengelig, om det virkelig skulle knipe. Sparepengene har jeg i aksjer, ser ingen grunn til å la dem stå på bufferkonto til elendig rente. Anonymkode: 475fe...c86
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #30 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har knapt nok bufferkonto. Har rammeplan, så har alltid en del hundre tusen i likvide midler tilgjengelig, om det virkelig skulle knipe. Sparepengene har jeg i aksjer, ser ingen grunn til å la dem stå på bufferkonto til elendig rente. Anonymkode: 475fe...c86 *rammelån Anonymkode: 475fe...c86
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #31 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har knapt nok bufferkonto. Har rammeplan, så har alltid en del hundre tusen i likvide midler tilgjengelig, om det virkelig skulle knipe. Sparepengene har jeg i aksjer, ser ingen grunn til å la dem stå på bufferkonto til elendig rente. Anonymkode: 475fe...c86 Samme her. Istedet for å ha en haug med penger på buffer med dårlig rente samt inflasjon så har jeg rammelån med god klaring og sparing i fond. Anonymkode: 9991a...a16
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #32 Skrevet 22. september 2021 Har 50K i stømbuffer. Den tror jeg skal komme godt med nå. Anonymkode: 94f06...566
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #33 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): 0,- OG jeg er ikke langt fra 50…. En «serie uheldige hendelser» har gjort at jeg aldri har fått spart opp eller har kunnet endre situasjonen min. Har aldri hatt buffer. Og akkurat nå har jeg ingen mulighet til å forsøke mer, men håper det er midlertidig og at ting ser bedre ut om 5-10 år. 🤗 Innsatsen har det virkelig ikke stått på. Anonymkode: 4d8f2...fe8 Samme her. Anonymkode: 2fff1...adf
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #34 Skrevet 22. september 2021 Akkurat nå 17000. Hadde betraktelig mye mer før sommeren, men vi har gjort endel oppgraderinger og oppussing. Prøver å sette vekk 5-6000 per mnd, men ikke alltid vi klarer det. Har jeg 30-40 sover jeg helt fint om natta🙌 Anonymkode: f6c3b...f90
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #35 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Øvre middelklasse....ohh lord Anonymkode: 3f06d...26e Du kan mislike det så mye du vil, men selv Norge har en viss klassedeling. Det er helt vanlig å ty til disse begrepene i en del forskning knyttet til f.eks. demografi, økonomi, kultur osv. Anonymkode: 0e710...f01
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #36 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Er det så sikkert? Ja, det vil holde om bilen trenger en stor reparasjon, eller vaskemaskinen ryker, men en bufferkonto skal også være der for å spe på inntekten dersom man mister jobben i perioden før man finner seg en ny. Dersom det skjer vil det inntektsgrunnlaget man hadde nå man fikk innvilget fleksilånet minske og man kan i teorien miste det Anonymkode: e658f...dee Så lenge eg har lån lønner det seg å setje pengar inn og betale ned på det framfor å betale meir renter på lånet og ha pengar på sparekonto. Har forøvrig ein veldig sikker jobb i kommunen og gard, garden er verdi nok i seg sjølv til at eg ikkje misser noko lån. Anonymkode: e1b6d...729
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #37 Skrevet 22. september 2021 Buffer?😅🙈Har akkurat til å overleve måneden og er glad om jeg har noen hundrelapper på konto når neste lønning kommer. Anonymkode: bd686...6c7
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #38 Skrevet 22. september 2021 Er 120 tusen i minus pga rettssaker... Anonymkode: af630...fa3
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #40 Skrevet 23. september 2021 Anonym bruker skrev (På 21.9.2021 den 23.38): Hvor mye bør man ha tenker dere? Anonymkode: 3e3cf...341 En månedslønn Anonymkode: fbdd6...eeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå