Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 Her har jeg skarve 3600 kr. Dette er til uforutsette ting som skjer. Skulle ønske jeg hadde mer. Lite? Anonymkode: 3e3cf...341
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 Ja, det er lite, men jeg har mindre, har sånn ca 400 kr. Anonymkode: 3f06d...26e
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 Hvor mye bør man ha tenker dere? Anonymkode: 3e3cf...341
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Ja, det er lite. Vi har 25.000 i buffer. Har i tillegg langsiktig sparing, men det skal veldig mye til at jeg bruker av den. Har en følelse av at både vaskemaskina og oppvaskmaskina kan ta kveld når som helst, så vi prøver å få til en større buffer. Anonymkode: 1f02e...fbe
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 Kommer helt an på hva du har i inntekt og utgifter. Jeg synes det er ubehagelig å ha under 100k på bufferkonto, men vi har både hus og hytte, to biler, båt, store månedlige utgifter, (og heldigvis også solid inntekt), og mange uforutsette og kostbare ting kan skje. Da jeg var student og alenemor, og kun eide halvparten av en tomannsbolig, og hadde utgifter til busskort og barnehage og et par ting til, føltes det som om 5000 på bufferkonto var rikelig😉 Anonymkode: bf22a...880
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 Ca 16 mill. Ganske sprøtt. Anonymkode: bd5f1...834
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #7 Skrevet 21. september 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Hvor mye bør man ha tenker dere? Anonymkode: 3e3cf...341 De sier vel at man bør ha 3 ganger det man har inn. Anonymkode: 3f06d...26e
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #8 Skrevet 21. september 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): De sier vel at man bør ha 3 ganger det man har inn. Anonymkode: 3f06d...26e Såpass ja. Da er det en del igjen til det. Anonymkode: 3e3cf...341
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #9 Skrevet 21. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Såpass ja. Da er det en del igjen til det. Anonymkode: 3e3cf...341 I måneden altså, ikke i året😄 Vi har 78.000 akkurat nå, men hadde 130.000 for litt siden, mye skjedde på kort tid. Men for noen år siden var vi i minus så vi har hatt flaks og en god porsjon stålvilje. Anonymkode: e796d...aa7
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #10 Skrevet 22. september 2021 Jeg er så lei av disse Hva tjener du? Hva eier du? Hva sparer du? Hva har du-trådene! Som i går, hva sparer du til barna? Eller i dag, hva har du i buffer. Hva er hensikten? Nei, jeg sparer ikke til barna, jeg synes barnetrygd burde vært behovsprøvd. Ja, jeg har buffer. God buffer, og så? Jeg er 50 og har råd? Anonymkode: d4e85...f88
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. september 2021 #11 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg er så lei av disse Hva tjener du? Hva eier du? Hva sparer du? Hva har du-trådene! Som i går, hva sparer du til barna? Eller i dag, hva har du i buffer. Hva er hensikten? Nei, jeg sparer ikke til barna, jeg synes barnetrygd burde vært behovsprøvd. Ja, jeg har buffer. God buffer, og så? Jeg er 50 og har råd? Anonymkode: d4e85...f88 Hvis du er så lei så er det jo i grunn veldig enkelt å overse slike innlegg . Det er heldigvis ikke svarplikt her inne😊. Hi; vi har flere kontoer med penger vi kan bruke utover vanlig lønnskonto . Bufferkontoen inneholder nå 150 000 kr . Fra denne kontoen tar vi kun penger hvis bilen må på verksted , kjøleskapet ryker eller lignende. Vi fyller den opp hvis vi tar fra den.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #12 Skrevet 22. september 2021 Jeg har desverre ikke startet med fondsspqring enda, så har alt tilgjengelig på sparekonto. Kan vel skrape sammen en halv million om alle kontoene blir støvsugd. Men har også stort boliglån og vanlige inntekter, så vi er ikke akkurat rike. Anonymkode: 5fdb7...464
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #13 Skrevet 22. september 2021 Ca 700 000,- mannen aner jeg ikke. Over 1,5 mill. Han driver selskap så endel av pengene går til og moms osv. Vi er gjeldfrie, vi har separat økonomi med felles brukskonto. Vi er snart 50 og har vært med på boligprisvekst der vi har tjent endel penger på hvert salg. Anonymkode: 88081...130
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #14 Skrevet 22. september 2021 260 000. Anonymkode: 7e12d...6fa
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #15 Skrevet 22. september 2021 Ja, det er veldig lite. Hva man bør ha varierer litt med hvor man jobber, men en tommelfingerregel er at dersom jobber i det offentlige bør man ha 2*inntekten eller mer i buffer, og 4*inntekten eller mer dersom man jobber i det private. Anonymkode: e658f...dee
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #16 Skrevet 22. september 2021 Spør du om det her inne kommer trollene frem. Her inne er det viktig med minst noen hundre tusen i bufferkonto. MINST! Her må man alltid ha noen hundretusen i tilfelle vaskemaskinen ryker eller bilen trenger service. Bedre med 400.000,- i buffer enn nyere bil med garanti ser du. Anonymkode: 8bf6a...146
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #17 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Spør du om det her inne kommer trollene frem. Her inne er det viktig med minst noen hundre tusen i bufferkonto. MINST! Her må man alltid ha noen hundretusen i tilfelle vaskemaskinen ryker eller bilen trenger service. Bedre med 400.000,- i buffer enn nyere bil med garanti ser du. Anonymkode: 8bf6a...146 Buffer er ikke bare til uforutsette utgifter. Det er også penger å ha i bakhånd dersom man mister jobben. Anonymkode: e658f...dee
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #18 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Spør du om det her inne kommer trollene frem. Her inne er det viktig med minst noen hundre tusen i bufferkonto. MINST! Her må man alltid ha noen hundretusen i tilfelle vaskemaskinen ryker eller bilen trenger service. Bedre med 400.000,- i buffer enn nyere bil med garanti ser du. Anonymkode: 8bf6a...146 Hva er problemet ditt? Jeg er godt voksen og gjeldfri. Selvsagt har jeg da god buffer. Hvorfor provoseres du av andres buffer? Anonymkode: 88081...130
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #19 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Spør du om det her inne kommer trollene frem. Her inne er det viktig med minst noen hundre tusen i bufferkonto. MINST! Her må man alltid ha noen hundretusen i tilfelle vaskemaskinen ryker eller bilen trenger service. Bedre med 400.000,- i buffer enn nyere bil med garanti ser du. Anonymkode: 8bf6a...146 Vi er mange på 40 + her inne som er i forhold, har høyere utdanning, tjent på boligsalg osv. Det er jo ikke rart at vi har flere hundre tusen på bufferkontoer, det er faktisk ganske vanlig for (øvre) middelklassen over en viss alder. Anonymkode: 0e710...f01
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #20 Skrevet 22. september 2021 Har fleksilån på 800 000 som nesten er nedbetalt. Brukar av det om eg treng meir pengar. Anonymkode: e1b6d...729
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #21 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hva er problemet ditt? Jeg er godt voksen og gjeldfri. Selvsagt har jeg da god buffer. Hvorfor provoseres du av andres buffer? Anonymkode: 88081...130 Provoseres ikke og har mer enn god nok buffer..selv om vi kaller det sparekonto siden det er såpass mye. Problemet her er når en stakkar sier at "hjelp jeg har lite på buffer" kommer hordene her inne med pekefinger og dommedagsprofeti om man ikke har minst flere hundre tusen på buffer. Anonymkode: 8bf6a...146
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #22 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Har fleksilån på 800 000 som nesten er nedbetalt. Brukar av det om eg treng meir pengar. Anonymkode: e1b6d...729 Er det så sikkert? Ja, det vil holde om bilen trenger en stor reparasjon, eller vaskemaskinen ryker, men en bufferkonto skal også være der for å spe på inntekten dersom man mister jobben i perioden før man finner seg en ny. Dersom det skjer vil det inntektsgrunnlaget man hadde nå man fikk innvilget fleksilånet minske og man kan i teorien miste det Anonymkode: e658f...dee
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #23 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Provoseres ikke og har mer enn god nok buffer..selv om vi kaller det sparekonto siden det er såpass mye. Problemet her er når en stakkar sier at "hjelp jeg har lite på buffer" kommer hordene her inne med pekefinger og dommedagsprofeti om man ikke har minst flere hundre tusen på buffer. Anonymkode: 8bf6a...146 De har ikke jeg sett noe til. En buffer er fint å ha, men har man ikke økonomien til det så skjønner man det. Tror de aller fleste her inne har hatt perioder med dårlig råd. Meg selv inkludert. Fattig student som spiste spagetti med ketchup og knekkebrød med et eller annet pålegg jeg hadde kjøpt billig pga dato alle dager i uka. Jeg lærte meg økonomi på den måten, jeg sparte så lite som 50,- i måneden. Klarte ikke avse mer, men det bygget seg opp da. Jeg lærte meg budsjetter, samle tilbudskuponger, gå på salg, reparere klær osv. Nå har jeg god trygg buffer. Og det kommer av verdiene jeg har skapt gjennom årene. Hardt arbeid, harde prioriteringer, mine behov helt sist. Jeg poengterte nettopp alder og hvordan jeg var kommet her jeg er i dag slik at hvis en på tjue leser mitt svar om buffer så ser hun jo at jeg er nesten 30 år foran henne i løypa. Derfor liten vits å sammenligne seg med meg og kjenne på panikk over manglende penger på bok. Anonymkode: 88081...130
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #24 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Er det så sikkert? Ja, det vil holde om bilen trenger en stor reparasjon, eller vaskemaskinen ryker, men en bufferkonto skal også være der for å spe på inntekten dersom man mister jobben i perioden før man finner seg en ny. Dersom det skjer vil det inntektsgrunnlaget man hadde nå man fikk innvilget fleksilånet minske og man kan i teorien miste det Anonymkode: e658f...dee Jeg har aldri spart penger i tilfelle jeg mister jobben. Da forventer jeg at velferdsstaten og egen forsikring tar meg i mot. Man kan da virkelig ikke spare til alle eventualiteter? Det er trygt å ha en buffer men man MÅ ikke. Anonymkode: 88081...130
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #25 Skrevet 22. september 2021 0,- OG jeg er ikke langt fra 50…. En «serie uheldige hendelser» har gjort at jeg aldri har fått spart opp eller har kunnet endre situasjonen min. Har aldri hatt buffer. Og akkurat nå har jeg ingen mulighet til å forsøke mer, men håper det er midlertidig og at ting ser bedre ut om 5-10 år. 🤗 Innsatsen har det virkelig ikke stått på. Anonymkode: 4d8f2...fe8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå