Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #1 Skrevet 21. september 2021 I sommer begynte jeg å få ubehag/smerter i tannkjøttet. Det svir, stikker og verker. Etter 6-8 uker oppdaget jeg at tannkjøttet på flere av tennene har trukket seg nedover og jeg kom meg til tannlegen og fikk sjekket det. Det hørtes først ut som om hun syntes det så ut som periodontitt, men hun fant ingen lommer når hun målte med lommemåler, så da mente hun at det var pusseskader. Jeg bruker en elektrisk tannbørste og har brukt samme type i nesten 20 år uten å få pusteskader før. Jeg fikk beskjed om å skylle med corsodyl i 1-2 uker og så bruke vanlig munnskyllevann etter det. Jeg skylte med corsodyl i 11-12 dager og i den tiden hadde jeg så å si ikke noe ubehag. Når jeg sluttet med corsodyl, kom ubehaget tilbake i løpet av et døgn og etter tre dager er det like ubehagelig som da jeg dro til tannlegen. Oppdaget idag også at jeg har fått slike trekantede åpninger nederst mellom tennene og de tror jeg faktisk ikke var der for noen dager siden. Hva skjer med tannkjøttet mitt? Er det logisk at det er pusseskader når smerten er borte med corsodyl, men kommer tilbake når jeg slutter? Har for øvrig vært veldig forsiktig med pussingen etter tannlegebesøket. Anonymkode: aec2b...22f
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #2 Skrevet 21. september 2021 Der kan fint være pusteskader. Og det kan fint være betennelse i tannkjøttet pga belegg, tannstein. mine erfaring er at corsodyl funker. Enten ved å skylle eller pensle på med q-tips. Anonymkode: ceb35...209
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #3 Skrevet 21. september 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Der kan fint være pusteskader. Og det kan fint være betennelse i tannkjøttet pga belegg, tannstein. mine erfaring er at corsodyl funker. Enten ved å skylle eller pensle på med q-tips. Anonymkode: ceb35...209 Jeg opplevde også at corsodyl fungerer. Problemet er bare at det skal brukes i maks 14 dager, jeg har allerede brukt det i 11-12 dager, og smerten kom tilbake med en gang jeg sluttet. Det er vel ikke så logisk at hvis jeg skyller i 2-3 dager til, så blir smerten permanent borte? Anonymkode: aec2b...22f
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #4 Skrevet 21. september 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg opplevde også at corsodyl fungerer. Problemet er bare at det skal brukes i maks 14 dager, jeg har allerede brukt det i 11-12 dager, og smerten kom tilbake med en gang jeg sluttet. Det er vel ikke så logisk at hvis jeg skyller i 2-3 dager til, så blir smerten permanent borte? Anonymkode: aec2b...22f Så lenge tannkjøttbetennelse kommer tilbake så fort, så ville jeg nok brukt det lenger. Det er et tegn på at det fortsatt er høy bakterieaktivitet i munnen og det er så vidt jeg vet ingenting i veien for å bruke corsodyl lenger. Hør med tannlegen din:) Anonymkode: ceb35...209
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #5 Skrevet 21. september 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg opplevde også at corsodyl fungerer. Problemet er bare at det skal brukes i maks 14 dager, jeg har allerede brukt det i 11-12 dager, og smerten kom tilbake med en gang jeg sluttet. Det er vel ikke så logisk at hvis jeg skyller i 2-3 dager til, så blir smerten permanent borte? Anonymkode: aec2b...22f Har du byttet tannbørste? Anonymkode: c250c...f49
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #6 Skrevet 21. september 2021 Og bruker du tanntråd daglig? Anonymkode: c250c...f49
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #7 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Har du byttet tannbørste? Anonymkode: c250c...f49 Nei, jeg byttet ikke tannbørste før etter at det kom tilbake igjen. Var bare veldig obs på å pusse lett. Nå har jeg byttet til en myk manuell tannbørste. Anonymkode: aec2b...22f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #8 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Og bruker du tanntråd daglig? Anonymkode: c250c...f49 Jeg bruker tanntråd hver kveld. Har også lurt på om jeg er for hardhendt med tanntråden. Har smale mellomrom mellom tennene, så må bruke litt kraft for å få tanntråden ned og da skjærer den seg ofte ned i tannkjøttet. Jeg blør imidlertid stort sett ikke, bortsett fra ett sted, som er mellom de to bakerste jekslene. Kanskje jeg burde bruke tanntråd på morgenen også? Anonymkode: aec2b...22f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #9 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Så lenge tannkjøttbetennelse kommer tilbake så fort, så ville jeg nok brukt det lenger. Det er et tegn på at det fortsatt er høy bakterieaktivitet i munnen og det er så vidt jeg vet ingenting i veien for å bruke corsodyl lenger. Hør med tannlegen din:) Anonymkode: ceb35...209 Får man snakke med tannlegen om man ringer eller er det slik som hos legen at man må ha time? Laaang ventetid hvis det ikke er akutt. Tannlegen sa maks to uker, men kan jo hende hun endrer mening når det fortsatt gjør vondt. Anonymkode: aec2b...22f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #10 Skrevet 22. september 2021 Takk for svar alle sammen! vil gjerne høre fleres synspunkter også, hvis det er flere her med erfaring. 😊 Anonymkode: aec2b...22f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #11 Skrevet 22. september 2021 Jeg har ikke betennelse, men har også tannhalser som blir lengre, tannkjøtt som trekker seg opp. Jeg har i flere år påpekt til flere tannleger at noe var i ferd med å skje med emaljen på tennene mine, men alle tannlegene påstod at de bare var noe jeg trodde. For fem år siden var det en tannlege som sa at hun trodde hun kanskje så noen små endringer, men var usikker. For under et år tilbake var jeg til en ny tannlege, åpnet munnen og det første han sa var "oj, ja her var det mye emaljeskader!". Nå er det journalført som såpass alvorlige emaljeskader (av ukjent årsak) at jeg vil få noe reduksjon på nødvendige tannbehandlinger relatert til dette fremover. Jeg har heller ikke såkalte tannkjøttlommer som min tannlege sa mange får når tannhalsene avdekkes. Hos meg kjenner de ikke årsaken bak at det er blitt slik, da jeg aldri drikker brus eller mineralvann, sjelden alkohol og lite kaffe, er nøye med tannpuss og tanntråd, spiser sunt med mye grønt osv. Jeg har også tenner som står tett. Jeg gjør motsatt av hva man gjerne får anbefalt med tanntråd, HI. Opplevde også at det var vanskelig å få tanntråden mellom, og da kunne den nesten kutte i tannkjøttet når den først kom på plass. Jeg begynte å bruke den typen som utvider seg, jordan expand, tror jeg den heter. Får den faktisk mellom tennene og opp igjen, og den skjærer ikke i tannkjøttet. Virker som om jeg også får renset bedre mellom tennene med den tråden. Kjenner ei som alltid anbefaler pasientene som har tannkjøttbetennelse å være veldig nøye på kostholdet og ta tilskudd med D-vit, C-vit, sink og andre mineraler og omega3, og hun sier at det bruker å gjøre at betennelsene ikke kommer tilbake når de først blir kvitt dem, så lenge de fortsetter å bruke tilskuddene. Anonymkode: cb4c9...47f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #12 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Jeg har ikke betennelse, men har også tannhalser som blir lengre, tannkjøtt som trekker seg opp. Jeg har i flere år påpekt til flere tannleger at noe var i ferd med å skje med emaljen på tennene mine, men alle tannlegene påstod at de bare var noe jeg trodde. For fem år siden var det en tannlege som sa at hun trodde hun kanskje så noen små endringer, men var usikker. For under et år tilbake var jeg til en ny tannlege, åpnet munnen og det første han sa var "oj, ja her var det mye emaljeskader!". Nå er det journalført som såpass alvorlige emaljeskader (av ukjent årsak) at jeg vil få noe reduksjon på nødvendige tannbehandlinger relatert til dette fremover. Jeg har heller ikke såkalte tannkjøttlommer som min tannlege sa mange får når tannhalsene avdekkes. Hos meg kjenner de ikke årsaken bak at det er blitt slik, da jeg aldri drikker brus eller mineralvann, sjelden alkohol og lite kaffe, er nøye med tannpuss og tanntråd, spiser sunt med mye grønt osv. Jeg har også tenner som står tett. Jeg gjør motsatt av hva man gjerne får anbefalt med tanntråd, HI. Opplevde også at det var vanskelig å få tanntråden mellom, og da kunne den nesten kutte i tannkjøttet når den først kom på plass. Jeg begynte å bruke den typen som utvider seg, jordan expand, tror jeg den heter. Får den faktisk mellom tennene og opp igjen, og den skjærer ikke i tannkjøttet. Virker som om jeg også får renset bedre mellom tennene med den tråden. Kjenner ei som alltid anbefaler pasientene som har tannkjøttbetennelse å være veldig nøye på kostholdet og ta tilskudd med D-vit, C-vit, sink og andre mineraler og omega3, og hun sier at det bruker å gjøre at betennelsene ikke kommer tilbake når de først blir kvitt dem, så lenge de fortsetter å bruke tilskuddene. Anonymkode: cb4c9...47f Takk for langt svar! Jeg har også et sunt kosthold uten tingene du nevner. Tannlegen mente jo at jeg ikke har betennelse, men jeg er nå helt overbevist om at jeg har det, siden smerten er borte med corsodyl og raskt kommer tilbake uten det. Min eneste risikofaktor, så vidt jeg vet, er at jeg i to graviditeter de siste årene har hatt insulinkrevende svangerskapsdiabetes nesten hele graviditetene. Jeg får fortsatt høyt blodsukker hvis jeg spiser mye karbohydrater, så jeg lever lavkarbo/grovkarbo. Tar også kosttilskudd, må sjekke om de inneholder sink. Kanskje jeg også burde gå til en annen tannlege for en second opinion. Angående lommene vi ikke har, tenker jeg at det jo sikkert tar en stund med betennelse før de utvikles? Frykter at det blir det neste... Synes også tilbaketrekkingen av tannkjøttet ser ut til å gå veldig raskt. Det bekymrer meg skikkelig! Anonymkode: aec2b...22f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #13 Skrevet 22. september 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Takk for langt svar! Jeg har også et sunt kosthold uten tingene du nevner. Tannlegen mente jo at jeg ikke har betennelse, men jeg er nå helt overbevist om at jeg har det, siden smerten er borte med corsodyl og raskt kommer tilbake uten det. Min eneste risikofaktor, så vidt jeg vet, er at jeg i to graviditeter de siste årene har hatt insulinkrevende svangerskapsdiabetes nesten hele graviditetene. Jeg får fortsatt høyt blodsukker hvis jeg spiser mye karbohydrater, så jeg lever lavkarbo/grovkarbo. Tar også kosttilskudd, må sjekke om de inneholder sink. Kanskje jeg også burde gå til en annen tannlege for en second opinion. Angående lommene vi ikke har, tenker jeg at det jo sikkert tar en stund med betennelse før de utvikles? Frykter at det blir det neste... Synes også tilbaketrekkingen av tannkjøttet ser ut til å gå veldig raskt. Det bekymrer meg skikkelig! Anonymkode: aec2b...22f Ja, jeg reagerer også på at det går så raskt. Hadde ikke noe som helst av dette tannkjøttproblemet for fem år siden, da kommenterte tannlege tvert om at jeg hadde "uvanlig" sterkt og friskt tannkjøtt. Blir også bekymret. Jeg ble anbefalt å bruke fluorskylling for å ta vare på den emaljen som er igjen. Problemet mitt er at jeg får veldig munntørrhet på natten etter at jeg har brukt fluorvannet, og da virker det som det blir enda verre. Har gått over til Sensodyne tannkrem. Er flere typer av dem nå, også en som heter repair, eller noe slikt (har forsøkt alle). Men den eneste som fungerer for meg er den som heter original. Alle andre får jeg ilinger i tannhalsene av, som jeg tydeligvis også får av vanlige tannkremer. Hvis det er mer smerter når du spiser eller drikker varmt/kaldt, og ikke rødhet/ømhet i tannkjøttet, så kanskje det kan hjelpe deg å bytte tannkrem? Enda en frustrasjon for meg er at jeg ikke har råd til å gå til tannlege så ofte som jeg burde med dette, og det gjør usikkerheten enda større 😕 Anonymkode: cb4c9...47f
Anonym bruker Skrevet 22. september 2021 #14 Skrevet 22. september 2021 Jeg er ekstremt følsom for de fleste tannkremer og får ødelagt tannkjøtt av feil type. Kanskje du har noe lignende? Jeg kan f.eks kun bruke Sensodyne eller den røde fra Colgate. Anonymkode: 753cb...f74
Anonym bruker Skrevet 23. september 2021 #15 Skrevet 23. september 2021 Anonym bruker skrev (På 22.9.2021 den 6.18): Jeg bruker tanntråd hver kveld. Har også lurt på om jeg er for hardhendt med tanntråden. Har smale mellomrom mellom tennene, så må bruke litt kraft for å få tanntråden ned og da skjærer den seg ofte ned i tannkjøttet. Jeg blør imidlertid stort sett ikke, bortsett fra ett sted, som er mellom de to bakerste jekslene. Kanskje jeg burde bruke tanntråd på morgenen også? Anonymkode: aec2b...22f Høres mer ut som du burde kutte den voldsomme tanntrådbruken. Prøv å bruke det sjeldnere, eller ikke noe noen dager og se om der hjelper. Om du hver dag skjærer i tannkjøttet med tråden får det hmjo aldri helet. Anonymkode: 71975...739
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå