Gå til innhold

Synes du dette servise er klassisk eller "helt ut"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å samle på servise men klarer ikke bestemme meg for hvilket. Liker så mange. Og dette er jo egentlig superkoselig! Men ikke særlig anvendelig kanskje? Kan man spise julematen på dette for eksempel?

Det er "jordbæreng" fra Porsgrund

69013C9F-6EC8-411C-9DB1-A8D51F48691B.jpeg

Anonymkode: 2be6b...77b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke klassisk i mine øyne. På den måten at man skal kunne bruke det til alt liksom. Dette er i mine øyne til sommerbruk. 

Skrevet

Det er ikke klassisk. Greit nok om du liker det, men den slags pleier det å komme inn mye av til loppemarkeder, nesten ubrukt. Folk blir lei det veldig raskt.

Anonymkode: d7ff4...b16

Skrevet

Klassisk er det ikke, men veldig koselig.

Er et sommerservise da, perfekt på hytta ved sjøen f.eks, eller til sommerselskapet på verandaen.

Ville nok valgt et annet om du vil ha et klassisk servise til helårsbruk i mange år fremover...

Anonymkode: 3e26d...10e

Skrevet

Klassisk synes jeg er mer diskré som passer hele året. Dette synes jeg var litt for sommerlig. Koselig men ikke min smak. 

Anonymkode: 40893...e13

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint, og egentlig ganske klassisk på den måten at det er tidløst på en koselig måte. Et helårsservise ville jeg derimot ikke kalt det, siden det er såpass sommerlig.

Hadde jeg hatt plass eller et sommerhus ville jeg kjøpt det selv :)

Skrevet

Klassisk sommerservise, kanskje 😊 jeg ville ikke servert julematen på dette.

Anonymkode: 1ec44...05e

Skrevet

Ingen av delene. Ikke klassisk, men langt ifra "helt ut". Vakkert sommerservise, syns jeg, men passer liksom ikke til helårsbruk, og iallefall ikke til jul.

Anonymkode: 79014...6a9

Skrevet

Det er sikkert veldig koselig å dekke på med dette om sommeren! Så jeg synes det er fint, men passer best til vaffelservering i en hage, i skyggen av et epletre. 

Skrevet

Vakkert sommerservise. Funker også som f.eks frokostservise eller til hverdags, men ikke uten videre til middagsselskap.

Anonymkode: 48bd8...a03

Skrevet

Klassisk sommerservise som kan gi glede i mange år. Men til julemiddagen hadde jeg ikke brukt det. 

Anonymkode: 08ceb...ad2

Skrevet

Jeg synes det er tidløst og klassisk. Ville valg det som frokost- og kaffeservise, og så hatt et mer nøytralt middagsservise.

Har det ikke selv, men synes dette serviset gjør seg på mørke vintermorgener også, jeg, som en god påminnelse på hva som kommer til sommeren :)

Anonymkode: b9f7c...fd1

Skrevet

Jeg har dette, og koppene er helt fantastiske! De blir ikke for varme å holde i når man har kaffe eller te i. Jeg ante ikke hva et bra servise var, før jeg fikk disse 😊

bruker det som frokost og lunsjservise hele året.

Men til julemiddagen ville jeg ikke brukt de nei. 

Anonymkode: 1b13b...5d3

Skrevet

Når jeg tenker på klassisk servise ser jeg mer for meg noe sånt: 

image.thumb.jpeg.d9652b1b13c79932def7141a8afd5d44.jpeg

Men det er vel ikke et mål at det skal være så klassisk, velg heller noe du virkelig liker. Helst noe du kommer til å like om ti år også, og noe som passer uansett anledning.

Om et servise er «ut» eller «in» kommer an på hvem du spør. Jeg og min mor f.eks. ville aldri klart å bli enige og finne et felles servise som var «in» i begges øyne. 

Jeg ville valgt noe ensfarget, klassisk og enkelt i formen, som passer til «alt». Gjerne med et ganske stramt formspråk. 

Mens min mor elsker blomster og «dill» nærmest jo mer jo bedre, og ville tenkt at serviset du foreslår i hovedinnlegget kanskje var i enkleste laget. 

Men nå har min mor helt sikkert minst åtte ulike serviser hjemme også, pluss noen på hytta. Hun har juleservise, frokostservise til hverdags, frokostservise til pent, «penserviset» til høytidelige middager, barneservise til både barn og barnebarn, et servise til mange, et annet hun liker men ikke kan dekke til mer enn ti osv osv. 😳🙈

Jeg derimot har to. Et hjemme og ett på hytta. Som brukes året rundt til alle anledninger, og har aldri savnet verken juleservise eller penservise😉 (Jeg er glad i å lage god mat og dekke flotte bord altså, men klarer meg likevel med et servise)

Anonymkode: e6fa0...f17

Skrevet

Dette er vel et service som passer til sommeren og til kaffeslabberas.

Men HI, du må like det selv. Alt som er ut blir før eller senere in igjen og det som er veldig i tiden nå er tilsvarende ute om noen år.

Har Pilluvuit selv. enklere blir det ikke. Skulle jeg kjøpt et til ville jeg gått for noe i mer retropreg.

Skrevet

Av Porsgunn sine serviser synes jeg både jordbæreng og dompap er helt nydelig, til hver sin årstid.

Men de er ikke av de mest klassiske seriene deres da.

Det viktigste er at du liker det, og fortsetter å like det i lang tid. Skjønner dilemmaet ditt, for jeg har sagt i sikkert to år at nå som ungene er større og Ikea-serviset snart må byttes ut har jeg lyst til å begynne spare på et fint et, men jeg klarer ikke velge meg ut et jeg heller.

Akkurat nå heller jeg mot ministrå, liker at det er et norsk servise som blir håndlaget i Norge.

https://www.porsgrund.com/serviseserier-oversikt

Skrevet

Som sommerservise helt ok, helårs eller til jul - Nei. 

Skrevet

Spiller det noen rolle hva andre syns så lange du liker det?
Er tross alt du som skal ha det, ikke vi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når jeg tenker på klassisk servise ser jeg mer for meg noe sånt: 

image.thumb.jpeg.d9652b1b13c79932def7141a8afd5d44.jpeg

Men det er vel ikke et mål at det skal være så klassisk, velg heller noe du virkelig liker. Helst noe du kommer til å like om ti år også, og noe som passer uansett anledning.

Om et servise er «ut» eller «in» kommer an på hvem du spør. Jeg og min mor f.eks. ville aldri klart å bli enige og finne et felles servise som var «in» i begges øyne. 

Jeg ville valgt noe ensfarget, klassisk og enkelt i formen, som passer til «alt». Gjerne med et ganske stramt formspråk. 

Mens min mor elsker blomster og «dill» nærmest jo mer jo bedre, og ville tenkt at serviset du foreslår i hovedinnlegget kanskje var i enkleste laget. 

Men nå har min mor helt sikkert minst åtte ulike serviser hjemme også, pluss noen på hytta. Hun har juleservise, frokostservise til hverdags, frokostservise til pent, «penserviset» til høytidelige middager, barneservise til både barn og barnebarn, et servise til mange, et annet hun liker men ikke kan dekke til mer enn ti osv osv. 😳🙈

Jeg derimot har to. Et hjemme og ett på hytta. Som brukes året rundt til alle anledninger, og har aldri savnet verken juleservise eller penservise😉 (Jeg er glad i å lage god mat og dekke flotte bord altså, men klarer meg likevel med et servise)

Men kan moren din dekke til tolv??!! Dette virker å være benchmarken for alle født før 1955. 😂

Skrevet

Ett sommerservise eller hytteserrvise tenker jeg. 

Skulle jeg hatt ett service til alle anledningerr uansett årstid hadde jeg valgt ett uten mønster som blomster, nisser, frukter osv. Heller ett mønster som ikke skal være noe og litt nøytrale farger. 

Anonymkode: 78fb0...1ca

Skrevet
uhhuhher skrev (8 minutter siden):

Men kan moren din dekke til tolv??!! Dette virker å være benchmarken for alle født før 1955. 😂

Det har jo vi som er yngre også, det er helt vanlig å ha porselen til tolv.

Hi, det er hyggelig sommerservise, men jeg hadde nok ikke ønsket meg det året rundt. Men hei, det er meg.

Anonymkode: 50d79...721

Skrevet

Helt ut i mine øyne. Synes det var grusomt

Anonymkode: 8d3a9...40b

Skrevet
uhhuhher skrev (37 minutter siden):

Jeg synes også man må ha til minst 12, og jeg er født på 70-tallet---

Men 12 er litt lite egentlig, vi har fire barn selv, så bare vi har søsteren min med mann og tre barn på middag må vi dekke til 11 bare der, og vil vi invitere noen flere (som en av mannens to søsken med familie, eller flere av mine tre søsken med familie) så må vi ha mer enn 12 tallerkner ;)

Vi har tre serviser, et juleservise som jeg har fått av fadderen min, et penservise som vi ønsket oss deler til da vi giftet oss for over 20 år siden, og Ikea i skapet på kjøkkenet. Alle er til minst 12.

Nå kunne jeg tenke meg å spare opp et nytt hverdagservise og da må vi ha minst 16 tenker jeg.

Skrevet

Syns du skal kjøpe det hvis du syns det er fint, så kan du jo heller kjøpe et mer klassisk på loppemarked eller i bruktbutikker. Det renner over av klassiske serviser på slike steder :)

Skrevet
uhhuhher skrev (1 time siden):

Ja, selvsagt kan hun dekke til tolv med de fleste av sine serviser, et par av den er til og med utvidet til 16😂😂👍🏻

Jeg derimot kan dekke til  20+ både til frokost og middag, og både hjemme og på hytta😜

Gidder ikke ta ut av oppvaskmaskinen og vaske for hånd hvis vi er mange til både frokost og lunsj for eksempel. Sånn latskap kan man unne seg når man klarer seg med ett servise🥳

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...