Gå til innhold

Angående drapet på en Nav ansatt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arbeider selv i Nav, men mer «oppsøkende». I dag reflekterte jeg over hvor mye trusler jeg har stått i igjennom min arbeidstid, og hvor mange kollegaer jeg kjenner som direkte har blitt utsatt for noe. 

Eksempler er: Da vitne til drap mellom klienter, slått, kastet ting på, trusler mot familie og oppsøkende (mer aktiv trussel), uthenging på nett, ødelegge eiendel som biler o.l.

Jeg er sjelden redd på jobb, og kjenner meg i liten grad utsatt, MEN vi tenker og i liten grad risiko eller sikkerhetsplan. Går i stor grad inn i alle møter godtroende men nærmeste plan om å tenke fluktveier. Skal jeg sammenligne med min mann, som jobber på plattform, er risikokartlegging   og sikkerhet på et helt annet nivå!! 

Jeg vet det ikke kan sammenlignes, samtidig som jeg ser hvor mye mer «jeg opplever på jobb» vs. han.. Og undrer meg over hvorfor ikke kommune/stat som arbeidsgiver tar andre valg..

Anonymkode: da697...997

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager noen skrivefeil (mobilen lever sitt egent liv ) 🙈 HI

Skrevet

Dere møter jo mennesker som er i krise, som kanskje er i en desperat situasjon, og som dere kanskje ikke kan tilby den hjelpen de ønsker eller trenger - klart dere er i en utsatt posisjon. 

Håper denne fryktelige saken i hvert fall får NAV til å se på hvordan de best kan trygge sine ansatte (vet ikke noe om hvordan dette gjøres nå, altså). 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (6 minutter siden):

Dere møter jo mennesker som er i krise, som kanskje er i en desperat situasjon, og som dere kanskje ikke kan tilby den hjelpen de ønsker eller trenger - klart dere er i en utsatt posisjon. 

Håper denne fryktelige saken i hvert fall får NAV til å se på hvordan de best kan trygge sine ansatte (vet ikke noe om hvordan dette gjøres nå, altså). 

Dette. En helt tragisk sak. Det burde selvfølgelig ha vært bedre vakthold på NAV-kontorer, i hvert fall der førstelinja sitter. Det har jo vært utallige trusler tidligere, det blir utarbeidet beredskapsplaner, men jeg tror at det mange ganger blir med planen på grunn av manglende kapasitet hos vaktselskaper mv. Hadde det vært opp til meg, ville det har vært vakt på samtlige statlige bygg der det foreligger fare for trusler og skader. Jeg håper at det nå tas tak i og gjøres mer for å sikre de NAV-ansatte, som har stått på under hele pandemien og jobbet masse overtid fra en dårlig internettlinje på hjemmekontor for å ta unna alle saker om dagpenger etter nedstengningen. 

Skrevet

Jeg tenker at mennesker som er avhengige av NAV, er spesielt sårbare, og at det må tære noe enormt på psyken å være i en slik situasjon. 
Har selv vært vitne til en «opphetet» hendelse på nav, der fortvilelsen og frustrasjonen lyste lang vei av brukeren. 
Huff. En sak med bare offer, på en eller annen måte. 

Anonymkode: 53436...616

Skrevet

Enig med 616, dette er en tragisk sak, med bare offer, på begge sider.

Jeg tror det vi i dag ser, og det vi har sett med flere slike voldsepisoder de siste årene, er følgen av Nav-reformen, som aldri gjorde det bedre for de som trengte det mest, samt det at politikerne har strammet inn på flere ytelser. Politikerne tar ikke ansvar, og med det har de skjøvet Nav-ansatte og brukere foran seg, og begge grupper må ta støyten.

Nav-ansatte opplever et råkjør arbeidsmessig med krav og ofte ulogiske krav for å tilfredsstille statistikker som ser fine ut utad, heller enn å faktisk hjelpe folk som trenger det på en konstruktiv måte. Dette skaper stor frustrasjon og desperasjon hos de som ikke får den hjelpen de trenger, ikke nok hjelp til at det er konstruktivt for å komme seg ut i jobb igjen, bli friskere osv. Dette skaper etterhvert et farlig sinne. Noen resignerer og gir opp, andre lever ut sinnet, som vi dessverre så i dag. Nav-ansatte jobber seg syke og havner gjerne i langtidssykemeldinger eller på aap selv, eller de bytter jobb fordi de ser at det ikke er blivende å jobbe slik mange av dem pålegges å gjøre. Samtidig blir flere gående for lenge i systemet uten god nok hjelp, risikerer å miste den lille inntekten de har. Det er en nedadgående spiral.

Politikerne er fullstendig klar over dette, men ingen av dem ønsker å innrømme at også Nav-reformen feilet, da det vil koste milliarder å rette opp igjen feilene. Ingen vil ta det ansvaret, fordi de ikke vinner stemmer på det. De valgte å overse alle advarsler, som de som regel gjør med slike reformer (ref. helsereformen, skolereformen, såkalte nærpolitireformen som endte med å bli fjernpolitireformen for store deler av landet m.fl.). Og så velger de å heller skylde på alle andre. Det er pasientenes skyld at helsevesenet ikke fungerer, brukerne av Nav som er late, lærerne klager for mye og foreldre krever for mye, tettheten av politi i noen byer er blitt bedre, mens de fortier at politiet blir tvunget til å ansette folk i korte vikariater slik at statistikken skal se bedre ut ved nyttår - mens den ikke gjør det resten av året. For det er jo så mye lettere å skape et annet "fiendebilde! fremfor å ta ansvar selv - for det er tydeligvis utenkelig for politikerne, virker det som.

Og dette ser vi at politikerne tar helt ut også på lavere nivå. Frp-lederne nekter å uttale seg om straffbare seksuelle overgrep foretatt av partimedlemmer, og foretrekker å holde på disse lovbryterne. Ropstad ville ikke ta ansvar for det han har gjort før mer ble avslørt. Vi finner det i ulike grader i flere partier. Det er ansvarsfraskrivelse hele veien.

Denne tragiske saken i dag vil trolig bli avfeid med at personen var ustabil psykisk, så da slipper politikerne å ta ansvar for det også. Muligens blir det mer sikkerhetstiltak for Nav-ansatte, uten at det vil løse årsaken bak... Men da kan jo politikerne klappe seg på brystet og skryte litt av at de gjør noe... Både Nav-ansatte og brukerne fortjener mer. Landet trenger langt mer hvis vi skal få bukt med problemet med at for mange faller utenfor arbeidslivet og livet.

Anonymkode: c45cd...a04

Skrevet

Det ervteagisk, men husk at statistisk sett er det en jobb med lite skader. Det er andre yrker som er mye farliger, uten at noen bryr seg noe serlig om det. 

Anonymkode: 01b15...723

Skrevet

Da ville jeg gått til leder. Det er ikke slik over alt. Jobbet i Nav tidligere. Vi hadde beredskapsplaner, sikkerhetstiltak, spesialtilpassede møterom med fluktveier. Vi hadde tre typer møterom, normale, med egen inngang for brukere og ansatte og rom med egen inngang for brukere og ansatte med en fysisk sperre som må forseres som gav oss ti sekunder ekstra på å forlate rommet. I tillegg måtte vi kartlegge risiko ved hver bruker og brukere med høy risiko (aggressiv adferd tidligere? Trusler osv) fikk vi aldri lov å møte alene. Da måtte vi være to.  

Anonymkode: c321b...ada

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg arbeider selv i Nav, men mer «oppsøkende». I dag reflekterte jeg over hvor mye trusler jeg har stått i igjennom min arbeidstid, og hvor mange kollegaer jeg kjenner som direkte har blitt utsatt for noe. 

Eksempler er: Da vitne til drap mellom klienter, slått, kastet ting på, trusler mot familie og oppsøkende (mer aktiv trussel), uthenging på nett, ødelegge eiendel som biler o.l.

Jeg er sjelden redd på jobb, og kjenner meg i liten grad utsatt, MEN vi tenker og i liten grad risiko eller sikkerhetsplan. Går i stor grad inn i alle møter godtroende men nærmeste plan om å tenke fluktveier. Skal jeg sammenligne med min mann, som jobber på plattform, er risikokartlegging   og sikkerhet på et helt annet nivå!! 

Jeg vet det ikke kan sammenlignes, samtidig som jeg ser hvor mye mer «jeg opplever på jobb» vs. han.. Og undrer meg over hvorfor ikke kommune/stat som arbeidsgiver tar andre valg..

Hva slags kontor jobber du på?

vi har: 

- jevnlige risikovurderinger,

- ekstra vurdering på vold og trusler hvert halvår (og ekstra ved behov)

- årlig øvelse/trening og opplæring i håndtering av vold og trusler

- månedlige fysiske vernerunder for å se st låsesystemer, alarmer osv virker

- risikokartlegging  av nye klienter innen rus/psykiatri 

- vurderer alltid om vi skal gå ti saksbehandlere 

Osv osv

For meg høres det ut som om dere har en svak ledelse og et verneombud som ikke er skolert? Det er strenge krav til risikovurdering av vold og trusler. 

Anonymkode: 888f4...045

Skrevet

Jeg jobber også i NAV, og vi har et stort fokus på sikkerhet hos oss. Vi går med alarm i alle møter, har to dører i alle møterom og jevnlige sikkerhetskurs. Det er også stadige påminnelser om å melde hendelser. Problemet er at det snakkes om et fokus på sikkerhet samtidig som vårt kontor fikk beskjed om at vi ikke lenger fikk lov til å ha eksternt vekterfirma på plass. Tilstedeværelse av uniformert vekter var veldig dempende på mange av de faste bråkmakerne og vedkommende tenkte også forebyggende sikkerhet på en annen måte enn oss som er opplært i hva vi gjør når eller etter noe skjer. Det er skremmende og tragisk når noe skjer sånn som i Bergen i dag. Det gjør nok at mange av oss tenker litt ekstra på hva vi og kolleger har opplevd av trusler, vold, utskjelling og annet. Det er også ganske skremmende å lese kommentarfelt om NAV rundt omkring der det skrives mer eller mindre åpent om hva ansatte på NAV burde gjennomgå. Noen tar det som skrives på alvor. En av de verste hendelsene jeg har vært utsatt for var en kar som ikke hadde noe ærend på NAV i det hele tatt. Han hadde bare lest om hvor fæle vi var i en sak (som for øvrig var helt feil framstilt i media), så han kom for å  bokstavelig talt banke vett i oss og jeg var nærmest døra. Jeg skjønner at mange opplever mye vonde følelser i møte med både de regelverkene NAV forvalter og de menneskene som jobber innenfor ganske snevre handlingsrammer, men det er viktig å av og til tenke på hvilke fora man slenger ut de verste drittpakkene sine på. 

Anonymkode: 3ed8d...59d

Skrevet

Norge må nå virkelig endre syn på hvem som slipper inn i landet og har landet ressurser nok å ufarliggjøre udetonerte bomber fra utlandet eller ikke. Å spille russisk roulett med livene til de som allerede er her er virkelig ikke det staten skal drive med.

Det er helt greit å si; ''Vi har ikke ressurser og kapasitet å ta imot flere utlendinger med traumer som krever langvarig behandling og i mellomtiden utgjør fare for samfunnet'' og stenge porten. Det er mange nok vandrende tikkende bomber her fra før som ikke får behandlingen de trenger.  

Anonymkode: 00ed2...97e

Skrevet

Jeg jobber i en liten kommune, med få ansatte og dårlig økonomi :)  
Tror nok at sikkerheten er skjerpet ved større kontor, men det blir for «svakt» når det ikke er klare føringer for hvordan en skal kartlegge og håndtere risikoen. 

Vi har noe, men ikke i den grad dere over beskriver. 

OG om jeg tenker vi har lite, BARNEVERNET opplever jeg har veldig lite! Der en virkelig snakker om å potensielt sette personer i den største krisen de kan oppleve....

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg jobber i en liten kommune, med få ansatte og dårlig økonomi :)  
Tror nok at sikkerheten er skjerpet ved større kontor, men det blir for «svakt» når det ikke er klare føringer for hvordan en skal kartlegge og håndtere risikoen. 

Vi har noe, men ikke i den grad dere over beskriver. 

OG om jeg tenker vi har lite, BARNEVERNET opplever jeg har veldig lite! Der en virkelig snakker om å potensielt sette personer i den største krisen de kan oppleve....

hi

Det er helt klare føringer for både hvordan risiko skal kartlegges og hvordan vold og trusler skal håndteres😳

Anonymkode: 888f4...045

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Norge må nå virkelig endre syn på hvem som slipper inn i landet og har landet ressurser nok å ufarliggjøre udetonerte bomber fra utlandet eller ikke. Å spille russisk roulett med livene til de som allerede er her er virkelig ikke det staten skal drive med.

Det er helt greit å si; ''Vi har ikke ressurser og kapasitet å ta imot flere utlendinger med traumer som krever langvarig behandling og i mellomtiden utgjør fare for samfunnet'' og stenge porten. Det er mange nok vandrende tikkende bomber her fra før som ikke får behandlingen de trenger.  

Jeg personlig har opplevd langt mer ubehag, trusler og kjeft av heilnorske. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Staten bryr seg ikke om verken brukere eller ansatte på NAV. NAV er en kaotisk mastodont, en supertanker som holder én eneste kurs og som ikke kan snues, og formålet med NAV er verken å hjelpe mennesker eller å være en trygg arbeidsplass. Formålet er kontroll og disiplinering av borgerne.

Noen ganger slår det feil ut, sånn som når desperate mennesker rabler og går amok med kniv. Det er trist og fælt, men sannsynligvis del av det forventede bildet. Det har jo skjedd før. Eierens (Statens) svar på dette er bare å pøse på mer mer fremmedgjøring: mindre tilgjengelighet, kortere åpningstid, høyere skranker og vegger, skuddsikre glass og egne sluser for å komme inn, flere funksjoner som tas over av skjermer. I stedet for å møte folk på en måte som gjør dem mindre desperate. Alt dette er en form for systemisk vold.

Selv får jeg høyt blodtrykk bare av å logge inn på de sidene, og jeg beveger meg så sjelden jeg kan ned på NAV-kontoret. Noen ganger har jeg vært så sint der inne at det var flaks jeg ikke hadde med meg kniv...

Og det verste er at systemvolden er TILSIKTET. Ta ikke feil av det! Dere som jobber der og vi som bruker dere, er alle sammen bare kveg i denne sammenhengen. Vi er alle småfe: brukerne er syndebukker, og de ansatte kan når som helst bli til et lam på slaktebenken.

Anonymkode: 37ffd...acf

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du eh, traumene får man ikke på krigsskueplassen, altså. Mer enn mange nok har fått dem i selve møtet med NAV... Det er derfor de er blitt tikkende bomber. De møtes som snyltere og unnasluntrere hvis de er syke, og de møtes som tyver og kjeltringer hvis de er blakke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg personlig har opplevd langt mer ubehag, trusler og kjeft av heilnorske. 

Innvandrere står bak nesten tre av fire grove voldshendelser

https://www.tv2.no/a/10432505/

«Selv om tallet virker høyt, er ikke voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk overrasket. Hun mener at en av årsakene er at mange kommer fra kulturer der vold er mer utbredt.»

«En del av de kommer fra voldelige kulturer, og det tar de med seg.»

Det er hverken integreringspolitikken eller fordelingspolitikken som er årsak til dette. Det er de innvandrerne det gjelder som har skylda og til dels de som har invitert dem hit og lager unnskyldninger for dem

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du eh, traumene får man ikke på krigsskueplassen, altså. Mer enn mange nok har fått dem i selve møtet med NAV... Det er derfor de er blitt tikkende bomber. De møtes som snyltere og unnasluntrere hvis de er syke, og de møtes som tyver og kjeltringer hvis de er blakke. 

Vi praktiserer likevel ikke dødsstraff for å møte folk på en måte de ikke liker eller på en dårlig måte

Anonymkode: 5c087...cb1

Skrevet

Det er klart at folk som er traumatiserte av krig eller har opplevd en barndom med vold, har høyere risiko for selv å begå voldshandlinger. Det er bare å se tilbake i norsk historie. Da dette var et tøffere samfunn, med mer vold mot barn, ble det begått flere voldsforbrytelser av såkalt etnisk norske også. Man skal ikke lenger tilbake enn 50-tallet før etnisk norske begikk betydelig flere voldsforbrytelser enn i dag. For ikke å snakke om hvordan ting så ut på 1600-1700-tallet. Vold avler vold. Det er likevel virkelig ingen grunn til å skjære alle innvandrere over en kam. Mange av dem - også muslimer- kommer fra land som ikke bidrar nevneverdig på voldsstatistikken. Det er store forskjeller, både på kultur- og individnivå. Bare tenk hvor kjipt det ville være om vi skulle holdes ansvarlig for all mulig drit andre nordmenn sier og gjør.

Anonymkode: f9d03...bd2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er klart at folk som er traumatiserte av krig eller har opplevd en barndom med vold, har høyere risiko for selv å begå voldshandlinger. Det er bare å se tilbake i norsk historie. Da dette var et tøffere samfunn, med mer vold mot barn, ble det begått flere voldsforbrytelser av såkalt etnisk norske også. Man skal ikke lenger tilbake enn 50-tallet før etnisk norske begikk betydelig flere voldsforbrytelser enn i dag. For ikke å snakke om hvordan ting så ut på 1600-1700-tallet. Vold avler vold. Det er likevel virkelig ingen grunn til å skjære alle innvandrere over en kam. Mange av dem - også muslimer- kommer fra land som ikke bidrar nevneverdig på voldsstatistikken. Det er store forskjeller, både på kultur- og individnivå. Bare tenk hvor kjipt det ville være om vi skulle holdes ansvarlig for all mulig drit andre nordmenn sier og gjør.

Dette. Hva hvis alle norske menn ble automatisk mistenkt for å være pedofile og kvinnebankere, bare fordi noen denger kjerringa og noen drar til Thailand for å ha sex med småjenter? Det tror jeg ikke folk hadde likt. 

Anonymkode: 22f21...847

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Staten bryr seg ikke om verken brukere eller ansatte på NAV. NAV er en kaotisk mastodont, en supertanker som holder én eneste kurs og som ikke kan snues, og formålet med NAV er verken å hjelpe mennesker eller å være en trygg arbeidsplass. Formålet er kontroll og disiplinering av borgerne.

Noen ganger slår det feil ut, sånn som når desperate mennesker rabler og går amok med kniv. Det er trist og fælt, men sannsynligvis del av det forventede bildet. Det har jo skjedd før. Eierens (Statens) svar på dette er bare å pøse på mer mer fremmedgjøring: mindre tilgjengelighet, kortere åpningstid, høyere skranker og vegger, skuddsikre glass og egne sluser for å komme inn, flere funksjoner som tas over av skjermer. I stedet for å møte folk på en måte som gjør dem mindre desperate. Alt dette er en form for systemisk vold.

Selv får jeg høyt blodtrykk bare av å logge inn på de sidene, og jeg beveger meg så sjelden jeg kan ned på NAV-kontoret. Noen ganger har jeg vært så sint der inne at det var flaks jeg ikke hadde med meg kniv...

Og det verste er at systemvolden er TILSIKTET. Ta ikke feil av det! Dere som jobber der og vi som bruker dere, er alle sammen bare kveg i denne sammenhengen. Vi er alle småfe: brukerne er syndebukker, og de ansatte kan når som helst bli til et lam på slaktebenken.

Men NAV vil for mange brukere aldri bli bra nok. Mange vil mene de blir urettferdig behandla og får for lite penger uansett. Mange vil nærmest ha daglig personlig kontakt der de nesten leies gjennom livet av NAV. På den andre siden står samfunnet som skal finansiere dette. Hvis alle skal få det de mener de trenger av økonomisk hjelp og oppfølging, da blir det fryktelig dyrt!

Anonymkode: 21c6a...241

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Da burde det i alle fall være strengt forbudt å sende ungene på koranskole i hjemlandet! 

Men når slik som den artikkelen sier at 30% av befolkningen i Oslo står for 70% av de som blir domfelt i voldssaker så er det noe som er helt feil. 

Hadde 70% av alle nordmenn som reiste til Thailand vært pedofile så ville alle nordmenn som dro dit fått det stemplet og det kunne jeg virkelig forstått. 

Anonymkode: 7282f...e08

Skrevet

All ære til deg HI og dine kollegaer som orker å stå i den jobben. Sist gang jeg hadde et møte med NAV for 6 år siden og da fikk jeg fantastisk hjelp. Jeg skulle møte opp for å søke på jobber, men fikk jobb ganske fort så jeg trengte å begynne på det. Jeg fikk hjelp i 2 måneder, og tenk for et fantastisk system vi har! Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort for å få mat på bordet de 2 månedene om det ikke var for hjelpen fra NAV og jeg føler dette til tross for at det skjedde en feil hos NAV slik at pengene kom en måned forsinket. 

Nei jeg sier ikke at folk skal gå med luen i hånden og trygle om penger fra NAV, men folk må kunne ta ansvar for sitt eget liv. Hva hadde alternativet vært uten den støtten? 

Folk som begår drap er IKKE noe offer! Politiet burde sjekket ut denne personen før i og med at naboer alt hadde rapportert han.   

Anonymkode: 7282f...e08

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men NAV vil for mange brukere aldri bli bra nok. Mange vil mene de blir urettferdig behandla og får for lite penger uansett. Mange vil nærmest ha daglig personlig kontakt der de nesten leies gjennom livet av NAV. På den andre siden står samfunnet som skal finansiere dette. Hvis alle skal få det de mener de trenger av økonomisk hjelp og oppfølging, da blir det fryktelig dyrt!

Anonymkode: 21c6a...241

Det er ikke snakk om hva folk selv mener de trenger, det er snakk om hva de faktisk trenger for å kunne ha en sjanse til å komme seg ut i arbeidslivet igjen.

Det er ikke få som i dag går på aap fordi de er for syke til å jobbe, som ikke får tatt behandling eller ikke nok behandling eller ikke riktig behandling fordi de rett og slett ikke har råd til det. Hvis du selv hadde valget mellom å ha tak over hodet og spise (og alt er da skrapet til benet, uten sløsing av noe slag) - og det å gå i behandling... hva hadde du valgt?

Altfor mange av de som i dag er i dette systemet bruker mer krefter på å overleve og eksistere enn på konstruktive ting som faktisk kan hjelpe dem. Mange skriker etter behandling som de ikke får fordi helsevesenet ikke får nok ressurser og må prioritere de sykeste. Og "de sykeste" settes ofte ikke disse nav-brukerne i gruppe med, for det kan jo "bare" være en kronisk sykdom (som kunne blitt bedre med behandling) eller "bare" psykiske problemer (som også kunne blitt bedre med riktig behandling). Og så lenge det ikke er helsevesenet som må betale stønadene for disse, så koster det jo dem lite å ikke behandle disse. Helsevesenet fungerer altfor dårlig etter helsereformen for nesten 20 år siden, og dette var en av de følgene som var varslet.

Da hjelper det ikke at Nav har gjort seg selv langt mer utilgjengelige for de som trenger det mest.

Det er ikke få personer som er blitt traumatiserte i møte med dette systemet, fordi selv om de ønsker det aldri så mye, så trenger de litt mer hjelp for å komme seg tilbake i jobb. Men politikerne har bestemt at den hjelpen vil de ikke gi. Og dermed så vil vi bare få flere som ender på uføretrygd (de er jo for syke til å jobbe, selv om de ikke hadde trengt å bli det med riktig hjelp), og politikerne kjører landet på dunken.

Anonymkode: c45cd...a04

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Vi praktiserer likevel ikke dødsstraff for å møte folk på en måte de ikke liker eller på en dårlig måte

Anonymkode: 5c087...cb1

Hva i alle dager motiverte deg til å komme med dét svaret? Jeg forteller deg at bakgrunn fra utlandet ikke har noe med saken å gjøre. Personer som går amok kan ha hvilken nasjonalitet som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...