Gå til innhold

Greit å invitere 3-4 stykker av 18 i klassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går i en klasse med store problemer. Orker ikke å gå så mye inn på det, men det er flere som er stygge med hverandre. Nå fyller han straks år, og jeg lurer på om det er innafor å invitere 3-4 stykker av til sammen 18? Tidligere bursdager har ikke vært vellykkede, og denne gangen vil jeg at han skal få det fint. 

Anonymkode: 39b08...d97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har vi gjort. Leverer ikke innbydelser på skolen.

Anonymkode: b63af...a20

Skrevet

Hvis det er 9 gutter og 9 jenter og dere inviterer 4 gutter blir det bare 4 av 9 gutter som ikke er invitert. Det synes jeg er for få. Om dere derimot inviterer 2 jenter og 2 gutter ser jeg ikke noe problem med det.

Anonymkode: 2c2ba...8f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det er 9 gutter og 9 jenter og dere inviterer 4 gutter blir det bare 4 av 9 gutter som ikke er invitert. Det synes jeg er for få. Om dere derimot inviterer 2 jenter og 2 gutter ser jeg ikke noe problem med det.

Ja, tenkte å blande. 
HI

Skrevet

I klassene våre barn går hadde det ikke vært greit. Det er felles enighet om at man inviterer alle av et kjønn, eller alle i klassen. 

Men hvis dere ikke har noen avtaler om inkluderende bursdagsfeiringer så gjør dere akkurat som dere vil😊

Anonymkode: 5f8a3...334

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

I klassene våre barn går hadde det ikke vært greit. Det er felles enighet om at man inviterer alle av et kjønn, eller alle i klassen. 

Men hvis dere ikke har noen avtaler om inkluderende bursdagsfeiringer så gjør dere akkurat som dere vil😊

Denne ordningen høres fin ut på papiret, men den er helt elendig i praksis. Hvertfall hos oss. Barnet mitt har en i klassen sin som har ødelagt så mye opp igjennom, blant annet bursdager. I den ene bursdagen ble barnet mitt slått (knyttneve rett i ansiktet) av dette barnet og i den andre bursdagen åpnet hun flere av gavene hennes. 

I år gjør vi det annerledes, dette barnet blir ikke invitert og vi går for en mindre feiring med de fem hun leker mest med, og noen av venninnene fra andre skoler. 

Anonymkode: 76bbb...aac

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Denne ordningen høres fin ut på papiret, men den er helt elendig i praksis. Hvertfall hos oss. Barnet mitt har en i klassen sin som har ødelagt så mye opp igjennom, blant annet bursdager. I den ene bursdagen ble barnet mitt slått (knyttneve rett i ansiktet) av dette barnet og i den andre bursdagen åpnet hun flere av gavene hennes. 

I år gjør vi det annerledes, dette barnet blir ikke invitert og vi går for en mindre feiring med de fem hun leker mest med, og noen av venninnene fra andre skoler. 

Akkurat det samme vi sliter med. Det er to stykker med hver sin diagnose som utøver vold og psykisk terror mot de andre barna. Skolehverdagen er et mareritt, og nå som sønnen min har bursdag, vil jeg for en gangs skyld gi han en god opplevelse. Forrige bursdag ble helt ødelagt av disse to. 
Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Akkurat det samme vi sliter med. Det er to stykker med hver sin diagnose som utøver vold og psykisk terror mot de andre barna. Skolehverdagen er et mareritt, og nå som sønnen min har bursdag, vil jeg for en gangs skyld gi han en god opplevelse. Forrige bursdag ble helt ødelagt av disse to. 
Hi

En mulighet er jo også å invitere alle, men å si til foreldrene til disse barna at de må være med og passe på at barna oppfører seg skikkelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hi

Vi har hatt tilsvarende problemer i klassen til en av mine barn. Da har vi (foreldrene i klassen) blitt enige om at disse barna må ha følge av foreldre når de kommer i bursdag.

Det har heldigvis vært oppegående foreldre som har forståelse for egne barn sine utfordringer, og har tatt oppgaven på alvor og hindret eget barn i å skade, plage eller ødelegge for andre. 

Jeg personlig tenker at det å stenge noen ute bare forsterker den problematikken som er der i utgangspunktet. For eksempel ved at barnet med problematferd får vite at det har vært bursdagsfeiring hos «Ole» uten at han ble invitert, og at problematferden i skolehverdagen øker som et resultat av det, og går spesielt ut over «Ole». 

Da er det bedre å inkludere alle, men samtidig få på plass noen rammer (f.eks. foreldre) som gjør at alle, både bursdagsbarn og gjester, får en fin feiring!

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Man gjør strengt tatt som man vil uansett. 
Jeg mener ganske bastant at det er alle gutter, alle jenter eller hele klassen. MEN…. Så er det disse dysfunksjonelle miljøene da der man har forsøkt og det fungerer ikke. Så lenge det er mindre enn halvparten av en naturlig gruppering som er invitert så tenker jeg det er ok. Men om ALLE gjør dette så vil det jo være noen som muligens aldri blir invitert. Derfor må man tenke nøye gjennom hvem man inviterer, og kanskje åpne opp for den ene ekstra som faller utenom. Å begynne å bare be noen mener jeg fører med seg endel mer ansvar. Inkluderingen er foreldrenes ansvar, så lenge ens eget barn blir inkludert så er det mange som tenker det ikke er så nøye. 

Anonymkode: 67a6d...654

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har hatt tilsvarende problemer i klassen til en av mine barn. Da har vi (foreldrene i klassen) blitt enige om at disse barna må ha følge av foreldre når de kommer i bursdag.

Det har heldigvis vært oppegående foreldre som har forståelse for egne barn sine utfordringer, og har tatt oppgaven på alvor og hindret eget barn i å skade, plage eller ødelegge for andre. 

Jeg personlig tenker at det å stenge noen ute bare forsterker den problematikken som er der i utgangspunktet. For eksempel ved at barnet med problematferd får vite at det har vært bursdagsfeiring hos «Ole» uten at han ble invitert, og at problematferden i skolehverdagen øker som et resultat av det, og går spesielt ut over «Ole». 

Da er det bedre å inkludere alle, men samtidig få på plass noen rammer (f.eks. foreldre) som gjør at alle, både bursdagsbarn og gjester, får en fin feiring!

Hva gjør man da når foreldrene til dette barnet ikke bryr seg om problemet? Mor var tilstede når barnet hennes slo mitt barn. Hun sa absolutt ingenting og latet som hun ikke fikk det med seg. Men hun satt der, og hun fikk det med seg, og et annet barns mor har heldigvis også der og grep inn. 

I mitt tilfelle er det bestemt - inkludering av dette barnet går ikke over mitt barns rett til en feiring uten å bli utsatt for vold. Dessverre, for jeg vet at min datter gjerne skulle invitert alle (utenom dette ene barnet). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva gjør man da når foreldrene til dette barnet ikke bryr seg om problemet? Mor var tilstede når barnet hennes slo mitt barn. Hun sa absolutt ingenting og latet som hun ikke fikk det med seg. Men hun satt der, og hun fikk det med seg, og et annet barns mor har heldigvis også der og grep inn. 

I mitt tilfelle er det bestemt - inkludering av dette barnet går ikke over mitt barns rett til en feiring uten å bli utsatt for vold. Dessverre, for jeg vet at min datter gjerne skulle invitert alle (utenom dette ene barnet). 

Nei, jeg ser at vi har vært heldige med at barna med utfordringer har (og har hatt) ressurssterke og påkoblede foreldre, som har tatt problemet på alvor. Nå som barna har blitt eldre, slutten av barneskolen, er det heller ikke et problem lengre. 

Hadde jeg hatt den opplevelsen du beskriver her hadde jeg nok konfrontert mor der og da, eller etter selskapet, og informert om at jeg ikke kan fortsette å invitere hennes barn av hensyn til de andre barnas sikkerhet. Hvis mor tok det på alvor og tok grep kunne jeg kanskje gitt henne og barnet en siste sjanse etter konfrontasjonen. Ikke av hensyn til mor, men av hensyn til barnet, som ikke får hjelpen og støtten han eller hun trenger, og virkelig ikke har fått utdelt de foreldrene han skulle ha hatt💛

Skrevet

Ja, ikke noe problem å invitere 3-4 av 18. Det er jo langt under halvparten. 

Skrevet

Dette ville jeg faktisk diskutert med skolen. Det er en litt umulig situasjon: hvis du velger ut en «eksklusiv» gruppe som får invitasjon styrker du det dårlige miljøet og de «umulige» barnas følelse av å ikke lykkes sosialt.

På den annen side forstår jeg behovet for å arrangere en bursdag som er ok for bursdagsbarnet.

Her tror jeg lærere kan være gode rådgivere. De kjenner barna og har faglig bakgrunn som setter dem i stand til å foreslå konkrete løsninger.

Jeg tror jeg ville vært veldig tydelig med de aktuelle foreldrene at de må stille sammen med sitt barn, og at de har et ansvar for å følge med slik at alle kan ha det bra i bursdag.  

Det er en veldig kortsiktig løsning å utestenge de som oppfører seg dårlig. 

Anonymkode: 79629...dfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...