Gå til innhold

Ang felles økonomi med samboer, hvordan organiserer dere det?

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer skal kjøpe hus sammen og får da lån sammen og vil ha felles økonomi. Vi tenkte at vi da skaffer oss en felles konto. Vi ønsker å skille på utgifter til mat og husholdning, regninger, sparing og diverse andre utgifter. Vi tenker da å overføre en sum hver måned begge to, som vi fordeler ut til de forskjellige utgiftspostene. 
Så dere som gjør det slik, hvordan har dere organisert det? Og hvor mange kort har dere?

Trenger det gjerne litt detaljert da ingen av oss har gjort dette før.

Anonymkode: ccea7...379

Fortsetter under...

Først og fremst må dere enten gifte dere eller skrive en skikkelig samboerkontrakt, pass også på å begunstige hverandre i livsforsikring eller ihvertfall gå gjennom forsikringene deres så dere også kommer greit ut av det om en faller fra.

Så ordner dere økonomien. Det er litt forskjellig hvordan folk ønsker det, men jeg og mannen har hver vår lønnskonto med våre egne penger. Vi orker ikke detaljstyre og ha oversikt over alle innkjøp den andre gjør.

På lønningsdag har vi fast overføring til felles regningskonto, derfra fordeles det til div andre ting. Vi har en matkonto med kort til, det øverføres hver måned fra regningskonto til denne kontoen så vi har det vi trenger til handel i matbutikk. Det overføres også fra denne kontoen til en felles sparekonto. Resten av pengene på regningskontoen går til alle faste utgifter og felles regninger, alt fra strøm og forsikring til lån og internett.

Fra hver vår personlige konto betaler vi bensin til hver vår bil, og egne utgifter til alt fra klær og frisør til gaver og tannlege. Barnetrygden går inn til meg, og jeg betaler da ut lommepenger til ungene og div småutgifter til dem som bursdagsgaver når de skal i selskap, nye sokker, en genser osv.

Ellers deler vi mye på utgiftene, noen ganger betaler han og andre ganger jeg.

Han har et større fast trekk fra lønnskonto til felleskonto i måneden enn meg, for han tjener mer enn meg.

Vi har regnet ut hvor mye vi trenger hver måned på felleskontoen også overføres et litt større beløp enn vi faktisk trenger, så vi har en buffer der. Skulle vaskemaskinen ryke eller en av bilene trenge en reperasjon har vi litt ekstra penger til sånt på regningskontoen.

Ingen av oss er gniene, generøsitet i forholdet er en av grunnene til at vi faktisk har vært sammen i godt over 20 år ;) Vi deler på godene her i huset og den som har penger betaler. Ingen storflotter seg selv uten å dele, og det er viktig.

Vi har bare felles barn og er gift, ingen hensyn å ta med tanke på arv til særkullsbarn og slike ting.

Anonymkode: 472c5...942

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Først og fremst må dere enten gifte dere eller skrive en skikkelig samboerkontrakt, pass også på å begunstige hverandre i livsforsikring eller ihvertfall gå gjennom forsikringene deres så dere også kommer greit ut av det om en faller fra.

Så ordner dere økonomien. Det er litt forskjellig hvordan folk ønsker det, men jeg og mannen har hver vår lønnskonto med våre egne penger. Vi orker ikke detaljstyre og ha oversikt over alle innkjøp den andre gjør.

På lønningsdag har vi fast overføring til felles regningskonto, derfra fordeles det til div andre ting. Vi har en matkonto med kort til, det øverføres hver måned fra regningskonto til denne kontoen så vi har det vi trenger til handel i matbutikk. Det overføres også fra denne kontoen til en felles sparekonto. Resten av pengene på regningskontoen går til alle faste utgifter og felles regninger, alt fra strøm og forsikring til lån og internett.

Fra hver vår personlige konto betaler vi bensin til hver vår bil, og egne utgifter til alt fra klær og frisør til gaver og tannlege. Barnetrygden går inn til meg, og jeg betaler da ut lommepenger til ungene og div småutgifter til dem som bursdagsgaver når de skal i selskap, nye sokker, en genser osv.

Ellers deler vi mye på utgiftene, noen ganger betaler han og andre ganger jeg.

Han har et større fast trekk fra lønnskonto til felleskonto i måneden enn meg, for han tjener mer enn meg.

Vi har regnet ut hvor mye vi trenger hver måned på felleskontoen også overføres et litt større beløp enn vi faktisk trenger, så vi har en buffer der. Skulle vaskemaskinen ryke eller en av bilene trenge en reperasjon har vi litt ekstra penger til sånt på regningskontoen.

Ingen av oss er gniene, generøsitet i forholdet er en av grunnene til at vi faktisk har vært sammen i godt over 20 år ;) Vi deler på godene her i huset og den som har penger betaler. Ingen storflotter seg selv uten å dele, og det er viktig.

Vi har bare felles barn og er gift, ingen hensyn å ta med tanke på arv til særkullsbarn og slike ting.

Anonymkode: 472c5...942

Tusen takk for godt innlegg og mange gode innspill🤩

Anonymkode: ccea7...379

Vi har gjort det slik at samboeren min betaler lån og regninger med sin konto og så går alt av forbruk som mat, klær lommepenger til ungene osv av min konto. Men alle pengene er felles. Vi har ikke noen «private penger». Er det noen dyre ting som skal kjøpes så avtaler vi på forhånd og blir enige. Men spør ikke om lov til å kjøpe en jakke feks. 

Anonymkode: 9122b...a47

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Vi har gjort det slik at samboeren min betaler lån og regninger med sin konto og så går alt av forbruk som mat, klær lommepenger til ungene osv av min konto. Men alle pengene er felles. Vi har ikke noen «private penger». Er det noen dyre ting som skal kjøpes så avtaler vi på forhånd og blir enige. Men spør ikke om lov til å kjøpe en jakke feks. 

Anonymkode: 9122b...a47

Dette er veldig dumt hvis dere ikke har en skikkelig avtale på dette. Når han betaler aller avdrag på lånet så er det han som eier det han har betalt

Anonymkode: a8f11...b80

Alle våre inntekter går inn til en felles konto. (Begges lønn, barnetrygd, leieinntekter mm). 

Herfra har vi faste trekk til fondsparing, buffer og feriekonto. Alle regninger trekkes også fra denne kontoen. 

I tillegg henter vi begge to penger ut fra denne kontoen og over på hver vår brukskonto. Vi henter etter behov. Noen tusenlapper om gangen, til innkjøp av mat, forbruk, møbler, klær, sko, fritid, gaver osv. Vi gjør ikke større innkjøp uten å snakke om det først, men er begge fornuftige og relativt samstemte mtp prioriteringer og forbruk.

Så vi har en konto til inntekter og regninger/løpende utgifter, ulike konti til sparing, og hver vår konto som vi har visakort knyttet til, enkelt og oversiktlig. Begge har tilgang til alle konti i nettbank. 
(Har også hvert vårt MasterCard. Mitt er knapt i bruk, kun på ferie,  mannen bruker sitt til å legge ut for reiseutgifter som jobben refunderer, og nuller det ut når han får lønn/refusjon). 

Anonymkode: 91dbb...16d

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...