Gå til innhold

Du som har opplevd blødningsforstyrrelser etter covid-vaksina... Har det retta seg?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (På 7.10.2021 den 16.33):

Jeg lurer på hvordan vaksinene påvirker unge gutter, de har jo ikke noe så tydelig som endret menstruasjon å gå etter. Synes det vil være rart om ikke de og blir påvirket på en eller annen måte.

Anonymkode: 6404c...91b

Jeg har lurt på det samme.

Samtidig er det jo kjønnsforskjeller på kvinner og menn også. Østrogen hos kvinner har en generell sterkere effekt på immunforsvaret, at det reagerer sterkere (noe av dette er også en av grunnene til at kvinner oftere får autoimmune sykdommer). Testosteron har motsatt effekt, en immundempende effekt.

Dette kan også være årsaken til at kvinner rapporterer flere og mer alvorlige bivirkninger av vaksiner enn hva menn gjør.

Anonymkode: e4f64...d30

Fortsetter under...

Superdolly skrev (2 timer siden):

Nå har jeg fått mensen for tredje gang etter andre dose av vaksinen. Denne gangen kommer det liksom ikke i gang ordentlig. Jeg har holdt på siden onsdag med skikkelige menssmerter, men blødningene er ørsmå. Kommer knapt noen dråper. Samtidig som jeg (på grunn av krampene) hele tiden går og venter på styrtblødninger igjen. 

Uff, dette er virkelig ikke greit! Håper det går seg til snart.

Bra du er med i en slik undersøkelse, så du får sørge for å svare detaljert om disse følgene av vaksinen (antar at det er det).

De undersøkelsene, er det forresten mulig å skrive noe der, eller er det kun å krysse av for gitte alternativer?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Uff, dette er virkelig ikke greit! Håper det går seg til snart.

Bra du er med i en slik undersøkelse, så du får sørge for å svare detaljert om disse følgene av vaksinen (antar at det er det).

De undersøkelsene, er det forresten mulig å skrive noe der, eller er det kun å krysse av for gitte alternativer?

Stort sett er det kun å krysse av. Sist gang jeg svarte krysset jeg "ja" på bivirkninger, og da kom det opp blødningsforstyrrelser som et alternativ. Men ikke noen mulighet til å skrive eller spesifisere noe mer.

Superdolly skrev (16 minutter siden):

Stort sett er det kun å krysse av. Sist gang jeg svarte krysset jeg "ja" på bivirkninger, og da kom det opp blødningsforstyrrelser som et alternativ. Men ikke noen mulighet til å skrive eller spesifisere noe mer.

Da gir det dem egentlig ikke så mye opplysninger om alvorlighetsgrad og hvilken type forstyrrelser det er.

Hvis det ikke er mulig å skrive inn noe så vil det jo heller ikke være mulig å melde fra om bivirkninger de ikke allerede har valgt å definere?

Jeg håper noen forsker på dette her og nå, mens det faktisk skjer, for det er nå de har mulighet til å f.eks. ta blodprøver av kvinner som opplever dette og de som ikke opplever det. I ettertid kan viktig informasjon gå tapt om hva som faktisk skjer med de som opplever dette.

Krysser fingrene for at smertene og krampene forsvinner snart hos deg og det blir normalisert.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Var det ikke i går FHI snakket om en fjerde dose også?

Jo. Og sjekk tråden om «vil du ta tredje dose?» så ser du at majoriteten lydig løper avgårde for å ta den. 

Anonymkode: 14744...890

Anonym bruker skrev (På 25.9.2021 den 12.15):

Men leger gjør jo ingenting ifølge dem her inne som har opplevd sånt. De sier bare ta kontakt hvis dette vedvarer. 

Anonymkode: 3e243...fde

Min gjorde det. Både henvist videre til spesialist og meldt fra om bivirkninger. Hvis legen ikke gjør noe, så må man melde ifra eller bytte lege.

Anonymkode: 6885d...61b

Annonse

• 2 uker senere...
Anonym bruker skrev (På 21.10.2021 den 11.26):

Dere andre som utviklet blødningsforstyrrelser; hvilken vaksine fikk dere? Jeg fikk Moderna. 

Anonymkode: 8f4c0...51d

Pfizer. 

Dere andre som utviklet blødningsforstyrrelser; hvilken vaksine fikk dere? Jeg fikk Moderna. 

Jeg fikk moderna,jeg som har blødninger annenhver uke.

Anonymkode: a4c5d...c20

Pfizer begge dosene. Blødningene kom etter dose 2 som jeg tok i slutten av juni, altså for 4 mnd og nå har jeg omtrent helt tomme jernlagre, våknet med hodepine hver dag, svimmel, energiløs, kronisk trøtt hele jævla dagen. Faen og!

Anonymkode: e6662...5e5

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Pfizer begge dosene. Blødningene kom etter dose 2 som jeg tok i slutten av juni, altså for 4 mnd og nå har jeg omtrent helt tomme jernlagre, våknet med hodepine hver dag, svimmel, energiløs, kronisk trøtt hele jævla dagen. Faen og!

Anonymkode: e6662...5e5

Hvorfor gjør ikke legen noe med det?

Anonym bruker skrev (På 7.10.2021 den 6.57):

Verste er at unge jenter og unge voksne kvinner har blitt ‘presset’ til å ta vaksinen. Blir ikke forbauset om neste generasjon vil slite med å få barn

Anonymkode: bcce0...abe

Neste generasjon har et par andre potensielle utfordringer også. Hva er langtidseeffekten av Restylane, for eksempel? Hva med Botox? Det er en kjent nervegift. Kan injisering av nervegiften Botox skade reproduksjonsevnen?

Annonse

ostepop123 skrev (2 timer siden):

Neste generasjon har et par andre potensielle utfordringer også. Hva er langtidseeffekten av Restylane, for eksempel? Hva med Botox? Det er en kjent nervegift. Kan injisering av nervegiften Botox skade reproduksjonsevnen?

Det blir veldig søkt å sammenlignet tilnærmet obligatorisk vaksine og skjønnhetsbehandling som er aldeles frivillig.

Nei, det er ikke to like størrelser, det har du rett i, og det har jeg heller ikke skrevet. "Et par andre potensielle utfordringer", skrev jeg. Begge er imidlertid vanlige medisinske intervensjoner vi ikke helt har klarhet i langtidseffektene av. Det er imidlertid stort fokus (og fri spekulasjon, som sitert over, "Blir ikke forbauset om neste generasjon vil slite med å få barn"!) rundt den av intervensjonene som beviselig sparer liv og reduserer uhelse. Om man velger å spekulere i om neste generasjon blir infertil, som er en nokså drøy og usubstansiert påstand, tenker jeg det må være lov å holde andre medisinske intervensjoner opp i samme bilde.

Endret av ostepop123
ostepop123 skrev (19 minutter siden):

Nei, det er ikke to like størrelser, det har du rett i, og det har jeg heller ikke skrevet. "Et par andre potensielle utfordringer", skrev jeg. Begge er imidlertid vanlige medisinske intervensjoner vi ikke helt har klarhet i langtidseffektene av. Det er imidlertid stort fokus (og fri spekulasjon, som sitert over, "Blir ikke forbauset om neste generasjon vil slite med å få barn"!) rundt den av intervensjonene som beviselig sparer liv og reduserer uhelse. Om man velger å spekulere i om neste generasjon blir infertil, som er en nokså drøy og usubstansiert påstand, tenker jeg det må være lov å holde andre medisinske intervensjoner opp i samme bilde.

Problemet er at man ikke bare kan se på de positive effektene ved en ønsket medisin, men også på negative effekter. Slik strutsmentalitet vil ikke føre noe positivt med seg. 

Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Problemet er at man ikke bare kan se på de positive effektene ved en ønsket medisin, men også på negative effekter. Slik strutsmentalitet vil ikke føre noe positivt med seg. 

Hvilken strutsementalitet?

Det er jo nettopp både ønskede og uønskede effekter for individet, og for samfunnet, som må undersøkes og holdes opp mot hverandre for alle medisinske intervensjoner vi bruker. Jeg synes det å undersøke forekomsten av blødningsforstyrrelser og hvorfor det skjer er uhyre viktig, men det er ikke dermed sagt at man kan gjette på at det fører til infertilitet hos en hel generasjon. 

ostepop123 skrev (16 minutter siden):

Hvilken strutsementalitet?

Det er jo nettopp både ønskede og uønskede effekter for individet, og for samfunnet, som må undersøkes og holdes opp mot hverandre for alle medisinske intervensjoner vi bruker. Jeg synes det å undersøke forekomsten av blødningsforstyrrelser og hvorfor det skjer er uhyre viktig, men det er ikke dermed sagt at man kan gjette på at det fører til infertilitet hos en hel generasjon. 

Nei. Men problemet er at akkurat DENNE bivirkningen bagatelliseres og fornektes, mens flere andre bivirkninger, som langvarig hodepine og hjerteposebetennelse, er blitt anerkjent og advart om offentlig. Får man blødningsforstyrrelser, så vil ikke legen henvise videre til gynekolog fordi "det er jo bivirkning av vaksinen", mens vaksineprodusenten og helsemyndigheter sier at det IKKE er en bivirkning. Altså, er det ingen som bryr seg om kvinnehelse opp i det hele, de er BARE opptatt av at vaksinen er viktig og positiv. Hva hindrer legene fra å henvise kvinnene videre til spesialist for å finne ut hva det kan skyldes? Hvis man verken undersøker eller henviser videre, vil man jo ikke finne ut hvor farlig eller ufarlig bivirkningen er. Fordi det er kvinnehelse, og ingen bryr seg om kvinner går rundt og blør i månedsvis. Fordi "kvinner blør". 

Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Nei. Men problemet er at akkurat DENNE bivirkningen bagatelliseres og fornektes, mens flere andre bivirkninger, som langvarig hodepine og hjerteposebetennelse, er blitt anerkjent og advart om offentlig. Får man blødningsforstyrrelser, så vil ikke legen henvise videre til gynekolog fordi "det er jo bivirkning av vaksinen", mens vaksineprodusenten og helsemyndigheter sier at det IKKE er en bivirkning. Altså, er det ingen som bryr seg om kvinnehelse opp i det hele, de er BARE opptatt av at vaksinen er viktig og positiv. Hva hindrer legene fra å henvise kvinnene videre til spesialist for å finne ut hva det kan skyldes? Hvis man verken undersøker eller henviser videre, vil man jo ikke finne ut hvor farlig eller ufarlig bivirkningen er. Fordi det er kvinnehelse, og ingen bryr seg om kvinner går rundt og blør i månedsvis. Fordi "kvinner blør". 

Jeg er ikke enig med deg i at vaksinene fremstilles som bare viktige og positive (jmf. AstraZeneca), men er helt enig i at kvinnehelseperspektivet har vært under-forsket. Jeg har ellers ikke argumentert mot noe av det du skriver, poenget mitt handlet først og fremst om den ganske ville påstanden om infertilitet for en hel generasjon. Hvordan dette er strutsementalitet er fortsatt uklart for meg.

ostepop123 skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke enig med deg i at vaksinene fremstilles som bare viktige og positive (jmf. AstraZeneca), men er helt enig i at kvinnehelseperspektivet har vært under-forsket. Jeg har ellers ikke argumentert mot noe av det du skriver, poenget mitt handlet først og fremst om den ganske ville påstanden om infertilitet for en hel generasjon. Hvordan dette er strutsementalitet er fortsatt uklart for meg.

Poenget er at vi ikke vet, og at det ikke undersøkes. Hvis ingen blir henvist videre, finner man ikke ut hvilke konsekvenser disse blødningsforstyrrelser kan ha. 

Milfy Way skrev (5 minutter siden):

Poenget er at vi ikke vet, og at det ikke undersøkes. Hvis ingen blir henvist videre, finner man ikke ut hvilke konsekvenser disse blødningsforstyrrelser kan ha. 

Jeg forstår ikke hva det er du argumenterer mot i det jeg har skrevet?

ostepop123 skrev (På 27.10.2021 den 12.06):

Whataboutism. 

Anonymkode: 14744...890

Så kan man jo også diskutere om det er positivt eller negativt om mange blir infertile. Det er vel ikke nødvendigvis negativt sånn som befolkningsveksten øker eller hva

Anonymkode: 6cd80...6dd

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Så kan man jo også diskutere om det er positivt eller negativt om mange blir infertile. Det er vel ikke nødvendigvis negativt sånn som befolkningsveksten øker eller hva

Anonymkode: 6cd80...6dd

I Norge fødes det for få barn, så et slikt utfall hadde vært negativt her.

Anonymkode: 3e243...fde

• Opprett ny...